Miksi asut yhä 70-vuotiaana vuokralla? Mihin kaikki rahasi on menneet? Vai onko rahaa koskaan ollutkaan?
Kommentit (95)
Minulla ei ole koskaan ollutkaan mitään suuria summia js siitäkin vähästä mitä olen tienannut käytyäni koko työikäni töissä olen auttanut muita (köyhän leskiäidin tytär jolla nuoremoia sisaruksia), olen maksanut vuokraa koko aikuisikäni ja sitten olen valitettavssti polttanut 40 v. tupakkaa johon on mennyt varmasti rahaa niin paljon, että sillä olisi maksanut ainakin ison osan ellei koko omistusasunnon hinnan. Olen ollut eläkkeellä viitisen vuotta ja jäädessäni eläkkeelle lopetin vihdoin sen tupakan polttelun ja koska olen oppinut elämään pienillä käyttövaroilla nyt minulle kertyy säästötilikkekin ihan mukavia summia rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuota aloittajaa vaivaa ihmisten vuokralla asumisen suhteen?
Vuokra-asunnot ovat osa kansantaloutta!
Kerropa aloittaja, mikä sun ongelma on?
Eihän asunto-osakekaan tarkoita muuta kuin se osakkeen omistusta. Taloyhtiö - kiinteistö.
Ehkä aloittaja kuuluu niihin kivikautisiin joiden mielestä oma (tai kumppanin) sen torpan pitää olla ja kenties hällä ollutkin mutta nyt joutunut valitsemaan vuokralla-asumisen, esim näyttääkseen miten leveää elämää voi elää. Vaikka kuten täälläkin on moneen kertaan todettu kenenkään varallisuus ei liity siihen miten asuu.
Ja kenties ap vielä valehtelee kaikille omistavansa asuntonsa?
Myin asunnon jäätyäni eläkkeelle. Muutin toiselle paikkakunnalle vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
jollei 50-ikäisenä ole omistusasuntoa, niin ei sitä se jälkeenkään ole
Mutta jos hyvällä tuurilla löytää rikkaan puolison ja puhaltaa siltä omaisuuden ja sitten ostelee itselleen niitä asuntoja?
Välimatkalla täällä vain ollaan kahden suuren tyhjyyden välissä. Se hautapaikkakin on vain väliaikainen.
No just suunnittelen, että muuttaisin vuokralle pian 75 vuotiaana. Velattoman asunnon myymällä saisin kivasti pääomaa, eipä tuo ole asunnossa kiinni olleena viimevuosina mitään tuottanut, voisi sijoittaa sen järkevämmin, maksella vuokraa ja muuttaa minne haluaa. Alueeltani menee asunnot nopeasti kaupaksi.
Omilla nyt 70-vuotiailla vanhemmillani oli omistusasunto mutta myivät sen, kun jäivät eläkkeelle, ja nyt elelevät paljon mukavammin kuin pelkillä eläkkeillä ja säästöillä. Lisäksi se asunto olisi jossakin vaiheessa tarvinnut putkiremontin, jota eivät halunneet alkaa kustantaa (parveke- ja ikkunaremonteista jo vastike noussut kivasti) - ja ennen kaikkea eivät halunneet, että se asunto jonakin päivänä jäisi perillisten vaivoiksi.
Sitä paitsi monen eläke on niin paljon pienempi kuin edeltävä palkka, että kannattaa ottaa huomioon mahdollinen asumistuki, jota saa vuokra- mutta ei omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Omilla nyt 70-vuotiailla vanhemmillani oli omistusasunto mutta myivät sen, kun jäivät eläkkeelle, ja nyt elelevät paljon mukavammin kuin pelkillä eläkkeillä ja säästöillä. Lisäksi se asunto olisi jossakin vaiheessa tarvinnut putkiremontin, jota eivät halunneet alkaa kustantaa (parveke- ja ikkunaremonteista jo vastike noussut kivasti) - ja ennen kaikkea eivät halunneet, että se asunto jonakin päivänä jäisi perillisten vaivoiksi.
Sitä paitsi monen eläke on niin paljon pienempi kuin edeltävä palkka, että kannattaa ottaa huomioon mahdollinen asumistuki, jota saa vuokra- mutta ei omistusasuntoon.
Saako asumistukea, jos on säästöjä myydystä asunnosta?
Olen vasta 57v, mutta vastaan silti. Onnistuin myymään asuntoni talvella ja olen siitä onnellinen. Nyt asun elämäni loppuun vuokralla kaupungin keskustassa. En todellakaan halunnut jättää lapsieni riesaksi perintönä omistusasuntoa. Lisäksi nyt on pätäkkää toista sataa tuhatta sijoittamiseen, joka palvelee lapsiani aikanaan perintönä hyvin. Pitkässä juoksussa sijoitusten arvo vain kasvaa.
Varaa olisi ostaa oma asunto, mutta ei enää ikinä. Vuokralla asun jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin opiskelijana kaupungin vuokra-asuntoon erinomaisella sijainnilla. Vuokra on erittäin edullinen, asunto ja ympäristö viihtyisä, ei ole ollut työssäkäyvänäkään motivaatiota lähteä tästä mihinkään. On ollut kaksi isoa remonttia, jotka olisivat varmasti maksaneet kymmeniä tuhansia, jos asuisin osakkeessa. Nyt kustansi ehkä muutaman euron vuokrankorotuksen verran, kun jyvitettiin kaikkien kaupungin vuokra-asujien kesken.
Remonttien aikaiset asunnotkin järjestyivät kunnan puolesta, eikä muutostakaan tarvinnut maksaa mitään.
Kodinkoneet on vaihdettu kahdesti, ei omia kuluja niistä. Vesi ei maksa mitään j.ne...
Tällä alueella vastikkeet vastaavasta asunnosta ovat melkein samat kuin oma vuokra. Ei syytä lähteä mihinkään vieläkään :)
Ikää kohta 60v.
Ja vielä ne ihanat naapurit 😌
Aika harva varmaan asuu "yhä", mitä ap kysyi. Kyllä 70v on jo elämää takana sen verran, että siihen mahtuu kaikenlaista. Mulla on 50v maksettu omakotitalo, mutta en usko, että siinä asun enää sitten 70v, vaan haluan vaivattomamman ja pienemmän asunnon. Vuokraaminen olisi järkevintä. Muutenkin ihmeellinen kysymys mihin 70v rahat on menneet. Ei me täältä mitään saada mukaan. Mieluummin eletty elämä ku jotain rahaa ja omaisuutta haalittuna.
Asun vuokralla koska olen irrottanut asuntoon sidotun pääoman sijoituksiin jo yli 15v sitten. Voin käyttää ko. rahaa nyt elämiseeni ja yleensäkin eläkkeen lisänä elämänlaatua kohottamaan.
Miksi jumittaisin varani seinissä joita en saa hautaan mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako asumistukea, jos on säästöjä myydystä asunnosta?
Riippuu säästöjen määrästä (omat vanhempani eivät saisi), mutta kun tämän ketjun aiheessa ihmeteltiin ylipäätään, miksi joku asuu vuokralla, niin eläkeläiselle se voi olla taloudellisempi vaihtoehto.
Itsellä Suomessa oman asunnon lisäksi sijoitusasunto joka vuokralla sekä Etelä-Euroopassa sijoitusasunto. Kun joskus jään eläkkeelle niin myyn molemmat Suomen asunnot, ostan jostain järvenrannalta mökin ja vietän siellä kesät. Talvet (ja suurimman osan vuodesta) sitten etelän asunnossa. Kun vietän suurimman osan vuodesta pois suomesta niin ei tarvitse pääomatuloistakaan maksaa hirmuveroja suomeen, ainoastaan eläkkeestä.
Kyllä omistusasunto olisi niin suuri pallo jalassa ja muut osakkaat päättäisivät remontti ym tarpeista ettei ikinä.
Tiedän taloyhtiön jossa on laitettu monta kymmentä tuhatta rahaa ihan turhanpäiväiseen kuten ainoana lähiön talona julkisivuun, parkkipaikan levennykseen. Nyt siitä sitten maksellaan järkyttävän kokoista yhtiölainaa (melkein sama joka asunnon arvo on) ja vielä on putki- ym remontit EDESSÄ parin vuoden päässä. Ei mitään järkeä että osakkaat ovat päättäneet noin. Asunto itsessään on välttävässä kunnossa mutta ulkoseinä kiiltää...