Miksi asut yhä 70-vuotiaana vuokralla? Mihin kaikki rahasi on menneet? Vai onko rahaa koskaan ollutkaan?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä lähelläkään 70v, mutta ihmettelen että miksi ihmisellä pitäisi olla omaisuutta ylipäätään. Ei niitä rahoja hautaan saa mukaan, tai jos saa, niin ei siitä mitään hyötyä ole. Mun edesmennyt isäni sanoi aikanaan että, käyttäkää ne rahat mitä työtä tekemällä saatte, olette ne ansainneet, jälkipolvet saavat ansaita omansa. Miksi itse pitäisi jättää nauttimatta elämästä että lapsille jäisi jotain?
Nimenomaan. En ymmärrä sitä, että ”pitää säästää” vain, koska niin ”kuuluu”. En näe mitään järkeä säästää niin, etten pääse rahoistani koskaan nauttimaan. Rahaa on kiva kuluttaa!
Vierailija kirjoitti:
En ole 70, mutta vuokralla asumisessa tykkään vapauden tunteesta. Ja minulla on myös muodostunut vahva tunneside tähän vuokrakämppään, jossa olen asunut pitkään. Rahaa jää silti paljon muuhun käyttöön palkasta. Jos joku ei tätä ymmärrä, niin eipä haittaa minua.
Vuokra-asunnoissa sitä vapaudentunnetta pukkaa olemaan pikkasen liikaa. Aikanaan oli pienen lapsen kanssa pakko ostaa asunto, ettei tarvitse aina muuttaa, kun vuokranantaja niin päättää. Kaupunginluukkuja pelkäsin muuten yli kaiken!
Luojan kiitos lapseni sai hyvän alun elämälleen, hyvä koulu hyvät naapurit ja lapsella terveet kaverit jo hiekkalaatikolla!
No nyt on näitä osakkeita meilläkin vuokrattu ja yhteen yksiöön pesi huumehemmot puoleksi vuodeksi. Järkyttävää menoa, poliisi kaksi kertaa vrk ja ambulanssi siinä välissä. Hoitajat kantoivat verissäpäin olevaa tiedotonta yläkerrasta ambulanssiin keskellä päivää ;( Onneksi lapseni on jo lentänyt siivilleen iekä ollut sitä helvettiä näkemässä ja kokemassa. Lohdutti minua ettei se sisälle tunge, älä pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole 70, mutta vuokralla asumisessa tykkään vapauden tunteesta. Ja minulla on myös muodostunut vahva tunneside tähän vuokrakämppään, jossa olen asunut pitkään. Rahaa jää silti paljon muuhun käyttöön palkasta. Jos joku ei tätä ymmärrä, niin eipä haittaa minua.
Vuokra-asunnoissa sitä vapaudentunnetta pukkaa olemaan pikkasen liikaa. Aikanaan oli pienen lapsen kanssa pakko ostaa asunto, ettei tarvitse aina muuttaa, kun vuokranantaja niin päättää. Kaupunginluukkuja pelkäsin muuten yli kaiken!
Luojan kiitos lapseni sai hyvän alun elämälleen, hyvä koulu hyvät naapurit ja lapsella terveet kaverit jo hiekkalaatikolla!
No nyt on näitä osakkeita meilläkin vuokrattu ja yhteen yksiöön pesi huumehemmot puoleksi vuodeksi. Järkyttävää menoa, poliisi kaksi kertaa vrk ja ambulanssi siinä välissä. Hoitajat kantoivat verissäpäin olevaa tiedotonta yläkerrasta ambulanssiin keskellä päivää ;( Onneksi lapseni on jo lentänyt siivilleen iekä ollut sitä helvettiä näkemässä ja kokemassa. Lohdutti minua ettei se sisälle tunge, älä pelkää.
Olen asunut yli 30 vuotta vuokralla samassa asunnossa. Ei mitään ongelmia naapureiden kanssa. Kämpän omistaa firma, joten on todella epätodennäköistä, että joutuisin muuttamaan tästä vasten omaa tahtoani. Korkeintaan hoivakotiin, jos sellaiselle on tarvetta.
t. eri
Paljon järkevämpää asua vuokralla ja sijoittaa kaikki liikenevä globaaliin osakkeindeksiin. Sijoittajalla tulee olemaan 50 vuoden jälkeen paljon enemmän varallisuutta, kuin omistusasujalla.
Myin asunnon. Rahat sijoituksissa. En halua omistaa mitään. Tv. Rouva 55v.
Olen aina ollut köyhä taiteilja. Ei mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa, koska satunnaisillla tuloilla ei saa pankkilainaa. Nyt vanhana pärjään vuokralaisena valtion taiteilijaeläkkeellä, kunnes hallitus lopettaa senkin.
Äiti ei halunnut asua enää isossa omakotitalossa, niinpä hän siirtyi vuokralle. Myös sijoitusasunnon olivat vuokrattuina.
Vuokralla on vapaa.
Esim. vaihtamaan paikkakuntaa kiinnostavamman työn perässä. Ei myöskään tarvi sietää putki-, julkisivu- ja kattoremontteja ja maksaa niistä. Perhekoon muuttuminen, esim. lasten aikuistuessa, hoituu kuukauden irtisanomisjalla. Miksi sitoutua ylisuureen asuntoon, jota ei saa myytyä?
Mielummin rahat muuhun kuin vuosien asuntolainaan ja joka asiasta pihistelyyn.
Miksi en asuisi vuokralla esteettömässä senioritalossa palvelujen äärellä?
Myin talon ja nyt asun vuokralla kaksiossa ja käytän talorahoja mukavaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Paljon järkevämpää asua vuokralla ja sijoittaa kaikki liikenevä globaaliin osakkeindeksiin. Sijoittajalla tulee olemaan 50 vuoden jälkeen paljon enemmän varallisuutta, kuin omistusasujalla.
Ja mitä niillä rahoilla tekee? Käytän mieluummin rahat omaan kotiin.
Asumme vaimoni kanssa nyt eläkkeelle jäätyämme vuokralla. Isoa taloa emme enää tarvitse ja täällä kotipaikkakunnallamme eivät vuokrat päätä huimaa. Ei tässä iässä viitsi enää rahoja pitää kiinni seinissä. Myimme sekä omakotitalomme ja sijoitusasuntomme, ja nyt nautimme elämästä niistä saaduilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Siihen vapautden tunteeseen joka muodostuu siitä, ettei ole tarvinnut ottaa ja elää velaksi, joka on vapauttanut kokmemaan ja tekemään muunlaisia hankintoja ja toimia kun rahat eivät ole menneet huomattavalta osalta seinien maksamiseen
Mutta et koskaan omista kotia ja voit joutua kadulle koska tahansa. Ja jos lasket paljonko sulla on mennyt vuokraan niin huomaat maksaneesi asunnon pariinkin kertaan. Ja silti voit joutua ulos.
Tässä on viisaita sanoja ja hyviä perusteluja vuokralla asumiseen. Inhottaa pelkkä ajatuskin, että joutuisin itse kustantamaan taloyhtiön putki-, parveke-, hissi- tai julkkariremppoja ja vielä riitelemään niistä muiden osakkaiden kanssa yhtiökokouksissa. Yksinäisen ihmisen ei kannata asua muussa kuin kerrostalossa.
Eivät ne rahat riitä kuitenkaan asumiseen pidemmän pääl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen vapautden tunteeseen joka muodostuu siitä, ettei ole tarvinnut ottaa ja elää velaksi, joka on vapauttanut kokmemaan ja tekemään muunlaisia hankintoja ja toimia kun rahat eivät ole menneet huomattavalta osalta seinien maksamiseen
Mutta et koskaan omista kotia ja voit joutua kadulle koska tahansa. Ja jos lasket paljonko sulla on mennyt vuokraan niin huomaat maksaneesi asunnon pariinkin kertaan. Ja silti voit joutua ulos.
Miksi joutuisin kadulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalasti koulutettu olen, ja ikäni pienipalkkaisella alalla. En kylläkään oo vielä 70 v mut tuo tilanne on mullakin edessä. Olin 3 lapsen yksinhuoltaja, ja kasvatin lapset yksin. Lasten isä oli päihderiippuvainen ja lähti kun vanhin oli 8 v. Siitä asti yhtä kamppailua. Itelle ei mitään ole säästöön jäänyt mutta aina oli lapsilla ruokaa ja puhtaat vaatteet ja saivat myös harrastaa. Omaan asuntoon ei koskaan ollut mahdollisuutta. Ex joi ja juhli kaikki yhteiset vähäiset säästöt.
Hienon puolison valitsit....
Ihan oma syy, kyllä.
Olen kuuskymppinen ja harkitsen muuttamista vuokralle niin että sijoittaisin asuntorahani ja eläisin koroilla.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla omalle yhtiölleni, joten saan tuon vuokran poistoihin.
Vuokra poistoihin? Ilmeisesti sinulla on kuitenkin kirjanpitäjä, joka tietää, ettei vuokra kuulu poistoihin.
Just näin. Ei tarvi niitten takia öitä valvoa. Se vapauden tunne, ilman velkaa. Mahtava tunne.