Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (838)

Vierailija
741/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkataan päiväkoteihin lisää työntekijöitä ja nostetaan vastaavasti maksuja.

Vierailija
742/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kuinka pitkään itse suostut talkoilemaan oman työaikasi yli päivittäin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lastentarhantäteillä saisi olla muuta elämää, kuin se yliajalla tarhassa päivystäminen viiden jälkeen?

Vierailija
744/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistetään se tarha kiinni puolituntia aiemmin, niin pääsee hoitajatkin heti työajan päätyttyä kotiin viiden aikaan.

Vierailija
745/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on ongelma?! Ap;n itsekäs ajattelu tarkoittaa, että päiväkodin henkilökunnasta on joku ylitöissä. Jos ap yhtään tajuaa, että niistä "pienistä kymmenminuuttisista" kertyy viikko/kk/vuositasolla useampi tunti ylitöitä. Onko itsekäs ap koskaan käynyt ravintolassa - siellä keittiö suljetaan tuntia ennen varsinaista ravintolan sulkemisaikaa. Miksikö - siksi, ettei kokki/tiskari/tarjoilija tee ylitöitä. Samoin bussikuskit ei aja ap;n kotiovelle ohi reitin, vaikka se ap;n mielestä olisi mukavaa. Elämässä on sääntöjä ap. 

Eiköhän ap ole merkannut lapsensa hoitoajan klo 17 asti. Hoitotädit vaan yrittävät sälyttää vastuun huonosta työvuorosuunnittelusta vanhempien niskaan. Useampi on täällä väittänyt, että lapsi pitäisi hakea ennen ilmoitettua hoitoaikaa, jotta ehtii sulkea paikat. 

Hoitotädit? Aika ala-arvoista tekstiä pukkaa. Päikyn työntekijällä on tasan nolla prosentin mahista vaikuttaa esimiesten tekemiin päätöksiin. Jokainen minuutti lasketaan säästöksi. Ainoa keino on vanhempien tekemät valitukset päiväkodin johtajalle mm aikatauluista, tarpeesta lisähenkilökuntaan.

En ole itse päikyssä töissä, mutta vanhempana yritän vaikuttaa, en syyllistää työtä tekevää porrasta.

Vierailija
746/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lastentarhantäteillä saisi olla muuta elämää, kuin se yliajalla tarhassa päivystäminen viiden jälkeen?

Ei aloituksessa ollut mitään siihen viittaavaa. 

Vierailija
747/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaikeinta ymmärtää ? Työaika päättyy klo 17 siihen asti tehdään töitä eikä mitään muuta. Päiväkodin ovet lukitaan klo 17 ei 16:40 

Vierailija
748/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työntekijä on jo 16.40 lähtökuopissa kotia kohti

Tää on taas tätä julkisen sektorin säätämistä. Joskus nuorena kesätöissä oltiin tehtaalla esim. vahtimassa että siellä kellokortti leimattiin vasta tasan työn loppumisaikaan eli esim. 17 ja sitten mentiin vaihtamaan omat vaatteet päälle kotiin. Ei siellä luisteltu ulos talosta jo puolen jälkeen vaikka kuinka olisi tehnyt mieli. 

Julkisen sektorin? Kyllä meillä vaan sairaalassakin leimataan ja esihenkilö näkee kyllä milloin kukakin on leimannut. Työaikoja on noudatettava ja erikseen sovittava, jos täytyy syystä x lähteä aikaisemmin.

Ja kuitenkin aloituskin kertoo että pitää tulla hakemaan lapsi aiemmin kuin päiväkoti sulkeutuu koska työntekijät haluaa aiemmin kotiin kuin milloin työaika loppuu. Lähtökohdan pitäisi olla se, että lapset haetaan 17 mennessä ja työaikakaan ei siten voi loppua tuota ennen ja lähteä sitä ennen kotiin. Ja jos työntekijöiden työaika loppuu tasan 17 kun päiväkoti sulkeutuu, niin tuo ongelma on sitten siinä työajan määrittelyssä eikä se ole vanhempien ongelma. Käskekää virastoa korjaamaan työaika jatkumaan 17.15 asti niin ongelma ratkaistu ja työntekijät voi sulkea rauhassa paikan viimeisen lapsen lähdettyä. 

Ihmettelen kyllä, että eikö sulkuvuoroissa muka ole aikaa varattu paikkojen sulkemiselle? Siis kai nyt työvuorosuunnittelija tietää, että Pirkko-Eemelin hoitoaika on merkitty klo 17, niin siihen mennessä Pirkko-Eemeli on haettu, vaikka sitten 16.59. Näin ollen erikoista, että työntekijänkin vuoro merkitään loppumaan klo 17, vaikka pitäisi jäädä joku aika niiden paikkojen sulkemisellekin?

Minä olen ollut töissä muualla kuin julkisella. Työaika jos on päättynyt esimerkiksi klo 14 niin silloin on leimattu itsemme ulos ja omalla ajalla on vaatteet vaihdettu. Ei missään ole työaikaan kuulunut vaatteiden vaihto vaan se on ollut omaa aikaa, tullessa ja mennessä, työpisteellä on oltu kun työaika alkaa ja loppuu vaikka se 6-14 

Mitkä vaatteet? Varhaiskasvatuksen työntekijöille ei työnantaja mitään työvaatteita tarjoa, hyvin moni työskentelee samoissa vaatteissa millä lähtee kotiinkin ja siellä kotona pestään mahdolliset virtsaiset, ulosteisest, oksennuksentäyteiset tai ruokatarhaiset vaatteet täysin omakustanteisesti.

Vierailija
749/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aina ihmetellyt, miten ihmiset voivat perjantaisin lähteä pois kesken työpäivän töistä. Olen itse opettaja ja tuntini ovat joinakin vuosina loppuneet klo 16 perjantaisin. Päiväkodille ehdin kiirettä pitäen noin 16.45. Useampaan otteeseen minulta on kysytty, voisinko hakea lapseni aikaisemmin päiväkodista perjantaisin, kun siellä ei enää tuohon aikaan ole ketään muuta kuin minun lapseni, kaikki muut on jo haettu.

Vierailija
750/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Kuinka pitkään itse suostut talkoilemaan oman työaikasi yli päivittäin? 

Eikö ap hae lapsensa sovitun hoitoajan ja päiväkodin aukioloaikojen puitteissa? Eikö siitä pihalta työntekijä voi suoraan lähteä kotiin.

Vierailija
751/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on ongelma?! Ap;n itsekäs ajattelu tarkoittaa, että päiväkodin henkilökunnasta on joku ylitöissä. Jos ap yhtään tajuaa, että niistä "pienistä kymmenminuuttisista" kertyy viikko/kk/vuositasolla useampi tunti ylitöitä. Onko itsekäs ap koskaan käynyt ravintolassa - siellä keittiö suljetaan tuntia ennen varsinaista ravintolan sulkemisaikaa. Miksikö - siksi, ettei kokki/tiskari/tarjoilija tee ylitöitä. Samoin bussikuskit ei aja ap;n kotiovelle ohi reitin, vaikka se ap;n mielestä olisi mukavaa. Elämässä on sääntöjä ap. 

Eiköhän ap ole merkannut lapsensa hoitoajan klo 17 asti. Hoitotädit vaan yrittävät sälyttää vastuun huonosta työvuorosuunnittelusta vanhempien niskaan. Useampi on täällä väittänyt, että lapsi pitäisi hakea ennen ilmoitettua hoitoaikaa, jotta ehtii sulkea paikat. 

Hoitotädit? Aika ala-arvoista tekstiä pukkaa. Päikyn työntekijällä on tasan nolla prosentin mahista vaikuttaa esimiesten tekemiin päätöksiin. Jokainen minuutti lasketaan säästöksi. Ainoa keino on vanhempien tekemät valitukset päiväkodin johtajalle mm aikatauluista, tarpeesta lisähenkilökuntaan.

En ole itse päikyssä töissä, mutta vanhempana yritän vaikuttaa, en syyllistää työtä tekevää porrasta.

Kyllä työntekijöiden pitää itse pitää puolensa. Eihän vanhemmat tiedä, millaiset työvuorolistat hoitajilla on.

Vierailija
752/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ikävästi mene muissakin töissä samoin, eli kun työvuoro tai työpäivä loppuu, niin sen jälkeen menee vielä aikaa, ennenkuin pääsee kotiin, esim. vaihdetaan työvaatteet pois tai kuitataan itsensä ulos tms.

Vierailija
753/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas tätä julkisen sektorin säätämistä. Joskus nuorena kesätöissä oltiin tehtaalla esim. vahtimassa että siellä kellokortti leimattiin vasta tasan työn loppumisaikaan eli esim. 17 ja sitten mentiin vaihtamaan omat vaatteet päälle kotiin. Ei siellä luisteltu ulos talosta jo puolen jälkeen vaikka kuinka olisi tehnyt mieli. 

Julkisen sektorin? Kyllä meillä vaan sairaalassakin leimataan ja esihenkilö näkee kyllä milloin kukakin on leimannut. Työaikoja on noudatettava ja erikseen sovittava, jos täytyy syystä x lähteä aikaisemmin.

Ja kuitenkin aloituskin kertoo että pitää tulla hakemaan lapsi aiemmin kuin päiväkoti sulkeutuu koska työntekijät haluaa aiemmin kotiin kuin milloin työaika loppuu. Lähtökohdan pitäisi olla se, että lapset haetaan 17 mennessä ja työaikakaan ei siten voi loppua tuota ennen ja lähteä sitä ennen kotiin. Ja jos työntekijöiden työaika loppuu tasan 17 kun päiväkoti sulkeutuu, niin tuo ongelma on sitten siinä työajan määrittelyssä eikä se ole vanhempien ongelma. Käskekää virastoa korjaamaan työaika jatkumaan 17.15 asti niin ongelma ratkaistu ja työntekijät voi sulkea rauhassa paikan viimeisen lapsen lähdettyä. 

Ihmettelen kyllä, että eikö sulkuvuoroissa muka ole aikaa varattu paikkojen sulkemiselle? Siis kai nyt työvuorosuunnittelija tietää, että Pirkko-Eemelin hoitoaika on merkitty klo 17, niin siihen mennessä Pirkko-Eemeli on haettu, vaikka sitten 16.59. Näin ollen erikoista, että työntekijänkin vuoro merkitään loppumaan klo 17, vaikka pitäisi jäädä joku aika niiden paikkojen sulkemisellekin?

Minä olen ollut töissä muualla kuin julkisella. Työaika jos on päättynyt esimerkiksi klo 14 niin silloin on leimattu itsemme ulos ja omalla ajalla on vaatteet vaihdettu. Ei missään ole työaikaan kuulunut vaatteiden vaihto vaan se on ollut omaa aikaa, tullessa ja mennessä, työpisteellä on oltu kun työaika alkaa ja loppuu vaikka se 6-14 

Mitkä vaatteet? Varhaiskasvatuksen työntekijöille ei työnantaja mitään työvaatteita tarjoa, hyvin moni työskentelee samoissa vaatteissa millä lähtee kotiinkin ja siellä kotona pestään mahdolliset virtsaiset, ulosteisest, oksennuksentäyteiset tai ruokatarhaiset vaatteet täysin omakustanteisesti.

No jos vaikka ei halua lähteä niissä likaisissa vaatteissa kotiin, vaan jättää ne työpaikalle. Ne vaatteet.

Vierailija
754/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen vastuulla se on? Jos lapsi on oikeutettu varhaiskasvatukseen klo 17 saakka, niin ei vanhempia voi vaatia hakemaan lasta klo 16.40. Mitä ihmettä!? Klo 17 mennessä haettava, vaikka 16.59 lapsi leimattu ulos, täysin ok.

Vierailija
755/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla. 

Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö.  Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta. 

Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta. 

Lapsiparka =(((

Vierailija
756/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen aina ihmetellyt, miten ihmiset voivat perjantaisin lähteä pois kesken työpäivän töistä. Olen itse opettaja ja tuntini ovat joinakin vuosina loppuneet klo 16 perjantaisin. Päiväkodille ehdin kiirettä pitäen noin 16.45. Useampaan otteeseen minulta on kysytty, voisinko hakea lapseni aikaisemmin päiväkodista perjantaisin, kun siellä ei enää tuohon aikaan ole ketään muuta kuin minun lapseni, kaikki muut on jo haettu.

Jos molemmat vanhemmat ovat täysipäiväisesti töissä, niin toimii, kun molemmilla on liukuva työaika. Toinen tekee 9-17 ja vie lapsen aamulla töihin mennessä, kun taas toinen tekee 7-15 ja hakee lapsen illalla töistä tullessa. Kiinteillä työajoilla tai yhden ihmisen harteilla ei tietysti toimi.

Vierailija
757/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ikävästi mene muissakin töissä samoin, eli kun työvuoro tai työpäivä loppuu, niin sen jälkeen menee vielä aikaa, ennenkuin pääsee kotiin, esim. vaihdetaan työvaatteet pois tai kuitataan itsensä ulos tms.

Omien vaatteiden vaihtaminen ja ulos leimaaminen ovat eri asia kuin työn tekeminen omalla ajalla, esim. työpaikan tavaroiden paikoilleen laittaminen, tilojen siistiminen tai mitä muuta nyt lasten lähdön jälkeen tarvitseekaan tehdä. Päiväkodissa pitäisi olla niin kuin monella muullakin alalla, että asiakkailta suljetaan vaikka sen 17.00 mutta työvuoro loppuu 17.30 tms.

Vierailija
758/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoohan ne tädit voittavansa lotossakin että voisivat lopettaa hommat kokonaan eikä vaan 20 minuuttia etuajassa mutta eipä tuokaan toive velvoita ketään mihinkään.

Vierailija
759/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi, ennen pidettiin esiliinaa tai oli vaihto vaatteet ja ihan kuule olen ollut metallipajalla töissä ja itse pestiin työvaatteet

Vierailija
760/838 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet heti kun työt loppuu, näin me ollaan toimittu aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi