Miksi sinulla on sähköauto
Perustele, miksi olet sen hankkinut? Ympäristöystävällisyys vai tehokkuus? Kenties edullinen käyttö tai turvallisuus?
Kommentit (49)
Työmatkaa ajan reilu 120 km päivässä. Hankin sähköauton säästääkseni matkakuluissa. Auton hinta oli kohtuullinen ~20k euroa ja tähän asti on toiminut moitteetta. Suunnilleen saman hintaista dieseliäkin olisin katsellut. Hyvin on kyllä rahaa jäänyt säästöön entiseen verrattuna ja tykkään helppoudesta kun auto on aina aamuisin ladattuna.
1) Sähkö on huoltovarmempi käyttövoima kuin arabimaista tai venäjältä raahattu öljy
2) Kotoa lähdettyä akku aina täynnä halpaa sähköä
3) Käyttökokemus on ylivoimaisesti paras. Sähköllä on ilo ajaa
4) Sähköauton akkua voi käyttää hyödyksi kotitalouden sähkönlähteenä sähkökatkon aikana
5) Vähemmän hiukkaspäästöjä, ja tästä syystä Hki kaupunki tarjoaa pysäköinnin 50 % halvemmalla
6) Auto toimii pienenä matkailuautona jossa voi nukkua hiljainen ilmastointi päällä
7) Erittäin huolto- ja huolivapaa
No kun minusta on niin mukavaa, että jotkut saavat ..skahalvauksen huomatessaan, että minulla on sähköauto. Ei mitenkään erityisen kallis, nopea tai erityinen. Jos sama malli olisi hybridinä, niin sitäkään ei erottaisi kuin erikseen vilkaisemalla. Mutta kun jotkut huomaavat sen perässä sähköauton mallimerkinnän, niin käsi hamuaa heti nitropurkkia.
Vierailija kirjoitti:
Ei polttoainekuluja, ympäristöystävällisyys, halvemmat käyttökustannukset, pienemmät huoltotarpeet, päästötön ajaminen. Ja koska mä voin.
No ei ne kyllä ole sen ympäristöystävällisempiä kun polttomoottoriautot. Enemmän kunniotain jotakuta joka sanoo, että rahalla saa, kuin jotain joka jeesustelee ympäristöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei polttoainekuluja, ympäristöystävällisyys, halvemmat käyttökustannukset, pienemmät huoltotarpeet, päästötön ajaminen. Ja koska mä voin.
No ei ne kyllä ole sen ympäristöystävällisempiä kun polttomoottoriautot. Enemmän kunniotain jotakuta joka sanoo, että rahalla saa, kuin jotain joka jeesustelee ympäristöllä.
Entä jos sinulle näytetään perusteluineen tutkimukset, joissa ne ympärsitövaikutukset mitataan?
Halpa ajaa. Varsinkin näin kesäaikaan, kun lataaminen tapahtuu pääosin aurinkosähköllä.
Mulla on pitkä työmatka, 110km/suunta. Ei rahat riittäisi bensoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Minua hämmästyttää ennakkoluulo, että sähköauto soveltuisi parhaiten lyhyen matkan kaupunkiajoon. No ei. Ehkä joku vm. 2013 Nissan Leaf soveltuu lyhyeen ajoon, mutta nykyaikainen sähköauto on paras nimenomaan yli 80km+ työmatka-ajoihin. Aivan ylivoimaisesti. Säästyy aikaa, kun ei juuri koskaan tarvitse käydä edes pikalaturilla. Kotisähköllä pärjää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Helppous, ei tarvitse seistä loskassa tankkaamassa ja käydä kerran vuodessa huollossa.
Mulla on ollut sähköauto jo seitsemän vuotta enkä ole käynyt kertaakaan huollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia minun pitäisi perustella mitään jollekin pakkomielteiselle urpolle?
Tämä on juuri tätä "mitä ajatuksia tämä sinussa herättää"-scheissea.
Vitttuako se sinulle kuuluu ja mikä ihmeen velvollisuus minulla olla jotain mieltä kaikista maailman asioista jotka eivät kiinnosta pätkääkään.
Miksi niin äkäinen? Ei tarvi olla mitään mieltä jos ei ole omia ajatuksia tai mielipiteitä. Se on ihan ookoo, älä ole äkäinen.
Viisi vuotta ollut, työmatkaa 80 km suuntaansa. Lataus ei maksanut mitään ennen kun nyt tuli 30€/kk kun keksittiin se verotus. Pelkät polttoainekulut 6litraa/100km olisi 5000€/v bensa-autolla.
Minulla on polkupyörä, mummo mallia. On ekologinen, ekonominen ja itsekin pysyn sutjakassa kunnossa kun sillä ajelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppous, ei tarvitse seistä loskassa tankkaamassa ja käydä kerran vuodessa huollossa.
Mulla on ollut sähköauto jo seitsemän vuotta enkä ole käynyt kertaakaan huollossa.
Mulla bensa Mitsubishi ollut 13 vuotta eikä ole kertaakaan käynyt huollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Minua hämmästyttää ennakkoluulo, että sähköauto soveltuisi parhaiten lyhyen matkan kaupunkiajoon. No ei. Ehkä joku vm. 2013 Nissan Leaf soveltuu lyhyeen ajoon, mutta nykyaikainen sähköauto on paras nimenomaan yli 80km+ työmatka-ajoihin. Aivan ylivoimaisesti. Säästyy aikaa, kun ei juuri koskaan tarvitse käydä edes pikalaturilla. Kotisähköllä pärjää hyvin.
Mutta jos se duunimatka on suuntaansa yli 500 km, niin kuin tämänkin palstan bensalenkkareila tuntuu olevan? Ja jos tarjotaan autoa, joka kulkee sen, niin sitten sen on onnistuttava moottoritietä molempiin suuntiin pakkasella lataamatta välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sinulle näytetään perusteluineen tutkimukset, joissa ne ympärsitövaikutukset mitataan?
Laita linkki
Tavallisessa arkikäytössä paljon mukavampi kuin polttis. Siellähän ekologisuuskin merkkaa enemmän kuin maantieajossa, kun sähkiksen kulutus on pienimmillään taajama-ajossa ja polttiksen korkeimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2 sähköautoa. Siksi, koska edellisillä Diesel autoillani polttoainekulut oli about 17€/100km nykyhinnoilla. Sähköllä siirtoineen 3-5€/100km.
Meidän perheessä ajetaan yli 60tkm vuodessa eli säästöä tulee about 8000€
Lisäksi sähkön hinnan voin lukita 2 vuodeksi eteenpäin, dieselin hintaa en.
Rahallisesti ymmärrän kyllä sähköautojen houkuttelevuuden ja varsinkin nykyisen polttoaineiden hintojen heittelevyyden kannalta.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, tässä haen siis käyttäjäkokemuksia ja mielipiteitä.
Tosin ymmärrän kyllä jos aihe nostaa ihmisten verenpainetta.
Juurikin näin. Nämä kaksi sähköautoani ovat 2-3 vuotta vanhoja, joissa tehdastakuu voimassa ja hintaluokka 20-25 tuhatta.
Toimintamatkaa kesällä noin 350km ja -25 pakkasessakin 200km.
Päivittäiset ajoni selvitään mainiosti tuolla. Pidemmät matkat menee kivasti kun muutaman tunnin välein pysähtyy vessatauolle ja kahville, ihan niinkuin polttiksellakin teen. Samalla auto latautuu, 20min tulee jo puoli akkua täyteen.
Ja niille jotka keuhkoavat ettei sähköautolla ole mitään jälleenmyyntiarvoa, totean että jonkun saman ikäisen perus Octavian hinta putoaa ihan yhtälailla 50-60% vuosien kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita linkki
Aloita vaikka tuosta. USAn viranomaissivu.
https://www.epa.gov/greenvehicles/electric-vehicle-myths
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla bensa Mitsubishi ollut 13 vuotta eikä ole kertaakaan käynyt huollossa.
Hyvät öljyt varmaan koneessa 🙄696
Tämä on juuri tätä "mitä ajatuksia tämä sinussa herättää"-scheissea.
Vitttuako se sinulle kuuluu ja mikä ihmeen velvollisuus minulla olla jotain mieltä kaikista maailman asioista jotka eivät kiinnosta pätkääkään.