Miksiköhän moni pyöräilijä näkee oikeudekseen ajaa suojatiellä auton eteen
Päälle ei viitsisi ajaa. Pyöräilijöitä myös koskevat liikennesäännöt.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meinaatko että pyörän kuuluisi odottaa, kunnes tie on tyhjä? Työmatkapyöräilen, parissa kohtaa reitillä menee se kevyen liikenteen väylä (jossa suojatie ja pyörien kohta) vilkkaan autotien yli. Hidastan, katson tulossa olevaa kuskia, ja aina annetaan tietä. Itse myös väistän aina pyörät ja kävelijät kun autoilen. Käsittääkseni niin kuuluu tehdä.
No luepas tieliikennelakia vähän uudelleen. Pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus, jos auto ajaa suoraan suojatien kohdalla. Jos auto kääntyy risteyksessä, sen pitää väistää pyöräilijää.
Nämä on varmaan maalaiskaupunkien ongelmia. Pyöräilen täällä Vantaalla aamuin illoin, sujuvasti sujuu, pyöräilijät varoo kyllä henkeään eikä törmää katsomatta auton eteen ja autoilijat antaa tietä.
Pyöräilijät harrastavat Kamikatsea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista kuitenkin, että on tilanteita kun auton kuuluu väistää pyöräilijää suojatiellä. Kuten silloin kun auto kääntyy suojatielle. Autoilijat kun tuooaavat unohtamaan itse ne liikennesäännöt kovin helposti.
Autoilijat myös usein tuppaavat unohtamaan, että kärkikolmion tai stop-merkin suunnasta tulevan auton on ris-
teyksessä väistettävä pyöräilijää jos pyörätie jatkuu tien yli.Näiden mouhoojien olisi hyvä itse mennä kertaamaan liikennesääntöjä.
Ymmärrätkö lukemasi?
Vierailija kirjoitti:
Sormimerkkiä osaavat kyllä näyttää, vaikka ovat väistämisvelvollisia.
Mulle kun näyttää, niin voi olla että väännän sormen poikki.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon täällä Joensuussa annetaan tietä tavallisilla suojateillä polkupyöräilijöille ja skuuteille. Onhan se kohteliasta, mutta ajokortittomat alkavat kuvitella sitä oikeudeksi. Mennään katsomatta, ja sitten kolisee. Pahimmillaan henki pois.
Itse olen alkanut lyhyesti töötätä, vaikka tietä annankin. Tämä kehitys on vaarallinen.
Tämä on just se ongelma. Varsinkin nuoriso paahtaa menemään yhtään sivuilleen vilkaisematta. Syksypimeällä musta huppari päässä ajellaan ihan puskista eteen. Pelkään jatkuvasti, että joku päivä töytäisen jonkun nurin, vaikka yritän ajaa tarkasti ja ennakoiden.
Autoilijan kuuluu väistää aina pyöräilijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista kuitenkin, että on tilanteita kun auton kuuluu väistää pyöräilijää suojatiellä. Kuten silloin kun auto kääntyy suojatielle. Autoilijat kun tuooaavat unohtamaan itse ne liikennesäännöt kovin helposti.
Autoilijat myös usein tuppaavat unohtamaan, että kärkikolmion tai stop-merkin suunnasta tulevan auton on ris-
teyksessä väistettävä pyöräilijää jos pyörätie jatkuu tien yli.Näiden mouhoojien olisi hyvä itse mennä kertaamaan liikennesääntöjä.
Autoilijoille tekisi kyllä hyvää kerrata nämä säännöt. Tuntuu, että suurin osa autoilijoista luulee että ovat aina etuoikeutettuja suhteessa pyöräilijöihin.
Onko sellainen suojatie, jossa on ne perinteiset kävelijöiden seepraviivat ja niiden vieressä erikseen kohta pyörille, myöskin sellaisia että lain mukaan kuuluisi taluttaa pyörä? Vai onko se sitten pyörätien jatke, jos suojatiehen on piirretty pyörän kuva? Täällä päin on paljon sellaisia ja kaikki kyllä ajaa niissä pyöriään.
Vierailija kirjoitti:
No sit sä pysähdyt, mutta miksi pysähdyt, jos sulla on etuajo-oikeus ja tämän noudattamatta jättäminen voi hämmentää tai vaarantaa muuta viatonta liikennettä?
Etuajo-oikeus ei ole päälleajo-oikeus. Tottakai hidastan ja tarvittaessa pysähdyn, jos näen pyöräilijän olevan ylittämässä tietä. Pahimpia ovat kuitenkin paikat, jossa pyöräilijä tulee joko puskan takaa tai ajaa saman suuntaisesti kuin minä ja yhtään hidastamatta, minkäänlaista merkkiä näyttämättä ja katsomatta kääntyy eteen. Pari kertaa ollut todella läheltä piti -tilanteita.
Ja myönnän, lapsena oli jäädä auton alle kotipihaan kääntyessäni, kun en yhtään katsonut ympärilleni. Sain kyllä kotona siitä sen verran isot haukut, että jatkossa muistin asian.
Kyllä niissä saa ajaa, mutta jos on suora tie, niin pyöräilijän pitää väistää silloin autoilijaa. Taluttamalla muutut kävelijäksi ja silloin autoilijan pitää väistää. Kääntyessä on sitten käännösten säännöt
Vierailija kirjoitti:
Onko sellainen suojatie, jossa on ne perinteiset kävelijöiden seepraviivat ja niiden vieressä erikseen kohta pyörille, myöskin sellaisia että lain mukaan kuuluisi taluttaa pyörä? Vai onko se sitten pyörätien jatke, jos suojatiehen on piirretty pyörän kuva? Täällä päin on paljon sellaisia ja kaikki kyllä ajaa niissä pyöriään.
Kaikilla suojateillä saa nykyisen (vuonna 2020 voimaantulleen) tieliikennelain mukaan pyöräillä. Asfalttimerkinnällä ei ole väliä, ja ne merkinnät ovat myös useimmilla paikkakunnilla ihan mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pyöräilijä saa aina ajaa suojatien yli, mutta autoilija on (suoraan mennessä) väistämisvelvollinen vain, jos liikennemerkki sen osoittaa. Maalaukset eivät ratkaise. Liikennemerkki voi olla kärkikolmio, stop-merkki tai pyöräilijän tienylityspaikka (en nyt muista virallista nimeä).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä saa ajaa, mutta jos on suora tie, niin pyöräilijän pitää väistää silloin autoilijaa. Taluttamalla muutut kävelijäksi ja silloin autoilijan pitää väistää. Kääntyessä on sitten käännösten säännöt
Väistäminen ei riipu tien suoruudesta vaan a) liikennemerkeistä kuten kolmiosta tai stop-merkistä ja b) siitä onko ajorataa ajava ajoneuvo suorittamassa käännöstä suojatien poikki ajaessaan vai ei.
Ainakin Oulussa on paikkoja missä keskellä korttelia suoralla tiellä on suojatie ja siinä on kolmiot, eli ajoradalla ajavien ajoneuvojen on väistettävä suojatietä pitkin ajavia ajoneuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen jäänyt 2x suojatiellä auton alle. Suojatien valot olivat vihreät, kääntyvät autot ajoivat "vanhoilla vihreillä" yli. Toisella kertaa hajosi vain fillari, tuli pieniä ruhjeita. Toisella kertaa lensin kaahaavan pakettiauton ikkunasta sisään. Heräsin kadun keskikorokkeelta, paljon ihmisiä ympärillä...en tajunnut, mitä oli tapahtunut. Puhuttiin ambulanssista, sanoin, ettei mitään hätää. Pyyhin lasinsirpaleita päästäni ja lähdin kävelemään....
Jos olet onnettomuuspaikalla: Älä Ikinä Päästä Onnettomuuden Uhria Lähtemään Yksin Mihinkään!!!
Vierailija kirjoitti:
Jollain kertaa vaan ajan päälle.
Ootko ikinä uskaltanut tehdä MITÄÄN, mikä on vastoin lakia, tai edes sääntöjä? Varmaan saunassakin käyt lauantaina, koska se on saunapäivä. Et ole.
Silti meinaat tosta vaan vahingoittaa, tai tappaa ihmisen?
Elä nyt vaan sääntöben mukaan se hukkaan heitetty elämäs, äläkä haaveile olevas yhtään mikään. Nukkumaanmenoaika, huihui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla suojateillä saa nykyisen (vuonna 2020 voimaantulleen) tieliikennelain mukaan pyöräillä. Asfalttimerkinnällä ei ole väliä, ja ne merkinnät ovat myös useimmilla paikkakunnilla ihan mitä sattuu.
Fiksuinta olisi palauttaa suojatiellä pyöräilyn kielto ja myös alkaa valvoa sitä kieltoa. Se pakottaisi samalla tekemään sellaista liikennesuunnittelua missä pyöräilijöitä ei ohjata suojateille.
Suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Mikä siinä on niin vtun vaikea ymmärtää?
teyksessä väistettävä pyöräilijää jos pyörätie jatkuu tien yli.
Näiden mouhoojien olisi hyvä itse mennä kertaamaan liikennesääntöjä.