Iltalehti: Työttömille tulossa pakollinen ilmaistyö sanoo ministeri.
IL: Työttömille tulossa pakollinen ilmaistyö sanoo ministeri.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/078a91b0-4bdf-4a7b-9c3b-f3cf2bdd3…
Ajatelkaa sitä ilkivallan määrää, jota noissa orjatyöpaikoissa ja yhteiskunnassa ylipäänsä alkaa ilmenemään, jos tuommoinen oikeasti toteutetaan.
Kommentit (80)
Olen
Hyödytön
Paska
Kelalois
Rotta
Teidän
Haukkumiset
On
Kuultu
Ja
Sisäistetty
Noi ministerit pitäis pistää ehdottamiinsa orjatöihin. Vaikkapa risusavottaan tahi ojaa kaivamaan lapiolla 9 eurolla päivässä.
Olen
Paska
Hyödytön
Kelalois
Rotta
Teidän
Haukkumiset
On
Kuultu.
Olen vakkari duunissa ja aika varmaa ettei työ mene alta. Jos menisi, olisin ikikiitollinen tuollaisesta mahdollisuudesta. Saisin jonkinlaisen työyhteisön ja pysyin kiinni arkirytmissä. Hyvin tehtynä työ voisi johtaa suositukseen ja ehkä johonkin sijaisuuteen. Olen itse esihenkilönä muutaman kerran palkannut työllistämistukijakson jälkeen henkilön määräaikaiseksi jos töitä on ollut ja TT jakson ihminen on onnistunut työssään.
Olen hyödytön
Paska
Kelalois
R
O
T
T
A
Joka
An
S
A
It
S
E
E
Vain
Kuolla
Y
K
S
In
Ja
K
Ä
R
S
I
Ä
Vierailija kirjoitti:
Olen
H
Y
Ö
D
Y
T
Ö
N
P
A
S
K
A
T
U
K
U
R
O
T
T
A
Josta
Ei
Ole
Mihinkään
Ja
Ansaitsen
Vain
Kuolla
Yksin
Älä luovuta. Ajat ovat vaikeat, mutta se ei tarkoita että vaikka asiat eivät voisi muuttua paremmaksi.
Palataan 1800- luvun loppuun ja 1900- luvun alkuun eli taannutaan niin maan perkeleesti.
Pakkotyö ja työntekovelvollisuus olivat keskeinen osa Suomen historiallista köyhäinhoitoa aina 1500-luvulta 1900-luvun alkupuoliskolle asti. Köyhyys, työttömyys ja irtolaisuus kytkeytyivät pitkään tiiviisti toisiinsa, ja yhteiskunta pyrki kontrolloimaan "työnvieroksia" kurilla sekä pakollisella työnteolla.
Köyhäinhoidon ja pakkotyön historiallinen kehitys
Laillinen suojelu ja irtolaisuus: Ruotsin vallan ajalta lähtien jokaisella säätyttömällä ihmisellä oli oltava "laillinen suojelu" eli vakituinen työpaikka tai maaomaisuus. Työttömät ja asunnottomat määriteltiin lainsäädännössä irtolaisiksi, joita uhkasi rangaistuksenomainen pakkotyö.
Vaivaishoidon työlaitokset: Vuoden 1852 ja 1879 vaivaishoitoasetukset painottivat, että apua saavien työkykyisten ihmisten oli ansaittava elatuksensa työllä. Kuntiin perustettiin köyhäintaloja ja työlaitoksia, joissa hoidokit tekivät maatalous- ja käsitöitä vastineeksi avusta.
Kruunun työlaitokset: Jos henkilö kieltäytyi elättämästä itseään tai perhettään ja turvautui toistuvasti köyhäinhoitoon, kunta saattoi esittää hänen passittamistaan valtion ylläpitämään pakkotyölaitokseen.
Köyhäinhoitolaki (1922): Itsenäisyyden ajan alussa säädetty köyhäinhoitolakisäilytti edelleen kurinpidollisen otteen. Jos mies laiminlöi elatusvelvollisuutensa niin, että perhe joutui turvautumaan köyhäinhoitoon, hänet voitiin määrätä työlaitokseen pakkotyöhön korvaamaan kunnalle aiheutuneet kulut.
Miksi pakkotyötä käytettiin?
Pelote: Pakkotyön uhalla pyrittiin estämään ihmisiä hakeutumasta kunnan eläteiksi.
Moraalinen kasvatus: Köyhyyden katsottiin usein johtuvan yksilön laiskuudesta ja paheellisuudesta, jota yritettiin "parantaa" raskaalla työllä.
Kustannusten kattaminen: Kuntien ja valtion taloudellista taakkaa haluttiin keventää laittamalla avunsaajat tuottamaan oma ravintonsa ja hyödykkeensä.
Järjestelmä alkoi murtua kunnolla vasta toisen maailmansodan jälkeen, kun vuoden 1936 irtolaislaki ja vanha köyhäinhoito korvautuivat vähitellen nykyaikaisella sosiaalihuollolla ja yleisillä sosiaalivakuutuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen
H
Y
Ö
D
Y
T
Ö
N
P
A
S
K
A
T
U
K
U
R
O
T
T
A
Josta
Ei
Ole
Mihinkään
Ja
Ansaitsen
Vain
Kuolla
Yksin
Älä usko paholaisen syöttämiä valheita.
Vierailija kirjoitti:
Olen vakkari duunissa ja aika varmaa ettei työ mene alta. Jos menisi, olisin ikikiitollinen tuollaisesta mahdollisuudesta. Saisin jonkinlaisen työyhteisön ja pysyin kiinni arkirytmissä. Hyvin tehtynä työ voisi johtaa suositukseen ja ehkä johonkin sijaisuuteen. Olen itse esihenkilönä muutaman kerran palkannut työllistämistukijakson jälkeen henkilön määräaikaiseksi jos töitä on ollut ja TT jakson ihminen on onnistunut työssään.
No entä jos teet työsi hyvin ja moitteettomasti mutta et koskaan tule palkatuksi kun olet niin hyvä ilmainen työntekijä? Uhraat joka viikko 40 tuntia työlle, työmatkat&kulut siihen päälle, saat palkkioksi ruhtinaallsiet 599/kk kun "työkaverit" saavat kunnon palkan, lomakertymät (sinä et niitä saa), heille kertyy eläke, sinulle ei, heille kuuluu työterveyspalvelut, sinulle ei ja tätä jatkuu eläkeikään asti, vuosia tai muutaman vuosikymmenen? Statukseltasi olet työtön, et työllinen etkä ole tas-arvoinen "työkaveriesi" kanssa?
Minä en näe tuota mahdollisuutena josta tulisi olla ikikiitollinen.
Olisi kiva kuulla mistä kaikille työttömille etsitään pakkotyöpaikat ja vielä niin ettei se vie kenenkään työpaikkaa.
Olen
Paska
Hyödytön
Kelalois
Rotta
Teidän
Haukkumoset
On
Kuultu
Ja
Ymmärretty.
Vierailija kirjoitti:
Olen
H
Y
Ö
D
Y
T
Ö
N
P
A
S
K
A
T
U
K
U
R
O
T
T
A
Josta
Ei
Ole
Mihinkään
Ja
Ansaitsen
Vain
Kuolla
Yksin
Sano itsellesi että minä osaan ja minä riitän. Älä ole itsesi vihollinen vaan paras ystävä. Äläkä kuuntele lannistajia ja kiusaajia, jotka yrittää painaa alaspäin ja masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen
Hyödytön
Paska
Tukilpis
Rotta
Ja
Tulen
Aina
Olemaan
Paska
Ja
Hyödytön
Opettele puhumaan itsellesi kauniisti. Rakasta itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen
Hyödytön
Paska
Tukilpis
Rotta
Ja
Tulen
Aina
Olemaan
Paska
Ja
Hyödytön
Olet arvokas Jumalan kuva.
Vierailija kirjoitti:
Jo oli aikakin!Työttömät ahkerasti töihin🙂
Töihin kyllä, mutta töistä pitää maksaa palkka.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla mistä kaikille työttömille etsitään pakkotyöpaikat ja vielä niin ettei se vie kenenkään työpaikkaa.
Luuletko nyt tosissasi, että tämän tarkoitus on se, että kukaan ei tuon takia menettäisi palkalllista työpaikkaa? Ehei, ei tietenkään ole, tarkoitus on luoda uusi halpatyövoiman muoto ja sen tarkoitus on taas nimen omaan ajaa nyt palkalla olevia pakkotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on perustuslain vastaista. Töitä ei saa teettää ilman minimipalkkaa, eläkekertymää, lomakertymää, lomia, sairasajan palkkaa, työntekijän tapaturmavakuutuksia ja työterveyshuoltoa.
Perustuslakia voi muuttaa
t. porvari Kauniaisista
Niin voi. Esimerkiksi porvarien loisimisesta voidaan tehdä elinkautiseen vankeuteen johtava rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on perustuslain vastaista. Töitä ei saa teettää ilman minimipalkkaa, eläkekertymää, lomakertymää, lomia, sairasajan palkkaa, työntekijän tapaturmavakuutuksia ja työterveyshuoltoa.
t. porvari Kauniaisista
Kokoomuksessakin tiedetään ettei se onnistu. Siksi kokoomuksesta on sanottu että tarvitaan lain luovaa tulkintaa. Juuri niin mainostoimisto juuri niin. Minäkin saan sitten tulkita luovasti lakia jos te saatte. Vaikka eihän ne ole samat säännöt taviksille ja eliitille. Jos minä järkkäisin kaverille 30 miljoonaa niin puhuttaisi jostain rikosnimikkeestä. Kavallus, huijaus jne mitä niitä nimikkeitä onkaan. Hallituspuolueet hyväksyivät kokoomuksen anteeksi mainostoimiston korruption.
Miksei itse työttömiä koskaan kuunnella? Pitävätkö ihan lapsina kun eivät muka tiedä mikä heitä auttaisi? Esim. SUOJAOSA.
t. porvari Kauniaisista