Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BMW luopuu fyysisistä napeista ja siirtyy pelkästään kosketusnäyttöön

Vierailija
27.08.2026 |

https://www.is.fi/autot/art-2000012228998.html

Eli tästäkin merkistä tulee samanlainen halpisauto kuin kiinalaisista autoista. Surullista ettei kuluttajien mielipiteitä kuunnella.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lämpimissä maissa toimii mutta ei Suomessa 

Vierailija
2/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppäimistö lukkoon jossei kuukausimaksu ole maksettu. Niin kuin bemarin lämmittimissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallista.... Toistuvasti on osoitettu että autojen käyttökokemusta ei ole syytä mennä liikaa peukaloimaan, mutta image first! 

Vierailija
4/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvallista.... Toistuvasti on osoitettu että autojen käyttökokemusta ei ole syytä mennä liikaa peukaloimaan, mutta image first! 

Kustannukset ovat syynä. Kosketusnäyttö on halpa.

Vierailija
5/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haptisen kokemuksen puute on vaarallista autossa. Sinulle ei tule tuntoaistin kautta tietoa onnistuiko haluttu toimenpide. Myöskään lihasmuistiin ei voi luottaa, vaan katse on käännettävä jopa pitkäksi aikaa näyttöpaneeliin.

Ja ei toimi 30 asteen pakkasessa sormikkaat kädessä. Ja näytöt muutenkin tahmaa kylmyydessä.

Vierailija
6/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU ehtii torppaamaan nuo vielä ennen

Vierailija
7/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se on kivaa Suomen pakkasessa yrittää käyttää kosketusnäyttöä 🤣🤣 Kylmässä, kädet/sormet rutikuivana etenkin kuivaihoisena. Mulla on talvella vaikeuksia käyttää puhelinta kun kädet kuivuu niin totaalisesti. Pitää hönkiä käsiin jotta puhelin tunnistaa ihoksi🙄 Entä jos tulee vaaratilanteita eikä näyttö toimi? Enpä haluaisi kokeilla.

Tossa on vain yksi syy lisää olla ostamatta Bemaria.

Vierailija
8/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myöskään lihasmuistiin ei voi luottaa, vaan katse on käännettävä jopa pitkäksi aikaa näyttöpaneeliin."

Olen ajanut autoa kohta 40 vuotta enkä edelleenkään kyllä käytä yhtään autoni nappulaa ilman että siirrän siihen katseeni. Periaatteessa fyysisiin nappuloihin toki osuu ilman että kääntäisi katsettaan pois tiestä mutta käytäntö on useimmiten toinen. Perinteisiä nappuloita on myös usein ripoteltu ympäri ämpäri autoa.

Vierailija
9/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt myös lisänä ääniohjaus. Käännä oikealle,,, eiku vasemmalle stana SPÄRÄÄÄNGG!

Vierailija
10/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihda mun -13 vuoden bemaria mihinkään ennen kuin se lahoo käsiin. 

Vierailija
11/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sehän se on kivaa Suomen pakkasessa yrittää käyttää kosketusnäyttöä 🤣🤣 Kylmässä, kädet/sormet rutikuivana etenkin kuivaihoisena."

Kai se ajatus on että ei mennä jääkylmään autoon vaan se lämmitetään ensin. Se on erityisen helppoa nykyisissä sähköautoissa jotka lämpenevät viidessä minuutissa kun laittaa apista lämpiämään.

Vierailija
12/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän taksissa kun känniläinen lyö nyrkillä näytön pimeäksi. Perinteisillä kytkimillä jos yksi menee rikki muut jatkavat toimintaa.

Vierailija
13/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

VW ja Mersu tekivät juuri päinvastaisen päätöksen asiakkaiden äänestettyä lompakollaan.

Laadukkaat mekaaniset kytkimet palautetaan jopa ohjauspyörään eikä mitään tärkeimmistä ajon aikana säädeltävistä toiminnoista joudu enää hapuilemaan kosketusnäytön valikoista.

Käyttäjät ovat vihanneet näitä kosketusnäyttöön siirrettyjä toimintoja  jopa etelän sileillä teillä joissa kosketusnäyttöä ei tarvitse hapuilla rukkaset kädessä auton pomppiessa kuoppaisella tiellä.

Vierailija
14/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Myöskään lihasmuistiin ei voi luottaa, vaan katse on käännettävä jopa pitkäksi aikaa näyttöpaneeliin."

Olen ajanut autoa kohta 40 vuotta enkä edelleenkään kyllä käytä yhtään autoni nappulaa ilman että siirrän siihen katseeni. Periaatteessa fyysisiin nappuloihin toki osuu ilman että kääntäisi katsettaan pois tiestä mutta käytäntö on useimmiten toinen. Perinteisiä nappuloita on myös usein ripoteltu ympäri ämpäri autoa.

Vaikka pitäisi kääntää katse kytkimeen, onnistuu sen painaminen tai kääntäminen n. sekunnissa. Näytöllä ei kun pitää selailla valikkoja.

Vierailija
15/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näyttö hajoaa, niin autolla ei taida pystyä ajamaan enää lainkaan? Yhden säätimen vioittuminen ei tee autosta heti ajokelvotonta, vaan sen auton voi ajaa itse huoltoon.

Vierailija
16/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitenhän taksissa kun känniläinen lyö nyrkillä näytön pimeäksi. "

Käy siten että känniläiselle tuli varsin tyyris kyyti.

Vierailija
17/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen ajanut autoa kohta 40 vuotta enkä edelleenkään kyllä käytä yhtään autoni nappulaa ilman että siirrän siihen katseeni"

Olisikohan aika käydä palauttamassa ajokortti.

Vierailija
18/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä jatkossa bussilla.

Vierailija
19/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun näyttö hajoaa, niin autolla ei taida pystyä ajamaan enää lainkaan?"

Ei kai sitä autoa käynnistetä siitä näytöstä? Ja on niissä vaihdevalitsin, villkuviiksi, pyyhkimen viiksi jne. vielä edelleen.

Vierailija
20/42 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin väärä ratkaisu bmw:ltä.

Itse olen todella tyytyväinen kun omassa porschessa ei tarvitse käyttää kosketusnäyttöä kuin ehkä navigointia varten ja nappeja on runsaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi