Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömille tulossa pakollinen ilmaistyö sanoo ministeri.

Kommentit (498)

Vierailija
361/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko viimein jonkin yhteyden ihmiseen? Uskaltaisinko olla oma itseni muitten edessä?

Siinäpä sitä riittää kahelilla miettimistä.

Juu. Sairas olen ollut pitkään ja päästäni vialla. Paska kelalois rotta olen ollut vuosikuausia.

Olen vuosien aikana sisäistänyt kaikki haukkumasanat minua kohtaan jo. Odotan kuolemaa. Ei minulla ole rohkeutta itseäni tappaakkaan.

Olen säälittävä hyödytön kirjoitustaidoton kouluttautumaton  erakoitunut paska kelalois tuki rotta joka ei ole elämässään saanut ikinä mitään aikaiseksi. En osaa mitään enkä enää osaa halutakkaan. En ossaa kunnioittaa tai rakastaa itseäni tai mitään. Monesti olen vihaa täynnä. Mutta huomaan että en voi vihalla tehdä mitään heikkouteni takia. Raivoan itken olen yksin. Ajattelen ja kuvittelen.

Vierailija
362/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikkojen märät unet ei nimittäin tuota niitä VEROTULOJA, eli vapaaehtoistyö eikä ilmaistyöt eivät tuota verotuloja valtiolla, eikä vapaaehtoistyötä tekevälle löydy marketista vapaaehtoisten ruokahyllyä. 

Tarkoitus onkin saada työntekijät hyväksymään nykyistä pienemmät palkat ja huonommat työehdot

Yrittäähän nyt saa mitä tahansa, mutta se tulee kaatumaan siihen, että palkkojen laskiessa ostovoima vähenee, ja ketkähän pitää talouden pyöriä pyörimässä? Aivan, pieni- ja keskituloiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko viimein jonkin yhteyden ihmiseen? Uskaltaisinko olla oma itseni muitten edessä?

Juu. Sairas olen ollut pitkään ja päästäni vialla. Paska kelalois rotta olen ollut vuosikuausia.

Olen vuosien aikana sisäistänyt kaikki haukkumasanat minua kohtaan jo. Odotan kuolemaa. Ei minulla ole rohkeutta itseäni tappaakkaan.

Olen säälittävä hyödytön kirjoitustaidoton kouluttautumaton  erakoitunut paska kelalois tuki rotta joka ei ole elämässään saanut ikinä mitään aikaiseksi. En osaa mitään enkä enää osaa halutakkaan. En ossaa kunnioittaa tai rakastaa itseäni tai mitään. Monesti olen vihaa täynnä. Mutta huomaan että en voi vihalla tehdä mitään heikkouteni takia. Raivoan itken olen yksin. Ajattelen ja kuvittelen.

Turpa kiinni ä.äliö, ja anna muiden oikeasti keskustella aiheesta.

Vierailija
364/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikkojen märät unet ei nimittäin tuota niitä VEROTULOJA, eli vapaaehtoistyö eikä ilmaistyöt eivät tuota verotuloja valtiolla, eikä vapaaehtoistyötä tekevälle löydy marketista vapaaehtoisten ruokahyllyä. 

Tarkoitus onkin saada työntekijät hyväksymään nykyistä pienemmät palkat ja huonommat työehdot

Yrittäähän nyt saa mitä tahansa, mutta se tulee kaatumaan siihen, että palkkojen laskiessa ostovoima vähenee, ja ketkähän pitää talouden pyöriä pyörimässä? Aivan, pieni- ja keskituloiset.

Niinpä, kansis vähän miettii että onko se vtn ilmaistyö sittenkään niin fiksua yhteiskunnan kannalta vai kannattaisko ehkä sittenkin alkaa vaatia oikeita töitä oikealla vtn palkalla??

Vierailija
365/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen velvoite voi johtaa siihen, että paljon nykyistä useampi työkyvytön työtön pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
366/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen velvoite voi johtaa siihen, että paljon nykyistä useampi työkyvytön työtön pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle

Miksi ihmeessä pääsisi? Hyvin se syöpäsairas sänkypotilaskin voi kirjaa lukea vanhuksille

Vierailija
367/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turpa kiinni ä.äliö, ja anna muiden oikeasti keskustella aiheesta.

On minua sanottu ä*liöksi ennenkin. Niin olenkin. Hauku vain lisää. Minä teen sitä jokapäivä itsevihaa. Olen haukkunut itseäni vuosikausia.

Vierailija
368/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, että lisää virkaköpejä paimentamaan työttömiä. Mitä se maksaa? On aina halvempaa maksaa sille työttömälle kotiin, näin se vain on. Jopa Stalin aikoineen lopetti pakkotyöleirit, kun ne tulivat liian kalliiksi. Ja ihan oikeasti, katsokaa nyt millaista porukkaa tuolla pyörii keskustoissa päivät pitkät. Ei niistä ole mihinkään, eikä niitä kukaan työpaikoilleen vaivoikseen halua. Varmaa on kuitenkin se, että ne narkit eivät mistään velvoitetyöstä selviydy, mutta ottavat sen puuttuvan osan sitten rikoksilla. Mikään ei ole niin varmaa kuin se. 

Ei tietenkään voi päihtyneitä ottaa työpaikalle. Mutta jos ei kykene olemaan selvin päin, menettää sen paikan ja jos ei hoitoonkaan suostu, niin menettää tuetkin. Eihän tuokaan ole oikein, että verorahoista maksetaan narkkaaminen, ja huumediilerit kiittää. 

Narkkaaminen maksetaan sitten tekemällä yhä enemmän rikoksia ja huumediilerit saavat hyviä muuleja ja jälleenmyyjiä halvalla. Eli rikollisuus lisääntyy. 

Noin se voi olla, miten vain. Mutta ei niitä silti kuulu verorahoista maksaa. Se on kuitenkin laitonta toimintaa. 

Se laiton toiminta vain lisääntyy, jos narkeilta viedään tuet. Kannattaa ihan itseään sivistääkseen miettiä, että onko heikon sosiaaliturvan maissa enemmän rikollisuutta, vaiko ei ja jos on, niin miksi niin. 

Tyhjänpäiväistä jeesustelua. 

Kyllä, kyllä, ja on kokemusta monissakin maissa asumisesta. Ikäväähän se on, jos tulee alueita, joilla ei uskalla liikkua ilman ryöstetyksi tulemisen pelkoa. Mutta siltikään mitään laitonta päihdetoimintaa ei kuulu verorahoista kustantaa. Onhan sekin rikollisuutta jo itsessään. Ehdoton stoppi sille. 

Vartiointitoiminta on myös noissa maissa aika työllistävää. Mm. kaikkien normaalien kerrostalojen auloissa, ostoskeskusten ovilla jne. on vartijat. Turvallisuuspalvelun tarpeen lisääntyminen lisää myös työpaikkoja. 

Kerro, miten se stoppi tehdään? Varmaa on, että rikollisuus lisääntyy, jos tuet poistetaan. Kerro nyt se viisasten kivi? 

Taistelu huumeita vastaan pitää tehdä muilla keinoilla kuin rahaa jakamalla, koska se raha tosiaan vain päätyy huumeisiin, eikä koskaan riitä, vaan lisäksi on rikollisuuttakin. Huolehditaan lapsiperheistä jo ennen lapsen syntymää ja laajennetaan varhaiskasvatus kaikille, jotta kaikki saavat hyvät lähtökohdat kasvaa, kehittyä ja siirtyä aikanaan kouluun. Ehkä kannattaisi miettiä Suomessakin koulunaloitusiän varhaistamista, sehän on monissa maissa 3 tai 5 vuotta, ja sisältää myös varhaiskasvatuksen, jossa tuetaan itsetunnon, sosiaalisen kyvykkyyden ja kielitaidon kehittymistä. Kouluissa ja muualla opinnoissa sitten samaa rataa. Tuetaan ja välitetään, ei syrjitä eikä kiusata, ei jätetä yksin. 

Tässä voisi olla ideaa, sillä lapsuudesta moni asia lähtee. Mitä pitäisi sisällään se lapsiperheistä huolehtiminen ennen syntymää? Kuulostaa kivalle ajatuksena, mutta mitä se olisi konkreettisesti? Huomionarvoista tässä kohdassa lienee se, että tällä hetkellä osa hyvinvointialueista on luopunut rahan puutteen takia osasta ikäkausineuvolakäynneistä. 

Päivähoito-oikeus on tällä hetkellä subjektiivinen eli jokaisella lapsella on siihen oikeus. Tosin senkin osalta on kuultu äänenpainoja jotka poistaisivat tämän oikeuden. Itse kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta juuri mainitsemistasi syistä.

Mit lapsuuteen muuten tulee, niin ruutuaika on se mistä olen huolissani. Ja olisin ihan tyytyväinen, jos sen osalta laadittaisiin jopa lakeja. Mahdottomia ehkä noudattaa ja valvoa, mutta laki antaisi kutenkin selkeän viestin siitä, että ruutu ei saa olla lapsen elämässä hallitseva tekijä. 

Lapsen subjektiivinen päivähoito-oikeus ei toteudu, jos vanhemmat pitävät lapsen kotonaan, esim. oppimassa omaa kulttuuria. Varhaiskasvatus olisi syytä tehdä pakolliseksi esim. 3-vuotiaasta lähtien. Yhteiskunta on muuttunut niin, että se olisi lasten etu, ja ennaltaehkäisisi muita ongelmia myöhemmin. 

Vierailija
369/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömille pitäisi ssllia oppisopimuskoulutus työttömyystuella. Sen sijaan jotain risussvottaa ei ole mitään järkeä järjestää.

Onko edes Suomen vankiloissa mitään työpakkoa? 

Oppisopimuskoulutus mihin? Johonkin pakkokoulutukseen, jonne ei ikinä haluaisi. Ei toimi. Myös ikä voi olla este. Laitapa yli 60v jonnekin pakko-oppisopimuskoulutukseen. Valmistumisesta suoraan eläkkeelle, mutta tulipa siivottua työttömyystilastoja, jotta päättäjät näyttäisivät paremmilta.

Nopeasti googlasin ja vangeilla on työvelvoite, mutta  näköjään saavat liksaa, joka on parempi kuin työttömälle kaavailtu ilmaistyö. Eli päättäjät valmistelevat lakeja, jossa työttömän kannattaa hankkiutua ennemmin vankilaan kuin ilmaisiin pakkotöihin. Tapu, tapu päättäjät. Oikeisiin töihin ei pääse kirveelläkään, koska päättäjät ovat kykenemättömiä.

Vierailija
370/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmannes 

Vierailija
371/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö on tekosyy sotkea keskusteluja turhilla viesteillä? Laita ne kaikki kysymykset samaan kommenttiin eikä erikseen, niin ei ole niin ärsyttävää.

Vierailija
372/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan, mutta vapaaehtoistöissä ja ilmaistöissä ei ole mitään ehtoja eikä palkkaa josta alkaisi edes taistelemaan, ON PELKKÄ KÄSKY eli orjuuttaminen. Totta sinänsä tuo sinun pointti, siksi Suomeen halutaan paljon ulkomaalaisia tekemään työtä (heh), jotta palkkataso saataisiin alemmaksi samoin ehdot, potkulaki on hyvä-huono esimerkki tästä suunnasta.

Vierailija
373/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö on tekosyy sotkea keskusteluja turhilla viesteillä? Laita ne kaikki kysymykset samaan kommenttiin eikä erikseen, niin ei ole niin ärsyttävää.

Miksi välittäisin enää mitä muut ihmiset haluaa? Olen kuullut ja sisäistänyt teidän vihan jo moneen kertaan. Miksi minun pitäisi välittää yhtään mitä sinä tai muut haluaa?

Vierailija
374/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi välittäisin enää mitä muut ihmiset haluaa? Olen kuullut ja sisäistänyt teidän vihan jo moneen kertaan. Miksi minun pitäisi välittää yhtään mitä sinä tai muut haluaa?

V.älitit tai et, mutta älä kirjoita tähän keskusteluun enää yhtään viestiä.

Vierailija
375/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että akateeminen osaamisen ylläpito tulee jäämään hieman vähäisemmäksi. Jos päivät joutuu repimään rikkaruohoja.

Moni opiskelee työn ohessa muutenkin, jos draivia on. Ei välttämättä helppoa, mutta se on elämää. Ja toisaalta jos on oikeaa akateemista osaamista, jolle on kysyntää, niin sitten on kysyntää. Jos ei ole, niin onko osaaminen relevanttia? 

Tuo on aika yksioikoinen ajattelutapa, ja lähtee siitä, että vika olisi työttömäksi joutuneessa ihmisessä tai hänen osaamisessaan. 

Nyt on joutunut suhdannesyistä työttömiksi paljon sellaisiakin ihmisiä, joiden osaaminen on viimeiset 10-20 vuotta ollut relevanttia, niin mitä sille muka nyt yhtäkkiä olisi tapahtunut, ettei se enää ole? Varsinkin kun työkokemustakin on jo kertynyt. Kyllä tässä on enimmäkseen kyse vain surkeasta taloustilanteesta, joka on vienyt yritykset ahtaalle ja johtanut irtisanomisiin. Tällä hetkellä ei oikein ole paljon millekään osaamiselle kysyntää. 

Asiallinen pointti, jos tilanne tuollainen viittaamasi "ihmisiä, joiden osaaminen on viimeiset 10-20 vuotta ollut relevanttia". Suhdanne on mikä on, se on totta, mutta jos on lukenut itsensä akateemiseksi osaajaksi alalta, jolle ei normaaliaikoinakaan työllistynyt, niin jossakin vaiheessa on varmaan syytä harkita alanvaihtoa.

Tuotakaan ei aivan noin yksioikoisesti voi minusta sysätä yksilöiden omalle vastuulle, koska 18-19-vuotiaalta nuorelta ei voi edellyttää näkemystä siitä, mikä työllistää, tai varsinkaan, että mikä sen työllistymisen merkitys myöhemmin on. Eihän sen ikäinen ole koskaan joutunut elättämään itseään työllään. Pikemminkin pitäisi lopettaa järjestämästä verorahoilla sellaisia koulutuksia, joille ei ole yhteiskunnassa tarvetta. Eli jotka eivät työllistä.

Mutta juu, jos vahinko on jo tapahtunut, niin ei muuta kuin uutta koulutusta vaan sitten perään. Eikä aina tarvita kokonaista uutta maisterintutkintoa, vaan usein riittää esim. vain uusi sivuainekokonaisuus. 

Vierailija
376/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mistä tuo kansanedustajien silmitön viha ja halveksunta työttömiä kohtaan oikein kumpuaa? Jotenkin muistuttaa vanhasta historiallisesta ajanjaksosta, jolloin halveksittu ihmisryhmä pakotettiin pakkotyöhön suljetuille leireille. Miksi työttömillä ei ole oikeutta saada tekemästään työstä kunnollista rahallista korvausta ja kerryttää eläkettä? Mitkä ovat ne perusteet nykypäivänä, miksi työttömät ihmiset ovat arvottomampia ja halveksittavampia kuin työssäkäyvät?

Tekoäly, robotit ja automatiikka tulee viemään ja on jo vienyt ihmisiltä työpaikan. Miksi yrityksiä ei veroteta siitä?

Mitä ymmärtäminen vaatii? Meillä on demokratia. Demokratiassa pitää mielistellä kansaa, että saa ääniä. Kansaa miellyttää ajatus, että työttömiä ja sairaita rangaistaan. Poliitikot lupaavat kansalle asioita, jotka miellyttävät kansaa. 

Suurin osa kansasta on työssäkäyviä työntekijöitä. Ei yrittäjiä tai toimitusjohtajia.

Tässä skenaariossa työttömät ovat viemässä palkattujen työntekijöiden työt. Miten tuo kansanedustajien työttömiä halveksuva ajatus- ja arvomaailma muka miellyttää suurinta osaa kansaa eli työntekijöitä? Omaan jalkaan ampuminen muka suurimman osan tahto ja ideaali tilanne?

Vierailija
377/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan niin monta kun haluan. Enkä välitä mitä sinä siitä sanot.

Vierailija
378/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä en pidä ajatusta huonona. Mutta tässä on paljon pohdittavaa, mm.:

- Alkavatko esim. järjestöt puuhata enenevissä määrin vapaaehtoistöitä ja irtisanoa oikeita työntekijöitä?

- Miten aidosti työkyvyn partaalla keikkuvat työkyvyttömät? 

- Kuinka paljon rahaa taas näidenkin asioiden selvittely ja toteutus nielevät? 

- Vapaaehtoistöissä ihmisiä on kiehtonut juuri vapaaehtoisuus. Se, että hyvää hyvyyttään tekee jotain. Tämä ulottuvuus kärsii, kun kyse on pakosta. Vapaaehtoistyöntekijät saattavat alkaa kärsiä stigmasta.

Minusta parempi olisi palauttaa työttömyysturvan suojaosa nyt ensi alkuun. Ja sitten lähteä vaikka siitä, että vapaaehtoistyö ja kaikenkainen osoitettu aktiivisuus (omatoiminen opiskelu esim.) voisi hieman korottaa työttömyyskorvausta. Ei tarvitse vättämättä puhua kuin esim. 70 eurosta / 10 h vapaaehtoistyötä. Lähdettäisiin siis porkkanan kautta. Usein aktiivisuus kuitenkin johtaa johonkin hyvään. Jopa siihen vakityöpaikkaan. 

Ei sitä suojaosaa olla palauttamassa, eikä minusta tarvitsekaan työttömyystukeen palauttaa. Suojaosan puuttuminen ei ole työttömälle ongelma, jos ei tarvitse asumistukea tai toimeentulotukea. Se ongelma on nimenomaan siinä, että työttömyystuki on liian pieni, jolloin moni joutuu hakemaan toimeentulotukea, ja toimeentulotuki leikkaantuu 1:1 ansaitusta palkasta. 

T: osa-aikatyötä tekevä työtön

Onpas typerä kommentti. Se nimenomaan on ongelma, että osa-aikatyö leikkaa yleistukea. Eli kyllä suojaosat pitää saada takaisin, koska kaikille ei riitä kokoaikatyötä. Itse lopetin heti osa-aikatöiden tekemisen, kun suojaosat poistettiin, ja koska kokoaikatyötä ei ilmaantunut, niin olen pysytellyt työttömänä.

t. entinen osa-aikatyötä tehnyt työtön

Vierailija
379/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että akateeminen osaamisen ylläpito tulee jäämään hieman vähäisemmäksi. Jos päivät joutuu repimään rikkaruohoja.

Moni opiskelee työn ohessa muutenkin, jos draivia on. Ei välttämättä helppoa, mutta se on elämää. Ja toisaalta jos on oikeaa akateemista osaamista, jolle on kysyntää, niin sitten on kysyntää. Jos ei ole, niin onko osaaminen relevanttia? 

Tuo on aika yksioikoinen ajattelutapa, ja lähtee siitä, että vika olisi työttömäksi joutuneessa ihmisessä tai hänen osaamisessaan. 

Nyt on joutunut suhdannesyistä työttömiksi paljon sellaisiakin ihmisiä, joiden osaaminen on viimeiset 10-20 vuotta ollut relevanttia, niin mitä sille muka nyt yhtäkkiä olisi tapahtunut, ettei se enää ole? Varsinkin kun työkokemustakin on jo kertynyt. Kyllä tässä on enimmäkseen kyse vain surkeasta taloustilanteesta, joka on vienyt yritykset ahtaalle ja johtanut irtisanomisiin. Tällä hetkellä ei oikein ole paljon millekään osaamiselle kysyntää. 

Asiallinen pointti, jos tilanne tuollainen viittaamasi "ihmisiä, joiden osaaminen on viimeiset 10-20 vuotta ollut relevanttia". Suhdanne on mikä on, se on totta, mutta jos on lukenut itsensä akateemiseksi osaajaksi alalta, jolle ei normaaliaikoinakaan työllistynyt, niin jossakin vaiheessa on varmaan syytä harkita alanvaihtoa.

Tuotakaan ei aivan noin yksioikoisesti voi minusta sysätä yksilöiden omalle vastuulle, koska 18-19-vuotiaalta nuorelta ei voi edellyttää näkemystä siitä, mikä työllistää, tai varsinkaan, että mikä sen työllistymisen merkitys myöhemmin on. Eihän sen ikäinen ole koskaan joutunut elättämään itseään työllään. Pikemminkin pitäisi lopettaa järjestämästä verorahoilla sellaisia koulutuksia, joille ei ole yhteiskunnassa tarvetta. Eli jotka eivät työllistä.

Mutta juu, jos vahinko on jo tapahtunut, niin ei muuta kuin uutta koulutusta vaan sitten perään. Eikä aina tarvita kokonaista uutta maisterintutkintoa, vaan usein riittää esim. vain uusi sivuainekokonaisuus. 

Uskon, että jo 18-vuotias ymmärtää oikein hyvin mikä työllistää, ja mikä ei, mutta ongelma onkin juuri pääsykokeet sekä sisäänpääsy. Se ei ole lainkaan niin yksinkertaista.

Vierailija
380/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan niin monta kun haluan. Enkä välitä mitä sinä siitä sanot.

Edes moderaatrorit ei voi mitään mitä minä kirjoitan.