Kuinka pienellä kuukausibudjetilla olet pärjännyt velattomassa omakotitalossa?
Nykyhinnoilla. Ottaen huomioon myös ei-kuukausittaiset huollot ja hankinnat mutta ei välttämättä isoja remontteja.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mua kiinnostaa nää pihanhoitokulut ja vuosihuoltokulut. Mistä ne teillä muodostuu?
Terassin öljyäminen, aidan maalaus? Eikä näitäkään ole pakko tehdä, eikä kaikilla edes ole.
Onneksi älysimme panostaa komposiittiterassiin jo kauan sitten. Ei tarvitse tuhlata rahoja ja aikaa öljyämiseen ja pysyy silti siistimpänä kuin puinen.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mua kiinnostaa nää pihanhoitokulut ja vuosihuoltokulut. Mistä ne teillä muodostuu?
Lannoitus, kalkitseminen, terassin öljyäminen, aidan maalaus ja korjaukset, ruohonleikkurin ylläpito ja uusiminen aika ajoin. Välillä pitää kaadattaa vanhoja pihapuita tai tilata joku viemään risuja pois, jos tekee isompia leikkauksia eikä viitsi viedä peräkärryllä kymmentä kuormaa. Puutarhatyökalujakin pitää välillä hankkia lisää tai uusia. Välillä istutetaan jotain lisää tai vaihdetaan entisten tilalle.
Ja näistä melkein kaikki ovat täysin vapaaehtoisia "pakkoja" , ja ne jotka ei ole, voi tehdä itse. Kuten jos on pakko kaataa puu. Ihmetyttää myös tuo jatkuva välineiden ja koneiden ostelu, kun yleensä ne kestää kymmeniä vuosia.
80€ meni sähköön ja siirtoon.. lämmitys puilla omasta metsästä, ruoka omasta pellosta ja metsästä. Vesiturbiinin voisi laittaa, mutta laki kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Lannoitus, kalkitseminen, terassin öljyäminen, aidan maalaus ja korjaukset, ruohonleikkurin ylläpito ja uusiminen aika ajoin. Välillä pitää kaadattaa vanhoja pihapuita tai tilata joku viemään risuja pois, jos tekee isompia leikkauksia eikä viitsi viedä peräkärryllä kymmentä kuormaa. Puutarhatyökalujakin pitää välillä hankkia lisää tai uusia. Välillä istutetaan jotain lisää tai vaihdetaan entisten tilalle.
Kiinnostais nähdä sun piha ja aita! Kun on joka vuosi tollanen homma. Mulla on 15v vanha ruohonleikkuri. Pelaa hyvin edelleen. Pihanhoito maksaa sen bensat. Ehkä jopa 10e vuoteen. Ihan joka päivä en ehdi ruohoa leikata, kun pitää kunnostaa ja maalata aitaa??? Ainoastaan kerran viikossa...
Vierailija kirjoitti:
Vesi ja sähkö 30€/kk
tuo on jo ilmaista , meillä nuukalla käytöllä menee jo vajaa 200,- johtuen kalliista taksasta
Asumiskulut 255e/kk (sähkö, vesi, jäte, nuohous)
Kiinteistövero/12 50e/kk
Vakuutukset 300e
Ruoka 600e (2 hengen)
2. asunnon kulut 800e/kk (sis lennot ja auton kulut)
Puhelin ja netti 60e/kk
seklaiset menot 150e/kk
Yhteensä 1915e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Kiinnostais nähdä sun piha ja aita! Kun on joka vuosi tollanen homma. Mulla on 15v vanha ruohonleikkuri. Pelaa hyvin edelleen. Pihanhoito maksaa sen bensat. Ehkä jopa 10e vuoteen. Ihan joka päivä en ehdi ruohoa leikata, kun pitää kunnostaa ja maalata aitaa??? Ainoastaan kerran viikossa...
Tuo on varmasti se tyyppi jonka mielestä okt-kuluihin täytyy laskea myös ruohonleikkurin bensa. Ja auton bensa, kun pitää käydä ostamassa sitä ruohonleikkurin bensaa. Ja niitä lapioita, oksasaksia ja jatkuvasti uusia leikkureita. Ilmeisen huonosti niistä huolehtii, kun toisilla kestää nuo hyvinkin kauan ja hänellä ei.
Öljylämmitteisessä talossa polttoöljykin maksaa jo 350 kuussa tällä hetkellä. Itse rakennutan parhaillaan uunia olkkariin juuri sen takia, että ei tarvitse maksaa USA:n aiheuttamia kohonneita hintoja energiasta. Ilman näitä ylisuuria energian hintoja ei olisi hätäpäivää.
Eurooppa ja Suomi köyhtyvät.
Kesällä selviää alle satasella. Talvella alle 700 eurolla.