Kuinka pienellä kuukausibudjetilla olet pärjännyt velattomassa omakotitalossa?
Nykyhinnoilla. Ottaen huomioon myös ei-kuukausittaiset huollot ja hankinnat mutta ei välttämättä isoja remontteja.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vesi ja sähkö 30€/kk
Unohtui sähkön siirto 40€/kk
Asumisen laskut on 350€/kk, sähkö kallistuu taas lokakuun alusta. Huollot tehdään itse ja hankinnat ei ole budjetissa, niitä tehdään mielihalujen mukaan harvakseltaan. Viimeksi varmaan uusittiin kylppärin poistoilmapuhallin, 25€.
Eipä oo onneksi tarvinnut oikeasti kokeilla mitään minibudjettia vaan työpaikat on pysyneet.
Karkeasti ottaen 300 eur kuukaudessa. Kesäkuukausina vähemmän ja talvella enemmän, mutta keskimäärin 300 eur kuussa. Sisältää sähkön, polttopuut, kiinteistöveron, veden (vesiosuuskunta), jätemaksun. Aika paljon saa tehdä itse asioita, että tuolla rahalla pärjää. Esim. polttopuut omasta metsästä ja niiden tekemiseen menee keväällä paljon aikaa.
Meillä on pienessä talossa vuosikulut 1450 euroa, eli kuukaudelle se ei paljoa tee, vaikka yksin asuisi.
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti ottaen 300 eur kuukaudessa. Kesäkuukausina vähemmän ja talvella enemmän, mutta keskimäärin 300 eur kuussa. Sisältää sähkön, polttopuut, kiinteistöveron, veden (vesiosuuskunta), jätemaksun. Aika paljon saa tehdä itse asioita, että tuolla rahalla pärjää. Esim. polttopuut omasta metsästä ja niiden tekemiseen menee keväällä paljon aikaa.
Eli lämmitys kokonaan puilla?
Meillä on 100m2 paritalossa kulut 300e/kk ja sekin vähän yläkanttiin laskettu. Sisältää sähkön, veden, vakuutukset, jätehuollon, kiinteistöveron, jne mitä näitä on
Meillä menee ilman tontin vuokraa noin 600-700. Neliöitä 150, kaukolämpö, 90-luvun talo Uudellamaalla. Tässä on mukana mm. sähkö, vesi, kaukolämpö, jätehuolto, koti- ja kiinteistövakuutus, kiinteistövero, nuohous, IV-koneen suodattimet, pihan hoito, pienet ylläpitokorjaukset, polttopuut saunaa varten, mutta ei mitään isompia korjauksia. Niitäkin pitää tehdä säännöllisesti, jos haluaa, että talon arvo säilyy. Niihin menee keskimäärin vähintään 1000 euroa vuodessa sen jälkeen kun talolla alkaa olla ikää yli 10-15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lämmitys kokonaan puilla?
Kyllä. Puulämmitys ja siitä en luopuisi, vaikka kaikki maailman viherhihhulit vetäisivät maapallon kokoisen herneen nenään. Huoltovarma ja siinä mielessä ekologinen pömpeli, että kestää vuosikymmeniä. On kestänyt jo.
Vesimaksu, harmaa vesi, perusmaksu, sähkön siirto, sähkövero, sähköenergia ja kaukkolämpö ollut viime vuonna 3 400€ ja tähän päälle omakotivakuutus 400,€ autotallivakuutus 80€, jätteet 102€ ja tontin vuokra
980€. Yhteensä 4962€ + kiinteistöverot, eli noin 5500€ per vuosi. Kuukaudessa ilman remontteja, uusien koneiden hankintaa ym. noin 460€. Kodinkoneille (ilmalämpöpumput, astianpesukoneet, hellat, jääkaapit, pakastimet) kannattaa laskea noin 1000€ per vuosi, talon muuhun huoltoon toisen 1000€ per vuosi.
Omakotitalossa usein pinta-alaa enemmän kuin kerrostalossa. Ei kaikki, mutta monet asiat kertautuu (lämmitys, pintojen ylläpitokustannukset, vakuutukset). Pihan lumityöt, lumenauraukset, salaojat, rakennuksen ulkopintojen ylläpito, talotekniikka, vaikkapa ilmanvaihdon suodattimet on omakotitalon omistajan vastuulla, kun kerrostalossa sisältyy paljolti hoitovastikkeeseen. Itse saa hoitaa, kun wc-pönttö vuotaa, oven kahva on rikki, pihavalo on pimeänä, räystäät tukossa syksyn lehdistä tai katosta tihkuttaa vettä yläpohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee ilman tontin vuokraa noin 600-700. Neliöitä 150, kaukolämpö, 90-luvun talo Uudellamaalla. Tässä on mukana mm. sähkö, vesi, kaukolämpö, jätehuolto, koti- ja kiinteistövakuutus, kiinteistövero, nuohous, IV-koneen suodattimet, pihan hoito, pienet ylläpitokorjaukset, polttopuut saunaa varten, mutta ei mitään isompia korjauksia. Niitäkin pitää tehdä säännöllisesti, jos haluaa, että talon arvo säilyy. Niihin menee keskimäärin vähintään 1000 euroa vuodessa sen jälkeen kun talolla alkaa olla ikää yli 10-15 vuotta.
Kiitos, tässä oli ensimmäinen melko uskottavan näköinen budjetti.
Asuin ennen yksin 60m2 kaksiossa, jossa vastike 260e/kk + autopaikka 40e/kk.
Nyt miehen kanssa ok-talossa, jossa kulut samat mutta puoliksi, neliöitä tuplaten + piha + varasto+ autokatos
Mua kiinnostaa nää pihanhoitokulut ja vuosihuoltokulut. Mistä ne teillä muodostuu?
Vierailija kirjoitti:
Vesi ja sähkö 30€/kk
Höpö höpö
Juljus kirjoitti:
Mua kiinnostaa nää pihanhoitokulut ja vuosihuoltokulut. Mistä ne teillä muodostuu?
Terassin öljyäminen, aidan maalaus? Eikä näitäkään ole pakko tehdä, eikä kaikilla edes ole.
Vajaa 300€ per kk on varmaan lähellä oikiaa
Juljus kirjoitti:
Palovaroittimen patterit =)
Kyllä kaikki on mennyt mitä on tullutkin. Kuka niitä laskee.