Miksi jengi ostaa velaksi +50k€ sähköautoja ja itkee inflaatiota?
Ajelen itse 1500 euron pommilla, joka menee katsastuksesta läpi pelkällä rukoilemisella. Samaan aikaan naapuruston pihat on täynnä uudenkarheita Tesloja ja liisareita, ja omistajat valittaa kun ruoka on kallista. Mikä tässä logiikassa mättää? Onko se naapurille näyttämisen tarve oikeasti noin kova?
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hinttivispilän rengassarja 2000-3000 se aina jätetään kertomatta
teslan tuulilasi 3000
Tuulilasi vakuutuksen omavastuu 200€
Just ostin 235/20 eteen ja 275/20 taakse Michelinit, euromasterilta, koko sarja alle laitettuna alle 1400€
Jos kelpuuttaa jotkut kinukit niin ei varmaan edes puolta tuosta maksaisi.
Ei tainnut myyjä osata myydä oikean painoluokan renkaita kun noin halvalla sait? Kannattaa tarkistaa renkaan kyljestä. Voi pamahtaa kesken ajon jos normirengas 3000kg painavassa sähköautossa. Pitää olla suv merkintä. Muista myös se, että sähköautossa paljon vääntöä ja painoa niin renkaat kuluu tuplavauhtia.
Vaihdoin kaksi dieselautoa pois, nyt mulla on kaksi kpl kolmevuotiasta, noin 20k€ sähköautoja, ei tarvetta esittää kenellekään mitään. Takuuta jäljellä neljä vuotta. Mulle riittää se että kun taloudessa ajetaan vuodessa 70tkm yhteensä niin rahaa säästyy 8000€/v pelkässä polttoaineessa. Vakuutukset ovat sähköisissä muutaman satasen kalliimmat, mutta verot taas reilummin pienemmät. Huolto about sama hinta, kuten myös rengaskulut ja katsastus.
Olen keskituloinen enkä osta mitään velaksi. Kämppä on oma, ostin bensa-auton vuosi sitten, 36 000. Sähköhärpäkettä en osta, ei ole latausmahdollisuutta eikä ne kiinnosta. Ajan noin 1300 km/kk. Kaikki maksaa jotain. En jaksa stressata auton menoista. Kalliit sähköautot nyt on älyttömiä, jos pitää muusta tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hinttivispilän rengassarja 2000-3000 se aina jätetään kertomatta
teslan tuulilasi 3000
Tuulilasi vakuutuksen omavastuu 200€
Just ostin 235/20 eteen ja 275/20 taakse Michelinit, euromasterilta, koko sarja alle laitettuna alle 1400€
Jos kelpuuttaa jotkut kinukit niin ei varmaan edes puolta tuosta maksaisi.
Ei tainnut myyjä osata myydä oikean painoluokan renkaita kun noin halvalla sait? Kannattaa tarkistaa renkaan kyljestä. Voi pamahtaa kesken ajon jos normirengas 3000kg painavassa sähköautossa. Pitää olla suv merkintä. Muista myös se, että sähköautossa paljon vääntöä ja painoa niin renkaat kuluu tuplavauhtia.
Painoluokka ei kauheasti renkaan hintaa nosta, halvimmatkin kiinankurarenkaat on helposti esim 103 indeksillä. Tuo SUV merkintä ei itseasiassa liity kuormitusindeksiin vaan on enemmänkin sellainen merkin oma kaupallinen maininta. Nyt puhuttiin 50 tonnin hintaluokasta, joten en laske Teslan x mallia tähän, mutta Y mallin kokonaismassa ei ole lähelläkään 3 tonnia, vaan enemmänkin siinä 2,5 nurkilla. Auton massalla toki merkitys kulumiseen, mutta vajaan miljoonan kilometrin ajokokemuksella väitän että enemmän vaikuttaa ajotapa. Kyllä yarilsellakin saa kumit sileäksi jos yrittää. Henk.koht jätin sudittelut ja kuminvingutukset siihen aikaan kun ajoin ekaa kertaa amisviikset pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen enkä osta mitään velaksi. Kämppä on oma, ostin bensa-auton vuosi sitten, 36 000. Sähköhärpäkettä en osta, ei ole latausmahdollisuutta eikä ne kiinnosta. Ajan noin 1300 km/kk. Kaikki maksaa jotain. En jaksa stressata auton menoista. Kalliit sähköautot nyt on älyttömiä, jos pitää muusta tinkiä.
Ostit oman kämpän muttei latausmahdollisuutta? En menisi kehumaan jollain lähiön neukkukuutiolla...
teslat makso uutena 150000 nyt 15000
onnex säästi pensassa
Vierailija kirjoitti:
Ajan Tesla S Plaidilla ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Kiihtyvyys on kerrankin riittävä ja auto kulkee vakaasti kuin juna moottoritievauhdissakin. Ei tulisi mieleenkään ajaa tonnin pommilla
Auto josta ylikuumeni jarrut ahvenistolla jo puolen kierroksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ajan Tesla S Plaidilla ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Kiihtyvyys on kerrankin riittävä ja auto kulkee vakaasti kuin juna moottoritievauhdissakin. Ei tulisi mieleenkään ajaa tonnin pommilla
Oikeasti olen ylilautalainen ja ajan mopolla. Anteeksi kun innostuin.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat liian kalliita!
Sähköautojen arvo putoaa liian nopeasti!
Koita Teppo nyt jo päättää. Ei kelpaa edes halvat käytetyt Tepolle.
Miksi päivystät kaikkia sähköautoketjuja. Oletko töissä lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Auton voi ostaa myös ilman velkaa, ja jopa ihan sellaisen auto kuin haluaa, vaikka sitten sähköauton.
Muitakin typeriä asioita voi tehdä.. Toinen kysymys onkin KANNATTAAKO, ja ei, auton ostaminen ilman velkaa EI KANNATA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi sähköautoa (ei Tesloja) , joista toinen on uutena ostettu, toinen pari vuotta vanhana ostettu, mutta molemmat rahoituksella.
Koska ei auto ole sijoitus, ei siihen kannata rahaa laittaa. Pääoman on parempi olla osakkeissa poikimassa.
Ja itse asiassa rahoitussumma ei loppuen lopuksi ole niin iso, jos ajaa paljon. Miehellä meni aikoinaan 400 e kk bensoihin, nyt 50-70 e sähköön. Tuo säästö kannattaa huomioida.
Tesloja on liikenteessä paljon, kun niitä saa pienellä rahoituksella, loppusumma tietty iso sitten.Auto ei ole tosiaan sijoitus vaan rahareikä. Mitä kalliimpi auto ja mitä enemmän sillä ajetaan sitä suurempi rahareikäsi on. Tämä pätee riippumatta auton voimanlähteestä.
Lainarahalla elävät laskevat vain euriborin korkojakson asioita tulevaisuuteen. Ei juuri osata ajatella kokonaiskustannuksia pidemmälle.
Uuden Teslan rahoitus on laskettu siten, että ostaja käytännössä tekee leasing -sopimuksen uudesta autostaan. Maksat alkuun 5000€ ja sen jälkeen 400€ kuukaudessa. Tällä saat ajaa autolla ja lainasopimuksen lopussa auton arvo voi hyvinkin olla alhaisempi kuin loppulasku. Käytännössä maksat 500-600€ kuukaudessa ajaaksesi vuokra-autolla.
Itse ajelen 14 vuotiaalla Passatilla. Vuodessa menee rahaa tähän lystiin noin 2300€. Oman matikan mukaan tämä on edelleen halvempaa kuin vuokrapatterilla ja aika reippaalla marginaalilla.
Tämä. Matikka ei mene kaikilla kaaliin.
Ongelma on myös, jos jäät yllättäen työttömäksi, ja joudut maksamaan sopimusajan loppuun. Ei kannata ostaa autoa, johon ei ole oikeasti varaa.
Ei tietenkään kannata ostaa autoa johon ei ole rahaa...
SILTI se kannattaa ostaa edullisella rahalla EIKÄ omalla pääomalla. Oma pääoma kun on KALLEINTA rahaa mitä voit kuvitella, ja sitä ei kannata käyttää arvoa menettävään kulutushyödykkeeseen, ellei ole muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
"En ikinä laittaisi rahojani käytettyyn sähköautoon. Sama kun polttaisi seteileitä. "
Kun sähköautojen arvo kuulemma romahtaa jo parissa vuodessa niin normaalilla matikalla laskettuna juuri muutaman vuoden ikäinen käytetty sähköauto olisi erinomainen hankinta. Siinähän ei enää ole paljon arvoa joka voisi enää laskea.
näinhän se on että kuulemma niitä ilmaisia muutaman vuoden ikäisiä sähköautoja on joka paikka pullollaan, mutta kun pyydän tiedot että mistä voin noutaa kun olisi yhdelle heti tarve, niin eipä enää niitä löydykään. Tekisivät nyt eroon haluajalle ja minulle palvelun ja yhyttäisi meidät kun emme ole löytäneet.
Siksi 2. auto on yhä bensa, mutta vaihtumassa sähköön heti kun palikat loksahtavat paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta oma sähköauto ja aja työajoja 30000km/vuosi
Sähkökulut kotilatauksella 17kwh/100km ja sähkön hinta 15snt = 765€ vuodessa
Bensiiniauto 6L /100km ja bensan hinta 2€/L = 3600€
Lisäksi saat verovapaasti 0.55€/km = 16500€
Tienaat siis noin 20t€ / vuodessa, eli kolmessa vuodessa olet maksanut autosi ja saat siitä 50k€ autosta vielä vaihdossa yli 20k€
Toki bensiiniautollakin saat nuo kilometrit, mutta sähkärillä vielä melkein 3000€ vuodessa
Huollotkin sähköautolla edullisemmat
Tämä on ollut itselläni tilanne jo viimeiset seitsemän vuotta kun olen sähköautolla työajoja ajanut. Kolmas auto on menossa ja olen kokonaisuutena reilusti plussalla. Jännä kun kahden edellisen sähköauton arvonalenemakaan ei ollut vaihdettaessa niin suuri kun täällä pelotellaan, oli ihan samaa luokkaa kuin vastaankokoisilla polttisautoilla.
no et sinä siitä autoilusta ole "reilusti plussalla" vaan VÄHEMMÄN MIINUKSELLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta oma sähköauto ja aja työajoja 30000km/vuosi
Sähkökulut kotilatauksella 17kwh/100km ja sähkön hinta 15snt = 765€ vuodessa
Bensiiniauto 6L /100km ja bensan hinta 2€/L = 3600€
Lisäksi saat verovapaasti 0.55€/km = 16500€
Tienaat siis noin 20t€ / vuodessa, eli kolmessa vuodessa olet maksanut autosi ja saat siitä 50k€ autosta vielä vaihdossa yli 20k€
Toki bensiiniautollakin saat nuo kilometrit, mutta sähkärillä vielä melkein 3000€ vuodessa
Huollotkin sähköautolla edullisemmat
paristoauton rengassarja 2000 e sinne meni fyrkat
kyllä ne sähköautojen renkaat ovat kutakuinkin saman hintaiset kuin samankokoiset polttiksenkin renkaat... Niihin kun käy suurelta osin ihan samat renkaat.
Itse ajelin kans pitkään pihinä vanhalla Corollalla ja nostelin hyviä kilometrikorvauksia samalla. Sitten kyllästyin vanhaan manuaaliautoon ja otin uuden työsuhdeauton vapaalla autoedulla, joka tulee vielä palkan päälle. Paljon mukavampi ajella uudella autolla ilman riskiä edullisesti. Vaimokin tyytyväisempi.
naurattaa jo etukäteen kun datakeskusten myötä sähkö vähintään 0.20 kwh
Vierailija kirjoitti:
Itse ajelin kans pitkään pihinä vanhalla Corollalla ja nostelin hyviä kilometrikorvauksia samalla. Sitten kyllästyin vanhaan manuaaliautoon ja otin uuden työsuhdeauton vapaalla autoedulla, joka tulee vielä palkan päälle. Paljon mukavampi ajella uudella autolla ilman riskiä edullisesti. Vaimokin tyytyväisempi.
kenen vaimo
Vierailija kirjoitti:
Teslan mukaan Model 3:ssa ei ole vikaa, Joni vei 84 000 euron autonsa puolueettomaan tarkastukseen: ”Vastaavaa en ole urani aikana nähnyt”
– Huomasin, että auton maalipintaa on rikki. Siinä vaiheessa autoa oli käytetty neljä viikkoa ja ajokilometrejä mittarissa oli 2 000. Olin ajanut kesärenkailla ja ihan pääkaupunkiseudun kehäteillä.
Auton helmat, pyöräkotelot, oven pielet ja keulamaski olivat täynnä kiveniskemiä, jotka pilkuttivat mustaa maalipintaa laajoilta alueilta.
– Auton ovet, helmat ja vauriokohdat olisi maalattu 5 500 eurolla.
Lähemmässä tarkastelussa ilmeni, että auton maalipinta on pehmeätä käytännössä joka puolella koria.
– Autoa ei pysty edes kunnolla pesemään. Jos maalipintaa vetää sormella, maaliin jää mikronaarmuja. Luulen että lakkaus on niin ohut, että se ei mitään kestä. Uusia naarmuja tulee kun autoa hipaisee, ja ne näkyvät erittäin pahasti.
On MUITAKIN sähköautoja kuin tesla. Teslan valmistuslaadunhan tuntee kaikki. Tesla on käytännössä "pyörillä kulkeva tietokone" ei auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto on sijoitus, se maksaa itsensä muutamassa vuodessa takaisin. Jos ajat vaikka 70 000 km vuodessa niin säästät vuodessa jopa 7500 euroa. Noin 6-7 vuoden päästä auto on maksanut itse itsensä.
70 000€ sähköauto menettää kolmessa vuodessa arvostaan puolet tai jopa 70-80% jos erehdyit ostamaan Teslan ennen kuin Musk joutui polkemaan hintoja pitääkseen kysyntää yllä puhumattakaan siitä että laittoi rahansa esim. Jaguar iPaceen.
Mutta tokihan otit tämän huomioon siinä tuottolaskelmassasi vaikka näytti kovasti siltä kuin arvonalenemaa ei olisi huomioitu euroakaan.
Hassua että Moottori-lehden kestotesteissä joiden päätteeksi arvonalenema huomioidaan kuukausikustannuksisaa ne sähköautot ovat tulleet aivan yhtä helvetin kalliiksi kuin vastaavan hintaluokan ICE-preemiumit.
Yhä edelleen. ARVONALENTUMISELLA ei ole PASKAAKAAN VÄLIÄ. kun tekee kustannuslaskelmat AUTON OSTOHINNALLA kuolettaen se 0:ksi pitoajan aikana.
Mielestäni ei hirveesti kannata iskeä vanhoihin sähköautoihin, vaikka soh olisikin ok, koska latausominaisuudet ovat niissä ihan surkeat verrattuna nykypäivän autoon. Vanhemmissa pystyy ottamaan latausta vastaan ehkä 50kw teholla kesällä ja talvella vielä huonommin.