Onko joku oikeasti onnistunut laihtumaan pelkällä ruokavaliolla?
Kun tuntuu että ne jotka ovat paljon laihtuneet ovat aina tehneet jonkun ison elämäntaparemontin sohvaperunasta fitneslavalle.
En ole liikunnallinen, enkä ole koskaan tykännyt liikkua muuten kuin pieniä kävelylenkkejä silloin tällöin hyvällä säällä.
Kommentit (55)
Olen noudattanut 8 kuukauden ajan 12 tunnin paastoa (oikeastaan usein tulee paastotta 16 tuntiakin, koska skippaan usein aamiaisen kiireiden vuoksi, tai sitten ei vaan ole nälkä aamulla) ja olen laihtunut paljon. Eilen mittasin vyötäröltä lähteneen 10 senttiä. Vanhat vaatteet ovat autamattoman suuria. Housut tippuu jalasta ja tuntuu, että paitoihin hukkuu. En tiedä painoa, mutta tottakai se on laskenut, koska kehon mitatkin ovat kutistuneet. En halua seurata painoa lainkaan, ettei siitä tule kierrettä ja pakollista rutiinia päiviin. Kehon mittojakin otan vain silloin, kn tilaan uusia vaatteita.
pitää vai löytää itselle sellainen dieetti/elämäntapa syömisten suhteen, jotka tuntuu omalta ja joita on helppo noudattaa omassa arjessa ja sitten se toimii - noin minä uskon.
MInulle ei sopisi mikään erikoissyömisdieetti, koska en vaan jaksa innostua laskemaan mitään kaloreita tai hiilareita tai protskuja tai ottamaan osaa mihinkään valmennuksiin tai pitämään kirjaa kellekään mitä tänään söin. Haluan ensisijassa syödä monpuolisesti ja kausikasvsten mukaan.
Aijoo, tuon 12 tunnin paastoksi otin mukaan myös lapsudesta minulle tutun karkkipäivän. En juuri karkista tykkää, mutta minulle karkkipäivään kuuluu joku valkoisen vehnän sämpylä/korvapuusti/rahkapulla. Lsiäksi 0 kalorin vrvoitusjuoma. Sipsejä saan syödä 3-4 viikon välein. En niitä kyllä syönyt ennenkään useammin. Tuon vehnän jätin myös pois ruokavaiosta samaan aikaan kun aloitin 12 tunnin paaston lääkärini suosituksesta, koska minulla todettiin vehnäallergia. Näyttää siltä, että kehon kestää kerran viikossa yhden vehnätuotteen syönnin. Ennen söin leipää todella paljon ja siitä tuleekin hurjasti kaloreita, etenkin, jos käyttää myös juustoa päällä tai leikkeleitä. Juustoja syön edelleenkin kyllä.
Sellaista teen säännöllisesti, että 1-2 kuukauden välein (epäsäännöllisen säännöllisesti) kirjaan finelin päiväkirjaan (suosittelen kaikille, tosi hyvä palvelu ja vielä ilmainen) grammatarkasti viikon syömiseni ja katson siitä onko tullut tarpeeksi ravintoaineita. Jos jotain puuttuu, niin sitten katson missä kasviksessa sitä on erityisen paljon ja lisään ruokavalioon. Tämä on minulle tärkeää ruoka-aineallergikkona
On, kaikki. Laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla. Liikunta vain nopeuttaa sitä laihtulista.
Ruokavaliohan on helpoin konsti laihtua. Liikunnalla vain kiinteydytään.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen ole muuta keinoa kuin ruokavalio. Rasva palaa vain kun syntyy kalorivajetta. Liikuntaa voi harrastaa kunnon vuoksi. Elimistö sopeutuu nopeasti liikuntaan ja ei kuluta energiaa kuten eri taulukoissa kerrotaan.
Olen laihtunut ruokavaliolla 30 kiloa ja kilot ovat pysyneet pois ruokavalion avulla.
Totta on, että ruokavaliolla on tärkein osuus painon hallinnassa. Se ei kuitenkaan poista sitä, että (hieman) huonon ruokavalion puutteita voi kompensoida runsaammalla liikunnalla ja etenkin voimaharjoittelulla. Liikunta myös laskee stressiä ja parantaa unta, joka osaltaan pitää syömisiä terveellisempinä.
10 kiloa vuodessa on 190kcal päivässä. Se on lopulta hyvin pieni määrä. Siihen ei tarvita kovin kummoista herkuttelua tai lihaskuntotreeniä.
Joo olen. Alunperin nuorena, kun ylipainoa oli joku 30 kg, järkeilin, että jos en syö yli 2000 kcal päivässä, niin on pakko laihtua. Hyvin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän oikeasti lihava edes pysty liikkumaan ja joku hölkkä voi särkeä jalat.
Ensin painoa pois sen verran, että kykenee liikkumaan.
Liikunta ei muutenkaan juuri laihduta. ellei se mene ihan järjettömiin määriin.
Eihän se pahaakaan tee, mutta ruokavalio on se tärkein.
Anteeksi mitä?!?! Oikeasti lihava ei pysty edes liikkumaan?!?
Olen ollut painavimmillaan 125kg ja ihan kuule kävin tuolloinkin fyysisesti raskaassa työssä! Jaksoin pyöräillä pitkiä pyörälenkkejä, kävin uimassa, liikuin luonnossa. Siis oikeasti mitä hittoa sä oikein selität?!?!?! Lihava olen edelleen ja juuri tulin ulkomailta jossa kävelin joka päivä paljon. Lähemmäs 20 000 askelta päivittäin. Ajatella!!!
Kommentoijalla on mennyt sekaisin lihava ja huonokuntoinen. Nehän eivät missään määrin ole synonyymejä, vaikka tottakai hyvässä kunnossa oleva lihava ei jaksa samalla tavalla liikkua kuin hyvässä kunnossa oleva normaalipainoinen. Onhan sillä lihavalla mukanaan koko ajan kymmeniä kiloja ylimääräistä painoa. Silti hyväkuntoinen lihava kykenee harrastamaan liikuntaa paremmin, kuin huonokuntoinen normaalipainoinen.
Itse laihdutin ihan perinteisellä "syö vähemmän kuin kulutat". Vaatii itsekuria, mutta ei lopuksi ollut vaikea. Lähinnä itsellä tarvitsi luopua vain herkuista. Ensimmäisen puoli vuotta teki mieli jätskiä, karkkia suklaata jne. Mutta aina sillon kävin peilin edessä katsomassa mitä näistä luopuminen on minulle tuonut siihen mennessä ja unohtui taas mässäily. Nyt kun olen kondiksessa ei herkkuja tee mieli enää. Viikottainen punnitus täytyy tehdä edelleen ja otan kyllä heti kiinni jos alan lihomaan. Se pari kiloa on niin helppoa verrattuna pariin kymmeneen kilon tiputtamiseen.
Painon pudottamiseen tarvitaan vain ja ainoastaan kalorivaje. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa paino ei voi olla putoamatta, eli aivan jokainen voi pudottaa painoaan pelkällä ruokavaliolla.
Tässä on kuitenkin muutama mutta. Täysin liikkumattoman ihmisen kalorikulutus on tyypillisesti todella vähäinen, mikä tarkoittaa, että laihtuakseen voi joutua syömään todella vähän ja käytännössä voisi olla helpompaa pyrkiä nostamaan kulutusta jonkin verran lisäämällä arkiaktiivisuutta, eli askeleita, ja myös vähän liikunnallisempaa toimintaa.
Toinen puoli on sitten, että yleensä ihmiset eivät halua varsinaisesti pudottaa painoa, vaan erityisesti pudottaa rasvan määrää kehossa. Jos kalorivajeella ollessa ei treenata lihaksia, keho alkaa helposti polttamaan lihaksia energiaksi ja rasvamassan lisäksi lihasmassa pienenee. Tämän seurauksena kehon kulutus laskee ja laihdutuksen jälkeisestä painon ylläpidosta tulee entistä vaikeampaa. Sitten, kun paino tulee takaisin, se tulee yleensä pelkkänä rasvana ja kun taas laihdutetaan lähtee rasvaa ja lihasta. Tästä syntyy jojo-laihdutuskierre, jonka seurauksena päädytään yleensä heikommiksi ja lihavammiksi kuin ennen prosessin aloittamista.
Painoa on siis täysin mahdollista pudottaa vain ruokavaliolla, mutta liikunnan ja erityisesti voimaharjoittelun lisääminen on ehdottomasti kannattavaa monelta kantilta.
Ihminen laihtuu kylä hyvin pelkällä keskitysleirin ruokavaliolla?
Tankkaus eli syöminen on vain puolet toimivasta laihdutuksesta. Toinen puoli on kulutus eli liikkuminen
Liikuntaa tehostaa verensokerin hallintaa, joka tehostaa aineenvaihduntaa, joka tehostaa painonlaskua, joten molempi olisi parempi (ja nopeampi), jos tarkoituksena on laihtua?
Onnistuu se, kun oikeasti laittaa ruokavalion kuntoon mikäli se liikkuminen on vastenmielistä. Silloin täytyy panostaa siihen mihin pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutin ihan perinteisellä "syö vähemmän kuin kulutat". Vaatii itsekuria, mutta ei lopuksi ollut vaikea. Lähinnä itsellä tarvitsi luopua vain herkuista. Ensimmäisen puoli vuotta teki mieli jätskiä, karkkia suklaata jne. Mutta aina sillon kävin peilin edessä katsomassa mitä näistä luopuminen on minulle tuonut siihen mennessä ja unohtui taas mässäily. Nyt kun olen kondiksessa ei herkkuja tee mieli enää. Viikottainen punnitus täytyy tehdä edelleen ja otan kyllä heti kiinni jos alan lihomaan. Se pari kiloa on niin helppoa verrattuna pariin kymmeneen kilon tiputtamiseen.
Eihän niitä muita laihdutuskeinoja olekaan. Tosin sinäkin jätit ne herkut, eli rajoitit kaikkein vaikeimman osan ruokavaliostasi. Käytännössä siis vähensit hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen laihtuu kylä hyvin pelkällä keskitysleirin ruokavaliolla?
Ei laihdu kuitenkaan optimaalisesti eikä edes nopeasti.
Koska sinä olet täällä. Lopeta oman tekstin lukeminen.