Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin yliopistossa opiskelun aikuisiällä, ja nyt tekisi mieli jo lopettaa vaikka itse opetus ei ole vielä alkanut

Vierailija
26.08.2026 |

Ihan teinimeininkiä, yritetään jo tarjota hihamerkkejä ja jotain opiskelijabileitä. Nyt ei odotukset oikein kohtaa, ymmärtäisi jos nyt olisi jostain 18 vuotiaasta junnusta kyse jolla ei ole elämällään mitään suuntaa, mutta kun ollaan jo 30 tienoilla elämän prioriteetit ovat hieman jossain muualla kuin opiskelijahaalareissa, kymmenen tikkua laudalla -peleissä ja baarivisoissa.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai. Mun mielestä toi olisi mahtavaa.

N34

Eli siis et oikeasti halua opiskella vaan haluat mennä pelleilemään sinne kuin lapsi?

Vierailija
82/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Mun mielestä toi olisi mahtavaa.

N34

Eli siis et oikeasti halua opiskella vaan haluat mennä pelleilemään sinne kuin lapsi?

Molempi parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen itse amkissa ja tykkäsin, kun luokalla olleet vanhemmat aikuisopiskelijat osallistuivat tapahtumiin ja bileisiin. Se oli minulle nuorelle introvertille pelastus, kun luokalla sattui olemaan äitini ikäinen opiskelukaveri joka sitten kutsui mukaan rientoihin ja bileisiin.

Sinäkin voisit osoittautua jollekin nuoremmalle tärkeäksi kaveriksi. 

Vierailija
84/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten opiskelemaan pääsee vielä aikuisena? Kukaan ei ole kertonut miten tämä tapahtuu.

Meitsi esim pääsi ihan pääsykokeiden kautta, 37-vuotiaana.

Vierailija
85/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistot ja korkeakoulut ovat yliresurssoituja. Ei vaadita henkilökunnalta mitään. Opetusta annetaan vähän. Jotakin opiskelija haluaa tehä. 

Nyt on meneillään vapaaehtoiset orientaatioviikot, ei ne ole vielä opintoja. 

Ne ovat ainakin aiemmin olleet pakollisia juttuja.

Vierailija
86/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että kaunaa tutkijoita ja asiantuntijoita kohtaan? Olen entisen työni puolesta ollut tekemisissä yliopiston tutkijoiden kanssa ja työskennellyt valtion ns. asiantuntijoiden kanssa. Kokemuksesta voin sanoa että Suomessa voisi vähentää yliopistojen ja valtion henkilökuntaa reippaasti. Ylimielisestä asenteestasi päätellen sinulla taitaa ottaa egon päälle kun joku ei ylistä "akateemisuuttasi". Jos työskentelet yksityissektorilla, sitä saatan arvostaakin.

Vierailija
87/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orientaatiorientoihin ei tosiaan ole pakko osallistua. Suosittelen kuitenkin käymään edes muutamassa tapahtumassa. Yliopistossakin tehdään paljon ryhmätöitä. On helpompi löytää itselle sopiva ryhmä, kun tuntee edes vähän muita opiskelijoita. 

Joo, yliopistossa on yllättävän paljon ryhmätöitä.

Vierailija
88/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein juuri yliopistotutkinnon lähes 5- kymppisenä. Kyllähän ne nuorimmat opiskelijat olivat ihan lapsia. Myös opettajien tapa toimia oli kuin teinien kanssa. Minua asia lähinnä huvitti. Keskityin omiin opiskeluihini ja annoin nuorempien bilettää ja leikkiä keskenään. 

T: haalariton

Vierailija
89/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto ja korkeakoulu on suuniteltu 18vuotiaille ellei kyse ole jatko/tohtoriopinnoista.

Kurssit on aikuiselle helppoja, kun on elämää ja työkokemusta.

Itse menin vähä  päälle 20v amkhoon ja kyllä oli hankalaa. Se kurssuen yksinkertaisuus, kun oli työelämässä ollut. Todella vaikea motivoida itseään.

Okei eli mielestäsi, jos vaikka jollakulla olisi lähihoitajan tutkinto ja päättäisi myöhemmin mennä opiskelemaan fysiikkaa, niin fysiikan kurssit olisivat hänelle helppoja? 

Vierailija
90/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten noi fuksitouhut liittyy itse opiskeluun? Tai kertoo siitä mitä opiskelu tulee olemaan? Ei mitään. Oletko sä nyt vähän lapsellinen itse? Nuoret, just kotoaan muuttaneet tarvitsee noita kyllä, miten se on sulta pois? Jos et halua haalareita tms niin et osta.

Naiset tarvitsee noita ehkä sen takia. Miehistä valtaosa on tuossa vaiheessa ollut jo 6- 12kk armeijassa...

Toki miehet on siellä alkoholin ja hameen perässä. Kaikki voittavat.

Miehistä valtaosa? Ehkä joskus kasarilla. Meillä oli viisi miestä fuksiryhmässä eikä kukaan alkuesittelyn perusteella ollut käynyt armeijaa. Kaksi oli ollut sivarissa. Maailma muuttuu.

ohis

Vierailija
91/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noihin ole pakko osallistua kuin siinä alussa ensimmäisinä kuukausina olla mukana orientaatio tapahtumissa, mutta mihinkään juominkeihin ja bileisiin ei ole mikään pakko osallistua. Meidän luokalla on Yliopistossa montakin aikuisopiskelijaa eikä me olla kuljettu noissa nuorten bileissä. Hyvin onnistuu opiskelu aikuisena Yliopistossa etenkin sitten kun alkaa kaikki virtuaali ja etäkurssit, ne kirjalliset osuudet kun joustaa niin paljon, että niitä voi tehdä milloin vain ja jos ei just jollekkin luennolle pääse niin voi katsoa luentotallenteet silloin kun ennättää. Minusta Yliopiston nykyinen malli on todella hyvin toimiva ja oikeastaan on tullut vastaan vain muutama epäkohta, mutta 90 prosenttisesti se on oikein toimiva myös meille aikuisopiskelijoille. Eikö teidän ryhmässä ole muita aikuisia kuin sinä? 

Riippuu millä alalla on. Kaikilla aloilla ei ole etäopiskelumahdollisuutta, eikä myöskään luentotallenteita. Omalla alallani ei ole mitään näistä. Kursseja voidaan myös  järjestää vain kerran vuodessa tai harvemmin. Joillakin kursseilla voi olla läsnäolopakko.

Oli meilläkin ensimmäisinä vuosina läsnäolo pakollisia kursseja Yliopistolla, mutta sitten kun alkaa kunnolla teoria osuudet ja valinnaiset ym, kandin kirjoitus/gradu vaihe niin ei ole enää niin paljon sitä pakollista osuutta. Ja sama meilläkin on, joitakin kursseja järkätään vain kerran vuodessa, mutta ei se estä opiskelua kun sopii opettajien kanssa asioista ja korvaavista tehtävistä. Tietenkin jos on ollut liikaa poissa eikä ole oppinut sitä kurssin aihetta eikä tehnyt tehtäviä niin ei voi odottaa, että opettaja voi silloin päästää läpi kurssista mikä on ihan oikein. Mutta ei se nyt jostain yhdestä poissaolosta, sairastumisesta tai menosta jää kiinni jos muuten on paikalla. Ongelma voi olla ehkä heillä ketkä joutuisi olemaan tosi paljon poissa. En nyt ihan saa kiinni, että jos olet opiskelemaan hakenut niin miksi et halua olla Yliopistolla paikanpäällä. Minusta siellä on kiva olla ja löytää yleensä aina myös juttuseuraa kenen kanssa pohtia kaikenlaista,  keskustella jne jne. Ymmärrän, että nuo sosiaaliset tutustumisleikit aiheuttaa joillekkin ahdistusta, mutta niissäkään ei tarvi kertoa itsestä mitään mitä ei halua. Yliopistossahan parasta on just se, että saat ammentaa sitä kaikkea tietoa siitä alasta mihin haluat asiantuntijaksi/ammattilaiseksi ja löydät samanhenkistä seuraa. Voi olla, että olen sosiaalisempi luonne kuin sinä kun viihdyn ja tykkään tavata uusia ihmisiä, mutta kyllä mullekkin tulee hetkiä kun kaipaan omaa tilaa jolloin etsin yliopistolta jonkun rauhallisen nurkan jonne menen, kirjasto esim. on hyvä sellaiseen ja kampus kahvilat tai ravintolat ruuhka aikojen ulkopuolella. 

Auts. Opiskeletko matematiikkaa tms. kun et yhtään välitä yhdyssanoista? 

Selvä, vauvasoturi.  Otse kirjoitan kännykällä usein samalla kun tee miljoona muuta asiaa. Harvoin oikoluen. Puhelimessa ei edes ole suomea vaan heittää enkkua joka välissä.

Tämä on itselleni alusta purkaa turhautumista tomppeleihin,yritän istuttaa uusia ajatuksia ja laajentaa tomppeleiden aivotoimintaa. Ajatus on tärkein kielioppi kuuluu äikän tunnille.

Luulen,että teitä pöytä koneelta toimeettomia ja narusevia sotureita on aina vaan vähemmän. Pidä lippu korkealla, reet tärkeä työtä <3 

Vierailija
92/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten noi fuksitouhut liittyy itse opiskeluun? Tai kertoo siitä mitä opiskelu tulee olemaan? Ei mitään. Oletko sä nyt vähän lapsellinen itse? Nuoret, just kotoaan muuttaneet tarvitsee noita kyllä, miten se on sulta pois? Jos et halua haalareita tms niin et osta.

Naiset tarvitsee noita ehkä sen takia. Miehistä valtaosa on tuossa vaiheessa ollut jo 6- 12kk armeijassa...

Miehistä valtaosa? Ehkä joskus kasarilla. Meillä oli viisi miestä fuksiryhmässä eikä kukaan alkuesittelyn perusteella ollut käynyt armeijaa. Kaksi oli ollut sivarissa. Maailma muuttuu.

ohis

Myös se on yleisempää, että otetaan opiskelupaikka vastaan heti lukion (tai amiksen) jälkeen ja mennään armeijaan tai sivariin vasta myöhemmin.

Vierailija
93/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto ja korkeakoulu on suuniteltu 18vuotiaille ellei kyse ole jatko/tohtoriopinnoista.

Kurssit on aikuiselle helppoja, kun on elämää ja työkokemusta.

Itse menin vähä  päälle 20v amkhoon ja kyllä oli hankalaa. Se kurssuen yksinkertaisuus, kun oli työelämässä ollut. Todella vaikea motivoida itseään.

Okei eli mielestäsi, jos vaikka jollakulla olisi lähihoitajan tutkinto ja päättäisi myöhemmin mennä opiskelemaan fysiikkaa, niin fysiikan kurssit olisivat hänelle helppoja? 

Voi apua ei tietenkään! Pitää ne asiat opiskella. Mutta osa  kursseista on ihan diipadaapaa.

Tutkinnoissa on myös eroja. Lääkäri tutkinto on vaikea vaikka olisi 90v fyysikko.

Vierailija
94/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mennyt aikuisopiskelijoiden ryhmään? Sinne menib itse, kun tiesin ettei kinosta mitkään haalaribileet.

Vierailija
95/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noihin ole pakko osallistua kuin siinä alussa ensimmäisinä kuukausina olla mukana orientaatio tapahtumissa, mutta mihinkään juominkeihin ja bileisiin ei ole mikään pakko osallistua. Meidän luokalla on Yliopistossa montakin aikuisopiskelijaa eikä me olla kuljettu noissa nuorten bileissä. Hyvin onnistuu opiskelu aikuisena Yliopistossa etenkin sitten kun alkaa kaikki virtuaali ja etäkurssit, ne kirjalliset osuudet kun joustaa niin paljon, että niitä voi tehdä milloin vain ja jos ei just jollekkin luennolle pääse niin voi katsoa luentotallenteet silloin kun ennättää. Minusta Yliopiston nykyinen malli on todella hyvin toimiva ja oikeastaan on tullut vastaan vain muutama epäkohta, mutta 90 prosenttisesti se on oikein toimiva myös meille aikuisopiskelijoille. Eikö teidän ryhmässä ole muita aikuisia kuin sinä? 

Riippuu millä alalla on. Kaikilla aloilla ei ole etäopiskelumahdollisuutta, eikä myöskään luentotallenteita. Omalla alallani ei ole mitään näistä. Kursseja voidaan myös  järjestää vain kerran vuodessa tai harvemmin. Joillakin kursseilla voi olla läsnäolopakko.

Oli meilläkin ensimmäisinä vuosina läsnäolo pakollisia kursseja Yliopistolla, mutta sitten kun alkaa kunnolla teoria osuudet ja valinnaiset ym, kandin kirjoitus/gradu vaihe niin ei ole enää niin paljon sitä pakollista osuutta. Ja sama meilläkin on, joitakin kursseja järkätään vain kerran vuodessa, mutta ei se estä opiskelua kun sopii opettajien kanssa asioista ja korvaavista tehtävistä. Tietenkin jos on ollut liikaa poissa eikä ole oppinut sitä kurssin aihetta eikä tehnyt tehtäviä niin ei voi odottaa, että opettaja voi silloin päästää läpi kurssista mikä on ihan oikein. Mutta ei se nyt jostain yhdestä poissaolosta, sairastumisesta tai menosta jää kiinni jos muuten on paikalla. Ongelma voi olla ehkä heillä ketkä joutuisi olemaan tosi paljon poissa. En nyt ihan saa kiinni, että jos olet opiskelemaan hakenut niin miksi et halua olla Yliopistolla paikanpäällä. Minusta siellä on kiva olla ja löytää yleensä aina myös juttuseuraa kenen kanssa pohtia kaikenlaista,  keskustella jne jne. Ymmärrän, että nuo sosiaaliset tutustumisleikit aiheuttaa joillekkin ahdistusta, mutta niissäkään ei tarvi kertoa itsestä mitään mitä ei halua. Yliopistossahan parasta on just se, että saat ammentaa sitä kaikkea tietoa siitä alasta mihin haluat asiantuntijaksi/ammattilaiseksi ja löydät samanhenkistä seuraa. Voi olla, että olen sosiaalisempi luonne kuin sinä kun viihdyn ja tykkään tavata uusia ihmisiä, mutta kyllä mullekkin tulee hetkiä kun kaipaan omaa tilaa jolloin etsin yliopistolta jonkun rauhallisen nurkan jonne menen, kirjasto esim. on hyvä sellaiseen ja kampus kahvilat tai ravintolat ruuhka aikojen ulkopuolella. 

Auts. Opiskeletko matematiikkaa tms. kun et yhtään välitä yhdyssanoista? 

Selvä, vauvasoturi.  Otse kirjoitan kännykällä usein samalla kun tee miljoona muuta asiaa. Harvoin oikoluen. Puhelimessa ei edes ole suomea vaan heittää enkkua joka välissä.

Tämä on itselleni alusta purkaa turhautumista tomppeleihin,yritän istuttaa uusia ajatuksia ja laajentaa tomppeleiden aivotoimintaa. Ajatus on tärkein kielioppi kuuluu äikän tunnille.

Luulen,että teitä pöytä koneelta toimeettomia ja narusevia sotureita on aina vaan vähemmän. Pidä lippu korkealla, reet tärkeä työtä <3 

Vaikutat kyllä itsekin sellaiselta, niin kannattaisi vähän reflektoida omaa käytöstä. Se on huomattavasti rakentavampaa kuin tarve päteä.

Vierailija
96/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks et mennyt aikuisopiskelu linjalle, jossa 90% opetuksesta hoituu etänä.

Yliopistossa ei ole aikuisopiskelu linjoja.

Ei olekaan, mutta ryhmiä on. Itse ainakin pääsin "fuksina" aikuisten ryhmään omaan tiedekuntaan.

Vierailija
97/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Myös se on yleisempää, että otetaan opiskelupaikka vastaan heti lukion (tai amiksen) jälkeen ja mennään armeijaan tai sivariin vasta myöhemmin.

Ehkä joku näin tekee, mutta todennäköisesti suurin osa ottaa lykkäystä opintojen vuoksi ja opintojen loppuvaiheessa/loputtua hankkivat c babers.

Vierailija
98/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Ehkä joku näin tekee, mutta todennäköisesti suurin osa ottaa lykkäystä opintojen vuoksi ja opintojen loppuvaiheessa/loputtua hankkivat c babers.

Sama tuossakin lukee.

Vierailija
99/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Kunnon vellipersejengi. Pohjasakkaa.

Vierailija
100/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin vuosi sitten uudestaan opinnot päälle viisikymppisenä. Opiskelen töiden ohessa jo olen käynyt koululla ehkä luokkaa viisi kertaa. Yksiinkään bileisiin en ole osallistunut. En ole myöskään tilannut haalareita. Minua ei kuitenkaan lainkaan haittaa, että nuoret käyvät riennoissaan. Kyllä minäkin kävin aikanaan ensimmäistä tutkintoa tehdessäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän