Aloitin yliopistossa opiskelun aikuisiällä, ja nyt tekisi mieli jo lopettaa vaikka itse opetus ei ole vielä alkanut
Ihan teinimeininkiä, yritetään jo tarjota hihamerkkejä ja jotain opiskelijabileitä. Nyt ei odotukset oikein kohtaa, ymmärtäisi jos nyt olisi jostain 18 vuotiaasta junnusta kyse jolla ei ole elämällään mitään suuntaa, mutta kun ollaan jo 30 tienoilla elämän prioriteetit ovat hieman jossain muualla kuin opiskelijahaalareissa, kymmenen tikkua laudalla -peleissä ja baarivisoissa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan teinimeininkiä noille parikymppisillekin, itse en kehtaisi ja katson muutenkin kaupungilla aina alaspäin tuota "haalarikansaa" myötähäpeän säestyksellä.
Kerro ettei sinua kutsuttu ikinä bileisiin mukaan, kertomatta ettei sinua kutsuttu ikinä bileisiin mukaan.
Ei korkeakoulumaailmassa yleensä kutsuta yksittäisiä ihmisiä bileisiin, vaan kutsut on avoimia ja tapahtumat suuria. Joskus pienempiä, mutta kuitenkin avoimia.
Sitten voi olla erikseen jotain omia kotibileitä, mutta harva aktiivisesti osallistuja niihin kerkeää, kun n. joka keskiviikko on jotkut isommat kekkeritkin tarjolla ja pe-la ainakin kampusalueilla on aina jotain häppeninkiä, mihin voi mennä, jos haluaa.
Omaan mieleen parhaita oli erilaiset laskari- ja lukupiirit, missä luettiin viikonloppuna vaikka kimpassa tenttiin päivällä, tenttailiin toisilta ja jeesailtiin ymmärtämään. Siitä iltaa kohden vähän kuppia kallistaen, ja sen jälkeen johonkin muihin istujaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi aloittaa opinnot kun löytyy sitten tuttuja naamoja. Itse aloitin opinnot aikuisena ja ihmettelin pariutumista siinä ryhmässä, itse kun olin jo tottunut sellaiseen lössiytymiseen. Siinä tunsi itsensä täysin ulkopuoliseksi ja sai miettimään jo että lopetan opiskelut. Jopa viereen piti päästä kaverin kanssa hyvä kun ei työnnetty pois siitä vapaalta paikalta aivan järkyttävää. Siirryin sitten verkko-opintoihin.
Riippuukohan vähän alastakin? Itse hieman introverttinä nelikymppisenä oli vähän kuormittavaakin kun suurin osa lössistä oli sosiaalista höpöttäjää, eikä koskaan saanut olla yksikseen 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan teinimeininkiä noille parikymppisillekin, itse en kehtaisi ja katson muutenkin kaupungilla aina alaspäin tuota "haalarikansaa" myötähäpeän säestyksellä.
Kerro ettei sinua kutsuttu ikinä bileisiin mukaan, kertomatta ettei sinua kutsuttu ikinä bileisiin mukaan.
Ei korkeakoulumaailmassa yleensä kutsuta yksittäisiä ihmisiä bileisiin, vaan kutsut on avoimia ja tapahtumat suuria. Joskus pienempiä, mutta kuitenkin avoimia.
Sitten voi olla erikseen jotain omia kotibileitä, mutta harva aktiivisesti osallistuja niihin kerkeää, kun n. joka keskiviikko on jotkut isommat kekkeritkin tarjolla ja pe-la ainakin kampusalueilla on aina jotain häppeninkiä, mihin voi mennä, jos haluaa.
Omaan mieleen parhaita oli erilaiset laskari- ja lukupiirit, missä luettiin viikonloppuna vaikka kimpassa tenttiin päivällä, tenttailiin toisilta ja jeesailtiin ymmärtämään. Siitä iltaa kohden vähän kuppia kallistaen, ja sen jälkeen johonkin muihin istujaisiin.
Pe-la? Kampuksethan tyhjenee yleensä viikonlopuksi kun väki lähtee kotipaikkakunnilleen. Torstai on bilepäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kutsuttu? Meillä bileet oli julkisia tapahtumia joista oli ilmoitustaululla mainoksia ja sisäänpääsystä piti maksaa. Niihin osattiin tulla itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pe-la? Kampuksethan tyhjenee yleensä viikonlopuksi kun väki lähtee kotipaikkakunnilleen. Torstai on bilepäivä.
Ei kyllä ainakaan Otaniemi tyhjentynyt vuosina 2003 - 2008. Itsekin saatoin käydä vanhemmilla, mutta kun asuivat Espoossa, ei matkaa paljon tullut. Enkä koskaan siellä yötä ollut noihin aikoihin enää. Kyllä siellä opiskelijakylässä tuntui muutkin aika tiiviisti viihtyvät myös viikonloppuisin.
Ehkä pidempien välimatkojen Suomessa opiskelijat lähtevät helpommin koko viikonlopuksi kotikylille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kutsuttu? Meillä bileet oli julkisia tapahtumia joista oli ilmoitustaululla mainoksia ja sisäänpääsystä piti maksaa. Niihin osattiin tulla itse.
Harva niihin yksin menee.
Tavitset siihen erillisprojektin, aikuisopiskelijan sosiaalinen elämä, ei löydy yliopistolta, mutta voisivat yliopistojen assarit tietysti ottaa tämänkin huomioon kun laativat opinto-opasta, että olisi mainittu, jotta myös aikuisopiskelijat ymmärtäisi.
Eivät nuo kuuluneet minun yliopistoaikaani. Aloitin normaalin ikäisenä.
Ap:n aloitus todistaa sen että on tärkeää priorisoida nuoret ensikertalaiset yhteishaussa. Tympääntyneitä, ennenaikaisesti vanhentuneita jääriä ei tarvita mukaan opiskelijaympäristöön arvostelemaan ja nyrpistelemään.
Valtiotieteellisessä oli tuskaista opiskella, kun siellä oli lähes kaikki marxilaisia aktivisteja. Myös opettajat. Sen huomaa nykypäivänä mediassa, a-studiossa, eduskunnassa jne. Haukkuvat työkseen normaaleja suomalaisia ihmisiä äärioikeistolaisiksi rasisteiksi. Hyvin se aivopesu toimii kun antaa mahdollisuuden. Itse en antanut, vaan ajattelen edelleen omilla aivoillani.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloitus todistaa sen että on tärkeää priorisoida nuoret ensikertalaiset yhteishaussa. Tympääntyneitä, ennenaikaisesti vanhentuneita jääriä ei tarvita mukaan opiskelijaympäristöön arvostelemaan ja nyrpistelemään.
Opiskelijatuesta näyttää olevan vielä varaa leikata, kun uhoa näyttää olevan vanhempiaan kohtaan. Viikkorahan leikkauksellä jää geelikynnet ainakin laittamatta.
Kaikki opiskelijat eivät tarvitse opintotukea eikä geelikynsiäkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijatuesta näyttää olevan vielä varaa leikata, kun uhoa näyttää olevan vanhempiaan kohtaan. Viikkorahan leikkauksellä jää geelikynnet ainakin laittamatta.
Sillä viikkorahalla ei kukaan ole laittanut geelikynsiä ikinä. Puhutaan satasista kuukadessa, noin 500 e saattaa opiskelija saada kaikkiaan ilman velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin oli paljon etkoja ihmisten kodeissa opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään yliopistojen alkuperäistä tarkoitusta, sinne pitäisi päinvastoin nostaa ikärajaa. Nykyisellään ne eivät juuri eroa ammattikorkeakouluista yhteiskunnallisilta tavoitteiltaan; pyritään tuottamaan työvoimaa. Se ei ole yliopistojen alkuperäinen tarkoitus.
Monissa tiedekunnissa keskustelu, mikä on yliopistolaisuuden ytimessä, olisi huomattavasti laadukkaampaa, jos myös opiskelijoilla olisi asiasta jo etukäteen laajempi ymmärrys. Nyt se menee siten, että leipäprofessori paasaa omia näkemyksiään ja muut imevät sitä haastamatta.
"Arvostelu ja nyrpistely" on oikeastaan akateemisen tekemisen ydintä. Olettaen, että osaa perustella näkemyksensä. Ajatus, että ne pitäisi pois, kertoo kyllä aikalailla kommentoijasta. Kenties ei ole ainakaan akateemiselta puolelta?
Miks et mennyt aikuisopiskelu linjalle, jossa 90% opetuksesta hoituu etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään yliopistojen alkuperäistä tarkoitusta, sinne pitäisi päinvastoin nostaa ikärajaa. Nykyisellään ne eivät juuri eroa ammattikorkeakouluista yhteiskunnallisilta tavoitteiltaan; pyritään tuottamaan työvoimaa. Se ei ole yliopistojen alkuperäinen tarkoitus.
Monissa tiedekunnissa keskustelu, mikä on yliopistolaisuuden ytimessä, olisi huomattavasti laadukkaampaa, jos myös opiskelijoilla olisi asiasta jo etukäteen laajempi ymmärrys. Nyt se menee siten, että leipäprofessori paasaa omia näkemyksiään ja muut imevät sitä haastamatta.
"Arvostelu ja nyrpistely" on oikeastaan akateemisen tekemisen ydintä. Olettaen, että osaa perustella näkemyksensä. Ajatus, että ne pitäisi pois, kertoo kyllä aikalailla kommentoijasta. Kenties ei ole ainakaan akateemiselta puolelta?
On eri asia nyrpistellä luennolla kerrotulle asialle kuin muiden juhlimiselle.
Vierailija kirjoitti:
Valtiotieteellisessä oli tuskaista opiskella, kun siellä oli lähes kaikki marxilaisia aktivisteja. Myös opettajat. Sen huomaa nykypäivänä mediassa, a-studiossa, eduskunnassa jne. Haukkuvat työkseen normaaleja suomalaisia ihmisiä äärioikeistolaisiksi rasisteiksi. Hyvin se aivopesu toimii kun antaa mahdollisuuden. Itse en antanut, vaan ajattelen edelleen omilla aivoillani.
Kävin parin valtsikassa opiskelleen kaverini kanssa Thirsty Scholarissa muutamaan otteeseen. Se paikka oli kyllä sellainen, että sinne pitäisi saada ns. persvakomiesten pubikäynti koordinoitua. Itse kylterinä oli aika helppo provoisoida pöytäkeskusteluissa tulevia sosiologeja etc. punanaamisiksi ruutitynnyreiksi. Se fiilis, kun ihminen samaan aikaan haluaa tulla pöydän yli kiinni kraiveliin, mutta ymmärtää, ettei voisi oikein edes vihaisuutaan näyttää, ettei ne potentiaaliset naaraat pidä "raakalaisena".
Tavallaan sitä seuraamalla ymmärtää, miten vasemmistolaiset sissiryhmät syntyvät. Johonkin se padottu kiukku on lopulta kanavoitava :D
Vierailija kirjoitti:
Ei hän edusta kaikkia ikäisiään tai vanhempia. Kyllä moni kolmekymppinen ja osa nelikymppisistäkin viihtyy opiskelijatapahtumissa ja on kiinnostunut ryhmäytymään.
Yliopistoon on joka kevät yhteishaut. Pääkoekirjat käteen ja menoksi.
Myös suorittamalla avoimessa yliopistossa riittävän määrän opintoja, tarpeeksi korkein arvosanoin, voi väylä avautua. Tämä on tiedekuntakohtaista ja kannattaa selvittää etukäteen. Jos tavoitteena siis on tutkinto-opiskelijan paikka (ja tietysti se tutkinto).