Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin yliopistossa opiskelun aikuisiällä, ja nyt tekisi mieli jo lopettaa vaikka itse opetus ei ole vielä alkanut

Vierailija
26.08.2026 |

Ihan teinimeininkiä, yritetään jo tarjota hihamerkkejä ja jotain opiskelijabileitä. Nyt ei odotukset oikein kohtaa, ymmärtäisi jos nyt olisi jostain 18 vuotiaasta junnusta kyse jolla ei ole elämällään mitään suuntaa, mutta kun ollaan jo 30 tienoilla elämän prioriteetit ovat hieman jossain muualla kuin opiskelijahaalareissa, kymmenen tikkua laudalla -peleissä ja baarivisoissa.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus todistaa sen että on tärkeää priorisoida nuoret ensikertalaiset yhteishaussa. Tympääntyneitä, ennenaikaisesti vanhentuneita jääriä ei tarvita mukaan opiskelijaympäristöön arvostelemaan ja nyrpistelemään.

Jos mietitään yliopistojen alkuperäistä tarkoitusta, sinne pitäisi päinvastoin nostaa ikärajaa. Nykyisellään ne eivät juuri eroa ammattikorkeakouluista yhteiskunnallisilta tavoitteiltaan; pyritään tuottamaan työvoimaa. Se ei ole yliopistojen alkuperäinen tarkoitus. 

Monissa tiedekunnissa keskustelu, mikä on yliopistolaisuuden ytimessä, olisi huomattavasti laadukkaampaa, jos myös opiskelijoilla olisi asiasta jo etukäteen laajempi ymmärrys. Nyt se menee siten, että leipäprofessori paasaa omia näkemyksiään ja muut imevät sitä haastamatta. 

"Arvostelu ja nyrpistely" on oikeastaan akateemisen tekemisen ydintä. Olettaen, että osaa perustella näkemyksensä. Ajatus, että ne pitäisi pois, kertoo kyllä aikalailla kommentoijasta. Kenties ei ole ainakaan akateemiselta puolelta?

On eri asia nyrpistellä luennolla kerrotulle asialle kuin muiden juhlimiselle.

Eihän kukaan ole nyrpistellyt muiden juhlimiselle. Todennut vain, ettei itseään kiinnosta ja että asiaan osallistuminen on ajanhaaskausta omalta kohdalta. 

Toki se ajanhaaskaus olisi tässä kohden ollut vältettävissä pienellä omatoimisella perehtymisellä. 

Vierailija
42/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo mikään vanha. Innolla mukaan vaan sitä vanhakin nuortuu seurassa. Älä nyt lopeta kun et edes tiedä mitä hauskaa on tulossa. On sitä vanhempiakin ku sinä varmaa opiskelemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks et mennyt aikuisopiskelu linjalle, jossa 90% opetuksesta hoituu etänä.

Missä yliopistossa ja tiedekunnassa tälläinen on tarjolla? 

Voisi olla ihan snadisti vaikeaa ainakin teknisissä yliopistoissa selvityä tuollaisessa koulutusmuodossa läpi.

Vierailija
44/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten noi fuksitouhut liittyy itse opiskeluun? Tai kertoo siitä mitä opiskelu tulee olemaan? Ei mitään. Oletko sä nyt vähän lapsellinen itse? Nuoret, just kotoaan muuttaneet tarvitsee noita kyllä, miten se on sulta pois? Jos et halua haalareita tms niin et osta.

Vierailija
45/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla on akateemisen tekemisen ydintä nyrpistellä ja arvostella nuoria, jotka fiilistelevät haalareita ja tulevia bileitä? Kyseessä on opiskelijaympäristö. Akateemisella puolella ehtii sitten pätemään työelämässä. Toivottavasti jotakin tuottavaa työtä eikä homehtumista "tutkijana" yliopistolla tai valtion virastossa "asiantuntijatyössä" veronmaksajien kustantamassa suojatyöpaikassa.

Vierailija
46/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus todistaa sen että on tärkeää priorisoida nuoret ensikertalaiset yhteishaussa. Tympääntyneitä, ennenaikaisesti vanhentuneita jääriä ei tarvita mukaan opiskelijaympäristöön arvostelemaan ja nyrpistelemään.

Jos mietitään yliopistojen alkuperäistä tarkoitusta, sinne pitäisi päinvastoin nostaa ikärajaa. Nykyisellään ne eivät juuri eroa ammattikorkeakouluista yhteiskunnallisilta tavoitteiltaan; pyritään tuottamaan työvoimaa. Se ei ole yliopistojen alkuperäinen tarkoitus. 

Monissa tiedekunnissa keskustelu, mikä on yliopistolaisuuden ytimessä, olisi huomattavasti laadukkaampaa, jos myös opiskelijoilla olisi asiasta jo etukäteen laajempi ymmärrys. Nyt se menee siten, että leipäprofessori paasaa omia näkemyksiään ja muut imevät sitä haastamatta. 

"Arvostelu ja nyrpistely" on oikeastaan akateemisen tekemisen ydintä. Olettaen, että osaa perustella näkemyksensä. Ajatus, että ne pitäisi pois, kertoo kyllä aikalailla kommentoijasta. Kenties ei ole ainakaan akateemiselta puolelta?

On eri asia nyrpistellä luennolla kerrotulle asialle kuin muiden juhlimiselle.

Eihän kukaan ole nyrpistellyt muiden juhlimiselle. Todennut vain, ettei itseään kiinnosta ja että asiaan osallistuminen on ajanhaaskausta omalta kohdalta. 

Toki se ajanhaaskaus olisi tässä kohden ollut vältettävissä pienellä omatoimisella perehtymisellä. 

Kyllä ap on nimenomaan nyrpistellyt.

Vierailija
47/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten noi fuksitouhut liittyy itse opiskeluun? Tai kertoo siitä mitä opiskelu tulee olemaan? Ei mitään. Oletko sä nyt vähän lapsellinen itse? Nuoret, just kotoaan muuttaneet tarvitsee noita kyllä, miten se on sulta pois? Jos et halua haalareita tms niin et osta.

Naiset tarvitsee noita ehkä sen takia. Miehistä valtaosa on tuossa vaiheessa ollut jo 6- 12kk armeijassa...

Toki miehet on siellä alkoholin ja hameen perässä. Kaikki voittavat.

Vierailija
48/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset tarvitsee noita ehkä sen takia. Miehistä valtaosa on tuossa vaiheessa ollut jo 6- 12kk armeijassa...

Miten armeija liittyy mihinkään? :D

Ottaako miehet ne armeijakaverit mukaan sinne opiskelupaikalle?

Vierailija
49/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan teinimeininkiä noille parikymppisillekin, itse en kehtaisi ja katson muutenkin kaupungilla aina alaspäin tuota "haalarikansaa" myötähäpeän säestyksellä.

Kerro ettei sinua kutsuttu ikinä bileisiin mukaan, kertomatta ettei sinua kutsuttu ikinä bileisiin mukaan.

Miten niin kutsuttu? Meillä bileet oli julkisia tapahtumia joista oli ilmoitustaululla mainoksia ja sisäänpääsystä piti maksaa. Niihin osattiin tulla itse.

Harva niihin yksin menee. 

Onko opiskelijoista tullut arempia kuin ennen? Opiskelin kymmeniä vuosia sitten ja kyllä bileisiin osattiin mennä yksinkin, siellähän sitten tapasi tuttuja ja tuntemattomia. Jos ei keksinyt illalla muuta tekemistä, saattoi mennä katsomaan Uudelle ylioppilastalolle, olisiko jotkut bileet, joihin voisi mennä kuokkimaan.

Vierailija
50/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ottaa. Itse aloitin kahden armeijakaverin kanssa samassa tiedekunnassa samaan aikaan. 

Pointti oli, että miehet eivät ole ensi kertaa poissa sieltä kotoa. Mikä oli esittämäsi teesi. 

Vierailija
51/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistot ja korkeakoulut ovat yliresurssoituja. Ei vaadita henkilökunnalta mitään. Opetusta annetaan vähän. Jotakin opiskelija haluaa tehä. 

Opettajat ei opeta. Joko niillä on liikaa kursseja, sivuduuneja tai niitä ei vaan kiinnosta.

t: DI vm.-26

Vierailija
52/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan teinimeininkiä noille parikymppisillekin, itse en kehtaisi ja katson muutenkin kaupungilla aina alaspäin tuota "haalarikansaa" myötähäpeän säestyksellä.

Kerro ettei sinua kutsuttu ikinä bileisiin mukaan, kertomatta ettei sinua kutsuttu ikinä bileisiin mukaan.

Miten niin kutsuttu? Meillä bileet oli julkisia tapahtumia joista oli ilmoitustaululla mainoksia ja sisäänpääsystä piti maksaa. Niihin osattiin tulla itse.

Harva niihin yksin menee. 

Onko opiskelijoista tullut arempia kuin ennen? Opiskelin kymmeniä vuosia sitten ja kyllä bileisiin osattiin mennä yksinkin, siellähän sitten tapasi tuttuja ja tuntemattomia. Jos ei keksinyt illalla muuta tekemistä, saattoi mennä katsomaan Uudelle ylioppilastalolle, olisiko jotkut bileet, joihin voisi mennä kuokkimaan.

Kyllä niihin edelleen mennään yksin, mutta fuksit voivat olla alussa arempia, kun kaikki on uutta.

Vierailija
53/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ottaa. Itse aloitin kahden armeijakaverin kanssa samassa tiedekunnassa samaan aikaan. 

Pointti oli, että miehet eivät ole ensi kertaa poissa sieltä kotoa. Mikä oli esittämäsi teesi. 

En ole se jolle kommentoit alunperin, eli ei ollut minun teesini. Mutta tosiaan, opiskelijabileissä verkostoidutaan ja ystävystytään niiden opiskelukavereiden kanssa. Riippumatta siitä missä asuu tai missä on ennen asunut. Intti ei asiaan vaikuta.

Vierailija
54/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompi aloittaa opinnot kun löytyy sitten tuttuja naamoja. Itse aloitin opinnot aikuisena ja ihmettelin pariutumista siinä ryhmässä, itse kun olin jo tottunut sellaiseen lössiytymiseen. Siinä tunsi itsensä täysin ulkopuoliseksi ja sai miettimään jo että lopetan opiskelut. Jopa viereen piti päästä kaverin kanssa hyvä kun ei työnnetty pois siitä vapaalta paikalta aivan järkyttävää. Siirryin sitten verkko-opintoihin.

Joku naisvaltainen hum. kand.? Miehillä se ei tuollaista parisuhteilua ole. 

Vierailija
55/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistot ja korkeakoulut ovat yliresurssoituja. Ei vaadita henkilökunnalta mitään. Opetusta annetaan vähän. Jotakin opiskelija haluaa tehä. 

Opettajat ei opeta. Joko niillä on liikaa kursseja, sivuduuneja tai niitä ei vaan kiinnosta.

t: DI vm.-26

Itse entisenä opiskelijana veikkaan, että ongelma on nykyinen tohtoritehtailu. Monet proffat ovat huomattavasti kiinnostuneempia ohjaamaan näitä tohtorikoulutettavia kuin tutkinto-opiskelijoita. Luentojen pitäminen on enempi puudottavaa pakkopullaa, mikä vie aikaa omalta tutkimukselta, post-doc hommilta sekä mainittuihin tohtoriohjattaviin keskittymiseltä (joista monet toimivat assareina proffan omiin tutkimushankkeisiin). 

Perustan tämän myös hyvän ystäväni avautumiseen apulaisproffan asemasta käsin...

Vierailija
56/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmannes miehistä ei suorita asepalvelusta ja niistäkin, jotka suorittavat, osa aloittaa opinnot ennen sitä. Intti on myös aika erilainen ympäristö kuin opinnot, kukaan ei opiskelijaa tule aamulla herättämään ja sanomaan, mitä seuraavaksi tehdään. 

Vierailija
57/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm - samat mietteet osittain kuin AP:lla. Ymmärrän sen että se 18-19v nuori tai vanhempikin etenkin uudella paikkakunnalla kaipaa kavereita ja sisältöä elämään. Tai se kotona asuva joka haluaa uutta elämäänsä, kavereita ja verkostoja. 

30v jolla on jo elämää rakennettuna 12 vuotta täysi-ikäistymisen jälkeen? Ei noita tapahtumia varmaan niin kaipaakaan, ellei halua sitten uutta suuntaa elämään.

Aloitin itsekin saman ikäisenä kuin AP fuksina uudessa tutkinto-ohjelmassa, eihän siinä ehtinyt taikka kaivannut fuksisuunnistuksia jne kun on jo kaikenlaista. Koti, perhe, puoliso, harrastukset, urheilu, koira ja matkoja monien muiden asioiden joukossa. Eli ymmärrän noihin juttuihin osallistumisen jos kaipaa elämäänsä uutta ja vaikkapa haluaa tutustua uusiin ihmisiin. 

Jokainen meistä kaipaa mitä kaipaa. Monella aikuisella nyt vaan on tärkeitä ihmisiä ja sisältöä elämässä jo riittämiin ja aika ei riitä kaikkeen. 

Eli tsemppiä AP opintoihin, kyllä meitä muitakin on ollut samassa tilanteessa! Toivottavasti löydät sieltä itsesi näköisen polun ja viihdyt - itse ainakin tykkäsin kovasti opiskella aikuisena. 

Vierailija
58/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi aika ikärasistista jos sinulle ei noita tarjottaisi. Kaikki katsoisivat sinua nenänvartta pitkin ja ajattelisivat ettei tuolle vanhalle haahkalle kannata mitään tarjota kun ei noin vanhat ole kiinnostuneita enää bilettämään tai tekemään muutakaan kivaa.

Vierailija
59/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi aika ikärasistista jos sinulle ei noita tarjottaisi. Kaikki katsoisivat sinua nenänvartta pitkin ja ajattelisivat ettei tuolle vanhalle haahkalle kannata mitään tarjota kun ei noin vanhat ole kiinnostuneita enää bilettämään tai tekemään muutakaan kivaa.

Ei olisi, vaan kyse olisi ikäsyrjinnästä.

Vierailija
60/66 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompi aloittaa opinnot kun löytyy sitten tuttuja naamoja. Itse aloitin opinnot aikuisena ja ihmettelin pariutumista siinä ryhmässä, itse kun olin jo tottunut sellaiseen lössiytymiseen. Siinä tunsi itsensä täysin ulkopuoliseksi ja sai miettimään jo että lopetan opiskelut. Jopa viereen piti päästä kaverin kanssa hyvä kun ei työnnetty pois siitä vapaalta paikalta aivan järkyttävää. Siirryin sitten verkko-opintoihin.

Riippuukohan vähän alastakin? Itse hieman introverttinä nelikymppisenä oli vähän kuormittavaakin kun suurin osa lössistä oli sosiaalista höpöttäjää, eikä koskaan saanut olla yksikseen 😄

Onhan se helvetin ikävää, etteivät kaikki ihmiset ole samanlaisia kuin sinä. Koko yhteiskunta olisi parempi paikka, kun kaikki linnoittautuisivat neljän seinän sisään itsekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi