Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauslomalla lomamatkailu, puutarhanhoito jne.

Vierailija
26.08.2026 |

Jos pystyy matkustelemaan ja esim.tekemään pihatöitä, niin mikä mahtaa olla syy sairauslomalle? Jos epäilee vilppiä, kelle ilmoittaa?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ei oikeestaan kuulu sinulle, muitten syyt olla sairauslomalla. 

Vierailija
62/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtiko sairauslomalla oleva näyttää lääkärintodistuksen naapurille, vai mikä nakertaa? Pääteltävissä kuitenkin on, että jotain työntekoa harrastaa, toisin kuin elämäntapatyöttömät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuupumuksessa sanotaannohjeelsi tehdä itselle mukavia juttuja.

Tosin jo pelkkä matkan järjestely voi jollekin työuupuneelle olla liikaa.

Työuupumus ei ole diagnoosi eikä sairasloman peruste.

Siksi viisas lääkäri kirjoittaakin sairauslomalappuun ensisijaiseksi syyksi aivan muun syyn. Burn-out on toissijainen.

Vierailija
64/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa henkilö oli pitkään sairauslomalla työtapaturman vuoksi. Käytti ajan hyödykseen ja purki yksin, omin käsin kaksi isoa vanhaa piharakennusta pois. Ihan sorkkaraudalla vääntämällä, lekalla lyömällä ja käsin repimällä.

Se on ainoa kerta kun on käynyt mielessä, olikohan sairausloma nyt aivan tarpeellinen.

Ja ei, mikään tästä ei ole huhupuhetta vaan faktaa.

Vierailija
65/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt on, mitä on. Niistä kukaan ole puhunnutkaan, paitse he, joilla on jotain vastaan, että lusmuilijat narautetaan.  Ne ovat kohteen ja vaitiolovelvollisten tiedossa.  Tässä asiassa muut ovat tavallaan ulkopuolisia, mutta ei enää siinä tapauksessa, mitä sairauslomalla tekee, koska jokuhan senkin maksaa. Ilmantokanavat ovat luotu sitä varten ja työnantajallehan voi aina sanoa ja moni sanookin.

Vierailija
66/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin tulevat maanantaisin kyllä töihin, mutta aikaansaannosta ei tule. Joo, ei ole sairausloman paikka, ennemminkin kuuluu työnantajan asiaksi johtaa työtä, ettei tuollaista pääsisi tapahtumaan.

Vierailija
67/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyt on, mitä on. Niistä kukaan ole puhunnutkaan, paitse he, joilla on jotain vastaan, että lusmuilijat narautetaan.  Ne ovat kohteen ja vaitiolovelvollisten tiedossa.  Tässä asiassa muut ovat tavallaan ulkopuolisia, mutta ei enää siinä tapauksessa, mitä sairauslomalla tekee, koska jokuhan senkin maksaa. Ilmantokanavat ovat luotu sitä varten ja työnantajallehan voi aina sanoa ja moni sanookin.

Saako ei sairaana matkustaa, eikö nekin rahat ole työnantajalta tulleita ja työnantajan pitäisi voida määrätä mitä niillä saa ja mitä ei saa tehdä.

Vierailija
68/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalle voi ilmoittaa ainakin silloin, kun sairausloma on enemmän kuin omavastuuaika. Työnantajalle voi ilmoittaa aina.

Sillä saikulla on tarkoitus toipua. Se ei tarkoita sitä, että pitää makaamalla maata pimeässä huoneessa 24/7. Saikun jälkeen on tarkoitus jatkaa elämää työkykyisenä. Ihmisen lihasmassa hupenee jo viikon vuodelevossa paljon. Jos pystyy edes jotenkin liikkumaan tai tekemään jotain niin se on kuntoutumista ylläpitävää toimintaa aivan kuten fysioterapia. 

Terveisin työterveyden ammattilainen

Vierailija
69/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalla voi olla vaikka muistin huononemisen takia tai psyykkisistä syistä, jolloin voi tietenkin tehdä fyysisiä hommia. Kannattaa varmaan keskittyä vaan omaan elämään eikä vahtia toisten sairauksia.

Vierailija
70/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli niin ärsyttävä yskä, että oksentelin kun tuli yskän puuska. Tuskin töissä sairaalassa olis katsottu hyvällä jos juoksen oksentamaan kesken työtehtävien,olis passitettu kotiin että mikä mulla on. Puutarhassani se ei haittaa vaikka alan siellä kukkapenkkiä möyhiessä yskimään ja oksennan omaan kukkapenkkiin.

Multapölyn hengitys auttaa varmaan tuossa tilanteessa paljon.

Multaa pöyhiessä pitää legionellan vuoksi muutenkin käyttää vähintään FFP2-hengityssuojainta.

Vierailija
71/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihmisten kyylääminen on niin raivostuttavaa. Mun miehelle oli työkaverinsa sanonut, että "ei se sun vaimon selkä pahana olekaan, kun näin sen kävelylenkillä!"

Niin. Se mitä hän EI nähnyt, oli kyyneleet jotka valui pitkin poskia kävelyn ajan, kivun vuoksi, mutta koska tiesin että se kuitenkin vähän helpottaa, niin pieniä matkoja kuljin. Ja pian sen jälkeen olin kahdessa isossa selkäleikkauksessa. Ja sairauslomalla 3 vuotta.

Makoilu on pahinta myrkkyä selälle. Siksi pitää edes yrittää kävellä vaikka vähän.

Vierailija
72/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kunhan puutarhanhoito tai matkustaminen ei viivästytä paranrmista. Molemmat voi tietyisdä tilanteissa olla kuntouttavaa eli saikku jopa lyhenee kun tekee jotain muuta kuin makaa sisällä.

Vierailija
73/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalla ollaan monesta syystä: uupuminen (burn out), omaisen/läheisen menettäminen, toipuminen sairaudesta tai leikkauksesta, mielenterveyshaasteisiin liittyvät jne.

Jos AP ei tiedä mikä syy sairauslomalle on, ilmiantaminen todennäköisimmin vain ruuhkauttaa järjestelmää.

Toisena: sairausloman väärinkäyttö on hyvin epätodennäköistä. Etenkin kun huomioidaan sairausloman saamisen edellytykset. 

Kolmantena: sairauslomalla arjen askareet eivät odota ja niitä on jaksamisen puitteissa edistettävä. Yleensä sairausloman loppua kohden henkilön olotila on myös parempi, mikä voi näkyä lisääntyvänä toimeliaisuutena: tämä on myös toivottavaa/odotettavaa, koska sairausloman pointti on palauttaa ihmisen toimintakykyä. Ja on suotavaa, että sairauslomalla oleva tekee jotain mikä edistää hänen hyvinvointiaan. Joskus se on puutarhanhoito, joskus taas maisemanvaihto.

Vierailija
74/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihmisten kyylääminen on niin raivostuttavaa. Mun miehelle oli työkaverinsa sanonut, että "ei se sun vaimon selkä pahana olekaan, kun näin sen kävelylenkillä!"

Niin. Se mitä hän EI nähnyt, oli kyyneleet jotka valui pitkin poskia kävelyn ajan, kivun vuoksi, mutta koska tiesin että se kuitenkin vähän helpottaa, niin pieniä matkoja kuljin. Ja pian sen jälkeen olin kahdessa isossa selkäleikkauksessa. Ja sairauslomalla 3 vuotta.

Makoilu on pahinta myrkkyä selälle. Siksi pitää edes yrittää kävellä vaikka vähän.

Ei se kaikissa ongelmissa ole myrkkyä. Minulle suositeltiin eniten lepoa. Makuuta oikealla kyljellä. Oma pää vaati muutakin.

Vierailija
75/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita toki esihenkilölleni, minulla on ihan todellinen fyysinen diagnoosi ja lääkärin lupa liikkua ja tehdä sen mukaan mitä pystyn. Esihenkilölle jo siitä heti sairauslomalle jäädessäni sanoinkin, ihan juuri siltä varalta että joku kantelee nähneensä minut jossakin ja/tai tekemässä jotakin.

Vierailija
76/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse saisi varmasti sairauslomaa päässään olevan vian takia.

Vierailija
77/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olin saikulla kuntoutuksessa😁 

Vierailija
78/78 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit voi aika pehmoisestikin antaa sairauslomaa. Siihenkin pitäisi puuttua. Mutta onneksi voi sairauslomailijan käräyttää, jos tekee sellaista, mitä ei pitäisi pystyä tekemään tai jos pystyy, niin sitten voi olla töissäkin.

Ei ainakaan meillä. Itse en saanut ollenkaan sairaslomaa, kun minulta murtui jalkapöytä. Kivut oli hirveät, mutta kun tein etätöitä, niin töitä oli tehtävä. Minusta olisi ollut inhimillistä olla edes muutama päivä saikulla, että pahimmat kivut olisivat menneet ohi. Aika vaikea oli tietotyöhön keskittyä niissä kivuissa.

Niin. Sinä pystyt tekemään työsi etänä. On kuitenkin paljon töitä joita ei pysty tekemään olematta fyysisesti paikalla ja joissa etätyö siten on mahdottomuus. Omassa työssäni esim. suurin osa tules-vaivoista ja muista vastaavista fyysisistä diagnooseista (kipsi raajassa) konkreettisesti estää työn tekemisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän