Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauslomalla lomamatkailu, puutarhanhoito jne.

Vierailija
26.08.2026 |

Jos pystyy matkustelemaan ja esim.tekemään pihatöitä, niin mikä mahtaa olla syy sairauslomalle? Jos epäilee vilppiä, kelle ilmoittaa?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri venäytti peukalonsa. Tehdään liukuhihnatyötä ja työnantaja katsoi, että ilman peukaloa työstä ei tule mitään. Oli sitten aikansa saikulla ja teki kaikkea mitä normilomallakin voisi tehdä. Vai olisiko pitänyt linnottautua neljän seinän sisään?

Vierailija
42/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se ensinnäkään sinulle kuuluu? On paljon sairauksia, joista saa saikkua vaikka voikin puuhastella jotain.

Kuuluu veronmaksajana ja kollegana. Työnantajille kuuluu vielä maksajana. Koska Suomessa on menty moraalittomaan suuntaan ja lääkäreiltäkin tulee sitä sun tätä päätöksiä, on aivan oikein ilmoittaa mahdollisista lusmuilijoita työnantajalle ja kelalle.

En tiedä itkiskö vai nauraisko työnantaja, jos vaikka minusta ilmoittaisit.

Useamman matkan oon sairauslomalla tehnyt.

Outo olisi työnantajasi. Tuollaisia  huij areita te olette, että on mennyt moraaliton ajattelu noin pitkälle. Jos pysyy matkustamaan, niin pystyy esim.seisomaan koneen äärellä ja vaihtamaan kappaletta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten saa tehdä saikulla? Maata apaattisesti peiton alla ja tuijottaa telkkaria?

Vierailija
44/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se ensinnäkään sinulle kuuluu? On paljon sairauksia, joista saa saikkua vaikka voikin puuhastella jotain.

Kuuluu veronmaksajana ja kollegana. Työnantajille kuuluu vielä maksajana. Koska Suomessa on menty moraalittomaan suuntaan ja lääkäreiltäkin tulee sitä sun tätä päätöksiä, on aivan oikein ilmoittaa mahdollisista lusmuilijoita työnantajalle ja kelalle.

En tiedä itkiskö vai nauraisko työnantaja, jos vaikka minusta ilmoittaisit.

Useamman matkan oon sairauslomalla tehnyt.

Outo olisi työnantajasi. Tuollaisia  huij areita te olette, että on mennyt moraaliton ajattelu noin pitkälle. Jos pysyy matkustamaan, niin pystyy esim.seisomaan koneen äärellä ja vaihtamaan kappaletta.

Mulla hyvinkin korkea työmoraali 🙂

Vierailija
45/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa heikkojen sairaslomat🤷

Eli sairaanakin töihin vaan? Jos ei hoida pikkukremppoja, kohta voi olla isompi ongelma edessä.

Vierailija
46/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli paha selkäkipu. Lääkäri antoi saikkua ja käski käydä kävelyllä 2 kertaa päivässä. Kotiin ei saanut jäädä makaaman.

Paras kävellä vain kotona sisätiloissa huoneesta toiseen. Ikkunaverhot suljettuina, etteivät naapurit näe. Muutenkin syytä pysyä pois ihmisten ilmoilta.

Vierailija
47/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti näinkin idiootteja ihmisiä on oikeasti mitä ap.

Mun työkaverit ei onneksi kuulu mulkeroihin eikä kukaan osaansa vaihtaisi, ovat iloisia, kun matkustan tai jos jaksan tehdä jotain.

Lapsen kuolema ajoi syviin masennuskausiin. Ulkomaan matkat on ainoita, millä pääsen jotenkin asiasta irti.

Töissä ollessa teen asiat kympillä, mutta kun pahin kausi alkaa, on tauko pakollinen.

Vierailija
48/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti näinkin idiootteja ihmisiä on oikeasti mitä ap.

Mun työkaverit ei onneksi kuulu mulkeroihin eikä kukaan osaansa vaihtaisi, ovat iloisia, kun matkustan tai jos jaksan tehdä jotain.

Lapsen kuolema ajoi syviin masennuskausiin. Ulkomaan matkat on ainoita, millä pääsen jotenkin asiasta irti.

Töissä ollessa teen asiat kympillä, mutta kun pahin kausi alkaa, on tauko pakollinen.

Niin olen se, jota äsken moraalittomaksi kutsuttiin.

Vierailija
49/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi viime vuonna sairausvakuutusetuutta 5,4 miljardia euroa. Työttömyyteen liittyvää etuutta 2 miljardia euroa.

ja noista julkisen sektorin työntekijöitä on montako.

Eniten saikutetaan julkisella sektorilla. Joissakin ammattiryhmissä on lähes 30 sairauslomapäivää: keskimäärin 30 sairauslomapäivää joka ikistä työntekijää kohti. Julkisella saikutetaan myös helposti ykköspäiviä, jotka sattuvat olemaan maanantai ja perjantai.

Lähde kiinnostaisi? 

Vierailija
50/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit voi aika pehmoisestikin antaa sairauslomaa. Siihenkin pitäisi puuttua. Mutta onneksi voi sairauslomailijan käräyttää, jos tekee sellaista, mitä ei pitäisi pystyä tekemään tai jos pystyy, niin sitten voi olla töissäkin.

Ei ainakaan meillä. Itse en saanut ollenkaan sairaslomaa, kun minulta murtui jalkapöytä. Kivut oli hirveät, mutta kun tein etätöitä, niin töitä oli tehtävä. Minusta olisi ollut inhimillistä olla edes muutama päivä saikulla, että pahimmat kivut olisivat menneet ohi. Aika vaikea oli tietotyöhön keskittyä niissä kivuissa.

Vierailija
51/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin hotelliin lepäämään pariksi yöksi, kun oli burn out. Kävin myös risteilyllä Tukholmassa, kun olin saikulla käden leikkauksen jälkeen. 

Vierailija
52/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli niin ärsyttävä yskä, että oksentelin kun tuli yskän puuska. Tuskin töissä sairaalassa olis katsottu hyvällä jos juoksen oksentamaan kesken työtehtävien,olis passitettu kotiin että mikä mulla on. Puutarhassani se ei haittaa vaikka alan siellä kukkapenkkiä möyhiessä yskimään ja oksennan omaan kukkapenkkiin.

Multapölyn hengitys auttaa varmaan tuossa tilanteessa paljon.

En mä nyt sentään kuivaa multaa käy möyhimässä,olen terve tai kipeä.

Vierailija
53/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmoitin lähettämällä kirjeen osoitteeseen: Kela, PL 10, 00056 KELA

Jälkikäteen selvisi, että huijarin lähin esimies sai myös lähteä. 

Vierailija
54/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi viime vuonna sairausvakuutusetuutta 5,4 miljardia euroa. Työttömyyteen liittyvää etuutta 2 miljardia euroa.

ja noista julkisen sektorin työntekijöitä on montako.

Eniten saikutetaan julkisella sektorilla. Joissakin ammattiryhmissä on lähes 30 sairauslomapäivää: keskimäärin 30 sairauslomapäivää joka ikistä työntekijää kohti. Julkisella saikutetaan myös helposti ykköspäiviä, jotka sattuvat olemaan maanantai ja perjantai.

Lähde kiinnostaisi? 

"Lähde kiinnostaisi?"  Mitä helvattia? Lue sanomalehtiä paperisena tai digitaalisena, seuraa uutisia. I d i o o t t i.

Vierailija
55/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittajan ei tarvitse ja eikä pidä lusmuilijan kaiken maailman itkupilli selityksiä kuunella tai niistä välittää. Valittajien valitukset vain vahvistavat epäilyä lusmuilusta.

Vierailija
56/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma tarkoittaa että on työkyvytön eli ei kykene tekemään sitä työtään. Se ei tarkoita että on välttämättä 100% toimintakyvytön tekemään muita asioita. 

Paljon riippuu työn laadustakin. Esim. Jos on jalka leikattu, jossain vaiheessa voisi tehdä läppärillä töitä jos on sellainen työ jossa työssä tehdään töitä läppärillä. Mutta jos työ onkin jaloillaan olemista, niin sitten on työkyvytön siihen hommaan. 

Jos on kuumeessa, oman voinnin mukaan voi tehdä vaikka läppärillä jotain, tai sitten ei, mutta ei pysty mitään remppaa alkaa tekemään. 

Jos kyse on mielenterveyteen liittyvästä sairaslomasta, on suositeltavaa tehdä itselle mielekkäitä asioita oman voinnin ja jaksamisen mukaan. Käydä kävelyllä, nähdä ystäviä jne. Paineita ja stressiä aiheuttavaa työtä on työkyvytön tekemään. 

Nämä ovat lääkärin, työntekijän ja työnjohdon välisiä asioita joista ulkopuoliset eivät yleensä tiedä kaikkia yksityiskohtia. Mullekin kerran esihenkilö ihan sanoi, että nyt työterveyteen hakemaan sairaslomaa ja teet vaikka jotain kivaa ystävien kanssa. En itse tajunnut jäädä mt-syistä saikulle vaikka olin ihan hermoraunio. Työnantajalla on vastuu työntekijöistä ja heidän turvallisuudestaan. Vakuutus ei korvaa jos työkyvytön aiheuttaa vaaratilanteen töissä. 

Moni suomalainen on tunnollinen eikä jää ajoissa saikulle. Kyttäävät työkaverit pahentavat tilannetta. 

Vierailija
57/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoituksen voi myös tehdä anonyymisesti. Jos pysyy kuvailemaan epäilyn toimia tarkahkosti esim. laittamalla päivämääriä ja mitä epäily teki, niin KELA laittaa tarvittaessa vakuutusetsivät perään.

Vierailija
58/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen mielestä vaikuttaisi, ettei koko ongelmaa Suomessa ole. Ongelma on kuitenkin laaja. Pahaksi on mennyt senkin takia, että rajoja vedätetään. Ei turhaan jää porukkaa kiinni ja joudu tuomiolle.

Vierailija
59/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kommentoinut vastaavaan aloitukseen. Itseltäni murtui ranne muutama vuosi sitten. 6viikkoa saikkua. Lähdimme mieheni kanssa matkailuautolla eurooppaan. Olimme reissussa 5viikkoa. Kun työkaverini kuuli asiasta hän oikeasti suuttui minulle. Olisi ilmeisesti pitänyt olla tuo 6viikkoa käsi paketissa kotona. Mutta aloitukseen. Riippuu todella paljon sairasloman syystä. Jos on noroviruksen takia saikulla niin silloin ei ehkä ole suotavaa juosta pitkin kyliä puuhailemassa

Vierailija
60/69 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia työmaita läpi käyneenä täytyy sanoa, että joissain yrityksissä porukkaan voi luottaa ja sairauslomat ovat olleet nolla tai hyvin vähissä. Sitten on ollut porukkaa, jossa yksi tai kaksi on melkein jatkuvasti saikulla ja jos ovat paikalla, eivät saa mitään aikaiseksi. Muu työporukka inhoaa tätä joutosakkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi