Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauslomalla lomamatkailu, puutarhanhoito jne.

Vierailija
26.08.2026 |

Jos pystyy matkustelemaan ja esim.tekemään pihatöitä, niin mikä mahtaa olla syy sairauslomalle? Jos epäilee vilppiä, kelle ilmoittaa?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66 vuotias. Sain burnoutin 20 vuotta sitten. Lääkäri neuvoi tekemään kaikkea, mistä tulee mielihyvää ja mikä vie ajatukset pois stressaavista asioista. 

Vierailija
102/121 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi viime vuonna sairausvakuutusetuutta 5,4 miljardia euroa. Työttömyyteen liittyvää etuutta 2 miljardia euroa.

ja noista julkisen sektorin työntekijöitä on montako.

Eniten saikutetaan julkisella sektorilla. Joissakin ammattiryhmissä on lähes 30 sairauslomapäivää: keskimäärin 30 sairauslomapäivää joka ikistä työntekijää kohti. Julkisella saikutetaan myös helposti ykköspäiviä, jotka sattuvat olemaan maanantai ja perjantai.

Mulla on jääny paljon sairaslomia pitämättä kun en ainakaan kuuteen vuoteen ole ollu kipiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 66 vuotias. Sain burnoutin 20 vuotta sitten. Lääkäri neuvoi tekemään kaikkea, mistä tulee mielihyvää ja mikä vie ajatukset pois stressaavista asioista. 

Riippuu töistä. Mulle tulisi vielä isompi stressi, kun hommat jäisi tekemättä. Pitää osata levätä yöt ja viikonloppuna ainakin toinen päivä. Omat päiväni alkaa viideltä ja loppuvat klo 19 - 23.

Vierailija
104/121 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelalle voi ilmiantaa puhelimitse tai postitse osoitteeseen: Kela, PL 10, 00056 KELA.  Omaa nimeä ei tarvitse laittaa, jos ei halua.  

Ilmianto kannattaa tietysti olla tarpeeksi tarkka, jotta kelan etsivät voivat tehdä työnsä hyvin.

Hyvä tietää. Jonkun aikaa olen eräästä super venkoilijasta ajatellut ilmoittaa. Itse asiassa meitä on muutama. Ajoitetaan tuo Kela ja työnantajalle tehtävä ilmianto samoihin aikoihin.

Kiitos. Laitoin osoitteen ylös.

Vierailija
105/121 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkällä työuralla ollut vain kolme kertaa sairauslomalla. Yhdessä syynä onnettomuudesta syntyneet useat raajamurtumat ja  kahdessa laaja selkäleikkaus. Kaikissa näissä, ja erityisesti noissa selkäleikkauksessa hoito-ohje on ollut kävely useamman kerran päivässä ja kevyet kotitoimet, ei nostamista tai kantamista. Naapurit varmaan ihmetelleet kun päällisin päin näytän ihan hyväkuntoiselta ja olen sairauslomalla. Kävely on ollut kuitenkin  ihan todennetusti ollut tekijä, jonka ansiosta olen joka kerta kuntoutunut töihin jo ennen sairauslomien päättymistä. 

Hienosti! Kyllä on tullut tehtyä TÖITÄ! Elämästä eniten muistoja TÖISTÄ TYÖPAIKALLA. MITÄÄN LOMIA TARVITA IHMINEN ON TYÖTÄ VARTEN! 

Onko joku ongelma sinulla? Työ on osa elämää ja mukavaa jos pitää työstään ja työyhteisöstä  niin paljon että työkyvyn palattua menee takaisin töihin vaikka saikkupäiviä olisi jäljellä. Mikä vika tuossakin nyt taas oli? Minusta hyvin toimittu.

Vierailija
106/121 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi viime vuonna sairausvakuutusetuutta 5,4 miljardia euroa. Työttömyyteen liittyvää etuutta 2 miljardia euroa.

Eniten saikutetaan julkisella sektorilla. Joissakin ammattiryhmissä on lähes 30 sairauslomapäivää: keskimäärin 30 sairauslomapäivää joka ikistä työntekijää kohti. Julkisella saikutetaan myös helposti ykköspäiviä, jotka sattuvat olemaan maanantai ja perjantai.

Mulla on jääny paljon sairaslomia pitämättä kun en ainakaan kuuteen vuoteen ole ollu kipiä.

Sairauslomia ei voi jäädä pitämättä. Sairauslomaoikeus on nolla päivää vuodessa jos on nolla päivää vuodessa työkyvytön.  Sairausloma on vain työkyvyttömyyspäiviä varten.

Vierailija
107/121 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde kiinnostaisi? 

"Lähde kiinnostaisi?"  Mitä helvattia? Lue sanomalehtiä paperisena tai digitaalisena, seuraa uutisia. I d i o o t t i.

Sä olet ilmeisesti tehnyt neuvosi mukaan viimeksi vuonna 2017, koska sinun lukusi oli IS:stä siltä vuodelta ja koski vain osaa terveydenhoitoalaa, ei koko julkista sektoria.

2025  lukuja Kevalta: Hyvinvointialueet keskimäärin 16,1 päivää, Kunta-ala keskimäärin 13,2 pv

Tutkihallintoa.fi:ltä: valtiolla 7,7 pv

Terveystalon tilastoa: Terveystalon datassa suomalaisten työikäisten sairauspoissaolot jatkoivat laskuaan vuonna 2025. Sairauspoissaolopäiviä kertyi keskimäärin 9,7 päivää henkilöä kohden, ja jopa 44 prosenttia työntekijöistä ei ollut vuoden aikana lainkaan poissa töistä sairauden vuoksi.

Vierailija
108/121 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasloma työuupumuksen ja väsymyksestä, mutta jaksaa hoitaa sisaren lapsia, myös yöllä, että sisar saa nukkua.

Hmm,.... 

Ja kertoi vielä avoimesti asiasta. Ja samalla valitti, kun ei saa kunnolla nukuttua

Niin, se työ stressaa. Siihen liittyvät ajatukset valvottavat. Kun ei niitä hetkeen tarvitse miettiä, saa nukuttua paremmin. Ja kun saa nukuttua kunnolla, jaksaa tehdä asioita.

Vierailija
109/121 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ilmoitin lähettämällä kirjeen osoitteeseen: Kela, PL 10, 00056 KELA

Jälkikäteen selvisi, että huijarin lähin esimies sai myös lähteä. 

Kirjekuori, postimerkki ja ruutuvihko hankittu. Kynä löytyi jo ennästään. Tekstin tuottaminen on helpoin vaihe, kun sähköistä teksti lusmu-neidin työnantajalle on jo valmis.

Vierailija
110/121 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkasin nivelsiteen ja lekuri laittoi kevyen tuen ja antoi kahden viikon sairausloman hyvin tietäen suunnittelija  tehtävän. Yhden päivän pidin saikkua ja sitten menin töihin kainalosauvat oli tarvittaessa apuna. Lääkärien toiminta on kyllä käsittämätöntä.

Vierailija
111/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin kyllä käyttävät saikkuja ihan siellä neljän seinän sisällä puuhasteluun ja tarkemmin sanottuna makuuhuoneen puolella. Mies painaa vuorotyötä, emäntä saikuttaa ja jakaa. Näin täällä Lapissa.

Vierailija
112/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkasin nivelsiteen ja lekuri laittoi kevyen tuen ja antoi kahden viikon sairausloman hyvin tietäen suunnittelija  tehtävän. Yhden päivän pidin saikkua ja sitten menin töihin kainalosauvat oli tarvittaessa apuna. Lääkärien toiminta on kyllä käsittämätöntä.

Miksi et sanonut ettet tarvitse sairauslomaa? 

Vierailija
113/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuupumuksessa sanotaannohjeelsi tehdä itselle mukavia juttuja.

Tosin jo pelkkä matkan järjestely voi jollekin työuupuneelle olla liikaa.

Työuupumus ei ole diagnoosi eikä sairasloman peruste.

Minulle tuli yllätyksenä, ettei työuupumus todellakaan ole diagnoosi tai sairasloman peruste. Niinpä lääkäri kirjoitti minulle sairaslomaa ahdistuksen ja masennuksen perusteella, jotka olivat työuupumuksen oireita. Lopputulos oli kuitenkin sama.

Lääkäri siis valehteli. Määräsikö lääkkeetkin? Joilla sitten paranee . .  mikä?

Työpaikan olosuhteet muuttuvat paremmiksi? Työmäärä vähenee? Esimies vaihtuu? Reijo ja Terttu alkavat käyttäytyä asiallisestu? Työstä tulee kivempaa?

Vierailija
114/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli yllätyksenä, ettei työuupumus todellakaan ole diagnoosi tai sairasloman peruste. Niinpä lääkäri kirjoitti minulle sairaslomaa ahdistuksen ja masennuksen perusteella, jotka olivat työuupumuksen oireita. Lopputulos oli kuitenkin sama.

Työpaikan olosuhteet muuttuvat paremmiksi? Työmäärä vähenee? Esimies vaihtuu? Reijo ja Terttu alkavat käyttäytyä asiallisestu? Työstä tulee kivempaa?

Uuvuin ja sen jälkeen työasioita järjestettiin uudelleen. Ennen tehtiin töitä yhdessä ja se johti siihen, että kaikki ei ottanut yhtä paljon töitä. Nyt jokaisella oma vastuualue ja työmäärät ovat tasaantuneet. Eri

Vierailija
115/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottin sitä millä nimellä tahansa diagnoosina niin työuupumuksen takia ollaan pitkilläkin sairaslomilla.

Ja kyllä. Sairauslomalla saa myös liikkua ja matkustaa. Ei tarvitse kököttää neljän seinän sisällä.

Työuupumuksen takia sairauslomalla olevia kehoitetaankin tekemään  kivoja, itselle mieleisiä asioita, jotta elämänilo palautuu.

Vierailija
116/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuvuin ja sen jälkeen työasioita järjestettiin uudelleen. Ennen tehtiin töitä yhdessä ja se johti siihen, että kaikki ei ottanut yhtä paljon töitä. Nyt jokaisella oma vastuualue ja työmäärät ovat tasaantuneet. Eri

Eli kiristit nuppilomallasi jonkinlaisen pienen organisaatiouudistuksen tai esimiehen ryhtiliikkeen? Eikö tuota olisi saanut aikaan ihan vain keskustelemalla esimiehen/tiimin kanssa.

Yleensä kun joku jää päälomalle, muut kuormittuvat, koska joutuvat hoitamaan myös lomalaisen työt. 

Omassa työssä, jos jään vaikka ihan sairauden vuoksi saikulle, joudun töihin palattuani hoitamaan myös rästiinjääneet työt. Aikataulut eivät jousta.

Vierailija
117/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottin sitä millä nimellä tahansa diagnoosina niin työuupumuksen takia ollaan pitkilläkin sairaslomilla.

Ja kyllä. Sairauslomalla saa myös liikkua ja matkustaa. Ei tarvitse kököttää neljän seinän sisällä.

Työuupumuksen takia sairauslomalla olevia kehoitetaankin tekemään  kivoja, itselle mieleisiä asioita, jotta elämänilo palautuu.

En ole kuullutkaan. Ennemminkin on sanottu, että töitä kannattaisi tehdä ainakin jonkin verran. 

Vierailija
118/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 'todistanut' työkyvyttömyyseläkkeellä tapahtunutta ihmeparanemista. Eikö näitä mitenkään jälkeenpäin tarkastella, että onko henkilö edelleen työkyvytön? 

Vierailija
119/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 'todistanut' työkyvyttömyyseläkkeellä tapahtunutta ihmeparanemista. Eikö näitä mitenkään jälkeenpäin tarkastella, että onko henkilö edelleen työkyvytön? 

Huijarin kannalta huonolla tuurilla jää kiinni. Sen takia kannattaa ilmiantaa. Sitä varten ilmiantokanavat on. 

Vierailija
120/121 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pyydä nähdä sairauslomatodistus jos panta päässä kiristää. Vasta sitten voit ilmoittaa väärinkäytöstä.

Ei kuulu todistukset muille kuin työnantajalle. Ei tarvitse alkaa saikkutodistuksiaan näyttämään kenellekään kyttääville ullataalasmaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi