Kontrolloiva, rajaton äiti
Ei antaisi aikuisen lapsen seurustella, hankkia lemmikkiä tai yleensä päättää omista asioistaan. Holhoaa, sekoilee, ilmaantuu hakkaamaan ovea ja kurkkimaan ikkunoista. Kun rajoja vetää eikä päästä asuntoon, ottaa hän "avuksi" viranomaiset. Koettu ainakin perätön eläinsuojeluilmoitus, perätön huoli-ilmoitus ja aiheeton poliisin soitto paikalle (väitteenä itsetuhoisuus, perätön väite).
Viimeinen johti johonkin seuraamuksiin tälle äidille itseasiassa, koska poliisit ymmärsivät äkkiä mistä on kyse ja ettei kohteessa ollut kuin uupunut kolmikymppinen aikuinen lapsi joka yrittää vetää rajoja vanhemmalle.
En itse ole tämä kohde, mutta olen hänen läheisensä ja yritän olla tukena. Aikuinen lapsi ei ole valmis katkaisemaan välejä, mitä muiden läheisten on hyvin vaikeaa käsittää, mutta emme tuomitse.
Onko tällaisessa tilanteessa mitään toivoa, että kiusantekijä itse muuttaisi toimintaansa ja hänen kanssaan voisi vielä olla hyvissä väleissä? Itse olen aika järkyttynyt mutta samalla on hirveän vaikeaa suositella toiselle ihmiselle että katkaisee kokonaan välit omaan äitiinsä. Toisaalta hän suunnittelee ilmeisesti muuttavansa niin kauas, että äiti ei voi ainakaan ilmaantua paikan päälle. Hirveän raskas kuvio.
Kommentit (37)
Minun äitini 74v käyttäytyy edelleen minua kohtaan kuin olisin alakoululainen.
Hän mm esittää mielipiteensä kampaamolla käynneistäni -> liian vaaleat hiukset, n vanhentavat sinua joten älä enää laita tuota sävyä itsellesi.
Hän vahtii palkkatulojani, minun pitää hänelle lähettää palkkakuittejani. Rahaa pitää lähettää säännöllisesti äidille.
Mielellään moittii ja arvostelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti äippä on onnistunut pilaamaan käytöksellään kaiken muun omassa lähipiirissään, ja jäljellä on enää oma lapsi ja hänen elämänsä. Muuttuuko tällainen ihminen? Ei muutu. Ei muutu sittenkään vaikka saisi kuinka omille näpeilleen, vaikka hankkisi itselleen rangaistuksia, koska se hänessä oleva uhma ja viha on loputon.
Jos se lapsi aikoo koskaan elää itsenäistä ja omannäköistään onnellista ja tervettä elämää, ei todellakaan ole muita vaihtoehtoja kuin katkaista nuo sairaat välit. Tuo äiti on tuhoa kylvävä sairastuttaja.
Niin, normaalisti lapset tekevät sen noin 20 -vuotiaana. Olin perhejuhlilla ja 20 v tyttö teki siellä äidilleen selväksi ettei asia kuulu sinulle. Asuu jo opiskelukaupungissa.
terveessä suhteessa ei tarvii tuollaisia tehdä selväksi.
Sun mielestä lastesi pitää antaa sun ohjailla heitä eivätkä he saa vastustaa ja tehdä omia päätöksiä?
Terveessä suhteessa vanhemmat eivät ohjaile eivätkä kiellä aikuista lastaan tekemästä omia päätöksiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti äippä on onnistunut pilaamaan käytöksellään kaiken muun omassa lähipiirissään, ja jäljellä on enää oma lapsi ja hänen elämänsä. Muuttuuko tällainen ihminen? Ei muutu. Ei muutu sittenkään vaikka saisi kuinka omille näpeilleen, vaikka hankkisi itselleen rangaistuksia, koska se hänessä oleva uhma ja viha on loputon.
Jos se lapsi aikoo koskaan elää itsenäistä ja omannäköistään onnellista ja tervettä elämää, ei todellakaan ole muita vaihtoehtoja kuin katkaista nuo sairaat välit. Tuo äiti on tuhoa kylvävä sairastuttaja.
Niin, normaalisti lapset tekevät sen noin 20 -vuotiaana. Olin perhejuhlilla ja 20 v tyttö teki siellä äidilleen selväksi ettei asia kuulu sinulle. Asuu jo opiskelukaupungissa.
Kyllä se normaaliin aikuistumiseen kuuluu. Epänormaamia on jos äiti vielä 30-vuotiaana pitää lapsena.
Normaali äiti ei pidä 30-vuotiasta lapsena.
Niin, lapselta on puuttunut itsenäistymisenhalu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se normaaliin aikuistumiseen kuuluu. Epänormaamia on jos äiti vielä 30-vuotiaana pitää lapsena.
Normaali aikuinen tietää milloin oma lapsi pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Hän mm esittää mielipiteensä kampaamolla käynneistäni -> liian vaaleat hiukset, n vanhentavat sinua joten älä enää laita tuota sävyä itsellesi.
Hän vahtii palkkatulojani, minun pitää hänelle lähettää palkkakuittejani. Rahaa pitää lähettää säännöllisesti äidille.
Ja sinä tottelet? Ihan sairaita vanhempia joillain.
Vierailija kirjoitti:
Siis millä äiti sinulta vaatii palkkakuitteja tai rahaa? Miten olet jäänyt lapseksi?
Jos äiti on rahapulassa ohjaa hänet hakemaan ainakin mahdolliset tuet jos oikeutettu.
Yleensähän se menee niin että kansaneläkeläiset laittaa rahaa yli varojen eläville hyvätuloisille keski-ikäisille.
Jospa soittaa mummolle ja pyytää vähän juttelemaan. Mummo voisi piloillaan tentata äitiä oikein urakalla intiimeimpiä asioita myöten. Mutta tosiaan lähestymiskieltokin voi tulla kyseeseen, ja infoaa sosiaalitoimistoa ja eläinsuojelua, että jos joku muu kun äiti laittaa huoli-ilmoituksen, niin sitten voi tulla tarkastelemaan - ette ole syystä tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin voi miettiä, miksi ne kärpäset ei vaan lähde lentoon vaan jäävät hämähäkinverkkoon pyristelemään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mitään rahaa vanhemmalle lähetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestä lastesi pitää antaa sun ohjailla heitä eivätkä he saa vastustaa ja tehdä omia päätöksiä?
Sulla ei taida olla lasta? Ei ainakaan juuri kotoa poismuuttanutta. Alussa joutuu auttamaan kaikenlaisessa ja alkaa olla jo turhautunut, että eikö se pärjää ollenkaan. Sitten saattaa tulla se irtiotto... kunnes jonkin ajan päästä pyynnöstä tasoitellaan taas tietä. Ei se mitään, mielellään sitä lastaan auttaa, kunhan vähitellen tulee kahden aikuisen asetelma, jossa molemmat kunnioittavat toistensa rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taida olla lasta? Ei ainakaan juuri kotoa poismuuttanutta. Alussa joutuu auttamaan kaikenlaisessa ja alkaa olla jo turhautunut, että eikö se pärjää ollenkaan. Sitten saattaa tulla se irtiotto... kunnes jonkin ajan päästä pyynnöstä tasoitellaan taas tietä. Ei se mitään, mielellään sitä lastaan auttaa, kunhan vähitellen tulee kahden aikuisen asetelma, jossa molemmat kunnioittavat toistensa rajoja.
On . Kolme lasta. Kenessäkään en ole riippunut. Kylöä ovat saaneet opiskelupaikkakunnillaan ihan itse itsenäistyä.
Siinä riippumisessa on se paha tapa että kun lapsi on 50 vielä ollaan symbioosissa. Lapsi kiukuttelee myöhäis-murrosiässä.
Mitähän aloituksesta pitäisi keskustella. Mieleen tulee:
1. AP rajattomana ihmisenä pettää täysin jonkun ihmisen luottamuksen vuodattamalla hänelle uskottuja yksityisasioita vauva-palstalle
2. Tarina on sepitettä
Kohtia 1 ja 2 yhdistää ainakin Ap:n huomionhakuisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vanhemmat, joiden kuuluu päästää irti ja antaa lapselle mahdollisuus aikuistua. Et voi vaatia lasta aikuistumaan, ja samalla itse yrittää vielä kontrolloida ja tukahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielellään moittii ja arvostelee.Siis millä äiti sinulta vaatii palkkakuitteja tai rahaa? Miten olet jäänyt lapseksi?
Jos äiti on rahapulassa ohjaa hänet hakemaan ainakin mahdolliset tuet jos oikeutettu.
Yleensähän se menee niin että kansaneläkeläiset laittaa rahaa yli varojen eläville hyvätuloisille keski-ikäisille.
Tilinauhoista haluaa tarkastella tulojani, hän sitten tekee laskelmia paljonko hänelle pitää tilistä rahaa lähettää. Ei usko minua, kun sanon ettei minulla ole satoja euroja ylimääräisiä rahoja.
Äitini on aina ollut ilkeä ja kylmä minua kohtaan. Rumilla sanoilla puhuu minusta edelleen. Sukulaisille haukkuu minua, miten olen hänet hylännyt ja jättänyt eläkeläisen oman onnensa nojaan.
Hän on minua elättänyt ollessani lapsi ja nyt on minun aika maksaa hänelle elätykseni.
Hänelle pitäisi viedä ruokaa jääkaappiin, ostaa uudet huonekalut. Siis aivan tolkuttomia pyyntöjä. Näihin en ole lähtenyt mukaan.
Sama
Vierailija kirjoitti:
1. AP rajattomana ihmisenä pettää täysin jonkun ihmisen luottamuksen vuodattamalla hänelle uskottuja yksityisasioita vauva-palstalle
2. Tarina on sepitettä
Ap vastaa yrittäneensä pitää yksityiskohdat mahdollisimman ilmassa ja avoinna, jotta tilanne ei varmasti ole tunnistettava.
En koe olevani elämässäni yleisesti huomionhakuinen. Netissä olen anonyymi silloin kun jotain postaan. Yleensä postaukset koskevat enempi jotain remppavinkkejä.
---
Kun joku ketjussa sanoi, että mahdollistamme tätä kuviota niin se ei ole tarkoitus, mutta en tiedä olisiko ystävän tukeminen sitten mahdollistamista. Olen itsekin ehdottanut hänelle rajanvetoa ja niin on hänen seurustelukumppaninsakin. No, rajanveto eskaloitui näihin ns. viranomaistoimiin ja täytyy häpeäkseni myöntää, että väitin melko itsevarmasti ettei se äiti mitään sekoa kun kuitenkin maineestaan tarkka ihminen.
Mutta hän tietenkin tunsi äitinsä paremmin.
Uutta osoitetta ei varmasti äidilleen kerro tai edes paikkakuntaa.
Se miksi en jämäkämmin ole osannut suositella vaikka välien katkaisemista on varmaan, koska ei tämän tason vaikeudet ole minulle tuttuja. Hullusti käyttäytyvästä sukulaisesta on kyllä kokemusta, mutta en ole ollut koskaan hänen kohteensa ja etäisempi sukulainen kyseessä niin...
Näissä se henkinen ote on selvästi ihan todella kova enkä usko että voin koskaan sitä täysin ymmärtää :(
Tämä aikuinen lapsi itsenäistyi laisinkaan vasta reilusti yli parikymppisenä ja sekin vaati häneltä todella paljon ja aiheutti suurta vastustusta äidissä.
Ja voin kyllä esimerkiksi näyttää tämän ketjun ja vastaukset ystävälle! Ollaan luettu jo viime vuonna yhdessä jotain vastaavaa ketjua englanniksi ja hän inspiroitui siitä ainakin yrittämään selkeää, suoraa viestintää tekstitse (ettei toinen voi koko ajan valehdella ja mennä siksakkia) ja luki paljon aiheesta. Mm. läheisriippuvuudesta ja kontrolloivasta käytöksestä.
En kuitenkaan usko että hän on valmis katkaisemaan välit täysin, enkä tosiaan osaa sitä täysin tuomita vaikka mielestäni olisi tärkeintä nyt pelastaa itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Tarina on sepitettä
Ap vastaa yrittäneensä pitää yksityiskohdat mahdollisimman ilmassa ja avoinna, jotta tilanne ei varmasti ole tunnistettava.
En koe olevani elämässäni yleisesti huomionhakuinen. Netissä olen anonyymi silloin kun jotain postaan. Yleensä postaukset koskevat enempi jotain remppavinkkejä.
---
Kun joku ketjussa sanoi, että mahdollistamme tätä kuviota niin se ei ole tarkoitus, mutta en tiedä olisiko ystävän tukeminen sitten mahdollistamista. Olen itsekin ehdottanut hänelle rajanvetoa ja niin on hänen seurustelukumppaninsakin. No, rajanveto eskaloitui näihin ns. viranomaistoimiin ja täytyy häpeäkseni myöntää, että väitin melko itsevarmasti ettei se äiti mitään sekoa kun kuitenkin maineestaan tarkka ihminen.
Mutta hän tietenkin tunsi äitinsä paremmin.
Uutta osoitetta ei varmasti äidilleen kerro tai edes paikkakuntaa.
Se miksi en jämäkämmin ole osannut suositella vaikka välien katkaisemista on varmaan, koska ei tämän tason vaikeudet ole minulle tuttuja. Hullusti käyttäytyvästä sukulaisesta on kyllä kokemusta, mutta en ole ollut koskaan hänen kohteensa ja etäisempi sukulainen kyseessä niin...
Näissä se henkinen ote on selvästi ihan todella kova enkä usko että voin koskaan sitä täysin ymmärtää :(
Tämä aikuinen lapsi itsenäistyi laisinkaan vasta reilusti yli parikymppisenä ja sekin vaati häneltä todella paljon ja aiheutti suurta vastustusta äidissä.
Ja voin kyllä esimerkiksi näyttää tämän ketjun ja vastaukset ystävälle! Ollaan luettu jo viime vuonna yhdessä jotain vastaavaa ketjua englanniksi ja hän inspiroitui siitä ainakin yrittämään selkeää, suoraa viestintää tekstitse (ettei toinen voi koko ajan valehdella ja mennä siksakkia) ja luki paljon aiheesta. Mm. läheisriippuvuudesta ja kontrolloivasta käytöksestä.
En kuitenkaan usko että hän on valmis katkaisemaan välit täysin, enkä tosiaan osaa sitä täysin tuomita vaikka mielestäni olisi tärkeintä nyt pelastaa itsensä.
Miksi ihmeessä kirjoitat tänne toisen ihmisen asioista?