Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole koskaan sijoittanut ja kaipaan apua

Vierailija
25.08.2026 |

En ole koskaan laittanut rahastoihin mitään koska en ymmärrä niistä. Dyskalkulia vaikeuttaa ymmärtämistä ja turhautuneena jätän asian roikkumaan. 

No nyt olisi säästötilillä 10k ja haluisin olla järkevä. Tilillä makuuttaminen on typerää.

Onko pankkien omat rahastot ihan yhtä tyhjän kanssa? Haluaisin jotain helppoa ja yksinkertaista.

Mitä suosittelet mulle?

Kommentit (122)

Vierailija
121/122 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa päästä helpolla, yksi indeksirahasto riittää. Siellä raha tekee töitä itsekseen ja voit automatioida kuukausittaisen sijoittamisen tilisiirrolla. Esim. Nordnet tarjoaa ilman kuluja tällaisia rahastoja. Kannattaa aina tarkistaa se, paljonko rahastossa on hoitomaksu. Se voi olla hyvinkin suuri. Yli 0,2% ei kannata ottaa. 

Nimenomaan kannattaa valita useita indeksirahastoja, niin hajautus on entistäkin laajempi maantieteellisesti.

Nimenomaan ei kannata. Kannattaa valita yksi, joka on sekä ajallisesti että maantieteellisesti laajalti hajautettu. Päällekkäiset rahastot syövät tuottoa, koska harva rahasto on ilmainen kuluiltaan. 

se on kulujen kannalta SE JA SAMA onko  sinulla 

1 vai 60 rahastoa JOS niiden palkkiot ovat identtiset. silloin ei tule MITÄÄN eroa kustannuksiin, oli niitä rahastoja 1 vai 60.... 

Kuluissa ei ole eroa, mutta riskit ovat suuremmat, jos sijoittaa vain yhteen tai kahteen rahastoon.

tässä pitäisi muistaa erottaa rahastot ja rahastolajit toisistaan. 

On suhteellisen turhaa ostaa kahta eri sijoituspankin yhdistelmärahastoa, jos niissä on samanlaiset jakaumat osakkeiden/korkojen suhteen. Silloin ne nousevat ja laskevat samalla lailla. 

Kannattaa siis sanoa, että on hyvä sijoittaa rahastojakin hajautetusti eri rahastolajeittain. 

Vierailija
122/122 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää kyselkö täältä miten joku yksittäinen rahasto toimii ja voiko tehdä niin ja näin: lukekaa itse AINA rahastojen säännöt (löytyy sieltä samasta paikasta mistä tietokin rahastoista). Ne pitää ihan aina lukea, koska rahastojen säännöt muuttuu ja jos joku on sijoittanut tiettyyn rahastoon vaikka viime vunna, niin säänöt on voineet muuttua sen jälkeen. Lisäksi, kun ne säännöt lukee, niin tietää itse tarkkaan mitä kuluja tulee ja mihin sitoutuu. 

Esim. viime vuden (vaioliko jopa vunna 2024, en muista tarkkaan, kun en itse noihin sijoittanut) asuntosijoitusrahastoissa moni sijoittaja yllättyi, kun tajusi ettei sieltä voikaan myydä osuuksiaan milloin tahansa, vaan lunastuspäivät oli etukäteen kerrottu rahaston säännöissä. Oli heille sitten ikävää, kun asuntmarkkinat romahti ja halusivat myydä osuutensa, mutta se ei sitten onnistunutkaan, kun oli vain tiety päivät, joolloin niitä sai lunastaa ja sitten kävi vielä niin, että rahastot laittoivat ovet säppiin, jten siellä oli sitten sijoittajien rahoja jumissa. 

Tuollaisten yllättävien juttujen vuoksi pitää aina itse tutustua rahastojen sääntöihin ja muistaa, että sijittaminen on riskialtista. Sen vuoksi ei tarvitse jättää sijoittamista, mutta kun sen ottaa huomioon ja on tietoinen siitä mihin sijoittaa ja miten se sijoituslaji toimii, niin ollaan j turvallisemmilla vesillä. 

Jos siis vaikka tietää, että voi tulla äkillinen rahan tarve, niin silloin ei kannata sijittaa rahoastoihin, joissa on ennlatamäärätyt unastuspäivät, tai jtka ovat kovin alttiita pörssiheilunnalle. Silloin vain osa rahoista niihin rahastoihin, jos tuntuu, että nuuri niihin haluaa myös sijoittaa. Sitten ei käy hassusti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla