Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojatie/pyörätien jatke

Vierailija
25.08.2026 |

Siis jos ei ole katkoviivoin tiehen maalattu, niin on suojatie ja pyöräilijä on väistämisvelvollinen autoa kohtaan?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijänä tiukasti väistämissääntöjä noudattavana joutuisi kolariin Helsingissä melko varmasti ensimmäisen 2km matkalla. Siksipä noudatan periaatetta, että fiksumpi väistää ajoissa. Autoilijat ovat vähintään aivan yhtä pihalla väistämissäännöistä kuin pyöräilijätkin. Väistetään siellä missä ei tarvitsisi ja päinvastoin.

Vierailija
62/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä autoilija voi tietää kumpi on kumpi jos ei ole katkoviivaa?

Liikennemerkeistä. Autoilija väistää pyöräilijää vain jos:

1. Auto kääntyy suojatien yli tai
2. Autolle on osoitettu väistämisvelvollisuudesta kertova liikennemerkki (eli STOP, kärkikolmio tai väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa-merkki).

Eikö merkille väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa ole määriteltyä asennuspaikkaa? Se on milloin missäkin ja korkeus maanpinnatakin vaihtelee. Kaikilla muilla liikennemerkeillä on selkeästi määritellyt asennuspaikat.  Lisäksi se on aivan liian pienikokoinen, se pitäisi voida nähdä etäältä niin että ehtii pysäyttää auton kovasta vauhdista tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni muuta hetki kuvan/piirroksen analyysiin, eikä noita maalauksia näy talvella ovat turhia, kuvateksti: "Pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla vain pyörätien jatketta pitkin. - Pyörätien jatke on eri asia kuin suojatie, ja se merkitään lyhyemmillä viivoilla. Tässä kaksi tapaa merkitä pyörätien jatke. Teillä näkee vielä myös kolmannenlaisia suojateitä, joiden yhteydessä ei ole erikseen merkittyä pyörätien jatketta." - https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/7e718795-4cb4-321b-8b7b-62f1daec907d

Suojatiemaalaukset eivät ole katkoviivoja: "Tavallisimpia tiemerkintöjä ovat kaistaviivat, yleensä valkoiset katkoviivat, jotka erottavat tien eri kaistat toisistaan" .... "Tien poikki pituussuuntaan maalatut tai poikkeavalla kiveyksellä osoitetut valkoiset viivat tarkoittavat, että kohdassa on suojatie, jota pitkin jalankulkijat voivat ylittää ajotien". - https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat

Vierailija
64/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni muuta hetki kuvan/piirroksen analyysiin, eikä noita maalauksia näy talvella ovat turhia, kuvateksti: "Pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla vain pyörätien jatketta pitkin. - Pyörätien jatke on eri asia kuin suojatie, ja se merkitään lyhyemmillä viivoilla. Tässä kaksi tapaa merkitä pyörätien jatke. Teillä näkee vielä myös kolmannenlaisia suojateitä, joiden yhteydessä ei ole erikseen merkittyä pyörätien jatketta." - https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/7e718795-4cb4-321b-8b7b-62f1daec907d

Suojatiemaalaukset eivät ole katkoviivoja: "Tavallisimpia tiemerkintöjä ovat kaistaviivat, yleensä valkoiset katkoviivat, jotka erottavat tien eri kaistat toisistaan" .... "Tien poikki pituussuuntaan maalatut tai poikkeavalla kiveyksellä osoitetut valkoiset viivat tarkoittavat, että kohdassa on suojatie, jota pitkin jalankulkijat voivat ylittää ajotien". - https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat

Missään en ole nähnyt tuota pikkuneliöistä tehtyä kapeaa katkoviivaa. Meilläpäin se on yhtenäinen valkoinen viiva.

Vierailija
65/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi linkittää maksumuurin takana olevia uutisia.

Väite "Pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla vain pyörätien jatketta pitkin" ei pidä paikkaansa. Sääntö ei ole koskaan ollut tuollainen. Pyöräilijä saa ja on aina saanut ylittää tien ajamalla myös suojatien kohdalla. Väistämissäännöt ovat asia erikseen. Se, että saa ylittää tien ajamalla, ei aina tarkoita, että muiden pitää väistää.

Vierailija
66/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla lähtökohtaisesti ihan mistä kohtaa vain, kunhan kyseisellä kohdalla ei ole sulkuviivaa, liikenteenjakajaa tai muuta vastaavaa mikä sen kieltää. Risteyksissä toki pitää muistaa ryhmittäytymissäännöt.

Vierailija
67/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä saa ylittää suojatien ajamalla. Laki ei kiellä ajamasta pyörällä suojatien yli. Esim pyöräilijä pysähtyy ja toteaa turvalliseksi ylittää suojatien ajamalla.  Sama se on jalankulkijalla. Jalankulkija pysähtyy ja toteaa ylityksen turvalliseksi niin kävelee suojatien yli. Autolija odottaa tietenkin.

Vierailija
68/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenvetona voi sanoa että säännöt ovat aivan liian monimutkaiset toimiakseen. Minä olen täysipäinen aikuinen joka liikkuu melkein joka päivä pyörällä tai autolla lähinnä pääkaupunkiseudun lähiöissä, enkä minä usein osaa sanoa kenellä on väistämisvelvollisuus. Onko tämä nyt pyörätien jatke vai onko se vain suojatie, vaikka pyörätie jatkuu molemmilla puolilla, vaikka tekeekin mutkan? Autoilijana pyrin antamaan hövelisti tietä varmuuden vuoksi, vaikka minulla luultavasti onkin etuajooikeus. Ihmiset ovat tottuneet suojatien pyhyyteen ja tämä ei muutu vaikka olisivatkin pyörällä liikkeellä. 

Ajatus että lapset pystyisivät toimimaan näiden virallisten ohjeiden mukaan on mieletön. Parasta vain väistää. Tästä pitäisi tehdä yksinkertainen laki: suojatiellä liikkuvaa väistetään aina. 

Vierailija
69/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijänä tiukasti väistämissääntöjä noudattavana joutuisi kolariin Helsingissä melko varmasti ensimmäisen 2km matkalla. Siksipä noudatan periaatetta, että fiksumpi väistää ajoissa. Autoilijat ovat vähintään aivan yhtä pihalla väistämissäännöistä kuin pyöräilijätkin. Väistetään siellä missä ei tarvitsisi ja päinvastoin.

Juuri näin. Kannattaa aina varautua väistämään joko autoilijaa tai pyöräilijää. Kummatkaan eivät tunne virallisia sääntöjä, niistä tiemerkinnöistä puhumattakaan.

Vierailija
70/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteenvetona voi sanoa että säännöt ovat aivan liian monimutkaiset toimiakseen. Minä olen täysipäinen aikuinen joka liikkuu melkein joka päivä pyörällä tai autolla lähinnä pääkaupunkiseudun lähiöissä, enkä minä usein osaa sanoa kenellä on väistämisvelvollisuus. Onko tämä nyt pyörätien jatke vai onko se vain suojatie, vaikka pyörätie jatkuu molemmilla puolilla, vaikka tekeekin mutkan? Autoilijana pyrin antamaan hövelisti tietä varmuuden vuoksi, vaikka minulla luultavasti onkin etuajooikeus. Ihmiset ovat tottuneet suojatien pyhyyteen ja tämä ei muutu vaikka olisivatkin pyörällä liikkeellä. 

Ajatus että lapset pystyisivät toimimaan näiden virallisten ohjeiden mukaan on mieletön. Parasta vain väistää. Tästä pitäisi tehdä yksinkertainen laki: suojatiellä liikkuvaa väistetään aina. 

No mutta eihän tässä tarvitse kuin tunnistaa 3 väistämisvelvollisuudesta kertovaa liikennemerkkiä ja tunnistaa, milloin kääntyy autollaan suojatien yli. Ei kamalan vaikeaa?

Ja pyöräilijänä jos haluaa ottaa varman päälle ja opetella vain yhden säännön, niin sitten pysähtyy ennen suojatietä, nousee pyörän päältä pois ja alkaa taluttaa. Silloin on aina jalankulkija, ja autoilla on väistämisvelvollisuus. Tämä ei tarkoita sitä, että vauhdissa hypätään pois pyörän päältä juuri ennen suojatietä suoraan auton eteen.

Vierailija
71/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palstaa uskotaan, niin joka ainoa suojatie on jotain missä autoilijan ei tarvitse pyöräilijää väistää, ja jos poliisiauto seuraa, niin kaasua vaan koska hidastaminen  tai väistäminen ei kuulemma ole sallittua joten kaahaa siinä sen edellä. 

Vierailija
72/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistämissäännöt eivät ole vaikeita kunhan muistaa muutaman perussäännön:

1) Kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä. Tämä sääntö on voimassa vaikka ei olisi suojatietä. Liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo on väistämisvelvollinen tämän säännön takia.

2) Tasa-arvoisessa risteyksessä (jossa ei ole pyöräteitä) pätevät ajoveuvojen väliset väistämissäännöt normaalisti

3) Pihalta tuleva väistää muita

4) Muuten pyöräilijä on väistämisvelvollinen ellei liikennemerkeillä ole osoitettu toisin (kärkikolmio, stop-merkki)

5) Suojatiemaalaukset eivät vaikuta väistämissääntöihin pyöräilijöiden ja muiden ajoneuvojen välillä

Vierailija
73/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pyörätien jatkuvuudella ole mitään merkitystä väistämisvelvollisuudelle. Väistämisvelvollisuus tulee liikennemerkistä (kolmio, stop-merkki tai väistämisvelvollisuus pyöräilijän ylityspaikassa -merkki) silloin jos pyöräilijä saapuu risteykseen pyörätietä pitkin. Ja jos pyöräilijä saapuu risteykseen ajoradan normaalia kaistaa, pyöräkaistaa tai bussikaistaa pitkin niin silloin pätee ihan sama väistämissääntö kuin muunkin ajoradan liikenteen suhteen. Kannattaa huomioida, että monet yksisuuntaiset pyörätiet laskeutuvat ajoradan tasoon pyöräkaistoiksi ennen risteyksiä.

Sellaista lakia että suojateillä pitäisi aina väistää myös ajoneuvoja ei voi tehdä koska se olisi vaarallista. Suuri osa suojateistä on sellaisissa paikoissa, että suojatien ylittäjää ei ajoradan suunnasta havaitse ajoissa jos se ylittäjä ajaa kovempaa nopeutta. Siinä jouduttaisiin mahdottomiin tilanteisiin, kun reaktioaikaa väistämiseen olisi ehkä sekunnin verran.

Vierailija
74/74 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta eihän tässä tarvitse kuin tunnistaa 3 väistämisvelvollisuudesta kertovaa liikennemerkkiä ja tunnistaa, milloin kääntyy autollaan suojatien yli. Ei kamalan vaikeaa?

Ja pyöräilijänä jos haluaa ottaa varman päälle ja opetella vain yhden säännön, niin sitten pysähtyy ennen suojatietä, nousee pyörän päältä pois ja alkaa taluttaa. Silloin on aina jalankulkija, ja autoilla on väistämisvelvollisuus. Tämä ei tarkoita sitä, että vauhdissa hypätään pois pyörän päältä juuri ennen suojatietä suoraan auton eteen.

Jälkimmäinen neuvo on järkevä korkeintaan lapselle, joka liikkuu jossain maaseudulla, missä on vain vähän risteyksiä ja joka ei vielä hahmota liikennettä. Ja lisäksi ei jalankulkijakaan voi varmasti luottaa autokuskin väistävän suojatiellä kulkijaa. Mutta muuten samaa mieltä, ei erityisen vaikeat säännöt, vaikka käytäntö sitten ei niin selkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi