Enää neljä lasta kymmenestä kastetaan
Evankelis-luterilainen kirkko on julkaissut tietoja lasten kastamisesta. Tilaston mukaan tammi-heinäkuussa 2026 kastettiin kirkon jäseniksi 12 301 lasta. Samalla ajanjaksolla lapsia syntyi 27 983. Syntyneistä vain 44 prosenttia kastettiin. Viime vuonna lapsista kastettiin 45 prosenttia ja 2000-luvun alussa 89 prosenttia.
Kirkosta eroaminen vaikuttaa tietenkin asiaan. Yhä harvempi suomalainen kuuluu kirkkoon ja sen takia lapsiakin jää kastamatta. On kuitenkin huomionarvoista, että moni kirkon jäsenkin korvaa kasteen nimiäisillä.
Mitä mieltä olette tästä? Onko lasten kastaminen jo menneen maailman riittejä vai edelleen merkityksellinen asia suomalaisessa yhteiskunnassa?
Kommentit (18)
Helpot ristiäiset onnistuvat Kastepäivässä – seurakunta tarjoaa täytekakkukahvit Espoossa
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/helpot-ristiaiset-onnistuvat-kastepai…
Vauvana kastettuja on todellisuudessa enemmän
Kirkon kastetilastoja synkistää myös tilastollinen harha. Kaikkia vauvana kastettuja ei tilastoida lapsikasteiksi.
Osa lapsista rekisteröidään ensin väestörekisteriin ja kastetaan vasta sitten. Heidät on silloin tilastoitu kirkkoon liittyneiksi eli aikuiskasteisiin. Oikeampi vauvana kastettuja kuvaava luku sisältää myös kaikki ensimmäisen ikävuoden aikana kastetut.
Kristinuskon opin mukaan kristityn (kirkkoon kuuluva) kuuluisi kastaa lapsensa, sillä muutoin hän toimii väärin. Nykyään monet kirkkoon kuuluvat ajattelevat, että lapsi saa sitten esim. rippikouluiässä tai aikuisena itse päättää haluaako hän tulla kastetuksi vai ei. Tämä sitten johtaa siihen, että pappi joutuu kastamaan aika monta lasta ennen konfirmaatiota, sillä moni ei kuulu kirkkoon, mutta menevät silti riparille.
Yksi syy, miksi jättää kastamatta voi olla se, että lähipiiristä ei löydy ketään tai tarpeeksi kirkkoon kuuluvia, jotka sopisivat kummiksi. Tällöin lapsi voi jäädä kastamatta, vaikka muutoin lapsen kastaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Kirkon kastetilastoja synkistää myös tilastollinen harha. Kaikkia vauvana kastettuja ei tilastoida lapsikasteiksi.
Siihen, että lapsen nimet rekisteröidään ensin maistraattiin, on yleisin syy tarve hankkia lapselle passi. Joskus tarvitaan lapsen tiedot myös virkatodistukseen. Tai sitten halutaan varmistaa nimen sopivuus kysymällä asiaa maistraatista. Jos kaste halutaan pitää vasta monen kuukauden päästä, silloinkin lapsi rekisteröidään ensin väestötietojärjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon opin mukaan kristityn (kirkkoon kuuluva) kuuluisi kastaa lapsensa, sillä muutoin hän toimii väärin. Nykyään monet kirkkoon kuuluvat ajattelevat, että lapsi saa sitten esim. rippikouluiässä tai aikuisena itse päättää haluaako hän tulla kastetuksi vai ei. Tämä sitten johtaa siihen, että pappi joutuu kastamaan aika monta lasta ennen konfirmaatiota, sillä moni ei kuulu kirkkoon, mutta menevät silti riparille.
Yksi syy, miksi jättää kastamatta voi olla se, että lähipiiristä ei löydy ketään tai tarpeeksi kirkkoon kuuluvia, jotka sopisivat kummiksi. Tällöin lapsi voi jäädä kastamatta, vaikka muutoin lapsen kastaisikin.
Mielestäni kirkko voisi luopua kokonaan kummivaatimuksesta. Sillä ei ole nykypäivänä mitään merkitystä. Taitaapi olla aika harvassa ne kummit, jotka toimivat kummilapsensa hengellisinä kasvattajina. Eiköhän se muutoinkin ole vanhempien tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni pääsee ripille ikäluokastaan?
Siis joutuu ripille. Ja riparikin käydään vain uskonnollisten aikuisten painostuksesta ja/tai rippilahjojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Helpot ristiäiset onnistuvat Kastepäivässä – seurakunta tarjoaa täytekakkukahvit Espoossa
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/helpot-ristiaiset-onnistuvat-kastepai…
Hahhah. "Pakota lapsesi uskontoon ja maksamaan kirkollisveroa satoja euroja vuodessa. Kirkko tarjoaa kakkukahvit!"
Ei nyt oikein mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko härskisti tilastoi lapsia joko kastetuiksi tai kirkkoon liittyneiksi sen mukaan, mikä palvelee sen omaa etua.
Pakkoliitetty mikä pakkoliitetty, ihan turha saivarrella. Jos lapsi ei osaa edes puhua, niin ei hän silloin omasta tahdostaan liity kirkkoon eikä mihinkään muuhunkaan uskonlahkoon, joka tällaista henkistä väkivaltaa harjoittaa.
Vielä 30v sitten, kun olin itse lapsi, minua pidettiin ala-asteella kummajaisena kun minua ei oltu kastettu (luokassa 30 oppilasta, joista 2 ei oltu kastettu)
Kun uskonnossa oli opetuksessa kastejuhlat kaikkien oppilaiden piti tuoda oma kastekuva näytille kouluun ja minua ja tätä toista kastamatonta kiusattiin kun ei ollut kuvaa mitä tuoda
Niin se maailma muuttuu
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi tunne Raamattua, kun suollat tuollaista roskaa. Lapsikastehan on nimenomaan epäkristillinen riitti ja onneksi menossa pois muodista. Tai sitten olet kirkon palkkalistoilla ja levittelet täällä työajallasi valheita oman etusi nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 30v sitten, kun olin itse lapsi, minua pidettiin ala-asteella kummajaisena kun minua ei oltu kastettu (luokassa 30 oppilasta, joista 2 ei oltu kastettu)
Kun uskonnossa oli opetuksessa kastejuhlat kaikkien oppilaiden piti tuoda oma kastekuva näytille kouluun ja minua ja tätä toista kastamatonta kiusattiin kun ei ollut kuvaa mitä tuoda
Niin se maailma muuttuu
Melko tavallista henkistä väkivaltaa. Kirkko kovasti haluaisi pitää kiinni tällaisesta hegemoniasta, jossa luterilaisuus on normi ja kaikki muut ovat hylkiöitä.
No pikkuhiljaa alkaa maistua nekin opit kun alkaa muut uskonnot sanoa miten täällä toimitaan se on karua kyytiä.
Hyvä. Ihmiselle jää itselleen päätösvalta kastetaanko vai ei.
Lasten hyvksikäyttö kirkon jäsenmäärän kasvattamiseksi muutenkin järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
No pikkuhiljaa alkaa maistua nekin opit kun alkaa muut uskonnot sanoa miten täällä toimitaan se on karua kyytiä.
Ateismi on paras vastavoima "muille uskonnoille". Kirkkohan sitä monikulttuurisuutta tunkee meidän kaikkien kurkuista alas. Jos maksat kirkollisveroa, osallistut siihen itsekin.
Kaste ei ketään pelasta vaan Jeesus.
Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Eli ensin usko ja sitten kaste, vauva ei usko mihinkään muuhun kuin siihen että välillä on nälkä.
Siunausta!
Kuinkahan moni pääsee ripille ikäluokastaan?