Riippuvuussairaudet
Miksi niin monen on vaikea hyväksyä sitä, että riippuvuus on sairaus? Ei valinta.
Itse olen peliriippuvainen. Olen sitä aina, kuivilla tai en, kuten kuka tahansa addikti.
Moni laittaa sen kolikon hedelmäpeliin minkä tein minäkin. En valinnut sairastua riippuvuuteen, mistä sen olisin tiennyt?
Lähes kaikki kokeilee alkoholia, kukaan ei ajattele sairastuvansa. Moni huumeita.
Miten kukaan voi edes ajatella valinnaksi? Miksi joku valitsisi riippuvuuden?
Riippuvuussairauksien hoito on Suomessa huonolla tolalla.
Kommentit (30)
Kiihkouskovaisuus on myös addiktio. Moni huume- tai alkoholiriippuvainen on päässyt eroon addiktiostaan hurahtamalla uskoon, mutta tosiasiassa he eivät ole parantuneet vaan vaihtaneet kohteesta toiseen.
Ap:n kannattaisi kokeilla peliriippuvuuden vaihtamista johonkin toiseen addiktioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy lienee se, että riippuvuussairauksiin ei ole olemassa kuin kalliita hoitoja. Esimerkkinä psykoanalyyttinen terapia, joka kestää vähintään pari vuotta ja maksaa maltaita. Kognitiivset terapiat + lääkkeet ovat hyödyttömiä. Antabuskapseli ihon alla halutaan oikein testata miten kestää viinaa. Tai sitten vieroituksen tai katkon jälkeen vedetään överit ja sitten lähteekin henki. Peli- ja seksiriippuvuuksissa ihan sama juttu. Kännykkään ei saa edes kunnon estoja, joilla pelaamisen voisi estää. Seksiriippuvuutta ei voi estää millään.
😅 Olipa raikas tuulahdus jostain 1980-luvulta!
Kyllä nuo ovat ihan A-klinikkasäätiön tietoja. A-klinikka Oy myytiin juuti Attendolle (entinen omistaja A-klinikkasäätiö) ja mitä ilmeisimmin heillä kutakuinkin samaa sanomaa. Lyhytterapiat, lääkkeet, psykososiaaliset keskustelut, kognitiiviset terapiat ovat tuloksettomia, mutta pitkäkestoiset kuten psykoanalyyttinen toimii, mutta se on yhteiskunnalle liian kallista. Aivan kuten nämä askelohjelmat, jotka ovat pitkiä ja liitetään uskontoon.
Vierailija kirjoitti:
Kiihkouskovaisuus on myös addiktio. Moni huume- tai alkoholiriippuvainen on päässyt eroon addiktiostaan hurahtamalla uskoon, mutta tosiasiassa he eivät ole parantuneet vaan vaihtaneet kohteesta toiseen.
Ap:n kannattaisi kokeilla peliriippuvuuden vaihtamista johonkin toiseen addiktioon.
Näinhän se on vangeillakin. Monet tulevat sopivasti uskoon ja heti kun vapautuu, uskonto unohtuu. Mutta uskonto ei yleensä tuhoa maksaa tai aiheuta syöpiä siten kuin päihteet. Rahat uskonto voi kyllä viedä siinä missä peliriippuvuuskin.
Julkisen puolen katkaisu on täysi vitsi. Menet viikoksi syömään rauhoittavia, nukkumaan sekä syömään ja sitten pihalle. Siellä saatetaan antaa julkisen puolen päihdekuntoutukseen paikka jonne pääsee aikaisintaan kuukauden päästä. Itse raitistuin vasta kun hyvällä tuurilla sain Minnesotahoitoon maksusitoumuksen ja siihenkin meni monta vuotta.
Veikkaan näin ajattelevia ihmisiä olevan kahta ns. päätyyppiä.
Ensimmäiset ovat heitä, jotka ovat eläneet riippuvaisen lähipiirissä ja joutuneet kärsimään siitä. Kun joku ihminen on aiheuttanut sinulle kärsimystä ja todennäköisesti asioita ei ole saatu selvitä, on hänet houkuttava tuomita pelkästään itsekkääksi ja pahasti. Riippuvuuden myöntäminen sairaudeksi saattaisi johtaa ajatukseen, että oma vihaisuus ei ole oikeutettua. Kuitenkin, kaksi asiaa voi olla totta yhtä aikaa. Riippuvuus on sairaus, mutta riippuvaisen tehdyt pahat teot ja aiheutettu huoli silti oikeuttaa vihaisuuteen.
Toinen ryhmä on taas he, joilla itsellään ei mene mainittavan hyvin. He tarvitsevat jonkun ihmisryhmän jota halveksumalla omat ongelmat ja epäonnistumiset tuntuvat vähemmän pahoilta. Tässäkin kohtaa ajatus siitä, että osoittaa vihaa ja halveksintaa sairasta ihmistä kohtaan saattaisi ikävästi haitata sitä vihaa ja halveksuntaa.
En allekirjoita. Riippuvuudet ovat itse aiheutettuja ja niistä pääsee myös itse irti. Kyllä,kuulitte oikein,syyllistän addikteja selkärangattomuudesta ja muiden/jonkun tahon syyttelystä omaan itse aiheutettuun ahdinkoon.
Ei heru empatiaa kun en sitä itsekkään saanut ja itseasiassa se oli paras herätys itselleni ja itkun,huutamisen ja raivoamisen kautta pääsin eroon pahoista tavoistani ja nyt elämä hymyilee.
Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja tehkää asialle jotain muuta kuin ulisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata vaivata päätään sillä mitä joku tollo ajattelee. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole halua eikä edes kykyä ymmärtää mitään sellaista joka ei suoraan koske itseä. Se kannattaa hyväksyä ja keskittyä omaan elämään
Niin, monen alkoholistin mielestä ne kaikki muut ovat tolloja, paitsi se alkoholisti itse. Siinä on vuosien varrelle pilattu perhe-ja muut suhteet, mutta korkki ei vaan pysy kiinni. Ja suosittelenkin, että keskityt vaan omaan elämääsi, älä pilaa enää myös muitten elämää. Minulta ei todellakaan heru sääliä alkoholisteille, varsinkaan kun on ryypätty itsensä monta kertaa sairaala kuntoon ja perhe ajettu pihalle ja talo siinä sivussa mennyt.
En kärsi itse riippuvuuksista. Käyttäydyt muuten juuri niin tollosti kuin mitä tollolta voi odottaa.
Ihmiset jotka eivät ymmärrä sairaudeksi, ovat yksinkertaisesti idiootteja. Onhan täyttä idiotismia ajatella, että jotkut vain haluavat menettää asuntonsa, terveytensä, lapsensa jne. Idiotismia myös siksi, että nämä ovat virallisesti diagnoosien alla olevia sairauksia. Asia on siis tutkittu ja kuitenkin joku Maija Meikäläinen luulee tietävänsä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka eivät ymmärrä sairaudeksi, ovat yksinkertaisesti idiootteja. Onhan täyttä idiotismia ajatella, että jotkut vain haluavat menettää asuntonsa, terveytensä, lapsensa jne. Idiotismia myös siksi, että nämä ovat virallisesti diagnoosien alla olevia sairauksia. Asia on siis tutkittu ja kuitenkin joku Maija Meikäläinen luulee tietävänsä paremmin.
Ei ole sairaus vaan inhimillinen ominaisuus. Kunhan tästäkin tietoisuus lisääntyy, niin esim alkoholismi tullaan poistamaan sairauksista aivan kuten homous poistettiin.
Jokainen ihminen on jostain asiasta riippuvainen tavalla tai toisella.
Ja höpö höpö. -eri-