Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riippuvuussairaudet

Vierailija
25.08.2026 |

Miksi niin monen on vaikea hyväksyä sitä, että riippuvuus on sairaus? Ei valinta.

Itse olen peliriippuvainen. Olen sitä aina, kuivilla tai en, kuten kuka tahansa addikti.

Moni laittaa sen kolikon hedelmäpeliin minkä tein minäkin. En valinnut sairastua riippuvuuteen, mistä sen olisin tiennyt?

Lähes kaikki kokeilee alkoholia, kukaan ei ajattele sairastuvansa. Moni huumeita.

Miten kukaan voi edes ajatella valinnaksi? Miksi joku valitsisi riippuvuuden?

Riippuvuussairauksien hoito on Suomessa huonolla tolalla.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi hyväksyä. Ei kukaan pakota sitä ensimmäistä ryyppyä ottamaan, tai niitä rahoja sinne peleihin laittamaan. Onhan sekin toki tekosyy, että noita addikteja sairaudeksi kutsutaan, näin voi itse välttää siltä vastuulta.

Vierailija
2/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja adhd on minulla, kuten monella riippuvaisella. Käsittääkseni altistaa. En sitäkään valinnut eikä siitä mun nuoruudessa edes tiedetty mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hyväksyä. Ei kukaan pakota sitä ensimmäistä ryyppyä ottamaan, tai niitä rahoja sinne peleihin laittamaan. Onhan sekin toki tekosyy, että noita addikteja sairaudeksi kutsutaan, näin voi itse välttää siltä vastuulta.

Jos olet itse koskaan juonut tai pelannut, ihan turha jeesustella.

Et ole mitenkään parempi. Et vain ole riippuvuussairas.

Vierailija
4/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen ihminen on addikti, suurimmalla osalla on vaan ns sosiaalisesti hyväksyttävä kohde eli esim. kofeiini, liikunta, ruoka jne. Mielestäni riippuvuus ei ole mikään sairaus, vaan ominaisuus joka löytyy jokaisen ihmisen fysiologiasta, kohde vaan vaihtelee. 

Vierailija
5/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy lienee se, että riippuvuussairauksiin ei ole olemassa kuin kalliita hoitoja. Esimerkkinä psykoanalyyttinen terapia, joka kestää vähintään pari vuotta ja maksaa maltaita. Kognitiivset terapiat + lääkkeet ovat hyödyttömiä. Antabuskapseli ihon alla halutaan oikein testata miten kestää viinaa. Tai sitten vieroituksen tai katkon jälkeen vedetään överit ja sitten lähteekin henki. Peli- ja seksiriippuvuuksissa ihan sama juttu. Kännykkään ei saa edes kunnon estoja, joilla pelaamisen voisi estää. Seksiriippuvuutta ei voi estää millään.

Vierailija
6/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole väittänytkään olevani parempi. Mutta olen elänyt päihderiippuvaisen kanssa, ja tiedän kyllä kaikki kootut selitykset mitä alkoholisti latelee. Suomessa kyllä saa ja pääsee hoitoon, jos vaan itsellä on halu parantua, monella ei ole halua.

Vierailija
7/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes jokainen ihminen on addikti, suurimmalla osalla on vaan ns sosiaalisesti hyväksyttävä kohde eli esim. kofeiini, liikunta, ruoka jne. Mielestäni riippuvuus ei ole mikään sairaus, vaan ominaisuus joka löytyy jokaisen ihmisen fysiologiasta, kohde vaan vaihtelee. 

Riippuvuuden hyväksyttävyys on kiinni myös riippuvaisen sukupuolesta. Seksiriippuvuus voi vaivata niin miestä kuin naistakin. Miehen seksiriippuvuutta on haluttu kuitenkin pitää normaalina, kun taas nainen seksuaalisena saalistajana nähdään jotenkin yhteiskunnan koossa pysymistä uhkaavana ilmiönä.

Asiat on vähän niin kuin ne sovitaan.

Vierailija
8/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole väittänytkään olevani parempi. Mutta olen elänyt päihderiippuvaisen kanssa, ja tiedän kyllä kaikki kootut selitykset mitä alkoholisti latelee. Suomessa kyllä saa ja pääsee hoitoon, jos vaan itsellä on halu parantua, monella ei ole halua.

Vai pääsee kyllä hoitoon? Moni ei todellakaan pääse.

Vierailija
9/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vaivata päätään sillä mitä joku tollo ajattelee. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole halua eikä edes kykyä ymmärtää mitään sellaista joka ei suoraan koske itseä. Se kannattaa hyväksyä ja keskittyä omaan elämään

Vierailija
10/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy lienee se, että riippuvuussairauksiin ei ole olemassa kuin kalliita hoitoja. Esimerkkinä psykoanalyyttinen terapia, joka kestää vähintään pari vuotta ja maksaa maltaita. Kognitiivset terapiat + lääkkeet ovat hyödyttömiä. Antabuskapseli ihon alla halutaan oikein testata miten kestää viinaa. Tai sitten vieroituksen tai katkon jälkeen vedetään överit ja sitten lähteekin henki. Peli- ja seksiriippuvuuksissa ihan sama juttu. Kännykkään ei saa edes kunnon estoja, joilla pelaamisen voisi estää. Seksiriippuvuutta ei voi estää millään.

😅 Olipa raikas tuulahdus jostain 1980-luvulta!

Vierailija
11/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti jokainen on jonkun verran addikti. Sairaalla se vain on paljon voimakkaampi.

Vierailija
12/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata vaivata päätään sillä mitä joku tollo ajattelee. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole halua eikä edes kykyä ymmärtää mitään sellaista joka ei suoraan koske itseä. Se kannattaa hyväksyä ja keskittyä omaan elämään

Rahapeliriippuvuus esimerkiksi on niin laaja ongelma, että jo stigman poisto auttaisi monia. Nyt se salataan viimeiseen asti.

Vierailija
13/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä/ someriippuvuus on pelottavan yleistä. Olin tässä taannoin noin 30 vieraan ja melkein kaikki otti puhelimen mukaan ruokapöytään ja katsoi sitä vähintään kerran puolessa tunnissa. Itselleni on kunnia-asia, että jos menen kylään niin puhelin jää eteiseen takin taskuun ja keskityn ympärillä oleviin ihmisiin 100%. Kännykkäriippuvuuskin on valitettavasti yhtä sallittua kuin vaikkapa kahviaddiktio.

Vierailija
14/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, monen alkoholistin mielestä ne kaikki muut ovat tolloja, paitsi se alkoholisti itse. Siinä on vuosien varrelle pilattu perhe-ja muut suhteet, mutta korkki ei vaan pysy kiinni. Ja suosittelenkin, että keskityt vaan omaan elämääsi, älä pilaa enää myös muitten elämää. Minulta ei todellakaan heru sääliä alkoholisteille, varsinkaan kun on ryypätty itsensä monta kertaa sairaala kuntoon ja perhe ajettu pihalle ja talo siinä sivussa mennyt. 

Vierailija
15/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen esto-ohjelman saa tosiaan kierrettyä.

Ap

Vierailija
16/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tarvitse hyväksyä, mutta antaahan se ihmisestä melko yksinkertaisen kuvan jos pyrkii kieltämään lääketieteellisiä faktoja.

Vierailija
17/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne OVAT TASAN OMIA VALINTOJA !!!!!! Kuka muu ne tekee, jos et itse ??????? Kun kerran kokeilet jotakin tyhmää, jäät heti koukkuun. Eli: tasan itse olet tehnyt oman valintasi ! Kaikki. Jokainen. Vauvasta vanhuksiin. 

Vierailija
18/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ole riippuvainen. Otan vain viikonloppuisin ja silloin kun vituttaa. 

Vierailija
19/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä/ someriippuvuus on pelottavan yleistä. Olin tässä taannoin noin 30 vieraan ja melkein kaikki otti puhelimen mukaan ruokapöytään ja katsoi sitä vähintään kerran puolessa tunnissa. Itselleni on kunnia-asia, että jos menen kylään niin puhelin jää eteiseen takin taskuun ja keskityn ympärillä oleviin ihmisiin 100%. Kännykkäriippuvuuskin on valitettavasti yhtä sallittua kuin vaikkapa kahviaddiktio.

Tämä on alkanut ärsyttämään enemmän ja enemmän. Moukkamaista ja sivistymätöntä. Kukaan EI KUKAAN tavallinen taapertaja ole niin tärkeä tai kiireinen että pitää nonseleerata edessään istuva oikea ihminen ja kaivaa heti zombikapula esiin kun  vähänkin piippaa. Kerran sanon suht kohteliaasti että voisitko olla tässä,jos räpeltäminen jatkuu niin ei kannata tulla enää juttelemaan.

Vierailija
20/30 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ne OVAT TASAN OMIA VALINTOJA !!!!!! Kuka muu ne tekee, jos et itse ??????? Kun kerran kokeilet jotakin tyhmää, jäät heti koukkuun. Eli: tasan itse olet tehnyt oman valintasi ! Kaikki. Jokainen. Vauvasta vanhuksiin. 

Se eka kerta on yleensä valinta, sairastuminen ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi