Mitvit, naiset ei ennen pitäneet alushousuja? Eikö ne vilautelleet koko ajan?
Opin juuri, että naisten alushousut keksittiin joskus empire-kaudella. Silloinkin niitä pidettiin rohkeina ja säädyttöminä, eikä ihme, kun olivat haaroista auki. Vasta joskus lähempänä 1800-luvun puoliväliä ne alettiin ommella kiinni.
Ja tämä yläluokissa; rahvaan naiset ja maalaiset ainakin Suomessa alkoivat pitää alushousuja vasta kun helmat lyheni 20-luvulla.
Mutta naisethan esim. ratsasti säännönmukaisesti (naistensatula alkaa käydä muuten järkeen kun tajuaa, ettei niillä ollut housuja), ajeli kärryillä ja tiet oli huonoja, että kärryt saattoi mennä nurin, oli tuulenpuuskia ja varmaan jäällä liukastumisiakin, kun kengissäkin oli nahkapojat.
Jos pelkän nilkan näyttäminen oli säädytöntä, mites sitten se että saattoi koko tavara vilahtaa koska vaan?
Kommentit (76)
Ei koska mekot oli isoja ja painavia.
Pimppi tuulettui mukavasti.
Hameet olivat pitkiä ja painavia alushameineen, ei sitä vilauttelua helposti tapahtunut.Vai onko tämä taas joku lautajonnen salainen fantasia kärryonnettomuudesta?
En tiedä, mutta itse olen miettinyt eikö sillä ollut "chub rubia", eli sisäreisien hiertymistä? Ei kaikki menneiden aikojen naiset olleet hoikkia ja aliravittuja. Ja saattaa ne hoikallakin hiertyä, kuten kaikki maratoonarit tietää.
Naiset kumminkin teki ainakin pohjois-Euroopassa töitä ihan heinä- ja elopelloilla ja muutenkin olivat jaloillaan kaiket päivät. Askelia tuli varmasti enemmän kuin nykynaisilla, kun vertaa siihen että Amish-naisilla nykyään tulee kai 20 000 askelta ihan askareita toimitellessa (jenkeissä karja on perinteisesti miesten hoitamaan, kuvitelkaa askelten määrää täällä pohjolassa missä naiset hoiti karjan.)
Vierailija kirjoitti:
Mihinkäs se tavara olisi hameen alta vilahtanut. Vai meinasitko että minihameissa ratsastelivat :D
No just kirjoitin, että jos putosi hevosen selästä, kärryt kaatui tai liukastui.
Vierailija kirjoitti:
Hameet olivat pitkiä ja painavia alushameineen, ei sitä vilauttelua helposti tapahtunut.Vai onko tämä taas joku lautajonnen salainen fantasia kärryonnettomuudesta?
Ei, kun olen ihan keski-ikäinen nainen. Omasta kokemuksesta hameet vaan on kovin liehuvaisia, mutta ehkä ennen ei osattu edes tehdä niin ohuita kankaita kuin mitä nykyhameet on?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkäs se tavara olisi hameen alta vilahtanut. Vai meinasitko että minihameissa ratsastelivat :D
No just kirjoitin, että jos putosi hevosen selästä, kärryt kaatui tai liukastui.
Naistensatula oli siksi, ettei sen jättimäisen hameen kanssa voinut istua normaalisti ilman, että olisi vilautellut nilkkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun olen ihan keski-ikäinen nainen. Omasta kokemuksesta hameet vaan on kovin liehuvaisia, mutta ehkä ennen ei osattu edes tehdä niin ohuita kankaita kuin mitä nykyhameet on?
ap
Ihan varmasti olivat niin kevyttä kangasta että tuulen mukana vilahteli jatkuvasti - käyttäkää nyt aivojanne.
Vierailija kirjoitti:
Naistensatula oli siksi, ettei sen jättimäisen hameen kanssa voinut istua normaalisti ilman, että olisi vilautellut nilkkojaan.
Taisi se nilkkojen vilautus olla pahin vilautus mitä pitkien hameiden kanssa sattui :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siellä on vähintään ollut raskaampaa kangasta oleva alushame tai jopa moninkertaisesti niitä alushameita sen päällyshameen alla. Tai jos puhutaan alempiluokkaisista, niin heillä ei ole ollut käytettävissä sitten niitä liehuvaisia kankaita ollenkaan.
Pahinta oli kun kuukautisveri valui lattioille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi se nilkkojen vilautus olla pahin vilautus mitä pitkien hameiden kanssa sattui :D
Kyllä, tämä oli säädyttömyyden huippu, jos hameen alta vähän nilkka vilahti. Ja kamalaa, jos jopa koko sääri.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla niin iso tai painavakaan sen helma, mukava kävelylaajuus ja nilkkapituus riittää. Itse pidän aina pitkiä hameita ja aika paljon ilman alushousuja, juuri tuon tuuletusnäkökohdan takia -minulla on atooppinen iho ja nivustaipeet ärtyy hiestä.
Vilauttanut olen vaan joogatessa, hartiaseisonnassa. Kotona tietysti, jos urheilen ihmisten ilmoilla panen jotkut tosi väljät housut ilman kalsareita.
Jos on pienintäkään ongelmaa alakerran terveydessä, kannattaa kokeilla. Jättää sheivaamatta ja heivaa pikkarit.
Itse olen alkanut ihmetellä, miten naisille edes saatiin "myytyä" ajatus alushousujen välttämättömyydestä. Arvatkaa, onko kätevämpää käydä retkellä puskapissalla? Itikat ei syö kinttuja, kun hame on pitkä. Ja toisaalta, lämmin alushame ja villainen alushame on oikeastaan pakkasellakin lämpimämpi vaihtoehto kuin esim farkut+sukkahousut. Eikä toisaalta hiosta, kuten toppahousut. Saa olla yli -5, että nykyään viitsin laittaa edes ohuita villasilkkipitkiksiä hameen alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuollaista tapahtui sun mielestäsi "koko ajan"? Ja vielä niin, että se paksu ja painava mekko lennähti vyötärölle asti? Just. En minäkään läheskään aina käytä alushousuja, mulla on aina mekko tai hame. En ole koskaan vilautellut. En käytä minihameita.
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitkän hameen kanssa ole helppo päästä tavalliseen satulaan. Ja tosiaan, ap:lla on pointtia siinä, että ilman alushousuja siellä genitaalien ja satulan välissä ei olisi ollut mitään. Olisi tullut aika kiitettävät hiertymät.
Itse ratsastin kerran helteellä shortseissa ja voin vakuuttaa, että oli aivan harvinaisen huono ajatus. Satulan ja ihon välissä on syytä olla kangasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla niin iso tai painavakaan sen helma, mukava kävelylaajuus ja nilkkapituus riittää. Itse pidän aina pitkiä hameita ja aika paljon ilman alushousuja, juuri tuon tuuletusnäkökohdan takia -minulla on atooppinen iho ja nivustaipeet ärtyy hiestä.
Vilauttanut olen vaan joogatessa, hartiaseisonnassa. Kotona tietysti, jos urheilen ihmisten ilmoilla panen jotkut tosi väljät housut ilman kalsareita.
Jos on pienintäkään ongelmaa alakerran terveydessä, kannattaa kokeilla. Jättää sheivaamatta ja heivaa pikkarit.
Itse olen alkanut ihmetellä, miten naisille edes saatiin "myytyä" ajatus alushousujen välttämättömyydestä. Arvatkaa, onko kätevämpää käydä retkellä puskapissalla? Itikat ei syö kinttuja, kun hame on pitkä. Ja toisaalta, lämmin alushame ja vil
Myytyä? Talvipakkasilla mitkä tahansa pöksyt voittaa ajatuksen pöksyttömyydestä. Ja alushousut on naisten itse keksimät, luultavasti, että kuukautisrätit pysyisi paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihan varmasti olivat niin kevyttä kangasta että tuulen mukana vilahteli jatkuvasti - käyttäkää nyt aivojanne.
Siis kangaspuissa kudotut kotitekoisesta kankaasta tehdyt hameet kevyitä? Enpä usko. Naiset pitivät pitkää hametta.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta oli kun kuukautisveri valui lattioille...
Höpön höpön. Alushameisiin se jäi. Ne oli luonnonkuitua, mikä tarkoittaa melkoista imukykyä. Ja nykyaikaiset kuukautissuojat saa sen vuodon määrän vaikuttamaan isommalta kuin onkaan, huomasin tämän kun siirryin kuppiin.
Runsaitten kuukautisten rajana pidetään 80 ml kokonaisvuotoa. Eli alle desiä. Jos kaadat desin mitä hyvänsä nestettä reisillesi, ei sitä oikein lattialle saakka riitä.
Sitäpaitsi vaikka asiasta ei ole evidenssiä, suurin osa naisista joilla on ollut ylimääräistä kangasta, on varmaan keksinyt että on kivempi pestä jalkoväliin sidottu riepu kuin iso alushame. Ei naiset kumminkaan tyhmiä ole.