Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK-tutkinnot aiotaan muuttaa kandi- ja maisteritutkinnoiksi!

Vierailija
23.08.2026 |

"Opetus- ja kulttuuriministeriö selvittää parhaillaan ammattikorkeakoulujen tutkintonimikkeiden muuttamista koulutusalalähtöisiksi kandidaatti- ja maisteripohjaisiksi tutkinnoiksi."

https://www.hs.fi/nakemys/art-2000012218170.html

Kommentit (360)

Vierailija
261/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä sitä koulutustason nostoa paperilla? Näyttääkö paperilla paremmalta jos vaikka tehtäisiin kaikista tohtoreita suoraan amiksesta?  Näinkö oikeasti "nostetaan" koulutustasoa Suomessa???

Ei ole. Tällä ei ole mitään vaikutusta koulutustasoon, koska jo tälläkin hetkellä AMK-tutkinto on samalla tasolla kuin yliopiston kanditutkinto, ja YAMK on saman tasoinen tutkinto kuin maisterin tutkinto. 

(Vaikka se joidenkin tämän palstan pierujen mielestä on väärin, tai ovat eri mieltä, ihan sama, mutta tämä on lakiin kirjattu totuus.)

de jure <> de facto

Vierailija
262/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä sitä koulutustason nostoa paperilla? Näyttääkö paperilla paremmalta jos vaikka tehtäisiin kaikista tohtoreita suoraan amiksesta?  Näinkö oikeasti "nostetaan" koulutustasoa Suomessa???

Näin. Samalla tavallahan sitä aikoinaan "nostettiin" tekemällä opistoista ammattikorkeakouluja.

Palataan jälleen klassiseen musiikkiin.

Koulutuspolku: Musiikkikoulu. Karsinnan jälkeen

1/1, 1/2, 1/3 tutkinnot instrumentti ja mahdollinen sivuinstrumentti

1/3, 2/3, 3/ 3 musiikinteoria ja säveltapailu

Plus lyhyt musiikinhistoria.

Tuohon menee noin 3 vuotta tai enemmän.

.

Musiikkiopisto. Huomi. OPISTO

Esim.

Ykköstutkinto ( instrumentti tai laulu, mahdollisesti lisäksi sivuaine )

Musiikinteoria, harmoniaoppi

Säveltapailu

Kenraalibasso

Pidempi musiikinhistoria.

.

Tuon voi suorittaa kaikkein lahjakkaimmat ehkä 2 vuodessa. Yleensä siihen menee paljon enemmän, yleensä monta vuotta.

.

Vasta tuon jälkeen voi pyrkiä ammatilliseen koulutukseen Sibelius - Akatemiaan tai  konservatorioon.

Karsinnan jälkeen esim.konservatoriossa 2A tutkinto sekä loppututkinto 2B

Siihen menee 5 vuotta 

Joka haluaa, voi lisäksi tehdä diplomin.

Sekä musiikinteoriat  kuten

Säveltapailu

Kontrapunkti

Muotoanalyyysi

Kamarimusiikki

5 vuotta koko länsimaisen musiikin historia

Soitinoppi

Esiintymiset

Ja niin edelleen

Eräs pääsi suoraan Suomesta,  konservatoriosta Berliinin filharmonikkoihin kontrabasistiksi.

.

Tiedän konservatorioista ja Sibiksestä valmistuneita tyyppejä jotka menivät YAMKiin ja jotka ovat konservatorioiden rehtoreina.

Suomessa on erittäin korkea klassisen musiikin koulutus sekä musiikkiopistoverkosto.

On toki opettajia jotka ovat väärällä alalla.

.

Uskomatonta, että vielä nykyään täällä on ihmisiä jotka halveksivat esimerkiksi tuollaista koulutusta. Tuo on vain harvoille.

Ja tosiaankin, opistotasolta ei mennä minnekään YAMK:kiin.

Sitä ennen on valmistuttava musiikin ammattilaiseksi.

Mikäs opisto se on jonka pohjalta päästään YAMKiin?

YAMKiin ei pääse edes pyrkimään ellei jo ole ammattilainen. Ja sielläkin on karsinta.

.

Kaikesta päätellen tämä ketju on täynnänsä elämämkoululaisia.

Joilta jäi koulut kesken. Ja joille ei työ maistunut.

Ei edes kesätyö.

Loppuelämä menee yhteiskunnan tuilla.

Ei sitten mahtunut päähän, että taidealat on ihan eri asia kuin akateemiset tieteet. Viulua vinguttamalla ei opeteta lapsia lukemaan ja laskemaan, ei opita kieliä, matematiikkaa, fysiikkaa tai edes yleissivistystä, ei tehdä yhtäkään lääketieteellistä tai teknologista läpimurtoa, innovaatiota jne. Kukaan ei kuole, ei jää heitteille tai ilman sivistystä tässä maassa, jos musiikin koulutus lopetettaisiin verovaroin kokonaan.

Viulun "vingutus" ammatikseen vaatii hirvittävän määrän työtä. Käsittämättömän määrän tunteja sekä koulutusta. Ja siihen kaikki teoriat, eri tasot, historiat ym

tietämys.

Itse olisin kuollut henkisesti, ellei maailmassa olisi klassista musiikkia, taidetta, runoutta, kirjallisuutta ja niin edelleen. Ja niin olisi moni muukin ihminen.

Kulttuurin ammattilaiset ovat vuosisatoja työskennelleet ihmiskunnan hyväksi sekä siirtäneet osaamisensa ja sivistyksensä seuraaville sukupolville. Siksi meillä on länsimaiset sivistysvaltiot.

En ymmärrä niitä ihmisiä jotka halveksivat kulttuuria, sivistystä sekä muita syvähenkisiä arvoja.

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listataan niitä vientituoteita Suomesta jotka ovat hyödyttäneet, rakentaneet koko ihmiskuntaa.

Aloitan.

Suomalaiset kapellimestarit ja muusikot.

.

Tuo tulee ensiksi mieleen.

.

Nokia 

Näissä 2 esimerkissä on kyse huipputason osaamisesta

.

Suomen ainoa brändi kotimaassa on luonto.

Jatkakaa.

.

Huomaatko sinä tittelinkipeä tämän :

Mitä osaamista sinulla on jolla voisit hyödyttää jopa koko ihmiskuntaa?

Nyt pääsemme koulutuksen ja pätevyyden ytimeen.

Elämämkoululainen alapeukutti, voi voi.

Vierailija
264/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo kasarilla puhuttiin, että Uppsalan ekonomien koulutus oli suurinpiirtein samantasoinen kuin suomalaisten laskentamerkonomien koulutus.

Kivasti rinnastat yhden Euroopan vanhimmista yliopistoista johonkin Suomijunttien maalaisyliopistoon. En ole MSc. Accounting and Finance tai MSc. Economics eli ei ole omat edut keskustelussa, mutta jokin taso myös vitseillä voisi olla. 
En tiedä mikä taso on Uppsalan MSc. talous puolella, mutta uskoisin koko koulun menettelevän samalla tasolla. Meillä oli insinööripuolella sen verran tasokas, että kurssista oli tultava vähintään 3, että pääsi läpi. Arvosanat seurasivat kansainvälisiä tasoja, mutta sisäisellä linjauksella oltiin vedetty raja 3. Myönnän, että en ole ikinä Suomessa opiskellut niin paljon kuin tuolla. Mulla oli kuitenkin suomalaisesta Aalto yliopistosta eka maisteritutkinto pohjalla. Se ei riittämyt kuitenkaan tohtorikoulutukseen, vaan piti käydä lisäopinnot. 

Vierailija
265/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Samalla tavallahan sitä aikoinaan "nostettiin" tekemällä opistoista ammattikorkeakouluja.

Palataan jälleen klassiseen musiikkiin.

Koulutuspolku: Musiikkikoulu. Karsinnan jälkeen

1/1, 1/2, 1/3 tutkinnot instrumentti ja mahdollinen sivuinstrumentti

1/3, 2/3, 3/ 3 musiikinteoria ja säveltapailu

Plus lyhyt musiikinhistoria.

Tuohon menee noin 3 vuotta tai enemmän.

.

Musiikkiopisto. Huomi. OPISTO

Esim.

Ykköstutkinto ( instrumentti tai laulu, mahdollisesti lisäksi sivuaine )

Musiikinteoria, harmoniaoppi

Säveltapailu

Kenraalibasso

Pidempi musiikinhistoria.

.

Tuon voi suorittaa kaikkein lahjakkaimmat ehkä 2 vuodessa. Yleensä siihen menee paljon enemmän, yleensä monta vuotta.

.

Vasta tuon jälkeen voi pyrkiä ammatilliseen koulutukseen Sibelius - Akatemiaan tai  konservatorioon.

Karsinnan jälkeen esim.konservatoriossa 2A tutkinto sekä loppututkinto 2B

Siihen menee 5 vuotta 

Joka haluaa, voi lisäksi tehdä diplomin.

Sekä musiikinteoriat  kuten

Säveltapailu

Kontrapunkti

Muotoanalyyysi

Kamarimusiikki

5 vuotta koko länsimaisen musiikin historia

Soitinoppi

Esiintymiset

Ja niin edelleen

Eräs pääsi suoraan Suomesta,  konservatoriosta Berliinin filharmonikkoihin kontrabasistiksi.

.

Tiedän konservatorioista ja Sibiksestä valmistuneita tyyppejä jotka menivät YAMKiin ja jotka ovat konservatorioiden rehtoreina.

Suomessa on erittäin korkea klassisen musiikin koulutus sekä musiikkiopistoverkosto.

On toki opettajia jotka ovat väärällä alalla.

.

Uskomatonta, että vielä nykyään täällä on ihmisiä jotka halveksivat esimerkiksi tuollaista koulutusta. Tuo on vain harvoille.

Ja tosiaankin, opistotasolta ei mennä minnekään YAMK:kiin.

Sitä ennen on valmistuttava musiikin ammattilaiseksi.

Mikäs opisto se on jonka pohjalta päästään YAMKiin?

YAMKiin ei pääse edes pyrkimään ellei jo ole ammattilainen. Ja sielläkin on karsinta.

.

Kaikesta päätellen tämä ketju on täynnänsä elämämkoululaisia.

Joilta jäi koulut kesken. Ja joille ei työ maistunut.

Ei edes kesätyö.

Loppuelämä menee yhteiskunnan tuilla.

Ei sitten mahtunut päähän, että taidealat on ihan eri asia kuin akateemiset tieteet. Viulua vinguttamalla ei opeteta lapsia lukemaan ja laskemaan, ei opita kieliä, matematiikkaa, fysiikkaa tai edes yleissivistystä, ei tehdä yhtäkään lääketieteellistä tai teknologista läpimurtoa, innovaatiota jne. Kukaan ei kuole, ei jää heitteille tai ilman sivistystä tässä maassa, jos musiikin koulutus lopetettaisiin verovaroin kokonaan.

Kuulostat ihan persulta. Minä en enää äänestä, joten tämä ei sinänsä liity politiikkaan 

.

Meillä oli joskus sivistysporvarit kokoomuksessa, ei ole enää.

Persut eivät tajua ollenkaan kulttuurin merkitystä. Heillä ei ole luultavasti henkistä kapasiteettia ymmärtämään, että yhteiskuntaa ei ikinä voida rakentaa pelkästään teknologian varaan. Se tuottaa pitkässä juoksussa vain tyhmempiä ja raaempia ihmisiä. 

Anteeksi suorapuheisuuteni.

Teemme peruuttamattoman virheen, jos typistämme ajattelumme sekä henkisen kapasiteettimme siten kuin nykyään kovasti yritetään .

Vierailija
266/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google. Hilla Nordquist. Helsingin yliopisto tohtorikoulutus. Tuolta löytyy. Anteeksi, koska en osaa linkittää älypuhelimella.

.

AI antoi myös samalla vastauksen, että YAMKista valmistuneet voivat hakea tohtorikoulutukseen.

Pidetään osaajat Suomessa.

Kansainvälistetään koulutussysteemi ajan tasalle.

Suomessa väittelee vuosittain noin 1500 henkilöä tohtoriksi, 10 vuodessa 15 000 henkilöä ja näistä yksi on YAMK-pohjalta väitellyt. Kaiketi tämä nyt todistaa, ettei YAMK anna erityisen vahvaa akateemista pohjaa tohtoriopinnoille.

Tiedätkö, moniko YAMK:n suorittanut on edes pyrkinyt tohtoriopintoihin? Useimmat maisterithan alkavat tekemään väitöskirjaa vain sen takia, etteivät saa töitä. Löytyisiköhän jostain tilasto siitä, moniko väitöskirja on jäänyt valmistumatta...

Voit hakea ihan itse, koska en kouluta tohtoreita. Uskon sinusta niin paljon, että löydät ihan itse.

Oletko itse tohtori?

Minua kiinnostaa nyt lähinnä se, mitä sinä osaat tosi hyvin?

Olen FT, kiitos kysymästä (Jyväskylän yliopisto 2017). En osaa mitään "tosi hyvin".

Vierailija
267/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google. Hilla Nordquist. Helsingin yliopisto tohtorikoulutus. Tuolta löytyy. Anteeksi, koska en osaa linkittää älypuhelimella.

.

AI antoi myös samalla vastauksen, että YAMKista valmistuneet voivat hakea tohtorikoulutukseen.

Suomessa väittelee vuosittain noin 1500 henkilöä tohtoriksi, 10 vuodessa 15 000 henkilöä ja näistä yksi on YAMK-pohjalta väitellyt. Kaiketi tämä nyt todistaa, ettei YAMK anna erityisen vahvaa akateemista pohjaa tohtoriopinnoille.

Tiedätkö, moniko YAMK:n suorittanut on edes pyrkinyt tohtoriopintoihin? Useimmat maisterithan alkavat tekemään väitöskirjaa vain sen takia, etteivät saa töitä. Löytyisiköhän jostain tilasto siitä, moniko väitöskirja on jäänyt valmistumatta...

Voit hakea ihan itse, koska en kouluta tohtoreita. Uskon sinusta niin paljon, että löydät ihan itse.

Oletko itse tohtori?

Olen FT, kiitos kysymästä (Jyväskylän yliopisto 2017). En osaa mitään "tosi hyvin".

Oli niin tai näin, joka tapauksessa arvostan todella paljon koulutustasi.

Vierailija
268/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täältä nyt häviää kommentteja? YAMK-tutkinnot ja maisterin tutkinnot ovat saman tasoisia 7-tason tutkintoja. Niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Englanniksi tutkintojen nimet ovat olleet jo ikuisuuden ammattikorkräeakoulussa Bachelor- ja Master-tutkintoja. 

Vierailija
269/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Minulla olisi toivomus insinööreille.

Vierailija
270/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten täältä nyt häviää kommentteja? YAMK-tutkinnot ja maisterin tutkinnot ovat saman tasoisia 7-tason tutkintoja. Niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Englanniksi tutkintojen nimet ovat olleet jo ikuisuuden ammattikorkräeakoulussa Bachelor- ja Master-tutkintoja. 

Kuten huomast, ketjussa on jollain paha trauma.

Pakkoneuroosi tai molemmat.

Vierailija
271/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivomuksia insinööreille. Aivan yksi lysti mistä olette valmistuneet, mihin olette erikoistuneet, mitä tai keitä te olette. Miettikää tätä:

.

Länsimaalainen nykyinen elämäntyyli on täysin kestämätön. Luonnolle, ihmisille sekä henkiselle sivistykselle.

Jos maapallo hautautuisi jonkin katastrofin alle ja jälkipolvet alkaisivat kaivaa arkeologisesti maata, mitä he löytäisivät? Järkyttävät vuoret muovijätettä. Se on ainoa mitä he löytäisivät meistä.

He toteaisivat, että tapahtui kuten aina ennenkin. Tuo sukupolvi eli kulttuurinsa raunioilla. Täysin henkisellä rappiotasolla, eivätkä he nähneet tätä itse.

Miettikää, insinöörit, miten voisitte estää tämän?

Poliitikot saisivat miettiä myös.

.

Ilman käsitystä korkeakulttuurista tai muusta henkisestä tasosta, tuota harva ajattelee. Siksi henkinen sivistys ja korkeakulttuuri on välttämätöntä.

Sillä suojellaan ihmisiä elämää, luontoa ja kaikkea hyvää.

Vierailija
272/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää insinöörit vallankumous elämän säilyttämiseksi.

.

Älkää enää tahallaan suunnitelko hyödykkeitä jotka kestävät vain vähän aikaa. Kieltäytykää.

Niiden pitää kestää ikuisesti.

Valmistakaa jokin ihme, millä valtameret ym. luonto pelastuisivat muovijätteestä. Miten ne saataisiin poistettua ja hävitettyä?

Tuossa yksi toive.

Vierailija
273/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Oletko itse tohtori?

Niin, mitä enemmmän lukee, opiskelee ja oppii, sitä paremmin ymmärtää, kuinka paljon on asioita, joita ei osaa. Onneksi akateeminen tutkinto saati jatkotutkinto on tae siitä, että ymmärtää, osaa ja hallitsee monia asioita keskivertoa paremmin ja syvällisemmin.

Vierailija
274/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto on yliopisto. AMK ja YAMK eivät vastaa yliopistotasoista opetusta. Leikkimaistereita nuo olisivat. 

Vierailija
275/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto on yliopisto. AMK ja YAMK eivät vastaa yliopistotasoista opetusta. Leikkimaistereita nuo olisivat. 

Yritäpä saada ank-tutkinnon suorittaneen ymmärtää tämä.

Vierailija
276/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksestasi päätelleen et itse selvinnyt edes peruskoulusta.

Vierailija
277/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten vähät minua kiinnostaa mikä paperi jollain on. Tai titteli.

Koulutus on sitä varten, että palvelemme muita. Koko ihmiskuntaa laajassa mittakaavassa.

Kaikki osaaminen tarvitaan.

Tiesin jo nuorena, että me elämme länsimaalaisen kulttuurin raunioilla ja voisin paasata tästä pitkään.

Se tie on nyt kuljettu loppuun, missä materialismi, loputon ostaminen, ahneus, jätevuoret ovat arvo nro yksi.

Se on hirvittävän vanhanaikaista ja se vie lopulta tuhoon luonnon, ilmaston, ihmiskunnan ja eläinkunnan.

Tehkää jotain.

Vierailija
278/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, olipa ”kirotusvirhe”; nyt kaikki amk:n käyneet suuttuivat. Huh 🙈

Vierailija
279/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joten vähät minua kiinnostaa mikä paperi jollain on. Tai titteli.

Koulutus on sitä varten, että palvelemme muita. Koko ihmiskuntaa laajassa mittakaavassa.

Kaikki osaaminen tarvitaan.

Tiesin jo nuorena, että me elämme länsimaalaisen kulttuurin raunioilla ja voisin paasata tästä pitkään.

Se tie on nyt kuljettu loppuun, missä materialismi, loputon ostaminen, ahneus, jätevuoret ovat arvo nro yksi.

Se on hirvittävän vanhanaikaista ja se vie lopulta tuhoon luonnon, ilmaston, ihmiskunnan ja eläinkunnan.

Tehkää jotain.

Opettele kirjoittamaan normaalisti eikä joka lausetta eri riville. Todella ärsyttävä tuo sun tyyli.

Vierailija
280/360 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, olipa ”kirotusvirhe”; nyt kaikki amk:n käyneet suuttuivat. Huh 🙈

Etkö tosiaan itse näe miten pahasti virheellinen lauseesi oli? Kenenkään koulutustasolla ei ollut tässä mitään merkitystä. Ihan peruskoulun kunnolla käynyt näkee miten huonosti kirjoitit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän