Mitä ihmettä?? Suomessa on selvitetty mallia, jossa valtio laittaisi jokaiselle vastasyntyneelle 300 euroa sijoituksiin.
Miksi lapsettomien pitäisi maksaa jokaiselle vauvalle sijoitussalkku?
Lapsiperheet saavat jo lapsilisät, maksuttoman koulutuksen, neuvolat ja valtavan määrän muita yhteiskunnan palveluita.
Jos vanhemmat haluavat lapselleen sijoitussalkun, eikö sen pitäisi olla ihan heidän oma tehtävänsä eikä meidän muiden?
Kommentit (95)
Niin me lapsettomatkin olemme aikoinamme saaneet ilmaiset neuvolat ja koulutukset. Koen, että maksan veroillani omia aikaisempia kustannuksiani.
Se on jonkun sortin yritys lisätä syntyvyyttä. Mutta tuskin toimii.
Oletko ajatellut että sinäkin olet aikoinasi saanut maksuttoman koulutuksen, lapsilisät, neuvolan ja muut palvelut?
Ihan sairasta.
Sijoittamiseen laitetaan kyllä raha, mutta lasten kotihoidon tuki lopetetaan.
Tämä maa on niin sairas.
Vierailija kirjoitti:
Niin me lapsettomatkin olemme aikoinamme saaneet ilmaiset neuvolat ja koulutukset. Koen, että maksan veroillani omia aikaisempia kustannuksiani.
Väärin. Vanhempasi ne veroistaan hyvää hyvyyttä maksoivat sinunkin kasvattamisen palveluyhteiskunnan asiakkaaksi. Ei ollut ehkä kannattava diili. Mutta et ole mitään velkaa kenellekään kuten ei ole kukaan muukaan.
HIeno homma, eli Orpopurra yrittää nyt hävittää valtion rahaa tuottamattomiin sijoituksiin ja samalla estää näitä lapsia koskaan saamasta viimesijaisia etuuksia, koska heillä on "sijoitussalkku".
Sillä on tarkoitus elää jos tukien tarvetta ilmenee. Lapsi joutuu elättämään vanhempansa.
Ei tuo huono idea ole. Summa ehkä voisi olla suurempi, jotta sillä voitaisiin korvata opintotuki.
Ennen aikaan sosiaaliturvan joutui maksamaan takaisin. Ne jotka eivät pystyneet joutuivat työlaitoksiin. Työlaitokset lakkautettiin aikoja sitten. Harmi. Sillä Se olisi toimiva ratkaisu tänä päivänäkin laittaa joutilaat kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Ankea ajatusmalli. Sitten kun käytät julkisia palveluita, infrastruktuuria ja kaikkea muuta verorahoilla maksettua, niin tämä jo vauvana käynnistynyt "velkataakka" vain kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on jonkun sortin yritys lisätä syntyvyyttä. Mutta tuskin toimii.
Syntyvyys lisääntyisi jos valtio lopettaisi mikromanageerauksen ja taloudellisen ohjauksen siinäkin asiassa. Veroa alemmaksi niin alkaa tapahtumaan.
Kaikkea ihmiset jaksaa kauhistella. Joku lapsi saa jotain, se on minulta pois. Minä, minä, minä.
Te niitä vauvoja olette, ei nämä syntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut että sinäkin olet aikoinasi saanut maksuttoman koulutuksen, lapsilisät, neuvolan ja muut palvelut?
Sinä senkin höpönassu punikki. Ei ole maksuttomia palveluita. Joku ne aina maksaa. Jos et sinä niin vanhempasi, työnantajasi, joulupukki, helinä keiju.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Muttei sijoitussalkkua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ihmiset jaksaa kauhistella. Joku lapsi saa jotain, se on minulta pois. Minä, minä, minä.
Te niitä vauvoja olette, ei nämä syntyvät.
Luuletko et ne rahat tulee tyhjästä? Vihervassarimuijan ajatustapa, huoh.
Mun mielestäni tuo on ihan hyvä idea, käytännön järjestelyt vielä puuttuvat (sijoitusten riskit, vaikutus perheen tukiin ym.). Miksei valtio voisi kuukausittaisesta lapsilisästäkin maksaa osan lapsen säästöihin.
Vierailija kirjoitti:
Typerää. Haaskausta.
Parempi ottaa maahan suoraan aikuisia kehitysmaalaisia työttömiä. Orpo otti jo 200 000 kehitysmaalaista aikuista joiden ylläpito maksaa 3 mrd eur vuodessa.
Se tekee 50 eur/kk lisää maksettavaa jokaiselle suomalaiselle lisäverona tai tukien leikkauksina.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni tuo on ihan hyvä idea, käytännön järjestelyt vielä puuttuvat (sijoitusten riskit, vaikutus perheen tukiin ym.). Miksei valtio voisi kuukausittaisesta lapsilisästäkin maksaa osan lapsen säästöihin.
Lapsilisät voisi todellakin laittaa sijoituksiin. Niinhän ne nytkin menee varakkaissa perheissä, kun taas köyhissä ne menee viinaan, tupakkaan, peukkuun ja kannabikseen.
Tuota malliahan voi laajentaa niin että kaikki saavat tuon sijoitussalkun ja jos se mitään tuottaa, tuotot on nostettavissa vuonna x. Jos sattuu kuolemaan ennen sitä menee kaikki valtiolle.