Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.
Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.
Kommentit (447)
En ota itse itsestäni kuvia, mutta toki joskus olen perhekuvissa tai saatan vaikka pyytää puolisoa ottamaan minusta kuvan jossain reissussa. En jaa kuvia, vaan säilytän itselläni.
En oikein ymmärrä sitä kun kuvataan vaan jotain rakennuksia ilman, että kuvassa on vaikka joku perheenjäsen. Miksi katselisin pelkkää jotain katedraalia, siitä on sadattuhannet ihmiset ottaneet kuvia, mitä se katedraalikuva merkitsee? Myymälät täynnä kortteja, joissa se pönöttää. Jos taas käsken lapset sen katedraalin eteen niin voin vuosien päästä katsoa, että niinpä, tuolta ne näyttivät tuossa iässä ja tuollakin me käytiin.
Olen työskennellyt vanhusten kanssa ja he haluavat usein katsella valokuvia, niistä vanhoista perhevalokuvista voi muodostua tosi tärkeitä... itsekin joskus kiva katsoa jotain ihan lapsuuskuvia tai selailla kuvia joissa on edesmenneitä läheisiä ja muistella missä kaikissa kivoissa paikoissa käytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikki ole rumia sääliöitä niin ku sinä.
Mutta ei mua silti kiinnosta katsoa sun naamaa, vaan sitä maisemaa, nähtävyyttä tai mitä vaan siellä taustalla, jonka edessä sun naama pällöttää joka kuvassa. :D
-eri
No tätä mäkin olen ihmetellyt! Taj Mahal, Colosseum, mitä näitä nyt on, ja oma naama aina edessä :D. Ja selin seistään siihen nähtävyyteen, mitä mentiin kattomaan. Ei tajua. Ja kotimaankin kohteet, juhannuskokko, kansallispuistot, mikä vaan. Aina tyhjä hymy ja muikistus siinä edessä.
No, 2020 vissiin vaan on tällainen. Koetetaan kestää!
Kyllä aina filimikameroista lähtien on poseerattu nähtävyyksien ja hienojen maisemien edessä selin nähtävyyteen, koska ihmiset haluavat saada muistoja. Jo kauan ennen digikameroita ja somea siis. Valokuvia näytettiin myös muille. Outoa, jos joku ei tätä tiedä.
Mulla on fb-tili. Siinä kaksi kaveria, jotka liki joka ainut päivä postaavat kuvia itsestään. Sama naama, hiukan eri vaatetuksessa, hiukan eri (muutama sentti) kasvot eri kuvakulmassa kuin eilisessä tai tulevassa huomisessa kuvassa. Se sama hiton naama. Kyllä varmasti jokainen noiden kahden kavereista tietävät, miltä nuo näyttävät. Miksi jotkut tuota tekevät? Itseäni ei lainkaan kiinnosta samoja naamoja eri kuvakulmista nähdä aina kun heidän päivityksiään näen. Narsistista käyttäytymistä vai mistä tuollaisessa on kysymys? Onko jollain samoja kokemuksia tuollaisesta käyttäytymisestä?
Taas yksi minäminäminä (olen parempi kuin kaikki muut ja oikeammassa kuin kaikki muut väärintekijät yhyy)...
Miksi et pysty keskittymään vain itseesi ja omaan elämääsi (muokkaamaan se mieleiseksesi) ja anna muille samaa perusihmisoikeutta? Elä ja anna elää? Raskasta on rämpiä tyylilläsi tekaista muiden tekemisistä peppukipua?
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi minäminäminä (olen parempi kuin kaikki muut ja oikeammassa kuin kaikki muut väärintekijät yhyy)...
Miksi et pysty keskittymään vain itseesi ja omaan elämääsi (muokkaamaan se mieleiseksesi) ja anna muille samaa perusihmisoikeutta? Elä ja anna elää? Raskasta on rämpiä tyylilläsi tekaista muiden tekemisistä peppukipua?
Ai. Mä sain sen kuvan, että ap ei pidä itseään yhtään minään vaan ennemminkin häpeää. Semmosen ihmisen on vaikea ymmärtää, etteivät kaikki häpeä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on selkeästi oman itsetuntosi kanssa pahoja ongelmia. Itse olen välillä kuvannut videoclippiä itsestäni, kun olen ollut rullaluistelemassa. Puhunut jotain puhelimen etukameralle, ja sit kääntänyt takakameralle, kun olen vaikka mennyt loivaa pitkää alamäkeä tasaisen varmaa vauhtia.
Eiköhän se ole niin, että monella näillä insta yms. ihmisillä on itsellään se huono itsetunto. Itsetunto, joka riippuu siitä, että montako tykkäystä on tullut jne....
Kun ihminen on sinut itsensä kanssa niin silloin ei tarvitse nettiin laittaa mitään itsestään ja kerjätä huomiota. Sen ymmärrän, jos on oikeasti joku merkittävä henkilö tai todella tunnettu julkkis niin hän laittaa jotain nettiin, koska hän ja hänen elämä kiinnostaa muita. Kaiken maailman nettityrkyt on sitten asia erikseen.
Aha, aloit sit vääntää tuon mun kirjoittaman viestin tuollaiseksi. Itse en todellakaan kalastele mitään tykkäyksiä mistään päin. Ihan omaksi huviksi olen joitakin kertoja ottanut tällaisia videoclippejä. Näitä ottanut välillä ihan siksi, kun joinain vuosina kauden on päässyt aloittamaan verrattain aikaisin, ja joinain vuosina myöhemmin. Pääasiassa kamera on kuvannut ympäristöä ei itseäni. Näitä itseäni kuvaamisia, missä olen saattanut jotain sanoa on ollut 20% ja se loput 80% on ollut muuta kuvaamista. Et tuossa sitä mittasuhdetta. Mitä se ketään haittaa jos joku kuvaa itseään? Ihmeellistä takertumista ja saivartelua asioista.
Ihme, että Ap. voi kokea noin pahaa peppukipua siitä, että jotkut ottavat kuvia itsestään, ja hui kamalaa vielä julkaisevat ne jossain. Helpoimmalla pääsee, että ei ajattele liikaa muiden tekemisiä ja tekemisen syitä. Välttämättä asioiden tekemiselle ei mitään sen syvällisempää syytä ole. Asioita voidaan tehdä spontaanisti, ilman sen syvempiä tarkoitusperiä. On toisaalta jopa naurettavaa, että alkaa käyttää aikaa & energiaa tällaisen pohtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mä sain sen kuvan, että ap ei pidä itseään yhtään minään vaan ennemminkin häpeää. Semmosen ihmisen on vaikea ymmärtää, etteivät kaikki häpeä itseään.
Häpeää varmaan jokseenkin, mutta lisäksi nostaa itseään jalustalle polkemalla muita alas ja olemalla "parempi ja oikeammassa" kuin kaikki muut. Penää perusteluita "väärin tekemisistä", joita kukaan ei ole hänellekään velkaa.
Miksi ap näkee vaivaa muiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistäkään? Surkeita nämä kyylät neuroosikimput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeää varmaan jokseenkin, mutta lisäksi nostaa itseään jalustalle polkemalla muita alas ja olemalla "parempi ja oikeammassa" kuin kaikki muut. Penää perusteluita "väärin tekemisistä", joita kukaan ei ole hänellekään velkaa.
No eipä aloituksen jälkeen paljon "penäämistä" näy :D. Mä ymmärsin tän ihan vaan ihmettelynä ja pohdintana. Mut kumminkin. Myös mun mielestä on kiva seurata ihmisten touhuja ja tekemisiä somesta, ja se olisi tylsää ilman kuvia. En ärsyynny niistä yhtään. Omat kuvat on aina yhteiskuvia kissan kanssa :D. Niihinkin varmaan joku kyllästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä aloituksen jälkeen paljon "penäämistä" näy :D. Mä ymmärsin tän ihan vaan ihmettelynä ja pohdintana. Mut kumminkin. Myös mun mielestä on kiva seurata ihmisten touhuja ja tekemisiä somesta, ja se olisi tylsää ilman kuvia. En ärsyynny niistä yhtään. Omat kuvat on aina yhteiskuvia kissan kanssa :D. Niihinkin varmaan joku kyllästyy.
Heti ensimmäinen sana MIKSI...
Miksi ap vihakyttää epätoivottuja kuvia? Eikö reppana osaa "vaihtaa kanavaa" tai sulkea vempelettä, jossa epämieleistä sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap vihakyttää epätoivottuja kuvia? Eikö reppana osaa "vaihtaa kanavaa" tai sulkea vempelettä, jossa epämieleistä sisältöä?
Joo. Ja sana miksi on kysyvä, ei syyllistävä.
Mä ihmettelin tänään, miksi mun kissa on rahjannut mun kengän kylppäriin. Ihmettelin, en tuominnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelin tänään, miksi mun kissa on rahjannut mun kengän kylppäriin. Ihmettelin, en tuominnut.
Voi usein olla myös syyllistävä ja tässä yhteydessä onkin, koska humblebrag ja julistus: kun ap itse ei ota omakuvia, hän on itsensäkuvaajien yläpuolella. Ap yksinkertaisena sieluna ei ymmärrä tai siedä itsestään poikkeavaa käyttäytymistä (väärin ja sopimatonta), mikä tekee hänestä mahdollisesti todella raskaan ihmistyypin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi esittää. TIedät ihan tasan tarkkaan, että 'miksi?' voi olla myös syyllistävä, tai jos et tiedä, sinulta jäänee aika paljon muitakin nyansseja tajuamatta ihmisten välisestä kommunikaatiosta.
Ap kirjoittaa olevansa liian vanha 33-vuotiaana ymmärtämään, mutta kuten yllä jo todettiin, ihmiset ovat ottaneet omakuvia noin 200 vuotta ja kauan sitä ennen niitä on maalattu ja piirretty. Ei ole ihan viisasta väittää, että itsensä kuvaaminen olisi viime vuosien keksintö, vaikka kieltämättä se onkin lisääntynyt.
"En oikein ymmärrä sitä kun kuvataan vaan jotain rakennuksia ilman, että kuvassa on vaikka joku perheenjäsen."
Puhun vain omasta puolestani. Harrastan valokuvausta, joten ajattelen lähes koko ajan visuaalisesti ja minusta on kiva kokeilla millaisia kuvia saan itse aikaiseksi. En ole ammattilainen eikä minulla ole hienoa kalustoa, mutta voin silti leikitellä kameran kanssa.
Kaikilla ei sitä paitsi ole perhettä lainkaan eikä ystäviä. Mikseivät he saisi kuvata arkkitehtuuria tai maisemia paikoissa, joissa ovat olleet?
Vierailija kirjoitti:
Ihme, että Ap. voi kokea noin pahaa peppukipua siitä, että jotkut ottavat kuvia itsestään, ja hui kamalaa vielä julkaisevat ne jossain. Helpoimmalla pääsee, että ei ajattele liikaa muiden tekemisiä ja tekemisen syitä. Välttämättä asioiden tekemiselle ei mitään sen syvällisempää syytä ole. Asioita voidaan tehdä spontaanisti, ilman sen syvempiä tarkoitusperiä. On toisaalta jopa naurettavaa, että alkaa käyttää aikaa & energiaa tällaisen pohtimiseen.
Mistä sait edes sen käsityksen, että tässä olisi edes 0,00001% peppukipeyttä
Harvoin kuvaan itseäni, mutta välillä kyllä ja vain silloin tietenkin kun julkaisen jossain facebookissa esim. Mulla on oletus, että jotku ihmiset haluaa nähdä toisten kasvoja aina välillä, joten sillointällöin tulee sitten tarjottua sellanen mahdollisuus.
Tai joskus ne mun kasvot vain on osa jotain tapahtumaa esim. kissa on söpösti olkapäällä, niin se vaikuttaisi kuvan kokonaisuuteen jos mun pää ei näkyisi siinä ollenkaan.
Ihan vaan sellasia "yksin kuvassa selfietä" en kyllä ota koskaan, aina on yleensä joku lemmikki tai muu asia kuvassa myöskin.
Täytyy sanoa, että useimmat valokuvat ovat vähän hassuja. Huomaan, että mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä vähemmän nautin valokuvista mitä muut lähettää omasta elämästään. Esim. kaveri lähetti lomakuvia kesällä, niin olihan niistä kiva nähdä että hauskaa oli, mutta yksikin kuva ehkä olis riittänyt. Seuraavat 20 kuvaa samasta lomasta niin..joojoo selväksi tuli mukavaa on siellä.
Samoin huomaan että itsekkin olen alkanut ottamaan vähemmän ja vähemmän valokuvia. Ennen tuli jokainen lenkki ikuistettu koirakuvilla faceen, mutta nykyään sitä vain nauttii elämästä, ehkä kerran kuussa tulee kuvattua.
Eikä matkoilla ollessakaan tule kuvattua: Maisekuvat puhelimella otettuna ei näytä kotona enää yhtään miltään ja kuvat vaikkapa eläintarhasta on liian geneerisiä: Kun niitä jälkeenpäin katsoo, niin ne on aika tylsiä kuvia, valokuva-albumissakin kuva jostain jääkarhusta 30 vuoden takaa, niin ei herätä kyllä yhtään mitään tunteita se kuva.
Voi ei ap. Sinun kannattaa hakeutua terapiaan. Itsetuntosi ei ole nyt ainakaan ihan kohdillaan.
Me myself and I
Olen kaunis