Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.
Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.
Kommentit (447)
Tietävät olevansa apinainsukua. Yrittävät jotenkin olla parempia.
Narsismi on nykypäivänä räjähtänyt valloilleen.
Monet alaikäiset tykkäävät peilailla ja kuvata itseään. Kuuluu identiteetin hakemiseen ja muovautumiseen.
Mutta aikuiset. Jatkuvaa ihmetystä, myötähäpeäähän ja sääliähän se aiheuttaa - etenkin vanhempien ihmisten kohdalla. Kehitys vaikuttaa jääneen välipysäkill, avoimen narsistiseen katsokaa minua -vaiheeseen. Aikuisillakin pitää toki olla oikeus hassutella, leikkiä, pelata ja pelleillä. Minä-minä-minä-sisällöt voisi ehkä kuitenkin jättää julkaisematta. Riittäisikö, jos tuijottaa vaan lisää sitä peiliä tai katselee omakuvia & videoita omalta puhelimalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, miksi naiset nykyään ottavat ja otattavat aina kuvia perseestään ja esittelevät kaikkialla muutenkin sitä? Nykyään naiset ovat ja ennenkaikkea myös itse kokevat ilmeisesti olevansa pelkkiä perseitä. Se on se, mitä bodataan, minkä muodoista keskustellan ja jaetaan neuvoja sen muokkaamiseksi. Uima-asut ovat paljasperseisiä, kaduilla kuljetaan melkein paljasperseisinä, jne.
Otetaan esimerkiksi miesjulkkis, joka esittele vaikkapa melontaharrastustaan. Kuvissa hän seisoo kanoottinsa vieressä. Jos kyseessä on taas naisjulkkis, niin kuvissa hän pyllistää...
Jos et nyt yleistäisi kaikkiin naisiin jos jotkut tätä tekee.
En ole sama, mutta kai nyt pointin tajusit vaikka kuulostikin yleistykseltä? Miehet ei kuvissa pyllistele, miksi MONI nainen taas pyllistelee?
Monella ihmisellä on niitä kuvia naamasta, yleensä sama kuvakulma ja harjoiteltu pose. Minä eilen, minä tänään, minä huomenna. Minä minä. Ja filtterit raikaa. Mutristetaan huulia, näytetään paviaaneilta.
Sen älyttömyyden ja narsistisuuden tajuaa, kun sattuu löytään mummolasta vanhan valokuva-albumin. Niissä on kuvia perheestä, tapahtumista kuten syntymäpäivät ja joulu.. jonkun lapsen eka kylpy jne. Muistoja.. miettikää kun näistä naamakuvista tehtäis samanlainen albumi nuoremmalle sukupolvelle?
Tässä 55 mummon naamaa, tässä mummon belfie, tässä mummon bikinipeppu makuuasennossa. Haloo.
Moni pyllistelee, koska yritetään saada hyväksyntää sillä, että peppu täyttää jonkun keksimät standardit..
Se onkin hauskaa, kun niitä oikeesti treenattuja peppuja näkee ehkä kerran kuussa.. mut insta on niitä täynnä.. se on se pose vaan
Facebookin kuvissa tummelit hoikentuu 20 kiloa, vähintään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, miksi naiset nykyään ottavat ja otattavat aina kuvia perseestään ja esittelevät kaikkialla muutenkin sitä? Nykyään naiset ovat ja ennenkaikkea myös itse kokevat ilmeisesti olevansa pelkkiä perseitä. Se on se, mitä bodataan, minkä muodoista keskustellan ja jaetaan neuvoja sen muokkaamiseksi. Uima-asut ovat paljasperseisiä, kaduilla kuljetaan melkein paljasperseisinä, jne.
Otetaan esimerkiksi miesjulkkis, joka esittele vaikkapa melontaharrastustaan. Kuvissa hän seisoo kanoottinsa vieressä. Jos kyseessä on taas naisjulkkis, niin kuvissa hän pyllistää...
En ole sama, mutta kai nyt pointin tajusit vaikka kuulostikin yleistykseltä? Miehet ei kuvissa pyllistele, miksi MONI nainen taas pyllistelee?
Tubessakin julmetusti videoita missä naiset esittelee jotain taitojaan eivätkä pysty sitä tekemään ilman perseen esittelyä samalla. Vähän niinkuin vie uskottavuuden koko hommalta tällainen itsensä esineellistäminen.
hienoa kun seuraava leireille keräys alkaa pellet ovat jo tatuoineet tai pärstä kuvansa antaneet. saksassa oli paljon vaikeampaa vaikka hyvään tulokseen silti pääsivät.
Vierailija kirjoitti:
Sillä on hyvä validoida itsensä ja arvottaa asemansa nykymaailmassa. ;)
Nykymaailma menee kohti konflikteja.
Hyvä aloitus, olen itsekin pohtinut samaa tietenkään löytämättä selkeää vastausta.
Itsensä kuvaaminen muistoksi tai päiväkirjamaisena arkistointina on hieman erikoista, sillä eihän kukaan näe itse omia kasvojaan. Selfiet kuvaavat perspektiiviä jossa ihminen haluaa nähdä itsensä toisten silmin ja muiden katseen kautta - miten esittäytyy muille ja miten muut minut näkevät. Muistot ovat ensimmäisen asteen havaintoja jossa ihminen ei näe itse itseään vaan ympäristön, selfiet ja itsensä kuvaaminen sitten taas toisen asteen havaintoja jossa se 'minä' voidaan havainnoida toisen silmien kautta.
Kyseessä on joitain osin siten myös tarve hallita ja kuratoida minäkuvaa ja miten muut minut näkevät. Tätä kontrollia ei ole jos elää vain suoraa ensimmäisen asteen havainnoissa (elämä jossa ihminen ei näe jatkuvasti omia kasvojaan tai kehoaan, eikä siten kontrolloi miten muut hänet näkevät).
En ole ollut enää moneen vuoteen somessa niin onneksi sillä välttyy toisten naamakuvilta ja poseerauksilta hyvin pitkälti.
Nykyään otan itsestäni kuvia lähinnä työnhaun CV:tä varten.
Joskus jonkun kuvan otan niin, että siinä on myös sukulaisia ja se kuva teetetään muista ihmisistä otettujen kuvien lisänä lapsen valokuva-albumiin. Joo olen vanhanaikainen. Tiedostokuvat jäivät aina katsomatta joten päädyin vanhaan tapaan käyttää kuvia.
Ja en yleensä juuri koskaan lähettele kenellekään omia ”selfieitäni”. Tällaista elämää somen ulkopuolella. Kiinnostaa kaikki muu enemmän kuin oma naama nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet kuvaa lihaksiaan esim 6 pack.
Esittää kokevansa itsensä vieraaksi sosiaalisessa mediassa --> valittaa aiheesta sosiaalisessa mediassa. Et vain taida olla ihan niin fiksu kuin kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
Esittää kokevansa itsensä vieraaksi sosiaalisessa mediassa --> valittaa aiheesta sosiaalisessa mediassa. Et vain taida olla ihan niin fiksu kuin kuvittelet.
Hei,
olen aiempiin vastaaviin kommentteihin todennut, etten tätä palstaa lukuun ottamatta käytä lainkaan sosiaalista mediaa. Käsitykseni perustuu perinteisestä mediasta välittyvälle informaatiolle, joka vahvasti nostaa esiin sosiaalisen median sisältöjä - näin tekevät myös aiemmin ihan luettavaa sisältöä julkaisseet lehdet. En koe oloani vieraaksi sosiaalisessa mediassa, johon en koskaan ole tilejä tehnyt, vaan yltiövisuaalisessa nykykulttuurissamme ylipäätään.
Fiksuksi en koskaan ole itseäni väittänyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
olen aiempiin vastaaviin kommentteihin todennut, etten tätä palstaa lukuun ottamatta käytä lainkaan sosiaalista mediaa. Käsitykseni perustuu perinteisestä mediasta välittyvälle informaatiolle, joka vahvasti nostaa esiin sosiaalisen median sisältöjä - näin tekevät myös aiemmin ihan luettavaa sisältöä julkaisseet lehdet. En koe oloani vieraaksi sosiaalisessa mediassa, johon en koskaan ole tilejä tehnyt, vaan yltiövisuaalisessa nykykulttuurissamme ylipäätään.
Fiksuksi en koskaan ole itseäni väittänyt.
Ap
Rumilukset hiljaa.
Mä taas rakastan visuaalisuutta, ja oon aina tykännyt valokuvista.
Tykkään kuvata kaikkea kaunista, ja jos olen siinä kuvaustilanteessa jonkun kanssa, otan yleensä aina yhteiskuvan myös.
Tykkään jälkeenpäin katsella niitä kuvamuistoja aika useinkin, missä olen tärkeiden ihmisten kanssa, ja sen lisäksi että tykkään muistella niitä kauniita paikkoja tai hauskoja hetkiä, tykkään nähdä myös itseni niissä kuvissa, koska siitä muistosta tulee itselleni ns elävämpi, kun näen niissä itsenikin enkä vain sitä mitä näin silloin omin silmin.
Laitan myös someen suurimman osan niistä kuvista, mutta en kylläkään tykkäyksien johdosta, vaan siksi että ne ns parhaat kuvat on siellä kivassa järjestyksessä ja jonkun kuvatekstin kanssa.
Somessa itselläni on vain muutamia kymmeniä "seuraajia", enkä hyväksykkään ketään enempää tai ns puolituttuja, koska ei muiden kuin läheisten tarvi nähdä elämäni sisältöä. Joskus laitan myös pelkästään täysin yksityiseksi jaon, ettei sitä nää kukaan muu kuin kuvassa olevat tai vain minä.
Ns selfieissä priorisoin sen että se on yhteiskuva läheisen kanssa, en sitä miltä näytän. Summa summarum, kuvat ovat itseäni varten muistoiksi, ja ne tuntuvat todellisemmilta kun itsekkin olen niissä.
No jos puolisosi on potkaissut sinut pihalle koska olet päästänyt itsesi kuntoon jossa et ole enää haluttava, on etsittävä uusi elättäjä. Uutta matoa koukkuun. Teet pedikyyrin manikyyrin ja mitä niitä on, otat selfien ja käsittelet kuvan. Vyötäröltä pois, rintoihin ja peppuun lisää. Suurennat silmiä ja törrötät huulia. Kyllä joku tarttuu syöttiin kunhat et itse ole ronkeli.
Minusta ei ole mitään järkeä, kun joidenkin ihmisten somesisältö on lähes pelkästään omat naamakuvat parhaalta puolelta kuvattuna ja samalla ilmeellä. Siinä ei ole yhtään mitään mielenkiintoista. Onneksi tuollaiset tutut ihmisetkin alkavat näkyä vähemmän omassa feedissä, kun kuvia ei availe tai laita tykkäyksiä. En tajua, miten kehtaavat. Tuollaisesta tulee hyvin itsekeskeinen kuva ihmisestä. Teinit vielä ymmärrän, että etsivät itseään, mutta että jotkut nelikymppisetkin tekevät tuota, niin en tajua. Minä tykkään kyllä, että kuvissa on ihmisiä tekemässä ja kokemassa asioita, mutta että pelkkä pärstä tai kokovartalokuva samassa eteisessä/makuuhuoneessa samalla ilmeellä jatkuvasti...