Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.
Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.
Kommentit (447)
Kuvia otetaan monista syistä ja loppu viimeksi ihan vain, koska on olemassa kuvaamisen mahdollistavat välineet. Sinullakin on mahdollisuus olla ottamatta kuvia yhtään mistään, mutta suothan yhtälailla kuvaajille kuvausrauhan. Kenenkään syyt eivät kuulu sinulle kunhan eivät sinua luvatta ikuista.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei ap. Sinun kannattaa hakeutua terapiaan. Itsetuntosi ei ole nyt ainakaan ihan kohdillaan.
Olipa yllättävä kommentti. Voin aivan hyvin, kiitos - kunhan pohdiskelin ilmiötä. No, emmehän kaikki ole Medusoja, jotka tuhoutuvat omasta katseestaan!
Ap
Sen kuvan tekee juuri erityiseksi se että siinä on joko minä tai minulle läheinen ihminen tai me yhdessä. Taustalla voi olla joku hieno nähtävyys tai maisema. Minusta tuntuu oudolta ottaa pelkästään kuvia rakennuksista tai luonnosta, kun ne on sitten ihan samanlaisia kuin kenen tahansa ottamat kuvat tai huonompia kuvia kuin jonkun ammattivalokuvaajan ottamat kuvat. Tykkään itsekin katsella kuvia, joissa on muita ihmisiä. Toki kaikissa kuvissa ja videoissa ei tarvitse itse tai muiden esiintyä. Osa voi olla pelkkää maisemaa. Otan vähän kaikenlaisia kuvia. Kyllähän ne on muistoja, että tuolla on käyty ja voidaan jakaa tietoa omista tekemisistä ja kokemuksista myös muille. Itse ainakin inspiroidun muiden kuvista.
Minä en käsitä näitä viiskymppisiä akkoja, joilta saattaa tulla useampia kertoja päivässä kuva omasta naamasta johonkin facebookkiin tai vastaavaan. Samassa yhteydessä luetellaan kaikki mitä on päivän/viikonlopun aikana tehty. Toinimummon nimipäivät, aurinko paistoi tänään, lintu lensi taivaalla, söin jäätelöä/salaattia/yms. Täytyykö koko elämä raportoida ja sitä samaa naamaa päivittäin puskea internettiin? Viiraako näillä päässä vai mikä homma?
Haluavat lähettää signaalin "hei, olen olemassa!"
Jengi ottaa selfieitä kiimassa ja joka napinpainaluksen jälkeen toivovat, että ruudulle ilmestyy paremmannäköinen naamataulu.
Kun kukaan muu ei suostu ottamaan kuvia.
onhan ihmiset kauniita, esim. mallit. on kiva esitellä itseään itselle ja muille, tiktokista sen voi katsoa. vanhat ei jaksa pysyä kehityksen mukana.
Mitä Sisäännä Penttilän lapsi sanoo?
Miltä näyttää äidin toosa?
Ne on niitä instababyja jotka haluu filmata ja ihailla itteesä ja muittenkii pitäs heistä tykätä. Niillä on naamat, etenkii huulet turvotettu ja persiit myös.
Yöks.
Jos heistä ei tykätä ni ottavat lissää botoxii ja uusia kuvia itestää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en käsitä näitä viiskymppisiä akkoja, joilta saattaa tulla useampia kertoja päivässä kuva omasta naamasta johonkin facebookkiin tai vastaavaan. Samassa yhteydessä luetellaan kaikki mitä on päivän/viikonlopun aikana tehty. Toinimummon nimipäivät, aurinko paistoi tänään, lintu lensi taivaalla, söin jäätelöä/salaattia/yms. Täytyykö koko elämä raportoida ja sitä samaa naamaa päivittäin puskea internettiin? Viiraako näillä päässä vai mikä homma?
No kyllähän nyt Toini-mummon nimpparit pitää raportoida! 😄
(Nauroin, oli hauska kommentti)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on fb-tili. Siinä kaksi kaveria, jotka liki joka ainut päivä postaavat kuvia itsestään. Sama naama, hiukan eri vaatetuksessa, hiukan eri (muutama sentti) kasvot eri kuvakulmassa kuin eilisessä tai tulevassa huomisessa kuvassa. Se sama hiton naama. Kyllä varmasti jokainen noiden kahden kavereista tietävät, miltä nuo näyttävät. Miksi jotkut tuota tekevät? Itseäni ei lainkaan kiinnosta samoja naamoja eri kuvakulmista nähdä aina kun heidän päivityksiään näen. Narsistista käyttäytymistä vai mistä tuollaisessa on kysymys? Onko jollain samoja kokemuksia tuollaisesta käyttäytymisestä?
Poistaisin heti tuollaiset ällöttävät kaverit.
Hyvä kysymys, jota sietää miettiä. Nykyihminen on itserakas ja samalla niiiin ahdistunut.
kuuntelepa keltikankaan podcastin tuubissa. vallalla on yksilökeskeinen aika. sehän näkyy kaikin puolin.
t. ei (digi)-kerjäläinen
F A C E B O O K ON NIIN OLLUT POP
PÄRSTÄKUVIA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei ap. Sinun kannattaa hakeutua terapiaan. Itsetuntosi ei ole nyt ainakaan ihan kohdillaan.
Olipa yllättävä kommentti. Voin aivan hyvin, kiitos - kunhan pohdiskelin ilmiötä. No, emmehän kaikki ole Medusoja, jotka tuhoutuvat omasta katseestaan!
Ap
Jos kysymystäsi pitää ruveta freudilaisesti käsittelemään, niin asia on juuri päinvastoin. Hyvän itsetunnon omaava ei ota selfieitä ja pistä niitä nettiin, koska selfiet ovat huomion ja palautteen kerjäämistä.
Silkkaa itsekeskeisyyttä ja omahyväisyyttä. Siis sitä että ovat niin itseään täynnä että luulevat ensinnäkin olevansa jotenkin kauniita tai kuvauksellisia että muut sitten halyaa niitä nähdä jos/kun jakavat niitä muille.
en ymmärrä minäkään, sellaista ylenpalttista selfieiden ottoa. Itse saatan ottaa joskus selfien kun on nätti meikki tai kun tulen suoraan kampaajalta niin tekee mieli ikuistaa se hyvä fiilis mutta jatkuvasti...eh,miksi? Uskaltaisin väittää että usein taustalla on huono itsetunto tai päinvastoin liian korkea sellainen.
eräs eksä oli siinä suhteessa kummallinen että käytös kertoi matalasta itsetunnosta ja tyytymättömyydestä ulkonäköönsä ja painoon joka ei ollut edes mitenkään liian korkea, ja puheissakin puhui itsestään ettei ole malliainesta , mutta kuitenkin selfieitä piti olla ottamassa itsestä eri maisemissa, juoksulenkilläkin, missä hyvänsä. Kerran etsi jotain tiettyä kuvaa näytettäväksi minulle galleriastaan ja piti kelata taaksepäin pari vuotta niin se selfieiden määrä.....tuli olo että olenko itse epänormaali jotenkin kun viime selfie taisi olla vuosi taaksepäin siitä hetkestä :D