Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.
Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.
Kommentit (447)
Minä taas ihmettelen, miksi naiset nykyään ottavat ja otattavat aina kuvia perseestään ja esittelevät kaikkialla muutenkin sitä? Nykyään naiset ovat ja ennenkaikkea myös itse kokevat ilmeisesti olevansa pelkkiä perseitä. Se on se, mitä bodataan, minkä muodoista keskustellan ja jaetaan neuvoja sen muokkaamiseksi. Uima-asut ovat paljasperseisiä, kaduilla kuljetaan melkein paljasperseisinä, jne.
Otetaan esimerkiksi miesjulkkis, joka esittele vaikkapa melontaharrastustaan. Kuvissa hän seisoo kanoottinsa vieressä. Jos kyseessä on taas naisjulkkis, niin kuvissa hän pyllistää...
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan rehellisesti turhamainen ja tykkään, kun mua kehutaan somessa. Ei sen kummempaa. Ymmärrän kyllä että aapeetä harmittaa olla l...ski.
Toi läskiksi haukkuminen on jo niiiiin kulunutta ja typerää, että et sitten mitään muuta keksinyt! Ja sitäpaitsi, mielummin läski kuin ihan h.. vetin tyhmä itseään kuvaava tyhjäpää. Laihtua aina voi mut tyhmä pysyy tyhmänä!
Millä lailla elämäänsä ja kuviansa silloin tällöin yksityisessä somessa ystäville, läheisille ja sukulaisille jakava on tyhjäpää?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, miksi naiset nykyään ottavat ja otattavat aina kuvia perseestään ja esittelevät kaikkialla muutenkin sitä? Nykyään naiset ovat ja ennenkaikkea myös itse kokevat ilmeisesti olevansa pelkkiä perseitä. Se on se, mitä bodataan, minkä muodoista keskustellan ja jaetaan neuvoja sen muokkaamiseksi. Uima-asut ovat paljasperseisiä, kaduilla kuljetaan melkein paljasperseisinä, jne.
Otetaan esimerkiksi miesjulkkis, joka esittele vaikkapa melontaharrastustaan. Kuvissa hän seisoo kanoottinsa vieressä. Jos kyseessä on taas naisjulkkis, niin kuvissa hän pyllistää...
Jos et nyt yleistäisi kaikkiin naisiin jos jotkut tätä tekee.
Jos ihan taviskin julkaisee yksityisessä somessa kuvan maisemasta niin 10 tykkää, kun kuvissa on ihmisiä 300 tykkää. Saati jollain julkisilla profiileilla. Ihmiset haluaa nähdä niitä ihmisiä siellä somessa.
Sun some näyttää niitä kuvia mitä siellä katsot ja selaat, jos katsot vain takapuoli poseerauksia alkaa algorytmi näyttää vain niitä. Oma vikasi. Katso koirakuvia ja videoita niin se täyttää feedisi niillä. Mitään siel ei tarvitse katsoa mitä ei halua.
Helpompi siitä omasta elämästä ja arjesta on jakaa kuvia siellä omassa yksityisessä somessa mistä lähipiiri näkee ne kuulumiset kerralla kuin erikseen päivitellä kaikki perusjututkin jokaisen kanssa erikseen.
Tämän lisäksi harrastan tiettyä lajia mihin liittyviä tilejä seuraan ja tästä harrastuksesta itsekin päivitän someen ja kyllä niissä välillä kasvotkin näkyy. Ja haluan kyllä nähdä näiden ihmistenkin kasvot keitä seuraan. Ei sen ihmeempää.
Siis eihän sun tarvi seurata somessa mitään mitä et itse halua? Jos joku tykkää kuvata itseään niin eihän kaikkien tarvi? Jotkut esim tekee työtään ulkonäöllään.
Vierailija kirjoitti:
Somessa huomaa miehen ja naisen eron. Mies ottaa kuvia asioista, nainen itsestään.
Kyllä ne miehetkin itseään kuvaa ja esim salilla ja rannalla.
Kyllä mä välillä otan itsestäkin kuvia someeni kaiken muun lisäksi. Ja esim kumppanin ja ystävien kanssa tapahtumissa ja reissuissa. Näin tekee muukin lähipiiri. Kaikilla yksityiset somet joten ei ulkopuolisia rasita. Kiva selata näitä muistoja myöhemmin. Ja esim talvella katsella vaikka edellisen kesän hauskoja hetkiä ja muistoja.
Eihän kaikki ymmärrä miksi someen kuvataan lemmikkejä tai lapsiperhe elämääkään mutta samoista asioista kiinnotuneet näitä mieluusti katsoo ja seuraa. Jotkut ei sitten jaksa katsella mitään maisema ja matkakuvia. Me ollaan erilaisia ja kiinnostuneita eri asioista.
Ei kai kukaan normi elämässä itseään päivittäin kuvaa ellei ole joku julkinen työ tai influensseri tai esim nuoret joille tämä on tapa kommunikoida toistensa kanssa?!
Sitte on nämä tyypit jotka roikkuu somessa ja kyttää kaikkien julkaisut, kuvat ja tarinat muttei ikinä itse julkaise mitään tai tykkää ja kommentoi mitään. Stalkkeri fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto. Tarvitaan jatkuvaa palautetta muilta, ’olet kaunis’ ’wow’ ’ootpa kuuma’ tai ’olisinpa minäkin siellä kaukomatkalla, mutta kun sulla on varaa ja mulla ei’ - itsensä nostatusta.
Sanoisin, että some ihan kokonaisuudessaan on tehnyt maailmasta sen mitä se nyt on. Sen vaikutus ihmisen mielen tiivistymiseen absoluuttiseen itsekeskeiseen mustavalkoisuuteen on auttanut nykyiset valtiaat sinne missä ovat. Trumpista esim. ei ikinä olisi tullut presidenttiä ilman tätä skeidaa.
En kyllä tiedä ketään omasta ystäväpiiristä kenen kuviin kommentoitaisiin noin. Lähinnä tykätään kuvista ja julkaisuista. Olisi epämiellyttävää ja kiusallista joku ihastelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itserakkaat ihmiset ottavat itsestään kuvia ja kaiken kukkuraksi julkaisevat niitä.
Luontokuvat ja matkakuvat joissa itse ei olla pääosassa, ovat puolestaan fiksumpien hommaa.
Emt jos joku haluaa ottaa itestään kuvia niin mikäpä siinä...
Mut se, että postaa niitä joka päivä someen ja odottaa että muut ihmiset käyttävät päivästään aikaa siihen että tulevat kattomaan sun tän päivän naamakuvaa.
No. Itsekkyys ja itsekeskeisyys. Niitä some on korostanut.
No ne varmaan katsoo ketkä seuraa tätä ihmistä, sehän on vapaaehtoista.
Siis puhutaanko tässä julkkiksista ja influenssereista joille tämä on työtä vai tavallisista ihmisistä jotka julkaisee kavereille?
Vierailija kirjoitti:
Sun some näyttää niitä kuvia mitä siellä katsot ja selaat, jos katsot vain takapuoli poseerauksia alkaa algorytmi näyttää vain niitä. Oma vikasi. Katso koirakuvia ja videoita niin se täyttää feedisi niillä. Mitään siel ei tarvitse katsoa mitä ei halua.
Kyllä Youtube pukkaa niitä perse clickbite kuvia, vaikka ei niitä selaa. Riittää, että profiilissa on mies.
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla elämäänsä ja kuviansa silloin tällöin yksityisessä somessa ystäville, läheisille ja sukulaisille jakava on tyhjäpää?
Jo se että kysyt tuota, on vastaus omaan kysymykseesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo se että kysyt tuota, on vastaus omaan kysymykseesi!
Harrastan maastopyöräilyä ja maantiepyöräilyä ja julkaisen siihen liittyviä kuviani yksityisellä tililläni jota seuraa suku ja ystävät ja samaa lajia harrastavia niin olen tyhjäpää? Okei, outo yleistys.
Kuvien ottamisen vielä jotenkin ymmärtää, mutta tuota melkein maanista kuvien jakamista netissä ei sitten millään.