Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?

Vierailija
23.08.2026 |

Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.

Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.

Kommentit (447)

Vierailija
301/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhempainvapaalla ja otan kuvia itsestäni ja lapsista usein. Olisi kiva, että minustakin ja vanhemmistani olisi vuosien varrelta enemmän kuvia. Saatika jo kuolleista sukupolvista. Toki, olen historiahullu, että kaipa se selittää viehtymystä dokumentointiin ilman varsinaista poseeraamista. Ajankuvan taltiointia. En julkaise missään somessa kuvia tuntemattomille kyylättäväksi.

Ps en todellakaan ymmärrä nähtävyyksien kuvaamista. Joku Taj Mahal tai Eiffel on kuvattu miljoonia kertoja taitavampien kuvaajien toimesta kunnollisilla kameroilla.

Samaa mieltä. Perusnähtävyydet, joista löytyy sata kertaa paremmin otettuja kuvia viidessä sekunnissa on aivan yliarvostettuja ja epäkiinnostavia.

Niin juujuu... , jos ei ole käynyt missään, niin parempi ostella postikortteja. 

Vierailija
302/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä seuraa vain massaa ja tästä syystä heti räpsivät kuvia itsestään kuten kaikki muutkin ajattelematta sitä tai mitään muutakaan kovin syvällisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole itsetunto-ongelma jos ei halua kuvata omaa naamaansa. Ihmettelen itsekin sitä jatkuvaa pärstän kuvaamista ja oman kropan esittelyä. Ihan kahelia. Voi sitä joskus mutta rajansa kaikella. Sitten itketään kun ihmiset arvostelee, koomista. 

Ei toki, mutta se että haluaa välillä niin tehdä ei myöskään ole mitenkään kummallista tai sairaalloista. Ei oikein tule selväksi tässä minkä tyylisistä omakuvista nyt on kysymys: sellaisesta pakonomaisesta poseeraamisesta tyyliä kuntosalilla joka laitteessa ja päivittäisten samanlaisten kuvien postaamisesta jonnekin, vai ihan ylipäätänsä minkäänlainen omakuvien ottaminen. Jotenkin ap:n aloituksesta ja myöhemmistä viesteistä sai enemmän käsityksen, että kyseessä on jälkimmäisen ihmettely. Tätä ajatusmaailmaa taas itse ihmettelen.

Vierailija
304/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikki ole rumia sääliöitä niin ku sinä.

No sinäkö olet joku malli, prinsessa vai prinssi joka palvoo omaa MINÄ  kuvaa 🤔?? 

Vierailija
305/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksipä ei ottaisi kuvia. Kun nyt olen tämmöinen todella komea, raamikas ja urheilullinen juippi niin pitäähän niitä kuvia tykitellä nettiin ja usein. Pääsevät ladyt siellä ihastelemaan olemustani.

Kirjoittaa "itserakas" tyyppi, joka ehkä itse saa kiksejä katsoessaan omia kuvia. Niinhän yhdessä laulussa lauletaan "ja joku Ilpo itseänsä koskettelee...."🙈😡🙈!! 

Vierailija
306/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin kaunis ja hyvävartaloinen 70-vuotias mies, joten otan mieluummin kuvia itsestäni kuin rutjakkeista.

Hohhoijaa..... 🙈 elämä voi olla tyhjää🤔?? 

Vierailija
307/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on iät ja ajat ihastellut itseään heijastavista pinnoista. Ensin lammen pinnasta, sitten peilistä ja nykyään ihastuttavasta itsestään voi ottaa muistoksi kuvaa, joka säilyy hyvin jälkipolvillekin. Jos apinalle antaa peilin, mitä veikkaat peilaileeko se itseään alituiseen? Sellaista se on ihmisapinan narsismi.

Vierailija
308/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kalkkis valita. Elä säkki pimeydessä jos oman naaman rumuus ottaa noin koville. Anna muiden nauttia. Mene ankeuttaja muualle siitä hyvää viikonloppua pilaamasta.

Sinä varmasti "hyvänä viikonloppuna" kuvaat vain omaa naamasi että on mitä julkaista taas...!! 

Vierailija
309/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itserakkaus ja omahyväisyys. Eihän siihen ole muuta syytä. Tai no tekosyitä on miljoonia mutta pohjimmiltaan kaikki ne tekosyytkin perustuu itserakkauteen ja omahyväisyyteen

Vierailija
310/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuvaan itseäni lähinnä juuri siksi, et ei tulisi tuollaista aapeen kuvaamaa pelkoa itseni näkemisestä. Ettei oma todellinen ulkonäkö irtautuisi liikaa omista mielikuvista, ja ettei ne kuvat, kun niitä väistämättä otetaan, yllättäisi, kauhistuttaisi tai ällöttäisi, vaan olisin selvillä siitä, mitä odottaa. Että pysyisin sinuina sen kanssa, miltä näytän.

Tämän perustelun ymmärrän.

Siis peili on sitä varten. Peili ei valehtele, eikä sitä voi muokata. En ota koskaan kuvia itsestäni. Aina muista tai tapahtumista. 

Näytät peilissä eriltä, kuin kuvissa.

Olen aina miettinyt miten se on mahdollista. Siis jos ei käytä filtteriä. Jos mä katon peiliin ja otan siitä kuvan niin ne on ihan eri näköisiä. Vähän kuin se mysteeri miten passikuvat on aina kamalia. Ja siis mielestäni peilikuvani on parempi kuin kuva. 

Samaa olen miettinyt, mutta niin se vain on. Minäkin olen omasta mielestäni paremman näköinen peilissä ja sen toisintaminen kuvaan on vain mahdotonta. Todennäköisesti jonkinlainen psykologinen juttuhan sen on oltava, ehkä sitä kiinnittää helposti peilissä enemmän huomiota tiettyihin piirteisiin itsessä? Riippuen mielentilasta joko negatiivisiin, tai positiivisiin. Ihan yleinen asiahan on myös ettei lihava ihminen välttämättä tajua olevansa lihava ennen kuin näkee totuuden paljastavia kuvia itsestään. Tai paljon laihtunut ihminen näkee peilissä edelleen sen lihavan itsensä eikä suinkaan todellista laihtunutta versiota. Ja pukukopit! Olen niissä jostain syystä aina aivan eri tavalla ruma, kuin omassa peilissä.

Olen laittanut sen ottamani kuvan siihen peilikuvanaamani viereen ja se ero on järkyttävä. Itseasiassa pitäisi koittaa niistä vielä ottaa kuva vierekkäin. Rumeneekohan siinä kuvassa joka kerta lisää? Esimerkiksi valokuvassa on heltta, peilissä ei. Ei vaikka vääntelen päätäni ja koitan tehdä heltan. Eikä tämä ole fyysisesti jo mahdotonta? 

Vierailija
311/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset rakastavat vain itseään ja luulevat muidenkin haluavan heidän pärstäkuviaan? 

Vierailija
312/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee siitä, että itsensä ihailu on muodissa ja monet laittautuu ja jopa muokkaavat itsensä tiettyyn malliin. Mielestäni naurettavaa ja luonnotonta.

Se juuri tässä onkin sairasta 🙈!! 

Vierailija
313/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neon mukavia muistoja, mitä voi sitten myöhemmin käydä läpi. Eikö tämä ole juuri se elämän suola, elää itselleen mielekästä elämää? Nykyäänhän sen voi arkistoida, ettei tarvitse turvautua omaan muistiin ei kaikkea välttämättä muista.

Auttaa esim silloin jos on masentunut, ja maailma näyttää harmaalle, piristää.

Vierailija
314/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsismia se vain on

Vierailija
315/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttuja jotka lähettää jatkuvasti whatsappissa kuvia omista naamoistaan. Erilaisia ilmeitä ja asentoja ja vaikka mitä. Rehellisesti sanottuna sellaiset kuvat ovat enimmäkseen ärsyttäviä. Ilmeisesti pitäisi vuolaasti kehua niitä. Kiitän kohteliaasti kuvista. 

Mulla on yksi tällainen ystävä. Tekee videoita itsestään kun kävelee ulkona. Oman itsensä taustalla näyttää sitten maisemia tai säätä missä liikkuu. Ja jos ei joskus tule videota, niin useampi kuva: " Lenkille lähdössä", "aurinko paistaa" (taustalla), "ojan yli", "uudella polulla", "kotia kohti", "kohta perillä", "kotiportailla", "hiki ja jano", "lenkin ja suihkun jälkeen". Mä en jaksa! En ole tullut kysyneeksi olenko ainoa jolle hän noin ahkerasti laittaa kuvia, vai jakaako hän niitä useammalle 🙄.

Vierailija
316/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvia ottavat itsestänsä itseään täynnä olevat luulevat olevansa jotain erityistä

Vierailija
317/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se se vasta on naurettaavaa, kun kuvassa pitää olla huulet törröllään.

Niinhän se paviaanikin näyttää pyllyn reikää...

Vierailija
318/447 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat narsisteja ja itserakkaita.

Vierailija
319/447 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset hakevat selfieistä ja niiden jakamisesta biologista mielihyvää. Aivotutkimusten mukaan oman kuvan saamat tykkäykset vapauttavat aivoissa dopamiinia, joka toimii palkintona, sekä oksitosiinia, joka luo tunteen siitä, että kuuluu joukkoon ja on hyväksytty. Kyse on siis puhtaasti aivojen palkitsemisjärjestelmästä ja itsetunnon kohottamisesta.

Vierailija
320/447 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikki ole rumia sääliöitä niin ku sinä.

Huom kielioppi! Rumia säiliöitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi