Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.
Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.
Kommentit (219)
Miniäni lähettelee itsestään kuvia aika usein. Silmälasit, ilman laseja, hattu päässä ja ilman, aurinkotuolissa ja seisomassa jne.
No, ple ei voi vähempää kiinnostaa. Haukkuu muita narsisteiksi, mutta se on hän ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siitä tule pian halveksittavaa. Nytkin se näyttäytyy todella naurettavalta.
Kun tuo tapahtuu, tulee jokin muu yhtä tyhjänpäiväinen juttu muotiin ja taas mennään...
Koska selfie kulttuuri on ollut pitkään muodissa. Kaikki viranomaisetkin ottaa selfieitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä siinä vielä mitään, mutta kun niitä itsestä otettuja kuvia lähetellään muille. Ystävän kanssa oli ennen rikasta viestien vaihtoa, kuulumisia kirjoittaen. Sitten viestit muuttuivatkin kasvokuviksi milloin milläkin ilmeellä, ei edes sanallista selitystä. Mitä sellaiseen möllistykseen vastaa.
Ja jotkut räpsii kuvia naamastaan eri kulmista, naapurin nuori nainen kävellessään autolleen.
Naspurin emäntä ottaa kuvan peilin edessä joka päivä. 25v blondi äiti, joka on nyt timmissä kunnossa. Ei ottanut kuvia kun oli inan plösö raskausaikana. Miksi pitää tyrkyttää ja hakea kehuja muilta?
Vierailija kirjoitti:
Haluan ottaa matkakuvissa kuvan myös itsestäni, muistoksi että täällä ollaan oltu ja kuvista voi nähdä miltä näytti silloin vrt. nykyhetki
Samaa mieltä. Ap "vanha" 33v, en tiedä onko sinulla vielä muuta kuin kuvia lapsuudesta mitä et muista? Mutta jos niitä on, niin kannattaa katsoa ja miettiä mitkä niistä kiinnostaa. En mäkään ymmärrä jatkuvasti naamaansa postaavia, ilmeileviä, saati takapuoltaan kuvaavia, mutta ei ne kauniit luontokuvatkaan ole 30v päästä kovin kiinnostavia. Lähikuva kukasta, auringonlasku tai kastepisara lehdellä. Kaunista, mutta kannattaa kuvata muutakin, varsinkin kun se on nykyään niin helppoa. Mulla on paljon kuvia matkoilta tai esim. kesällä mökiltä. Harvassa on ihmisiä, vielä harvemmin omaa kuvaani. 20kpl kuvia lomakohteen hotellista, rannalta tai jostain museosta, käärmeen pää jossain eläinpuistossa, yms, ei ole kovin kiinnostavaa enää. Tai joku ruoka-annos. No niitä ei silloin kuvattu, mutta jossain vaiheessa oli trendi. Enemmän olisi kiinnostanut kuvat kaverista, itsestänikin joo, ja ihmisistä joihin tutustuin.
Siis mitä ihmettä? Miksi ihmiset syö, miksi ihmiset puhuvat, miksi ihmiset kävelevät, miksi ihmiset kyselevät tyhmiä..... miksi ihmiset ylipäänään tekee yhtään mitään? Jos ihmisellä on noin tylsää, että miettii tälläisiä asioita, niin kehotan hakeutumaan ihmisten pariin eikä elelemään yksin.
Koska ovat apinoita ja matkivat toisiaan. Kaikki alkoi niistä faking selfieistä ja älypuhelimista. Samasta syystä naiset meikkaa ja pukeutuu persehousuihin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Miksi ihmiset syö, miksi ihmiset puhuvat, miksi ihmiset kävelevät, miksi ihmiset kyselevät tyhmiä..... miksi ihmiset ylipäänään tekee yhtään mitään? Jos ihmisellä on noin tylsää, että miettii tälläisiä asioita, niin kehotan hakeutumaan ihmisten pariin eikä elelemään yksin.
Hulluko olet kun työnnät elämäsi nettiin runkkareille runkattavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Eli olet orja.
Olen erittäin kaunis ja hyvävartaloinen 70-vuotias mies, joten otan mieluummin kuvia itsestäni kuin rutjakkeista.
En mäkään ole koskaan ymmärtänyt selfieitä.
Toisen ottama kuva itsestä on aivan eri asia. Pyydän välillä jonkun ottamaan kuvan kun olen jossain reissussa, että kuvaan tulee myös hieno tausta. Itselle kivoja muistoja että tuon ikäisenä olin tuon näköinen kun olin tuolla matkalla tai tuolla paikalla.
Narsismi on lisääntynyt älypuhelimen tulon myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluko olet kun työnnät elämäsi nettiin runkkareille runkattavaksi?
Kysykää asiantuntijalta
Susanna Penttilä
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan rehellisesti turhamainen ja tykkään, kun mua kehutaan somessa. Ei sen kummempaa. Ymmärrän kyllä että aapeetä harmittaa olla l...ski.
Tai sitten pönkität huonoa itstuntoa ja olet myös ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on selkeästi oman itsetuntosi kanssa pahoja ongelmia. Itse olen välillä kuvannut videoclippiä itsestäni, kun olen ollut rullaluistelemassa. Puhunut jotain puhelimen etukameralle, ja sit kääntänyt takakameralle, kun olen vaikka mennyt loivaa pitkää alamäkeä tasaisen varmaa vauhtia.
En ole koskaan ajatellut, että minulla olisi huono itsetunto. Olen vain realisti puutteideni suhteen enkä halua joutua näkemään itseäni. Varmasti moni ajattelee samoin.
Ap
Hyvään itsetuntoon nimenomaan kuuluu se, että oman itsensä näkeminen puutteineen päivineen ei tunnu sietämättömältä. Ja jos vielä ajattelee, että ”luonto on kaunis, ihminen ei”, se kertoo varsin negatiivisesta suhtautumisesta omaan ulkonäköön, mikä taas liittyy olennaisesti itsetuntoon ja minäkuvaan.
Tämän kaiken vuodatuksen jälkeen voisi kysyä, että mitäköhän kaikkea muuta Ap. ei ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaiken vuodatuksen jälkeen voisi kysyä, että mitäköhän kaikkea muuta Ap. ei ymmärrä?
Moniakaan modernin maailman ilmiöitä, mutta niitä varten on sitten omat ketjunsa! 2020-luku kaikkinensa tuntuu jokseenkin käsittämättömältä.
Ap
Yllättävän monella on narsistisia luonteenpiirteitä.
Ja jotkut räpsii kuvia naamastaan eri kulmista, naapurin nuori nainen kävellessään autolleen.