Jatkuvasti vastamelukuulokkeet päässä kulkeminen on epäsosiaalista ja ylimielistä käytöstä.
Nykyään kaupassa, bussissa, töissä ja jopa muiden ihmisten seurassa näkee jatkuvasti porukkaa kuulokkeet korvilla täysin omassa kuplassaan. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella.
Minusta kuulokkeet viestivät aika suoraan: älä puhu minulle, en halua kuulla sinua enkä ympäristöäni.
Ennen julkisissa tiloissa oltiin edes jollain tavalla läsnä muiden ihmisten kanssa. Nyt tuntuu, että normaali sosiaalinen kanssakäyminen koetaan häiriöksi, jolta pitää suojautua vastamelulla.
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan?
Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.
Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen valintoja? Jollekin se voi olla ainoa tapa, millä pystyy käymään esim. kaupassa. On erilaisia (ääni)yliherkkyyksiä, sosiaalisten tilanteiden pelkoja, ylikuormitusta jne. Ja vaikka ei olisikaan, niin jokaisella on oikeus valita, miten elämäänsä elää, vaikka sitten kuulokkeet korvilla. Anna toisten olla ja elää niin kuin tahtovat, kunhan eivät tee toisille pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän vastamelukuulokkeita siksi että en vaikuta töykeältä kun en tunne pienintäkään halua ruveta keskustelemaan tuntemattomien ihmisten kanssa sen paremmin bussissa, kuntosalilla kuin missään muuallakaan.
Kuulokkeilla estetään myös avohoitopotilaiden kiusalliset kommunikointiyritykset kun Suomessa ainoastaan ne rupeavat höpöttämään tuntemattomille. Kuulokkeet kannattaa pitää päässä vaikka niitä ei edes laittaisi päälle.
Itse olen joskus teeskennellyt puhuvani puhelimeen, näin olen välttänyt kiusallisia tilanteita.
heh, teen samaa.
Kuulokkeet päässä ehkäisevät ennalta kaikki ei-toivotut kontaktit.
Jos joku on niin sitkeä että yrittää viittoa kuulokkeiden poistoa niin alat vaan höpöttää enklantia ja viittoa sormella luuria kohden että muulla on tärkeä Teams menossa
Ihan niinku joku hiekkkaneekeri tietäisi mikä on teams palaveri tai välittäisi mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
"Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella."
Suomessa?
Koska Suomessa on viimeksi juteltu tuntemattomille ihmisille bussissa tai missään julkisella paikalla?
Riippuu missäpäin Suomea on. Lännessä ei puhuta, idässä puhutaan. Tai ainakin, kun olin nuorempi ja kuljin junalla säännöllisesti Porista Itä-Suomeen. Pori-Tampere väli oli täysin hiljaista, Kuopion tienoilla oli armoton pulina, joka oli kasvanut tasaisesti itään päin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsen mukavaan flow-tilaan kuulokkeet päässä liikkuessa muutamassa minuutissa.
Autossa musa myös kuulostaa paremmalle vastamekuulokkeista kuin autoradiosta ja voi itse valita musat.
Älä nyt kuulokkeet päässä aja autoa! Sinun täytyy olla valmis reagoimaan liikenteen ääniin.
Tiesitkö, että kuulovamma ei estä ajokortin saamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella."
Suomessa?
Koska Suomessa on viimeksi juteltu tuntemattomille ihmisille bussissa tai missään julkisella paikalla?
Riippuu missäpäin Suomea on. Lännessä ei puhuta, idässä puhutaan. Tai ainakin, kun olin nuorempi ja kuljin junalla säännöllisesti Porista Itä-Suomeen. Pori-Tampere väli oli täysin hiljaista, Kuopion tienoilla oli armoton pulina, joka oli kasvanut tasaisesti itään päin mennessä.
Ja sitten joku olettaa että pk-seudulla tulee jutella tuntemattomille, koska 500km päässä itärajalla ihmiset juttelevat tuntemattomille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat vastenmielisiä. Parempi olla omassa kuplassa.
Eli siis olet myös vastenmielinen,vai identifoidutko kiveksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat vastenmielisiä. Parempi olla omassa kuplassa.
Eli siis olet myös vastenmielinen,vai identifoidutko kiveksi?
Luultavasti olenkin, jos tuntematon yrittää väkisin jutella.
Vierailija kirjoitti:
Heti kun ruokakaupoissa laitetaan se kirottu möykkäradio kiinni, joka suoltaa osuuskaupan mainoksia ja synnytyssalin mylvintää, otan kuulokkeeni päästä. #osuuskauppahameenmaa #saatanallinenmöykkä
joku aika sitte luin lehdestä jutun jostain paikalliskauppiaasta, joka sulki myymälän kaiuttimet. Eli kaupassa ei sitten kuulunut mitään musiikkia tai edes radiokanavaa. Huomasi sitten, että ihmiset alkoivat käyttää enemmän aikaa kaupassa ja ostivat enemmän.
Nuo kuulokkeet on selvästi sukupolvikysymys, nuoret käyttävät niitä. He ovat muutenkin etääntyneet sellaisesta live-elämästä, mitä aiemmat sukupolvet ovat eläneet, ja heillä iso osa sodisalisista kontakteista tapahtuu netin välityksellä.
Se näkyy koiraa ulkolluttaessakin, nimenomaan nuoret naiset opettavat koiransa ohittamaan muita koiria niin, ettei koira pääse tervehtimään toista koiraa. Näin tästä keskustelua yhdessä Facebook-ryhmässä ja siellä ne naiset peristelivat, että eivät halua alkaa jutella tuntemattomille ihmisille eli muille koiranulkoiluttajille, joten siksi kouluttavat koiransa niin.
Minua muiden kuulokkeet eivät häiritse missään muussa tilanteessa kuin kuntosalilla, joissa nuo nuoret naiset hamstraavat jonkin laitteen itselleen todella pitkäksi aikaa. He istuvat siinä laitteessa kuulokkeet korvilla ja selaavat kännykkää, ihan kuin se olisi heidän yksityinen nojatuolinsa. Todella raivostuttavaa, koska sali on paikka, missä pitäisi huomioida muut ja välttää omimasta laitteita, jotta mahdollisimman monet voivat niitä käyttää. Olen välillä pyytänyt sellaista somettajaistuskelijaa siirtymään nettisurffaamaan hetkeksi toisaalle, jotta pääsisin käyttämään sitä laitetta, kun hän ei kerran käytä. Silloin neitonen ottaa hyvin hämmästyneenä ne kuulokkeet pois korvasta ja on ihan ihmeissään, että mitä missä milloin. Hän on ollut niin uppoutunut siihen omaan maailmaansa ja ilmeisesti uskotellut, ettei muita ihmisiä ole olemassakaan siellä salilla, että ei ole kyennyt lainkaan huomioimaam muita ihmisiä ja noudattamaan perus salietikettiä.
Monikin tullut kysymään neuvoa ja jopa juttelemaan lenkkipolulla vaikka on ollut kuulokkeet enkä ole koskaan tästä pahastunut.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kuulokkeet on selvästi sukupolvikysymys, nuoret käyttävät niitä. He ovat muutenkin etääntyneet sellaisesta live-elämästä, mitä aiemmat sukupolvet ovat eläneet, ja heillä iso osa sodisalisista kontakteista tapahtuu netin välityksellä.
Se näkyy koiraa ulkolluttaessakin, nimenomaan nuoret naiset opettavat koiransa ohittamaan muita koiria niin, ettei koira pääse tervehtimään toista koiraa. Näin tästä keskustelua yhdessä Facebook-ryhmässä ja siellä ne naiset peristelivat, että eivät halua alkaa jutella tuntemattomille ihmisille eli muille koiranulkoiluttajille, joten siksi kouluttavat koiransa niin.
Minua muiden kuulokkeet eivät häiritse missään muussa tilanteessa kuin kuntosalilla, joissa nuo nuoret naiset hamstraavat jonkin laitteen itselleen todella pitkäksi aikaa. He istuvat siinä laitteessa kuulokkeet korvilla ja selaavat kännykkää, ihan kuin se olisi heidän yksityinen nojatuolinsa. Todella raivostuttavaa, koska sali on paikka, missä pitäisi huomioida muut ja välttää omimasta laitteita, jotta mahdollisimman monet voivat niitä käyttää. Olen välillä pyytänyt sellaista somettajaistuskelijaa siirtymään nettisurffaamaan hetkeksi toisaalle, jotta pääsisin käyttämään sitä laitetta, kun hän ei kerran käytä. Silloin neitonen ottaa hyvin hämmästyneenä ne kuulokkeet pois korvasta ja on ihan ihmeissään, että mitä missä milloin. Hän on ollut niin uppoutunut siihen omaan maailmaansa ja ilmeisesti uskotellut, ettei muita ihmisiä ole olemassakaan siellä salilla, että ei ole kyennyt lainkaan huomioimaam muita ihmisiä ja noudattamaan perus salietikettiä.
Ja siis jossain bussissa ymmärrän hyvin, että moni haluaa välttää melua kuulokkeilla. Olen niin vanha, etten ole oppinut noihin kuulokkeisiin vaan olen käyttänyt junissa ja lentokoneissa korvatulppia, jotta pääsisi olemaan omassa rauhassa.
Mutta kuntosali on ihan oikeasti paikka, joka on tavallaan pakosta yhteisöllinen ja kaikki maksavat sen käytöstä yhtä paljon ja jokaisella pitää olla oikeus käyttää laitteita. Siellä ei vain ole reilua ja oikein hastrata jotain paikan ainoaa x laitetta itselleen pitkäksi aikaa ja vain istuksella siinä ikuisuuksia kuulokkeet korvilla ja kännykällä surffaten.
Ehkä joku yrittäjä voisi luoda konseptin yksityisistä salivuoroista niille, jotka haluavat olla siellä ilman, että tarvitsee huomioida muita yhtään. Varmaan joku kuulokkeidenkäyttäjä haluaisi maksaakin sellaisesta kalliin hinnan.
Eilen matkustin bussilla noin kahden tunnin matkan ja kuuntelin kuulokkeista espanjankielistä podcastia, joka auttaa minua espanjan kuullun ymmärtämisessä. Kätevää, aika ei mennyt hukkaan kun samalla opin uusia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan?
Tätä minäkin olen aina ihmetellyt. Minä olen itsekäs, jos kaipaan omaa tilaa ja rauhaa -vaikka en vaadi toisilta mitään.
Sen sijaan joku kissan serkun kummin kaima, joka tahtoo jutella kanssani ja vieläpä kosketella omin lupineen (tarkoitan pakkohalailua ja muuta inhottavaa rituaalipaijausta) ei ole yhtään olleskaan itsekäs vaatiessaan minulta jotain. Eli aikaani, seuraani, jopa oikeutta kosketella ruumistani oman tahtonsa mukaan.
Itse en kyllä kuulokkeita käytä, koska haluan kuulla mitä ympärillä tapahtuu ja linnun äänet ja sen sellaiset. Ja minuakin ärsyttää ihmiset jotka ovat koiran kanssa lenkillä kuulokkeet päässä; yleensä he eivät huomioi ympäristöään lainkaan ja valitettavasti ei ole se koirakaan yleensä oikein käskyn alla. Juuri viime viikolla törmäsin METSÄSSÄ eukkoon, jolla oli kuulokkeet päässä ja niin "laput silmillä", että meinasi tulla tilanne päälle kun se huomasi minut ja koirani vasta kun sen oma koira kiskaisi sen melkein nurin. En oikein ymmärrä mikä järki on mennä koiran kanssa metsään, jos ei sitten kumminkaan ole sen enempää metsässä kuin koirankaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä nykyajan kylmyyttä ja itsekkyyttä. Mä haluan just vain oman kuplan, sinne tulee vain valitsemani ihmiset ja en halua energiasyöppöjä, kiitos. Haluan valita tarkkaan ajankäyttöni joten työnnän muut pois kuulokkeilla.
Ei ihme että ihmiset voivat pahoin, kun valikoidaan koko elämä ja poissuljetaan niinkin normaali asia kuin ympäristön äänet pois. Katuporan ja kiljuvan teinilauman välttelyn vielä ymmärtäis.
Miksi ei saisi olla sen verran ”itsekäs”, että suojelee omaa aikaansa ja energiaansa eikä päästä elämäänsä ihmisiä tai asioita, jotka kuluttavat niitä turhaan? Minusta on aivan tervettä tiedostaa, mikä millaisten ihmisten ja asioiden seurassa viihtyy. Ventovieraiden ei tarvitse saada osuutta ajastani ja energiastani vain siksi, että olemme sattuman kaupalla päätyneet samaan julkiseen tilaan. Oma aika on varsin rajallista, joten on ihan perusteltua käyttää sitä asioihin, jotka vievät kohti omia tavoitteita ja ovat itselle merkityksellisiä.
1980-luvun puolivälistä alkaen ihmiset ovat kulkeneet kuulokkeet korvilla. Silloin nimittäin tuli kannettavat kasettioittimet, joista nuoriso saattoi kuunnella musiikkia kävellessään paikasta toiseen. Vanhukset tuolloin paheksui nuorisoa, kun he eivät muka kuulleet mitään korvalput päässään.Kyllä me kuultiin. Ei vaan aina jaksettu vastata kaikenmaailman mummoille ja papoille, jotka puhuivat ainoastaan valittaen meille jostain. milloin oli rumaa kävellä housut jalassa, kun siveiden tyttöjen pitäsi käyttää hameita ettei jalkoväli näy (tai muuta yhtä tyhmää).
Meilläkin äiti ja isä osti ihan mielellään kannettavan kasettisoittiminen, koska se merkitsi sitä, että kuunneltiin kotona musiikkia siitä eikä häiritty jatkuvalla musiikin soittamisela äidin tai isän hermoja. Toinen vanhemmistani oli työterveydessä töissä, joten meillä oli erikseen sitten sovittu että ei saa kuunnella niin kovaa etteikö voisi kuulla kuulokkeiden ja musiikin läpi,jos joku tulee sanomaan jotain. Sellaisesta äänenvoimakkuudesta kuulemma ei tullut kuulovauriota. Asuttiin maaseudulla eikä kaupungin keskustassa, joten ei tarvinnut ottaa tuossa huomioon sitä, että liikenteen elu aiheuttaa usein sen, että nostaa äänenvoimakkuutta.
Kuitenkin; ei näytä maailma tuossakaan menneen ettenpäin, kun edelleenkin ne mummot ja papat (ja henkiset mummot ja papat), tuntuvat häiriintyvän siitä, että joku käyttää kuulokkeita. Mummoille ja papoille on omia virkkausrinkejä, joihin voi mennä päivittelemään maailman menoa. Tai ehkä tämä vauvapalsa on sitten moderni mummeleiden ja papparaisten päivittelypalsta.
Itseäni ei haittaa kuulokkeiden käyttäjät, kun toisinaan käytän niitä itsekin. Tnään kuuntelin kaupassa käydessäni ennen pörssin avautumista erästä sijoitusmaailman podcastia, jossa puhuttiin ajankohtaisisa talousaiheista. Kaupan kassalla juttelin myyjän kanssa vähän tavallista pidempään, kun sattui yksi kommellus ja naureskeltiin siinä sitten sitä. Olin myös ainoa asiakas kaupassa. Oli myös kuulokkeet korvilla eikä ne myyjää haitannut: hälläkin oli toisessa korvassa. Hyvin osattiin silti puhua ja kuulla toisiamme.
"Tää on tätä nykyajan kylmyyttä ja itsekkyyttä. Mä haluan just vain oman kuplan, sinne tulee vain valitsemani ihmiset ja en halua energiasyöppöjä, kiitos. Haluan valita tarkkaan ajankäyttöni joten työnnän muut pois kuulokkeilla.
Ei ihme että ihmiset voivat pahoin, kun valikoidaan koko elämä ja poissuljetaan niinkin normaali asia kuin ympäristön äänet pois."
Asia on kyllä päinvastoin. Ihmiset, jotka päästävät elämäänsä energiavampyyreita, voivat henkisesti huonommin kuin ne, jotka osaavat suojella energiaansa. Oman tilan ja ajankäytön suojeleminen ei ole kylmyyttä tai itsekkyyttä, vaan tervettä itsestään huolehtimista.
Normaali aikuinen ei tarvitse jatkuvasti tuntemattomien huomiota tai spontaania kanssakäymistä tunteakseen olevansa osa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tulkinnut, että kuulokkeiden käyttö viestii toiveesta olla rauhassa. En ollu tiennyt, että kuulokkeiden käyttämättömyys kertoo tyhmyydestä, rajattomuudesta ja agressiivisuudesta. Nyt tiedän ja osaan varoa. Ehkäpä ryhdyn käyttämään ahkerammin kuulokkeita.
Sen tämä ketju tosiaan opettaa. Enemmän kuulokkeita korviin vaan, ihmiset!
Ja aurinkolasit päähän!
aurinkolasit voivat olla myös silmälasit
Varmaan täkin on taas väärin. Joskus olen käynyt kaupassa aurinkolasit päässä. Niin kun ne on samalla silmälasit ja on kömpelöä vaihdella niitä, jos hakee vain nopeasti kaupasta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ihan rehellisesti vastata: mitä erityisen tärkeää, kiinnostavaa tai välttämätöntä asiaa sinulla olisi ehdottomasti kerrottavana täysin ventovieraalle ihmiselle esimerkiksi bussissa?
Todennäköisimmin haastaa riitaa tai sanoa jotain ilkeää. Ainakin sellaisilla ihmisillä, jotka haukkuu muita esimerkiksi kuulokkeiden käytöstä. Joidenkin muiden mielestä voi taas olla kiva jutella mukavia.
Ne harvat kerrat, kun olin ulkona luurit päässä, niin auto ajoi rinnalle ja kuskilla oli katuosoite hukassa. Tiputin kuulokkeet kaulaan, ja aloin neuvoa, mihin päin hänen pitää mennä. Tiedän, että joidenkin mielestä tätäkään ei olisi pitänyt tehdä, vaan olisi pitänyt jatkaa ilmeettömästi eteenpäin.
Nykyään on niin hyvät sähköiset karttaopasteet ja navigoinnit. Ei ole kukaan tullut vuosiin kyselemään mitään osoitteita.
Sitä se on nykyään, työpaikalla voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Live-kokouksessa ja korvanapissa toinen kokous ja ruudulla kirjallinen työ. 2 ruutua tai 1 jaettuna mahdollistaa monen työn tekemisen yhtä aikaa, työteho monenkertaistuu.
Ei tietty sovi kaikille, mutta kasvava määrä ihmisiä tylsistyy vain yhden aiheen käsittelyssä kerrallaan.
Ulkona kävellessä opetellaan uusia kieliä tai rentoudutaan viihteellä. Samalla haukataan happea ja hoidetaan se 10 000 askelta päivässä.
Ei kannata keksiä ongelmia sieltä missä niitä ei ole, Aika riittää moneen kun sitä ei käytä muiden kiusaamiseen.