Jatkuvasti vastamelukuulokkeet päässä kulkeminen on epäsosiaalista ja ylimielistä käytöstä.
Nykyään kaupassa, bussissa, töissä ja jopa muiden ihmisten seurassa näkee jatkuvasti porukkaa kuulokkeet korvilla täysin omassa kuplassaan. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella.
Minusta kuulokkeet viestivät aika suoraan: älä puhu minulle, en halua kuulla sinua enkä ympäristöäni.
Ennen julkisissa tiloissa oltiin edes jollain tavalla läsnä muiden ihmisten kanssa. Nyt tuntuu, että normaali sosiaalinen kanssakäyminen koetaan häiriöksi, jolta pitää suojautua vastamelulla.
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan?
Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.
Oliko tämä jonkinlaista satiiria?
Normaalijärjellä varustetulle kyllä, kuulokkeilla ja ilman, mutta valitettavasti keskuudessamme kulkee näitä, joille jokainen tuntematonkin edustaa mahdollista juttu ym. kaveria ja ottavat sen suurena loukkauksena, mikäli joku julkeaa pullikoida sitä vastaan niinkin selvästi kuin kuulokkeet korvilla.
Ei tässä tainnut kukaan vetää hernettä nenään siitä, että kuulokkeet ovat päässä avokonttorissa, bussissa, lenkkipolulla jne. Huonoa käytöstä sen sijaan on mennä vaikkapa kaupan kassalle kuulokkeet päässä. Asialla ei ole mitään tekemistä sosiaalisuuden kanssa. Ihan ihmeellistä edes olettaa, että ilman kuulokkeita joku tulisi heti jutteleman.
Millä lailla se on huonoa käytöstä?
Kuulokkeet päässä viestität muille, että "älä puhu minulle".
Niin? Ja se on ok. Miksi haluat väkisin puhua ihmisille?
Kyse on kuuntelemisesta.
En minä halua kuunnella sinua. Ei minun tarvitse.
Tuo on töykeä asenne.
Miksi? Miksi sinua pitäisi kuunnella? Pidätkö itseäsi tärkeänä ja mielenkiintoisena?
Töykeä asenne jatkuu.
Kyllä se olet sinä jolla se töykeä asenne on, ei suinkaan sillä, joka kaikessa rauhassa omissa oloissaan ulkosalla käppäilee kuulokkeet korvillaan häiritsemättä yhtään ketään. -eri-
Se on töykeää jos työntää sormet korviin aina kun kohtaa toisen ihmisen.
Ei ole silloin kun sen toisen ihmisen aukostaan tuottama mölysaaste eikä liiemmin se toinen ihminenkään kiinnosta. Se mölysaastetta aukostaan tuottava ihminen siinä edelleen se töykeä on sillä väkisin mölysaasteensa tykötekemisellä. Juuri tuollaisen vuoksi kuulokkeet toimivat hyvinä suodattimina. Saa huomiota kaipaava mölysaasteen tuottaja mölytä yksinään ja näyttää kylähullulta.
Tarkoitatko, että pitää olla kiinnostava henkilö jolla on kiinnostavaa sanottavaa jotta hänet voi tavata ilman vastamelukuulokkeita?
Kuulostat jotenkin pakkomielteiseltä mitä tulee tuntemattomiin ihmisiin jotka vain kävelevät ulkosalla omia asioitaan hoitaen, vaikka sitten kuulokkeet korvillaan. Oletko niin yksinäinen että yrität tehdä itseäsi tykö kaikille mahdollisille, välittämättä pätkääkään, haluavatko he seuraasi millään lailla, vaikka vain jauhamaan niitä näitä kaalinpäitä small talkina? Ihmisillä on oikeus valita seuransa, kuten myös hetkensä, milloin mieluusti vaihtaa sanan tai kaksi myös tuntemattoman kanssa. Sinä et sitä heidän puolestaan tee. Häiriköi niitä, joilla ei kuulokkeita ja anna kuulokkeiden kanssa olevien olla rauhassa. Simppeliä.
Suomeksi: Itsekästä.
Itsekkyys on kaltaistesi pakkomielteisesti viihdyttäjää hamuavien ollessa kyseessä suorastaan hyve.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa palsta-autistit tottumaan hälinään. Olkaa vaan omissa ajatuksissanne, mutta te pahennatte oireiluanne, jos ette osaa keskittyä hälinässä tai stressitaso on koko ajan koholla. Itse en tykkää kovasta hälinästä, mutta ajattelen omia asioita, jolloin en edes tule melua huomanneeksi.
Siedättäminen, siedättäminen.
Autismin aistikuormitukseen ei siedättäminen auta. Pysy asiallisena ja kunnioita muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä nykyajan kylmyyttä ja itsekkyyttä. Mä haluan just vain oman kuplan, sinne tulee vain valitsemani ihmiset ja en halua energiasyöppöjä, kiitos. Haluan valita tarkkaan ajankäyttöni joten työnnän muut pois kuulokkeilla.
Ei ihme että ihmiset voivat pahoin, kun valikoidaan koko elämä ja poissuljetaan niinkin normaali asia kuin ympäristön äänet pois. Katuporan ja kiljuvan teinilauman välttelyn vielä ymmärtäis.
Suomessa ei ole koskaan ollut mitään small talk -kulttuuria. Suomalaisessa kulttuurissa täysin vieraille puhuminen on aina ollut vähän outoa, tosin riippuu varmaan maakunnasta.
En voi sietää koko small talk -kulttuuria. Täysin turha ja tarpeeton.
Eikös ennenvanhaan lapsia totutettu nukahtamaan melussa? Ei niin että vaaditaan että koko ympäristön tulee olla aina ihan hiljainen, vaan pointti on että keskitytään vain siihen omaan juttuun. Tietysti kotona saa olla hiljaista, iltalenkillä lähimetsässä on hiljaisempaa.
Jos jatkuva möly loppuu, niin sitten voin jättää kuulokkeet kotiin. En pidätä henkeä odotellessa. Kakofonia on vaan lisääntynyt viime vuosina. Ainakin täällä kaupungissa jostain syystä nuorisolaiset sekä ulkolaiset saattavat puhua puhelua kaiuttimella julkisissa tai sitten huudattavat musiikkia puhelimesta. Tai tiktokkia. Ei sitä kyllä jalsa kuunnella erkkikään. Siksi vastamelut.
Välillä nekään ei auta, kun se intialainen vietuskaveri huutaa siihen puhelimeensa (joka on tietty kaiuttimella ja niin kovalla kun ikinä lähtee). Saa laittaa itse musiikin täysille, eikä se mölinä parhaista vastameluista huolimatta peity kokonaan. Haaveilen maalle muutosta. Sais edes jotain rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tulkinnut, että kuulokkeiden käyttö viestii toiveesta olla rauhassa. En ollu tiennyt, että kuulokkeiden käyttämättömyys kertoo tyhmyydestä, rajattomuudesta ja agressiivisuudesta. Nyt tiedän ja osaan varoa. Ehkäpä ryhdyn käyttämään ahkerammin kuulokkeita.
Sen tämä ketju tosiaan opettaa. Enemmän kuulokkeita korviin vaan, ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä vaarallista. Jää auton alle.
Siksi kuurot eivät voi koskaan lähteä kotoaan.
Kuurot katsovat ympärilleen. Samaa näkee harvemmin kuulokkeiden kanssa kulkevilta. Monessa tapauksessa on kuulokkeet korvilla ja katse kännykässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkuva möly loppuu, niin sitten voin jättää kuulokkeet kotiin. En pidätä henkeä odotellessa. Kakofonia on vaan lisääntynyt viime vuosina. Ainakin täällä kaupungissa jostain syystä nuorisolaiset sekä ulkolaiset saattavat puhua puhelua kaiuttimella julkisissa tai sitten huudattavat musiikkia puhelimesta. Tai tiktokkia. Ei sitä kyllä jalsa kuunnella erkkikään. Siksi vastamelut.
Välillä nekään ei auta, kun se intialainen vietuskaveri huutaa siihen puhelimeensa (joka on tietty kaiuttimella ja niin kovalla kun ikinä lähtee). Saa laittaa itse musiikin täysille, eikä se mölinä parhaista vastameluista huolimatta peity kokonaan. Haaveilen maalle muutosta. Sais edes jotain rauhaa.
Olen huomannut saman ja vastamelukuulokkeet eivät peitä sitä melua. Lisäksi myös koko ajan lisääntyvä valosaaste ja kirkkaat ja levottomat valomainostaulut ovat tehneet ympäristöstä kuormittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa palsta-autistit tottumaan hälinään. Olkaa vaan omissa ajatuksissanne, mutta te pahennatte oireiluanne, jos ette osaa keskittyä hälinässä tai stressitaso on koko ajan koholla. Itse en tykkää kovasta hälinästä, mutta ajattelen omia asioita, jolloin en edes tule melua huomanneeksi.
Autismin aistikuormitukseen ei siedättäminen auta. Pysy asiallisena ja kunnioita muita ihmisiä.
Ehkä voimakkaassa autismissa kyllä. Mutta tiesitkö, että autismin määrässä on ns.portaaton säätö, eli jokaisessa on ripaus autismia, kenessä enemmän ja kenessä vähemmän. Lievästi autistiseen ja ääniyliherkkään tehoaa siedätys ja yllättäen kaveriporukassa kovat äänet ei haittaakaan.
Ne kuulokkeet päässä hiihtävät on jotain vihreään maalipurkkiin tippuneita terapiatukkia ruutu-flanellipaidassa ja heillä on rautakaupan verran rautaa naamassa. Usein adhd-diagnoosi ja olemus huutaa erityisherkkyyttä, älä tule lähelle, älä edes katso päin.
Näin kaupungilla teinipojan jolle 5-6-vuotiaana diagnosoitiin ääniyliherkkyys. Ja p*skat. Jäbä huusi kavereidensa kanssa kuin palosireeni ja häiritsivät muita.
Ääniyliherkkyys ja k*sipäisyys eli halu itse tuottaa melua kulkee käsi kädessä, ja se on hyvin tilannesidonnaista. Kavereiden melu ei haittaa yhtään.
Hyi olkoon, miten vastenmielisiä ihmiset osaavatkaan olla. Mua ei haittaa äänet, eikä ihmisetkään sillä en edes muista, milloin joku vieras olisi puhunut bussissa tai kassajonossa. Mutta toisaalta eipä nuo kuulokkeet mitään haittaakaan ja nyt tajuan, että en halua tulla yhdistetyksi sellaisiin kuulokkeettomiin ihmisiin, jotka tässä ketjussa kirjoittavat. Joten taidan siirtyä kuulokkeiden käyttöön varmuudeksi. Mikä teitä oikeasti vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voimakkaassa autismissa kyllä. Mutta tiesitkö, että autismin määrässä on ns.portaaton säätö, eli jokaisessa on ripaus autismia, kenessä enemmän ja kenessä vähemmän. Lievästi autistiseen ja ääniyliherkkään tehoaa siedätys ja yllättäen kaveriporukassa kovat äänet ei haittaakaan.
Ne kuulokkeet päässä hiihtävät on jotain vihreään maalipurkkiin tippuneita terapiatukkia ruutu-flanellipaidassa ja heillä on rautakaupan verran rautaa naamassa. Usein adhd-diagnoosi ja olemus huutaa erityisherkkyyttä, älä tule lähelle, älä edes katso päin.
Kyllä tiedän, minulla on ADHD ja vedän puoleeni autismin kirjolaisia ja ADHD-ihmisiä. ADHD-diagnoosi ei ole mikään punainen vaate ihmisille. Minua lähestytään todella usein kaupungilla ja tapahtumissa, katsotaan silmiin ja hymyillään, kanssani haluaan jutella ja ihmiset viihtyvät seurassani. Tämä on yleisempää ADHD-ihmisille kuin väittämäsi ”älä katso minuun, älä tule lähelle”. Tiesitkö, että hyvin monella julkisuuden henkilöllä on ADHD?
Vierailija kirjoitti:
Hyi olkoon, miten vastenmielisiä ihmiset osaavatkaan olla. Mua ei haittaa äänet, eikä ihmisetkään sillä en edes muista, milloin joku vieras olisi puhunut bussissa tai kassajonossa. Mutta toisaalta eipä nuo kuulokkeet mitään haittaakaan ja nyt tajuan, että en halua tulla yhdistetyksi sellaisiin kuulokkeettomiin ihmisiin, jotka tässä ketjussa kirjoittavat. Joten taidan siirtyä kuulokkeiden käyttöön varmuudeksi. Mikä teitä oikeasti vaivaa?
Kusipäät eivät edusta kaikkia kuulokkeettomia ihmisiä. Heistä ei kannata välittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, minulla on ADHD ja vedän puoleeni autismin kirjolaisia ja ADHD-ihmisiä. ADHD-diagnoosi ei ole mikään punainen vaate ihmisille. Minua lähestytään todella usein kaupungilla ja tapahtumissa, katsotaan silmiin ja hymyillään, kanssani haluaan jutella ja ihmiset viihtyvät seurassani. Tämä on yleisempää ADHD-ihmisille kuin väittämäsi ”älä katso minuun, älä tule lähelle”. Tiesitkö, että hyvin monella julkisuuden henkilöllä on ADHD?
Tietysti heitä on erilaisia. Mutta yleensä se on vihertukkainen, rautanaamainen ja ihan kalpea goottilikka. Vaikka useinkaan ei tarvitse kenenkään puhua tuntemattomille, niin heitä ei ihmiset lähesty vaikkei ois kuulokkeitakaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti heitä on erilaisia. Mutta yleensä se on vihertukkainen, rautanaamainen ja ihan kalpea goottilikka. Vaikka useinkaan ei tarvitse kenenkään puhua tuntemattomille, niin heitä ei ihmiset lähesty vaikkei ois kuulokkeitakaan....
Ai tyypiillinen ADHD-ihminen? Mitä helvettiö?
ilmeisesti joillakin on vaikeuksia siirtää itsään nykyaikaan ja alkaa ajatella monipuolisemmin. Ihmseet tulkitaan samoin kuin joku mummonkaima 1930-luvulla opetti.
Ei ole mtään syytä eää kahlita itseään ennakkoluuloihin. Kuulokkeita käyttävälle voi puhua, jos he kuulivat, tai haluavat vasta, niin he sitten vastaavat tai sanovat "anteeksi, en kuullut, voitko toistaa". Samoin ulkomaalaisoleteuille voi puhua ihan suomeksi: kyllä he sanovat sitten, jos eivät suomea osaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa kaupungin äänet, käytän kuulokkeita kuunnellakseni niistä jotain minua kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kusipäät eivät edusta kaikkia kuulokkeettomia ihmisiä. Heistä ei kannata välittää.
Totta tuokin. Mutta kuulokkeellisilta ei ole tullut yhtäkään sairasta viestiä, kuulokkeettomilta vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin. Mutta kuulokkeellisilta ei ole tullut yhtäkään sairasta viestiä, kuulokkeettomilta vaikka kuinka paljon.
Luultavasti kuitenkin aika harvalta. Mahdollisesti sama henkilö kirjoittelee törkeyksiä.