Jatkuvasti vastamelukuulokkeet päässä kulkeminen on epäsosiaalista ja ylimielistä käytöstä.
Nykyään kaupassa, bussissa, töissä ja jopa muiden ihmisten seurassa näkee jatkuvasti porukkaa kuulokkeet korvilla täysin omassa kuplassaan. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella.
Minusta kuulokkeet viestivät aika suoraan: älä puhu minulle, en halua kuulla sinua enkä ympäristöäni.
Ennen julkisissa tiloissa oltiin edes jollain tavalla läsnä muiden ihmisten kanssa. Nyt tuntuu, että normaali sosiaalinen kanssakäyminen koetaan häiriöksi, jolta pitää suojautua vastamelulla.
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54-vuotias helsinkiläinen, asunut koko ikäni aivan keskustassa, jossa on ja liikkuu paljon ihmisiä. En muista, että ihmiset olisivat koskaan olleet "julkisissa tiloissa edes jotenkin vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa". Koska tälläinen aika on ollut ap?
Ei kadulla, mutta pubeissa on oikein tavallista jutella tuntemattomille. Tai ainakin oli.
Eli siis nykyään baareissa ja pubeissa ollaan kuulokkeet päässä?
Sulka hattuun ap:lle ,keksi aiheen josta syntyy paljon keskustelua. Mutta mistä ap tunnistat ovatko kuulokkeet tavalliset vai vastamelukuulokkeet? Onko tavallisten kuulokkeiden käyttäjät parempia ihmisiä?
No, en minäkään halua jutella random-tyypeille bussissa tai kaupassa, vaan kuunnella äänikirjaa, podcastia tai musiikkia. 😄 Jos kuulokkeet vielä viestivät, etten kaipaa keskusteluseuraa, niin se on vain bonus niiden alkuperäisen tarkoituksen lisäksi.
En kuitenkaan pidä kuulokkeita ravintolassa seurueen kanssa, luennolla, kokouksissa tai kursseilla, joissa olen nimenomaan osallistumassa yhteiseen tekemiseen tai tärkeän asian kuuntelemiseen. Mutta bussissa tai kaupassa en koe olevani kenellekään sosiaalista kanssakäymistä velkaa (myyjälle ja bussikuskille huikkaan kyllä hei!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54-vuotias helsinkiläinen, asunut koko ikäni aivan keskustassa, jossa on ja liikkuu paljon ihmisiä. En muista, että ihmiset olisivat koskaan olleet "julkisissa tiloissa edes jotenkin vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa". Koska tälläinen aika on ollut ap?
Kuulostaa varmasti aavemaiselta. Kuuluu vain askelten ääniä ja vaatteiden kahahtelua. :)
Oletko koskaan käynyt kirjastossa? Pelkäsit?
Puhelimen räplääminen koko ajan ravintolassa muiden seurassa on huonoa käytöstä. Kuulokkeiden käyttö yksin asioita hoitaessa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kadulla, mutta pubeissa on oikein tavallista jutella tuntemattomille. Tai ainakin oli.
Eli siis nykyään baareissa ja pubeissa ollaan kuulokkeet päässä?
Tätäkin olen nähnyt, mutta en ihmettele jos tuoppi on kesken ja yht’äkkiä laitetaan karseeta paskaa soimaan.
Siis mitä erityisen tärkeää sanottavaa sulla on jollekin ventovieraalle bussissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu julkisista tiloista yleisesti jos satuit lukemaan aloituksen. Tietenkin on paikkoja, joihin mennään varta vasten sosialisoimaan toisen ihmisten kanssa, kuten vaikkapa baarit yleensä, mutta harvemmin näissä paikoissa ollaan kuulokkeet päässä, vai ollaanko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt maaseudulla Esson baarissa?
Olen. Ja ne tyypit, jotka tulee sinne viettää aikaansa, nimenomaan tulevat tapaamaan muita ihmisiä ja juttelemaan.
Menetkö sä rautatieasemalle tapaamaan ihmisiä?
Jos Esson baari ei ole mielestäsi julkinen tila niin onko maaseuduilla rautatieasemia, missä ihmiset ovat olleet kanssakäymisessä keskenään silloin kun korvalappustereoita ei ollut vielä keksitty ja muistaisitko sellaisen ajan jos näin olisi?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ees kiinnosta olla kenenkään kanssa vapaa ajalla kontaktissa töissä sä tarpeeksi kuunnella kaakatusta ja jonninjoutavaa lässytystä.
Pysy sitten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä erityisen tärkeää sanottavaa sulla on jollekin ventovieraalle bussissa?
Eipä olisi ikinä tullut mieleeni, että joku voi pahoittaa mielensä siitäkin, että käytän kuulokkeita bussissa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä vaarallista. Jää auton alle.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että mä oikeasti toivon, että nää kuulokemikkihiiret jäävät auton alle ja nauran (!!!) kun se tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että mä oikeasti toivon, että nää kuulokemikkihiiret jäävät auton alle ja nauran (!!!) kun se tapahtuu.
Millainen tausta aiheuttaa tuollaista pahuutta?
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteesi on täysin yhdentekevä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta tuolla ulkona kulkiessaan olla auliin vastaanottavaisena tuntemattomia varten vaan jokainen saa mennä ja olla kuten parhaakseen katsoo. Aikuinen suoriutuu yleisellä paikalla liikkumisesta myös vastamelukuulokkeet päässä.
Vakuutusyhtiöt eivät varmaan korvaa onnettomuuksia/sairaanhoitokuluja ym. jos haahuilet kuulokkeet päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen tausta aiheuttaa tuollaista pahuutta?
Itkepä jokea. Jos haluat eristää itsesi, niin sitten ei sinua myöskään auteta juuri kun SINÄ satut tarvisemaan apua. Ole sitten yksin ja mätäne luureinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan?
Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.
Oliko tämä jonkinlaista satiiria?
Normaalijärjellä varustetulle kyllä, kuulokkeilla ja ilman, mutta valitettavasti keskuudessamme kulkee näitä, joille jokainen tuntematonkin edustaa mahdollista juttu ym. kaveria ja ottavat sen suurena loukkauksena, mikäli joku julkeaa pullikoida sitä vastaan niinkin selvästi kuin kuulokkeet korvilla.
Ei tässä tainnut kukaan vetää hernettä nenään siitä, että kuulokkeet ovat päässä avokonttorissa, bussissa, lenkkipolulla jne. Huonoa käytöstä sen sijaan on mennä vaikkapa kaupan kassalle kuulokkeet päässä. Asialla ei ole mitään tekemistä sosiaalisuuden kanssa. Ihan ihmeellistä edes olettaa, että ilman kuulokkeita joku tulisi heti jutteleman.
Millä lailla se on huonoa käytöstä?
Jotenkin luonnotonta. Ymmärrän sen siellä jossa on kova melu, mutta mun mielestä ihmisen on hyvä kuulla ja aistia mitä ympärillä tapahtuu - sama kun vietäisiin yksi aisti pois. Sen sijaan puheensorinassa junassa voi yrittää vaikka nukkua.
Mulle tulee mieleen että kuulokkeita käyttävä on joku erityisherkkä au*isti joka sulkeutuu omiin maailmoihinsa. Ei ole läsnä.
Ja ei, en menis höpöttämään ventovieraille eli tää ei ole joku ekstrovertin purkaus sitten.
Kuulokkeiden käyttäjä ei lähtökohtaisesti häiritse ketään. Aika kummallista häiriintyä ihmisestä, joka on nimenomaan omissa oloissaan eikä vaadi sinulta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteesi on täysin yhdentekevä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta tuolla ulkona kulkiessaan olla auliin vastaanottavaisena tuntemattomia varten vaan jokainen saa mennä ja olla kuten parhaakseen katsoo. Aikuinen suoriutuu yleisellä paikalla liikkumisesta myös vastamelukuulokkeet päässä.
Vakuutusyhtiöt eivät varmaan korvaa onnettomuuksia/sairaanhoitokuluja ym. jos haahuilet kuulokkeet päässä.
Se, ettet sinä osaa muuta kuin "haahuilla" kuulokkeet päässä tai ilman, et suinkaan tarkoita, että muut olisivat samanlaisia. Kuulokkeet päässäkin kuulee kun ei liian kovaa huudata korvissaan mitään. Kuulokkeissa (tai jopa latauskoteloissa) on volyyminappula, josta voi säätää ääntä tilanteen mukaan. Ole siis huoleti.
Kuuntelevat lisäpotkua treeniin antavaa musiikkia ja saavat treenata omassa rauhassaan keskittyen vain omaan tekemiseensä.