Miten oppia sietämään naisen puhumaa murretta?
Olen tavannut kivan, tunnollisen, sosiaalisen ja todella positiivisen naisen muutama kuukausi sitten. Mutta hänen murteensa on alkanut suorastaan v*tuttaa.
Esimerkkejä perunat on hänelle pottuja, kastike on soosi, on sosimet, nappo, hantuuki jne.
En aluksi ymmärtänyt yhtään, mistä puhui.
Miksi ei voi puhua selvää suomea?
Nainen on myös kaunis, pitkät ja kiharat hiukset jne. Mutta miksi puhuu niin juntisti?
Naisella ikää 48 vuotta, näyttää paljon nuoremmalta. Itse olen 50.
Hän on sellainen tyttömäinen ja tosiaankin kaunis.
Mutta välillä en jaksaisi kuunnella sitä typerää puhumista!
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Savo on siitä hienoa kuten englanti ja ranska, että lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan.
1800-luvulla oli hetken täpärällä, että savosta olisi tullut virallinen suomenkieli. Ehkä olisimme nyt paremmin menestyvä , jos niin olisi käynyt.
Ihan vaan sanon että jos nyt jo murre ärsyttää niin ei se muuksi muutu ja myöhemmin veetuttaa vielä enemmän😂 Mä en pystynyt tapailemaan pahasti r-vilaista miestä. Oltiin kummatkin opiskelijoita englanninkielisellä pääaineella ja kun puhuttiin englanniksi niin tuota vikaa ei kuulunut eikä näkynyt mutta koulun ulkopuolella puhuttiin tietysti suomeksi ja en vaan pystynyt kestämään tätä. Harmi, kyseessä oli komea, fiksu ja hyvätapainen mies. Aina ei onnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi sanoa ihan pyyhe? Tuo on vanhojen ihmisten puhetta sanoa hantuuki, vastuuki, karteeki, nästyyki.
Se mikä murteessa on vastenmirlistä ei ole pelkästään juntin kuuloiset sanat vasn tapa ääntää ja painottaa sanoja, puheen poljento. Se on oikeastaan se pahin siinä.
Ei minulta.
Käytin sanaa poljento omassa
kommentissani aiemmin.
Olen elänyt
'itämurteiden nyanssien keskellä
kylpien' lapsuuteni mummola-ajat.
Sainkin jo tuolloin enemmän
kuin kyllikseni lokaalia
puheenpartta.
Nyt tyydyn yleiskieleen.
Arvostan murteita: kirjoitan
serkullenikin usein savoksi,
vaikka en itää omassa puheessani
käytä. Täälläkin olen usein savoksi
kirjoitellut muutaman lauseen.
Ette kuitenkaan kuulisi
minun IRL idän naisena huastelevan..
En ole ollenkaan savolainen hengeltäni.
Ei mahda mitään. Olen lännen/etelän
nainen. Hyvää yöt. -E-
Vierailija kirjoitti:
Hantuuki, eli hän on siis kotoisin Pohjanmaan rannikolta... 😃
Ai jaa, mun Karjalan murretta puhuva eksäni puhui aina hantuukista, kun tarkoitti kahvaa.
Nämä murteita ihannoivat ihmiset muuttavat mieltään heti, jos minä käytän jotakin murreilmaisua. Se on heidän mielestään väärin enkä minä saa sanoa niin. He kyllä saavat puhua omaa murrettaan niin paljon kuin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäää helvettiä. Mistä Kultarannasta olet kotoisin? Pottu, soosi, hantuuki ihan tavallisia arkisanoja. Etelä-, Itä- ja Keski-Suomessa asuneena voin tämän todeta ja vahvistaa.
Mut jos puhuu ihan vaan tavallisia sanoja savoksi niin sitten kyllä ymmärrän tuskasi.
Hantuuki ei kyllä ole mikään tavallinen arkisana kuin pohjanmaalla, länsimurteissa, tarkoittaen käsipyyhettä (handduk). Savossa se ei ole yleinen, eikä kuulu savon murteeseen.
Kun itse kuulin tuon ensimmäisen kerran (etelä-suomesta kotoisin), en tiennyt, mitä se tarkoittaa.
Voi hantuuki tarkoittaa kahvaakin.
Savo on siitä hienoa kuten englanti ja ranska, että lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan.