Miten oppia sietämään naisen puhumaa murretta?
Olen tavannut kivan, tunnollisen, sosiaalisen ja todella positiivisen naisen muutama kuukausi sitten. Mutta hänen murteensa on alkanut suorastaan v*tuttaa.
Esimerkkejä perunat on hänelle pottuja, kastike on soosi, on sosimet, nappo, hantuuki jne.
En aluksi ymmärtänyt yhtään, mistä puhui.
Miksi ei voi puhua selvää suomea?
Nainen on myös kaunis, pitkät ja kiharat hiukset jne. Mutta miksi puhuu niin juntisti?
Naisella ikää 48 vuotta, näyttää paljon nuoremmalta. Itse olen 50.
Hän on sellainen tyttömäinen ja tosiaankin kaunis.
Mutta välillä en jaksaisi kuunnella sitä typerää puhumista!
Kommentit (108)
Tevolan murre ? Pohojonen, siithä eivät ole Länsi-Lapin murretta
Toivottavasti tämä nainen pistää sinut menemään, ei hän tarvitse noin vittumaista miestä.
murre ei ole tuossa tapauksessa ainoa huolenaihe...
Vierailija kirjoitti:
Miesten ongelmat, hohhoijakkaa.
Miehet on just tuollaisia, heille kaikki ulkoinen on tärkeää, muusta viis. Pariterapiassa mieheltä kysyttiin, mitä hyvää hän on nähnyt vaimossaan ja voisiko hän nähdä sen vieläkin. Mies mietti ja mietti ja viimein mutisi, että vaimolla oli joskus tukka hyvänvärinen ja mallinen. Takana kuitenkin vuosikymmenten avioliitto ja miehelle tärkein asia on ollut vaimon tukka.
Vierailija kirjoitti:
Tevolan murre ? Pohojonen, siithä eivät ole Länsi-Lapin murretta
Nuo "sosimet" on esim Seinäjoen seudun murretta. Pottu on varmaan aika yleinen koko maassa, ja luultavasti nuo muutkin ap:n esimerkki sanat on ihan ymmärrettäviä ja tavallisia. Olen kuullut niitä joka paikassa jossa olen asunut, paitsi nuo "sosimet" jotka siis on kai sitten Etelä-Pohjanmaan murretta. Joo ja oon asunut pitkin Etelä-Suomea ja Keski-Suomessa monessakin eri paikassa sekä pohjanmaalla.
Ja jos toisen puhe ärsyttää, niin ehkä suhde kannattaa unohtaa heti alkuunsa.
Eihän tuo nyt mitään. Mulla on turkulainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Mitäää helvettiä. Mistä Kultarannasta olet kotoisin? Pottu, soosi, hantuuki ihan tavallisia arkisanoja. Etelä-, Itä- ja Keski-Suomessa asuneena voin tämän todeta ja vahvistaa.
Mut jos puhuu ihan vaan tavallisia sanoja savoksi niin sitten kyllä ymmärrän tuskasi.
Mitä ihmettä höpötät? Savohan on valittu suomen seksikkäimmäksi murteeksi! 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä miltä tuosta naisesta tuntuisi, jos saisi tietää sun ajatukset?? Olet todella keskenkasvuinen ja törkeä, ja parempi nyt vaan antaa hänen löytää joku fiksumpi mies.
Mahtavia johtopäätöksiä kyllä teet! Not!
Ja toisekseen, kaipa tuolla miehellä on oikeus ajatella myös epämiellyttäviä asioita ilman sinun tai muiden teilaamista ajatuksistaan nimittäen keskenkaivuiseksi ja tyhmäksi.
Täytyy olla aika keskenkasvuinen, jos joku murresana on noin iso ongelma. Tai sitten on suuria vaikeuksia erilaisuuden ymmärtämisessä. Itse olen aikoinaan lähtenyt nuorena kotoa ja asunut sen jälkeen ristiin rastiin pitkin Suomenmaata ja koskaan ei ole minkään paikkakunnan murre ollut mikään ongelma. Minusta on ollut hauskaa huomata, miten erilailla eri paikoissa puhutaan :D
Minusta murteet on rikkaus, enkä koskaan ole osannut ajatella, että joku ihminen olisi ärsyttävä siksi, että hän puhuu omaa murrettaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo nyt mitään. Mulla on turkulainen mies.
Turun murre on ihanaa. Itse siellä joskus asuneena ihastuin murteeseen. Vaikka olen jo kauan asunut muualla, aina läikähtää lämpimästi, kun jossain kuulen Turun murretta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on kuin vierasta kieltä puhuisi. En minäkään tiedä mikä on hantuuki tai nappo. Sosimet? Eteläisestä Suomesta olen.
Et osaa varmaan ruotsiakaan, kun monet murresanat on ruotsista väännetty.
Jos toisessa jokin piirre ärsyttää niin voimakkaasti, että siitä on tarpeen puhua vaikka näin palstalla, niin ehkä et ole oikeasti ihastunut.
Ex-puolisollani on todella ärsyttävä tapa maiskauttaa suutaan vähän väliä. Niin ärsyttävä tapa oli jo yhdessä ollessakin, että usein oli pakko lähteä toiseen huoneeseen tätä ääntä pakoon.
Eron jälkeen alkoi valjeta, etten ollut tainnut koskaan olla aidosti rakastunut, ja tuo ärsytys oli ehkä jokin tämän tunteen ulostulo.
Sinun ei tarvitse sietää mitään mitä itse et halua. Ei edes naisen toimesta
Niinhän naiset itsekin sanoo
Kyllä siihen tottuu, kunhan ei savoa mongerra... " Voe hyväisä kuitennii, pittee pittee...aeva vällee pittees... vuan oeshaa tuota kaet aekoo muullonnii... voevoe... Ja kun savolaiset ovat muutenkin murteensa tapaisia: Voevoe...pittees pittees...vuan eipä tuota kehtoo...
Vierailija kirjoitti:
Nainen on siis kotoisin Kauhajoelta. Ap
Moi Jori!
On se hesan slangikin ärsyttävää. Paljon vääntävät englannista sanoja suomeksi kuten "vibat" ja "stormataan".
Edellinen kumppanini oli
syntyperäinen helsinkiläinen,
puheensa sen mukaista. Olin
mieltynyt hänen syvään, matalaan
ääneensä ja stadin poljentoon.
Nautin suuresti hänen puheensa kuuntelemisesta.
Hän oli älykäs, taitava keskustelija.
Miehen ääni onkin minulle
tärkeämpi kriteeri kuin esimerkiksi
yleinen toive: 180+ cm pituus.
Hän oli alle 180 cm, mutta habitus
urheilijan; hyväkroppainen, harteikas
kiekkomies.
Oma pohjanmaalaisuuteni on
kadonnut puheestani jo alle
20-vuotiaana.
Puhun kuin 'media-alan ihminen.'
Selkeää yleiskieltä.
Tämä murteeton, neutraali tyyli
on pysynyt plakkarissani
jo yli 30 vuotta.
Vielä: ex-mieheni äidin sukulinja on
Pohjanmaalta -
ehkä tunnuin siksi hänelle kotoisalta
'energioiden' ja luontoni osalta,
vaikka en enää oulunkieltä
väännä..? [Joskus puhun sitä veljeni
kanssa tovin ihan tarkoituksella].
🍁E🍂
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, mitä naiset puhuvat. Sieltä mitään järkevää ja mielenkiintoista kuule. En ole ikinä kuunnellut. Tärkeintä, mitä naiset osaa, on haarojen levitys.
Ymmärrän katkeruutesi. Et ole koskaan tainnut päästä yhdenkään naisen kosketusetäisyydelle, tuskin edes kuuloetäisyydelle, jos nainen huomasi sinut ensin.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse sietää mitään mitä itse et halua. Ei edes naisen toimesta
Niinhän naiset itsekin sanoo
Toimesta.
Eikö enemmän häiritse se puheen tempo ja rytmi, sanojen painotukset ja venytykset?