Miten oppia sietämään naisen puhumaa murretta?
Olen tavannut kivan, tunnollisen, sosiaalisen ja todella positiivisen naisen muutama kuukausi sitten. Mutta hänen murteensa on alkanut suorastaan v*tuttaa.
Esimerkkejä perunat on hänelle pottuja, kastike on soosi, on sosimet, nappo, hantuuki jne.
En aluksi ymmärtänyt yhtään, mistä puhui.
Miksi ei voi puhua selvää suomea?
Nainen on myös kaunis, pitkät ja kiharat hiukset jne. Mutta miksi puhuu niin juntisti?
Naisella ikää 48 vuotta, näyttää paljon nuoremmalta. Itse olen 50.
Hän on sellainen tyttömäinen ja tosiaankin kaunis.
Mutta välillä en jaksaisi kuunnella sitä typerää puhumista!
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
ja syy yhdessäoloon on mikä? taas näitä vässykkämiehiä jotka joutuu "sietämään" naisia? :D
Syy yhdessäoloon on vissiin kiharat.
Vierailija kirjoitti:
Mitäää helvettiä. Mistä Kultarannasta olet kotoisin? Pottu, soosi, hantuuki ihan tavallisia arkisanoja. Etelä-, Itä- ja Keski-Suomessa asuneena voin tämän todeta ja vahvistaa.
Mut jos puhuu ihan vaan tavallisia sanoja savoksi niin sitten kyllä ymmärrän tuskasi.
Mitä arkisanoja 😅 Mikä on hantuuki?
T. Pääkaipunkiseudulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäää helvettiä. Mistä Kultarannasta olet kotoisin? Pottu, soosi, hantuuki ihan tavallisia arkisanoja. Etelä-, Itä- ja Keski-Suomessa asuneena voin tämän todeta ja vahvistaa.
Mut jos puhuu ihan vaan tavallisia sanoja savoksi niin sitten kyllä ymmärrän tuskasi.
Mitä arkisanoja 😅 Mikä on hantuuki?
T. Pääkaipunkiseudulla syntynyt
Oletko oikeasti noin yksinkertainen, että et ymmärrä murresanojen olevan murretta puhuville arkisanoja? Hantuuki on käsipyyhe ja se on kerrottu jo tässä ketjussa. Varmasti on sullakin arkisanoja joita mä en koskaan käyttäisi, mutta en mä silti niille naura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hantuuki, eli hän on siis kotoisin Pohjanmaan rannikolta... 😃
Mä olen Etelä-Pohjanmaalta ja kyllä täälläkin käytetään sanaa hantuuki. Ei se ole vain Pohjanmaan rannikon sana.
Äiti etelä pohjanmaalta ja sanoo hantuuki.
En siedä kummallakaan. Tosin fiksut ok.
Miksei voi sanoa ihan pyyhe? Tuo on vanhojen ihmisten puhetta sanoa hantuuki, vastuuki, karteeki, nästyyki.
Vierailija kirjoitti:
Ap on aivan liian lapsellinen ollakseen 50v.
Joku mielenhäiriöstä kärsivä taas.
Aloitus triggeröi näköjään murteen puhujia.
Ihan samalla lailla murre on yhdelle kynnyskysymys kuin vaikka paino tai pituus tai koulutustaso tms muu tekijä toiselle. Ilmeisestl tämä on joillekin ensimmäinen kerta, kun he kuulevat siitä ja siksi suuttumus.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi sanoa ihan pyyhe? Tuo on vanhojen ihmisten puhetta sanoa hantuuki, vastuuki, karteeki, nästyyki.
Se mikä murteessa on vastenmirlistä ei ole pelkästään juntin kuuloiset sanat vasn tapa ääntää ja painottaa sanoja, puheen poljento. Se on oikeastaan se pahin siinä.
Ap, sinä siedät sitä murretta tai et. Naisen puhe ei muutu!
Kun ensihuuma menee ohi, on siinä muutakin ärsyttävää, kun luonteesi on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Kun ensihuuma menee ohi, on siinä muutakin ärsyttävää, kun luonteesi on tuollainen.
Ap on ihan normaali luonteeltaan ja hän kirjoitti ihan yleisestä ilmiöstä. Ihmeellistä miten vaikeaa joidenkin on näköjään sitä hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihan normaali luonteeltaan ja hän kirjoitti ihan yleisestä ilmiöstä. Ihmeellistä miten vaikeaa joidenkin on näköjään sitä hyväksyä.
Tämä murrekysymys voi nykyään saada isomman merkityksen kuin ennen, joten sitä ei ole ehkä siksi niin yleisesti hahmotettu pariutumisen kynnyskysymykseksi.
A Ennen ihmiset pariutuivat kotiseudullaan, missä kaikki puhuivat samalla lailla. Jos nuori meni vaikka pk-seudulle yliopistoon, niin sielläkin liityttiin omaan osakuntaan ja tutustuttiin ja ejkä rakastuttiinkin muihin nuoriin omasta maakunnasta. Nykyaikana muutetaan eri puolille maata helpommin ja siellä erot korostuvat.
B Nykyään moni tutustuu netissä, missä ei kuule toisen puhetta, siksi voi tulla iköbiä yllätyksiä livenä tavatessa. Ennrn kuin tutustuttiin kasvokkainen ennen treffeille lähtöä, sinne treffeille ei alunperinkään päädytty sellaiden ksnssa, jonka puhetavasta ei tykkää.
Itsestään selvää on, että ap nyt vain jättää tämän kivan, tunnollisen, sosiaalisen ja todella positiivisen, kauniin, tyttömäisen ja kiharahiuksisen pitkätukkaisen naisen. Sitten hän jää odottelemaan, koska seuraava samanlainen, mutta oikealla tavalla puhuva tulee vastaan ja oitis ottaa hänet omakseen. Tämä kun on ihan tavallista viiskymppisille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Itsestään selvää on, että ap nyt vain jättää tämän kivan, tunnollisen, sosiaalisen ja todella positiivisen, kauniin, tyttömäisen ja kiharahiuksisen pitkätukkaisen naisen. Sitten hän jää odottelemaan, koska seuraava samanlainen, mutta oikealla tavalla puhuva tulee vastaan ja oitis ottaa hänet omakseen. Tämä kun on ihan tavallista viiskymppisille miehille.
Miellyttävä puhetapahan on paljon tärkeämpää kuin kaunis tai komea ulkonäkö. Ulkonäkö on katoavaista, mutta ääni ja puhetapa jää. Lopulta on jäljellä lihonut tai muuten rupsahtanut ja ruma nainen tai mies, jota ei ole kiva katsoa, mutta vielä ikävämpää kuunnella. Siksi kannattaa valita alunperinkin mieluummin joku, jonka äänestä ja puheesta tykkää. Tykkääkö ap siitä tapailunaisesta vielä, jos hänen ulkonäkönsä menee, ja jäljelle jää vain murretta vääntävä ääni? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrität määrätä toisten puhetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä miltä tuosta naisesta tuntuisi, jos saisi tietää sun ajatukset?? Olet todella keskenkasvuinen ja törkeä, ja parempi nyt vaan antaa hänen löytää joku fiksumpi mies.
Mahtavia johtopäätöksiä kyllä teet! Not!
Ja toisekseen, kaipa tuolla miehellä on oikeus ajatella myös epämiellyttäviä asioita ilman sinun tai muiden teilaamista ajatuksistaan nimittäen keskenkaivuiseksi ja tyhmäksi.
Oman mieheni tapasin, kun oltiin noin kolmekymppisiä. Hän neutraalilta muurealueelta, jossa puhutaan lähes kirjakieltä poislukien mä, sä ja joku muu yhtä yleinen ilmaisu. Itse olen hyvin vahvalta murrealueelta, ja meillä oli pelkästään hauskaa, kun suhteen alussa suomensin puheitani. Puoliso otti useita murresanojani käyttöönsä. Nyttemmin, kun ollaan oltu yli kaksikymmentä vuotta yhdessä ja minä vielä kauemmin poissa omalta murrealueeltani, on tämä paikallinen yleiskielinen puhetapa tarttunut, ja murre herää henkiin silloin kun keskustelen muiden sitä puhuvien kanssa. Vitsailenkin olevani kaksikielinen.
Että kyllä, kun itsellä on kokemus näin avoimesta ja kypsästä suhtautumisesta toisen vahvaan murteeseen, pidän kyllä tuolla tavalla suhtautuvaa henkilöä henkisesti keskenkasvuisena. Neuvoni on edelleenkin suhteen päättäminen, jos toisen niinkin vahva identiteetissä oleva ominaisuus kuin kieli ärsyttää noin paljon. Itselleni oman murteen kuuleminen yllättäen täällä, missä sitä ei puhuta, nostaa melkein kyyneleet silmiin, niin voimakkaita tunteita se herättää. Sehän on se kieli, mitä olen oppinut alunperin puhumaan, ja mitä äitin ja isäni ja muut läheiset ovat minulle puhuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä miltä tuosta naisesta tuntuisi, jos saisi tietää sun ajatukset?? Olet todella keskenkasvuinen ja törkeä, ja parempi nyt vaan antaa hänen löytää joku fiksumpi mies.
Ja toisekseen, kaipa tuolla miehellä on oikeus ajatella myös epämiellyttäviä asioita ilman sinun tai muiden teilaamista ajatuksistaan nimittäen keskenkaivuiseksi ja tyhmäksi.Oman mieheni tapasin, kun oltiin noin kolmekymppisiä. Hän neutraalilta muurealueelta, jossa puhutaan lähes kirjakieltä poislukien mä, sä ja joku muu yhtä yleinen ilmaisu. Itse olen hyvin vahvalta murrealueelta, ja meillä oli pelkästään hauskaa, kun suhteen alussa suomensin puheitani. Puoliso otti useita murresanojani käyttöönsä. Nyttemmin, kun ollaan oltu yli kaksikymmentä vuotta yhdessä ja minä vielä kauemmin poissa omalta murrealueeltani, on tämä paikallinen yleiskielinen puhetapa tarttunut, ja murre herää henkiin silloin kun keskustelen muiden sitä puhuvien kanssa. Vitsailenkin olevani kaksikielinen.
Että kyllä, kun itsellä on kokemus näin avoimesta ja kypsästä suhtautumisesta toisen vahvaan murteeseen, pidän kyllä tuolla tavalla suhtautuvaa henkilöä henkisesti keskenkasvuisena. Neuvoni on edelleenkin suhteen päättäminen, jos toisen niinkin vahva identiteetissä oleva ominaisuus kuin kieli ärsyttää noin paljon. Itselleni oman murteen kuuleminen yllättäen täällä, missä sitä ei puhuta, nostaa melkein kyyneleet silmiin, niin voimakkaita tunteita se herättää. Sehän on se kieli, mitä olen oppinut alunperin puhumaan, ja mitä äitin ja isäni ja muut läheiset ovat minulle puhuneet.
Hienoa että olet tavannut sinulle sopivan miehen!
Tullla on kuitenkin monia miehiä, jotka eivät olisi sinua halunneet monen monituisesta syystä. Ja myös monia miehiä, joita sinä et olisi halunnut monista eri syistä. Kaikklla on oikeus olla viehättymästä toisesta ihmisestä ihan mistä syystä tahansa, eikä siinä ole mitään epäkypsää
Murre on yksi seikka ihmisessä, joka itsestäänselvästi vaikuttaa parinvalintaan. Se on yhtä merkittävä tekijä yhdelle kuin mitä vaikka ylipaino tai vaikka parta tai kierot silmät on toiselle. Aika yksinkertainen olet, jos et sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miellyttävä puhetapahan on paljon tärkeämpää kuin kaunis tai komea ulkonäkö. Ulkonäkö on katoavaista, mutta ääni ja puhetapa jää. Lopulta on jäljellä lihonut tai muuten rupsahtanut ja ruma nainen tai mies, jota ei ole kiva katsoa, mutta vielä ikävämpää kuunnella. Siksi kannattaa valita alunperinkin mieluummin joku, jonka äänestä ja puheesta tykkää. Tykkääkö ap siitä tapailunaisesta vielä, jos hänen ulkonäkönsä menee, ja jäljelle jää vain murretta vääntävä ääni? Niinpä.
Toisin sanoen: kun rakkautta ei ole kehittynyt toiseen ihmisenä, henkilönä, vaan yhdessä olo perustuu täysin ulkoisiin seikkoihin, näin käy. Jos on kykyä nähdä enemmän kuin pinta ja kuulla puheesta sanojen sijaan sisältö on yhteinen vanhuus huomattavasti vähemmän vttumainen. Toisaalta harvemmin kyllä tuolla em. tavalla mitään vanhuuteen kantavia suhteita kyetäänkään ylläpitämään, joten kysymys on akateeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisekseen, kaipa tuolla miehellä on oikeus ajatella myös epämiellyttäviä asioita ilman sinun tai muiden teilaamista ajatuksistaan nimittäen keskenkaivuiseksi ja tyhmäksi.Oman mieheni tapasin, kun oltiin noin kolmekymppisiä. Hän neutraalilta muurealueelta, jossa puhutaan lähes kirjakieltä poislukien mä, sä ja joku muu yhtä yleinen ilmaisu. Itse olen hyvin vahvalta murrealueelta, ja meillä oli pelkästään hauskaa, kun suhteen alussa suomensin puheitani. Puoliso otti useita murresanojani käyttöönsä. Nyttemmin, kun ollaan oltu yli kaksikymmentä vuotta yhdessä ja minä vielä kauemmin poissa omalta murrealueeltani, on tämä paikallinen yleiskielinen puhetapa tarttunut, ja murre herää henkiin silloin kun keskustelen muiden sitä puhuvien kanssa. Vitsailenkin olevani kaksikielinen.
Hienoa että olet tavannut sinulle sopivan miehen!
Tullla on kuitenkin monia miehiä, jotka eivät olisi sinua halunneet monen monituisesta syystä. Ja myös monia miehiä, joita sinä et olisi halunnut monista eri syistä. Kaikklla on oikeus olla viehättymästä toisesta ihmisestä ihan mistä syystä tahansa, eikä siinä ole mitään epäkypsää
Murre on yksi seikka ihmisessä, joka itsestäänselvästi vaikuttaa parinvalintaan. Se on yhtä merkittävä tekijä yhdelle kuin mitä vaikka ylipaino tai vaikka parta tai kierot silmät on toiselle. Aika yksinkertainen olet, jos et sitä ymmärrä.
Kyllähän tämä nimenomaan ymmärretään. Siksi neuvotaankin, että miehen kannattaa jättää tämä muutoin aika täydelliseltä vaikuttava nainen. Jos murre on kynnyskysymys, eihän sitä sitten voi ohittaa ja muut ominaisuudet ei asiaa korjaa. Kurja juttu, mutta minkäs teet?
Savvoo viäntävä naesimmeine on kovvooo valuuttoo.
Aterimet.