Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten oppia sietämään naisen puhumaa murretta?

Vierailija
23.08.2026 |

Olen tavannut kivan, tunnollisen, sosiaalisen ja todella positiivisen naisen muutama kuukausi sitten. Mutta hänen murteensa on alkanut suorastaan v*tuttaa. 

Esimerkkejä perunat on hänelle pottuja, kastike on soosi, on sosimet, nappo, hantuuki jne. 

En aluksi ymmärtänyt yhtään, mistä puhui. 

Miksi ei voi puhua selvää suomea? 

Nainen on myös kaunis, pitkät ja kiharat hiukset jne. Mutta miksi puhuu niin juntisti? 

Naisella ikää 48 vuotta, näyttää paljon nuoremmalta. Itse olen 50.

Hän on sellainen tyttömäinen ja tosiaankin kaunis. 

Mutta välillä en jaksaisi kuunnella sitä typerää puhumista!

Kommentit (108)

Vierailija
61/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi jälkeeni tullutta

ovat muualta. Olen saanut aivan

erityisesti kehuja äänestäni

ja puhetavastani konteksteissa,

joissa ikä ja ulkonäkö ei kuulijan

tiedossa. Kerran jopa poliisissa

työskennellyt mies kehui

puhelinääntäni tiedustellessani

asiaa y luuritse. E

Vierailija
62/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hantuuki, eli hän on siis kotoisin Pohjanmaan rannikolta... 😃 

Mä olen Etelä-Pohjanmaalta ja kyllä täälläkin käytetään sanaa hantuuki. Ei se ole vain Pohjanmaan rannikon sana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai toiko on typerää puhumista? Potut ja soosit?

Eikä joku nuorison "Low-key tekis mieli lähtee, mut high-key oon ihan cooked, fr fr, lowkey valid kuitenkin."?

Varaudu kurjaan tulevaisuuteen, sillä vanhat murteet tuntuu vielä joskus ihanan kotikutoisilta.

Siis nii legit

Legit te aurafarmaatte ja ap on ihan cooked.

Vierailija
64/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä  en ole koskaan tavannut ketään, en miestä enkä naista, jossa ei  olisi ollut jotain ärsyttävää piirrettä. Kaikissa on jotain, ehkä murre, ehkä asenne, ehkä jokin tapa, mutta jokaisessa on jotakin. Tiedän itsekin mikä minussa eniten toisia ärsyttää. Jos yrittää löytää sellaisen jossa ei ole mitään ärsyttävää, niin se on aika toivoton yritys.

Varmasti on ärsyttäviä piirteitä kaikissa, mutta sellaisen kanssa, jossa jo alussa jokin ärsyttää pahasti, ei ole mitään järkeä ryhtyä parisuhteeseen.

Vierailija
65/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai toiko on typerää puhumista? Potut ja soosit?

Eikä joku nuorison "Low-key tekis mieli lähtee, mut high-key oon ihan cooked, fr fr, lowkey valid kuitenkin."?

Varaudu kurjaan tulevaisuuteen, sillä vanhat murteet tuntuu vielä joskus ihanan kotikutoisilta.

Pakko kysyä, että mitä tuo tarkoittaa?

Vierailija
66/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä miltä tuosta naisesta tuntuisi, jos saisi tietää sun ajatukset?? Olet todella keskenkasvuinen ja törkeä, ja parempi nyt vaan antaa hänen löytää joku fiksumpi mies. 

Mahtavia johtopäätöksiä kyllä teet! Not! 

Ja toisekseen, kaipa tuolla miehellä on oikeus ajatella myös epämiellyttäviä asioita ilman sinun tai muiden teilaamista ajatuksistaan nimittäen keskenkaivuiseksi ja tyhmäksi. 

Täytyy olla aika keskenkasvuinen, jos joku murresana on noin iso ongelma. Tai sitten on suuria vaikeuksia erilaisuuden ymmärtämisessä. Itse olen aikoinaan lähtenyt nuorena kotoa ja asunut sen jälkeen ristiin rastiin pitkin Suomenmaata ja koskaan ei ole minkään paikkakunnan murre ollut mikään ongelma. Minusta on ollut hauskaa huomata, miten erilailla eri paikoissa puhutaan :D

Minusta murteet on rikkaus, enkä koskaan ole osannut ajatella, että joku ihminen olisi ärsyttävä siksi, että hän puhuu omaa murrettaan. 

Sinä olet tuota mieltä.

Minulle murre taas on ehdoton kynnyskysymys, en voisi olla murretta puhuvan miehen kanssa.

N

Vierailija
67/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäää helvettiä. Mistä Kultarannasta olet kotoisin? Pottu, soosi, hantuuki ihan tavallisia arkisanoja. Etelä-, Itä- ja Keski-Suomessa asuneena voin tämän todeta ja vahvistaa.

Mut jos puhuu ihan vaan tavallisia sanoja savoksi niin sitten kyllä ymmärrän tuskasi.

Sanotaanko savoksi ”soosi” ja ”hantuuki”. Eikös savossa pitkät vokaalit aina väännetä. Olisiko ”soosi” selvällä savolla ”suasi”?

Olen joskus kysynyt jotain Kuopiossa. Vastaus oli selkokieleksi käännettynä niin että asia saattaa olla niin tai saattaa olla olematta. Ihmettelin aikani ja viikon parin kuluttua luulin ymmärtäneeni vastauksen järkeväksi. 

Vierailija
68/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidistäskö sä taas fantasioit, ap-incel?

Vierailija
69/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on aivan liian lapsellinen ollakseen 50v.

Joku mielenhäiriöstä kärsivä taas.

Vierailija
70/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäää helvettiä. Mistä Kultarannasta olet kotoisin? Pottu, soosi, hantuuki ihan tavallisia arkisanoja. Etelä-, Itä- ja Keski-Suomessa asuneena voin tämän todeta ja vahvistaa.

Mut jos puhuu ihan vaan tavallisia sanoja savoksi niin sitten kyllä ymmärrän tuskasi.

Sanotaanko savoksi ”soosi” ja ”hantuuki”. Eikös savossa pitkät vokaalit aina väännetä. Olisiko ”soosi” selvällä savolla ”suasi”?

Olen joskus kysynyt jotain Kuopiossa. Vastaus oli selkokieleksi käännettynä niin että asia saattaa olla niin tai saattaa olla olematta. Ihmettelin aikani ja viikon parin kuluttua luulin ymmärtäneeni vastauksen järkeväksi. 

Ei olis, vaan soossi. Kastikkeesta täällä yleensä kyllä nykyään ainakin puhutaan. 

Vierailija
71/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Tuaha o iha selevää suamia 😎 

No nythä sie järkii haastat! :))

(tais olla Rokan Antin kommentti :)))

Puorre pierre jo vain meth pottuja syömhä.

Vierailija
72/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hantuuki sanoo myös osa savolaisista, sehän on ruotsalaisperäinen sana joka on yksinkertaistettu -handduk- = hantuuki.

Vierailija
73/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva taitaa puhua neutraalia yleis- tai kirjakieltä. Puheeseen jää usein sen alueen murteen nuotti, jota lapsena on puhunut/kuullut.

Vierailija
74/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hantuuki sanoo myös osa savolaisista, sehän on ruotsalaisperäinen sana joka on yksinkertaistettu -handduk- = hantuuki.

Ruosinkielestä lainattu sana siitä oma versio.

Vierailija
75/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hantuukia käytetään myös Satakunnassa. 

Vierailija
76/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä tarkoittaa sosimet?

Vierailija
77/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI-yhteenveto:

Suomen kielessä on paljon sanoja, joissa on kirjainyhdistelmänä oo. Esimerkkejä ovat lohi, soida, huone ja koottaa.

Esimerkkejä sanoista

Loppu

Soutaa

Koota

Mootteri

Proomu

... hih! Tekoäly ei oikein taida ymmärtää :D

No mutta kun mootteri ja mutteri saivat lapsen, niin siitä tuli tekoälyn mielestä mootteri  :D

Joo, siis ei viänny. Moottori on moottorj savossa, koska viimeisestä ii:stä tulee usein j. Sen sijaan muista kirjainyhdistelmistä tulee savonmurteessa tuplavokaali, kuten aurinko = aarinko, koulu = koolu jne. Sitten taas tuplavokaali voidaan vääntää erillisiksi: Souda saareen = Soovva suareen tai souvva suareen. Saari = suarj, saaressa= suaressa.

Vierailija
78/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni suku on Ypäjältä ja Loimaalta, kaikki sanovat siellä hantuuki. 

Vierailija
79/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa että puhuu rallienglantia, sitten olisi hienoa!

Vierailija
80/107 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen on siis kotoisin Kauhajoelta. Ap

Hyvä. Nyt voitkin sitten jättää naisen rauhaan ja antaa puhua omaa murrettaan. 

T: Naapuripitäjästä