Sinä joka et ole matkustellut maailmalla, ajatteletko miten paljon on jäänyt näkemättä
Kommentit (128)
Satsaa matkailussa, kuten lähes kaikessa muussakin, määrän sijasta laatuun. Eli olen ne paikat nähnyt, jotka olen halunnut. Muista ei niin väliäkään...
Vierailija kirjoitti:
En. Esimerkiksi mitkään miljoonakaupungit tai turistirysät ei edes kiinnosta.
Miten voi olla, että yhdessäkään maailman miljoonakaupungissa ei ole mitään kiinnostavaa? Itse löytäisin satoja mielenkiintoisia asioita lähes kaikista. Ihan nyt jos vaikka ottaa esimerkiksi Tokion, niin siellä on mielenkiintoista jo pelkästään kirsikankukat, teeseremoniat, onsenit, ruokakulttuuri, temppelit ja pyhäköt, puutarhat, keisarillinen palatsi, kabuki, anime- ja mangakulttuuri, elektroniikka- ja teknologia-alueet, pienet izakayakujat, japanilainen arkkitehtuuri, museot, taidegalleriat, Shinjukun yöelämä, Harajukun katumuoti, Akihabaran alakulttuuri, Asakusan vanha kaupunkimiljöö, Hello Kitty, erikoiskahvilat, Meiji-pyhäkkö, Fuji-vuoren lähialueet, jokiristeilyt, paikalliset festivaalit, sumokulttuuri, sake-panimoihin tutustuminen, keramiikka, kalligrafia, perinteiset käsityöt ja ihan tavallinen paikallinen arki....
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä näkemisestä ole hyötyä. Ei niitä edes muista.
Ryyppää vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni puhe matkailun avartamisesta on puppua. Se tuntuu hyvältä että kaikki on uutta ja erilaista ja siten elämyksellistä. Mutta ei sillä ole loppujen lopuksi paljoa väliä. Elämä jatkuu melko samanlaisena matkan jälkeen.
Ei se pointti ole siinä, että näkee uutta ja erilaista. Vaan se eläminen uudessa ja erilaisessa ympäristössä saa aikaan ajattelun muutoksen ja alkaa nähdä oman tutunkin ympäristön eri näkökulmasta, laajemmasta perspektiivistä. Sitä se avartaminen on. Mutta ei sitä yleensä jossain viikon pituisella hotellireissulla turistikohteeseen pääse kovin syvällisesti tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti en tykkäisi turistirysistä tai miljoonakaupungeista. Mutta mistä sitä tietää kun en ole käynyt. Minulla ei ole koskaan ollut edes passia enkä osaa hyvin vieraita kieliä.
Olin ensimmäistä kertaa hotellissa yötä Suomessa vasta 5 vuotta sitten, työmatkalla. Olin ajatellut että nukun paremmin kotona ja hotellissa on kaikkea likaa, luteitakin voi olla. Alkuun vertailin hotelleja Trivagolla ja otin halvimman, mutta se oli huono ratkaisu. Ei niissä nyt sentään luteita ollut mutta muuten oli ikäviä ja kulahtaneita. Nykyään valitsen aina laadukkaan hotellin, pikkukaupungeissa otan kaupungin parhaan. Työmatkoja on muutama vuodessa ja tykkään.
Olen alkanut hiljalleen lämmetä ajatukselle, että ulkomaillakin voi ehkä olla mukaviakin paikkoja, jos valitsee oikein.
Siitä vaan kielikurssille ja ulkomaita valloittamaan!
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran matkustin nuorempana. Kyllä harmittaa, etten työkyvyttömäksi sairastuttuani ole enää pystynyt matkustamaan. Paljon jäi näkemättä ja kokematta.
Miksi et pysty matkustamaan? Nythän olisi aikaa. Eikä matkusteluun välttämättä paljon rahaakaan tarvitse. Vaikka lennot on tällä hetkellä kalliita, niin perillä on halpaa.
Olen käynyt Lontoossa, Lissabonissa, Portugalin rannikolla algarvessa, Italian riminillä, veneziassa. En juuri muualla. En näe järkeä että menisin vaikka new yorkiin. Olen nähnyt netissä että se on melko tylsä paikka. Viihdyn mökilläni aika hyvin nykyäänkin.
Minulla on kotona suuri näyttö, josta katselen YouTube -videoita. Mm. matkusteluvideoita. On paljon mukavampaa matkustella, kun ei tarvitse miettiä ravintoloita, hotelleja, takseja, lentokoneita, linja-autoja, hellettä, pakkasta, sairastelua tms. Voin matkustella terveenä, mutta voin matkustella myös sairaana. On opastetut kierrokset. Nykyisenä kiinakrääsäaikana joka maassa on suurin piirtein samat tavarat. Niinpä sen takia ei houkuttele lähteä kiertelemään ulkomaisia toreja. Eikä varsinkaan huvita ruokatorit, joissa kärpäset ovat vallanneet ruoat. Oksennustautiin voi sairastua kotonakin, mutta ulkomailla se olisi katastrofi.
Heh, nuorena luin/katsoin kuvia kirjasta Suomen Rautatiet (tai joku, mikä se nyt oli).
Siinä kuva,, missä Lättähattu saapuu Porvoon asemalle. (klassista porvoota .... :)
Se kuva oli niin hieno, vanha asema, taustalla vuori. Ajattelin silloin lapsena, et joku päivä lähden käymään tuolla. Sitä päivää ei ole tullut, eikä tule (sairauksien takia).
.....
Kaikenlaista muuta sitä on tullut nähtyä, esim. maan suurimpia siirtolohkareita, jääkauden aikaisia. En minä sitä silloin lapsena miettinyt, ne vaan tuli, nähtyä.
Olen nähnyt livenä Suomen kuninkaan kruunun ja Englannin kuningattaren kruunun. Ne saavat riittää.
Turhapa se on eläessään hötkytä ja juosta elämysten perässä, koska kuolleena on ihan sama miten on elämänsä viettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon matkustanut kohtalaisesti, ja matkustan silloin tällöin edelleen, mutta olen vahvasti sitä mieltä että matkustamista hehkutetaan ihan liikaa.
Yleensä on vaan kauhean väsyttävää, stressaavaa ja kuluttavaa olla reissussa. Kauheasti selviteltäviä asioita (millä pääsee kulkemaan mihinkin, miten kuuluu käyttäytyä, mitä saa tehdä ja mitä ei, tuleeko huijatuksi tai pölliikö joku jotain onaisuuttasi...)
Tungosta on ja jonoja. Kaikki nähtävyydet näyttävät paremmalta tv:ssä ja somessa, ja ne näkeekin oaremmin näistä. Livenä joku on koko ajan edessä, on tungosta, kylmä, kuuma, huono keli, mitä milloinkin.
Lentokentillä odottelua, tavaroiden raahaamista jne.
Loppujen lopuksi onnellisin on, kun pääsee reissuista takaisin Suomeen. Asiat toimii tutulla tavalla, tiedät mitä teet, miten toimit, ymmärrät kaiken ja kaikki ymmärtää sinua. Ah, miten rentouttavaa.
Oi raukka, olet matkustanut vain turistirysissä ja tungeksinut nähtävyyksiin. Noihin selvitettäviin asioihin on concierge-palvelut.
Olen kyllä. Mutta kun ei ole rahaa laittaa matkoihin niin minkäs teet. Katselen maailmaa netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt livenä Suomen kuninkaan kruunun ja Englannin kuningattaren kruunun. Ne saavat riittää.
Ooh! Suomen kuninkaan kruunun. Kerro lisää.
En. Ei ole ikinä kiinnostanut ravata ympäri maailmaa.
Olen asunut muissa maissa ja matkustellut. En ehkä enää matkusta koska se on niin väsyttävää. M41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ooh! Suomen kuninkaan kruunun. Kerro lisää.
Suomen kuninkaan kruunu on taiteilija Eric O. W. Ehrströmin vuonna 1918 suunnittelema seremoniallinen päähine. Sitä ei koskaan valmistettu ajallaan, sillä Suomen kuningaskuntahanke kariutui Saksan hävittyä ensimmäisen maailmansodan, eikä valituksi tullut prinssi Friedrich Karl ottanut tehtävää vastaan.
Ole hyvä :)
t. ei
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kotona suuri näyttö, josta katselen YouTube -videoita. Mm. matkusteluvideoita. On paljon mukavampaa matkustella, kun ei tarvitse miettiä ravintoloita, hotelleja, takseja, lentokoneita, linja-autoja, hellettä, pakkasta, sairastelua tms. Voin matkustella terveenä, mutta voin matkustella myös sairaana. On opastetut kierrokset. Nykyisenä kiinakrääsäaikana joka maassa on suurin piirtein samat tavarat. Niinpä sen takia ei houkuttele lähteä kiertelemään ulkomaisia toreja. Eikä varsinkaan huvita ruokatorit, joissa kärpäset ovat vallanneet ruoat. Oksennustautiin voi sairastua kotonakin, mutta ulkomailla se olisi katastrofi.
Miltä ne paikalliset ravintola-annokset maistuivat siellä YouTubessa? Entäs miltä tuntui YouTuben vuoristoilma tai raikas merituuli keuhkoissa?
🌬🥶