Uuvun siivoamiseen - milloin te muut siivoatte?
Taas tuli lauantai ja talo on täysin kaaosmainen. Pyykkejä ei ole pesty kuin kerran työviikon aikana, tiskit lojuu pöydillä, imuroitu ei ole viikkoon, lakanat on 3 viikkoa vanhat, leluja joka puolella, eteinen täynnä hiekkaa ja minä lopen uupunut. Mies on raksalla illat ja viikonloput (onneksi nykyisin vain pihalla tekemässä autotallia), joten minun kontolleni jää koko talous niin viikolla kuin viikonloppunakin. Miestä en voi velvoittaa kokopäivätyön ja raksan lisäksi vielä siivoamaankin, mutta itsekin olen ihan voimaton tämän työmäärän edessä kun olen myös kokopäivätöissä!
Milloin te kanssaäidit oikein siivoatte? Missä lapset silloin ovat? Musta tuntuu, että koko mun viikonloppu menee siivoamiseen kun en jaksa enkä pysty lastenhoidon lomassa siivoamaan yhtäjaksoisesti muutamaa tuntiakaan. Lauantaiaamuna on ruokakaupat ja ruuanlaitot, sitten kun aloitan päivällä niin en pysty tekemään siivousta yhtäjaksoisesti kuin hetken, kun taas on lapset minua vailla (2 v ja 5 v). Pyörin siis täysin kaaosmaisesti huoneesta toiseen, pesen paikan sieltä sun täältä ja hoidan samalla kaikkea mahdollista muuta (pissatukset, leikkimiset, kaverin synttäreille viemiset ym.) ja illalla koti ei ole aamua paljon siistimpi. Sunnuntaina sama juttu, mutta siivoan ankarammin vaan, ja illalla EHKÄ on jo siistiä. Kunnes tulee maanantai ja kaikki kaaos taas leviää käsiin.
Milloin ja miten te muut siis siivoatte, miten paljon siihen kuluu aikaa? Minusta olis kiva että edes kerran viikossa tulis kunnolla siistiä, vaikken siivoushullu olekaan. Nyt vaan uuvuttaa, että koko viikonloppu menee lapsille ja miehelle tiuskiessa kun ei koskaan saa mitään tehdä rauhassa ja oman levon aika ei tule koskaan. Viikolla töitä ja lastenhoitoa, viikonloppuna siivousta ja lastenhoitoa. Missä välissä tässä vielä itseään kehittää, liikuntaa harrastaa tai parisuhdetta hoitaa???
Kommentit (32)
Jos säilytystilat on vähissä, kannattaa hankkia kannellisia sängynaluslaatikoita, ja laittaa niihin ne toppavaatteet. Ja laatikko myös niille kierrätykseen/kirpaarille meneville, etteivät loju nurkissa.
Tiskikoneesta heti puhtaat pois, kun kone on pessyt ne, että saa laittaa likaiset sinne samantien. Ja lapsetkin voi opettaa laittamaan itse ne likaiset astiansa, kunhan ikä on sopiva.
Lapset mukaan muutenkin hommiin, ei se siivoaminen ole yksin äidin tehtävä, suosittelen jankuttamaan niin kauan, että menee perille... Parivuotiaskin osaa jo kerätä lelut laittalta, kunhan tavaroille on omat paikkansa. ( lapset muuten pitävät järjestyksestä, siis legoille oma laatikko, autoille oma jne. )
Minä olen pariin kertaan tehnyt siivouslakon, vähän on itsellä kestämistä, mutta jossain vaiheessa sitten muutkin tajuaa ( meillä mies & kaksi poikaa ), että pakko on osallistua. Jokainen osaa viedä pyykkinsä itse pyykkikoppaan, samoin siivota omat tavaransa.
Olen kyllä aika laiska siivoamaan noin yleensä, eli kestän villakoiria...
Eli kiitos siivousvinkistä, sain erään sukulaisnaisen jo tänä perjantaina siivoamaan meidän huushollin maksusta - tietysti vain tämän kerran ja tähän hätäapuun (en ensi viikonloppuna ajatellut siivota 2,5 päivää!) ja lisäksi on miehen sisko, joka voisi joskus tulla tekemään viikkosiivousta. Mutta syksyllä pitää sitten hommata jo ihan kunnollista apua.
Mies oli myöntyväinen asialle, jos ei hirvittävästi maksa. Ja miehen puolesta on sanottava se, että hän yrittää auttaa sen minkä kykenee työnteolta, rakentamiselta ja lastenhoidolta - hänellä on hirvittävä työmäärä koko ajan, joskus vielä raksaillan jälkeen aukaisee läppärin ja sitten vasta menee nukkumaan. Tämä on onneksi vain kausittaista eli syksyllä ja lumen tultua meilläkin pihahommat hiljenee ja siten miehestä saan taas apua kotitöihin. Hänkin tekee kyllä, mutta ei tosin pyytämättä.
Nyt alan hakea sitten ihan oikeaa siivousfirmaa! :-)
Tulee vaan helposti luuserifiilikset kun tuntuu, että eikö tämä nyt kaiken järjen mukaan pitäisi onnistua itseltäkin. :-(
En tiedä missä asutte, mutta Jyvässeudulla 4h Yhdistys tarjoaa kotiapua, siivousta lapsiperheisiin. Meillä käy toisinaan ja sattui tosi reipas tyttö/naisihminen. Ja palveluista saa kotitalousvähennyksen sekä hintataso alhaisempi kuin siivousfirmoilla.
Meillä kolme lasta, isoin (7v) koulussa, sitten keskimmäinen (3v) tarhassa ja kuopus (2v) pph:lla. Vanhemmat molemmat olemme töissä.
No, mun " taktiikkani" on sama kun usealla täällä, että kaikki siivotaan samantien. Eli kun on syöty, astiat koneeseen, pöytä siistiksi, kun tullaan ulkoa, tavarat paikalleen, heti jos näen iltapäivällä tai illalla että on likasta (siis kuraa, kiviä, ruoan muruja) niin heti sipasen imurilla. Vessan saatan pestä vaikka häthätää aamusuihkun jälkeen klo 06:10. Eteisessä on moppi, jolla saan heti otettua pahimmat paskat pois.
lelujen suhteen olen vähän rennompi =) Eli niistä en juurikaan häiriinny, PAITSI jos kaikki on vaan periaatteen vuoksi revitty lattialle ja meidän kahden pienimmän huvista en tykkää, eli heittävät yläkerrasta alas pehmoleluja =/
Pyykit pesen niin ikään joka päivä, olen myös aika hyvä delegoimaan tehtäviä lapsille ja miehelle (mies pitempään töissä kun minä). Jos musta vaikka nyt tuntuu, että hitto pitäis vaihtaa lakanat niin sitten myös teen sen samantien. Jos näyttää että jääkaappi on likanen, niin siivoan sitä samantien edes vähän. Meillä tiskikone pyörii yleensä yöllä ja sitten aamulla sillä välin kun lapset syö aamupalaa niin tyhjään koneen.
Tästä huolimatta meillä ei kyllä koskaan ole supersiistiä, mutta huomaan että jos olen vaikka kipeenä kaksi päivää niin talo on AIVAN järkyttävän näkönen!!
Juu, mullakin on noita isompia projekteja (eli tyyliin kellarin siivous, lasten lelukaappien läpikäynti jne). Niihin varaan vaikka yhden lauantain, jos mulla ei ole töitä, ja sitten sovitaan etukäteen että mies on lasten kanssa poissa koko päivän. Ihmeesti saa aikaan =)
Mukavaa että kohtalotovereita löytyy... Minun tragediani on se, että satuin aikoinaan lyöttäytymään yhteen miehen kanssa, joka rakastaa järjestystä, palvoo tyhjiä lattioita ja halveksii materiaa, ja itse taas olen vähän tämmöinen boheemimman luontoinen huithapeli. (No ainakin mieheeni verrattuna: kyllä minäkin toki ahdistun jos koti on sekasorrossa, mutta ahdistumiskynnys on kuitenkin tuntuvasti korkeampi kuin miehelläni...)
Meillä perheessä 1- ja 4-vuotiaat lapset, kaksi kissaa (ja em. tip-top- remontti-isä ja EVVK-äippä...). Vanha omakotitalo maalla, remonttia, kuraa, pihahommia). Ja hoitovapaalla ollaan - töiden alkamista en pelkää - ovathan lapset 8 tuntia päivässä muualla, joten sotkua kertyy vastaavasti vähemmän. Ainakin esikoisen ollessa hoidossa hämmästyin, kun koti pysyi siistinä paljon vähemmillä ponnisteluilla.
Meidän perheen teesit kaaoksen hallinnassa ovat:
- EI LIIKAA TAVARAA = lasten leluista osa on piilossa, ja kun piilossa olleita leluja otetaan esiin, joku esillä ollut pannaan piiloon. Kirpparille tavaraa vähintään kerran vuodessa. Ja ankara kriteeri kaikella uudelle tavaralle: vielä kassajonossakin funtsin, tarvitsenko tätä todella... Lasten merkkipäivien lähestyessä mietitään kummien ja mummien kanssa yhdessä, mitä kukin ostaisi
- EI TURHAA PYYKKÄÄMISTÄ = hyökkään tahran kimppuun heti kun se syntyy, mikrokuiturätillä pyyhkien tuore lika lähtee näppärästi. Yritän sietää lievää tahraisuutta, varsinkin päällysvaatteissa.
- SIIVOUSRUTIINIT = torstai = yläkerran siivous, perjantai = alakerran siivous, eli imuroin ja pyyhin pölyt kerran viikossa. Eteisen, keittiön ja vessan siivoan silloin kun " kipukynnys" ylittyy. Kunnon kuramatto eteiseen.
- PIENI ASUNTO: 90m2 on joutuisampi siivota kuin 180m2. Ja rajalliset tilat ikäänkuin pakottaa jatkuvasti käymään läpi materiaa, mitä todella tarvitaan ja mistä voi luopua
- TV: (tähän on meillä ajauduttu, minulla oli aikanaan utopia pienten lasten osallistumisesta siivousnautintoihin, mutta jotenkin se on jäänyt...) nyt siivouspäivänä istutan lapset edellispäivänä nauhoitetun Pikku-Kakkosen ääreen ja yritän itse selvitä urakasta niin pian ja tehokkaasti kuin suinkin.
- PUHTAUS: minulle enemmän merkitsee tietoisuus siitä, että paikat on puhtaat ja koti on " hygieeninen" . Kellosta mittaamalla olen todennut, että lapset järjestävät paikat siivouksen jälkeen entisenmallisiksi noin tunnissa.
- ja lopuksi vielä ASENNE: Itse olen " sokea" lasten leluille: minusta lapsiperheessä niitä saa olla, ja eilisen leikit saa jatkua huomenna, ts. siivoan illalla kyllä kaikki kulkuväylillä olevat lelut, mutta junaradat ja legomonumentit saa minun puolesta olla - siivouspäivänä siirrän niitä vain varovasti syrjään, että saan pölyt imuroitua alta. Toimelias lapsi on kaunis katsella, sotkut on sivuseikka! Vieraskoreutta en jaksa: jos vieraat ei pientä epäjärjestystä siedä, pysykööt poissa ;-)
käy joka toinen perjantai ja käyttää 100-neliöiseen asuntoomme 3 tuntia. Edellisenä päivänä järjestelemme kaikki irtotavarat (lelut yms.) omille paikoilleen. Kun on siivooja tulossa ja on pakko ne tavarat siivota pois, niin tulee sekin tehtyä.
Pyrin myöskin siihen, että iltaisin järjestelen olohuoneen ja keittiön lasten mentyä nukkumaan (lähinnä meillä on lelut hujan hajan). Lastenhuoneet meillä pysyy melko siistinä, kun lapsukaiset mieluiten leikkii just olkkarissa. Pesukone pyörii 1-2 krt päivässä, joten pyykkivuori ei kasaannut liian suureksi. Yleensä teen niin, että ekan koneellisen kuivatan rummussa ja toinen koneellinen kuivuu tosi nopeasti, kun kuivausrumpu tekee kodinhoitohuoneen ilman sen verran lämpöiseksi.
Viikon ruokaostokset hoidan kerralla ja sitten teen ehkä yhden täydennyksen lähikaupassa. Ruokaa tehdää aina vähän isompi satsi, usein siitä riittää kahdelle päivälle ja ehkä pari annosta pakastimeenkin. Samoin jos leivon, teen sitten niin ison kasan, että siitä riittää useammalle kerralle.
Ja joskus se aiheuttaa vähän paineita. Mutta onneksi minulla on siisti mies, joka osallistuu siivoukseen ja korjaa tavarat jäljiltään paikoilleen. Myös 4,5 v. poikamme on mielestäni tosi siisti luonne, korjaa itse KAIKKI lelunsa ennen nukkumaan menoa pois lattioilta (ja edes lelukaapin ovi ei saa jäädä auku vaan laittaa senkin visusti kiinni).
Myös minä vannon ylläpitosiivouksen nimiin, jolloin mittavalla suursiivousoperaatiolle on tarvetta tosi harvoin. Pyykkikone ja tiskikone pyörii lähes päivittäin, vessoja pesen viikollakin jos näyttävät sitä kaipaavan, imuroin jos on roskaista, tavaroita laittelen paikoilleen joka päivä. Siitä olen tosiaan piinallisen tarkka, että tavarat on paikoillaan - en voi mennä nukkumaan jos pöydille jää likaisia astioita tai vanhoja lehtiä lojumaan. Muutenkin pidän siitä, että tavaraa on mahdollisimman vähän ja tasot, pöydät jne. tyhjiä. Muutimme tänä keväänä ja siinä operatiossa laitoin entisiäkin tavaroita aika surutta myyntiin tai poistoon. Kaikille tavaroille on myös paikkansa, johon ne käytön jälkeen yritetään laittaa. Tähän ovat siis mieheni ja lapsikin tosi hyvin sitoutuneet.
Yleensä siivoan sitten " paremmin" n. kerran viikossa, siis imuroin, pyyhin pölyt, pesen vessat ja kylppärin. Aikaa tähän menee ehkä 2 h. Lattioita en pese kuin ehkä kerran kuussa, matot pääsee ulos vielä harvemmin :) Hommia jaetaan miehen kanssa vaihtelevasti, riippuu kummankin aikatauluista. Poika on jo niin iso, että puuhailee omiaan sillä aikaa kun siivotaan.
Olen aika paljon työmatkoilla ja usein työpäivä venyy muutenkin 12-tuntiseksi. Jos on kiireinen kausi menossa, niin tietysti silloin alkaa pölyt ja pyykkikasat kertyä...Silloin puren hammasta seuraavaan vapaaseen viikonloppuun tai vapaailtaan asti ja siivoan sitten. Ja vielä siivouksenkin edelle menee urheilu - juoksulenkeistäni en tingi. Jos vapaa-aika pitää jakaa siivouksen ja urheilun välillä, urheilu vie voiton :) Esim. eilen tulin lenkiltä 22.20 kun en aikaisemmin päässyt...
Nyt muuton jälkeen siivous saattaa viedä enemmän aikaa, koska asuntomme on isompi. Ensi vuonna ajattelin hankkia siivoojan käymään ainakin kerran tai kaksi kuussa. Tänä vuonna ei kannata, koska kaikki kotitalousvähennykset tulee käytettyä täysimääräisenä remonttimiesten kuluissa.
Jos itse tykkäisi siivota muttei lasten kanssa tunnu onnistuvan, olisko mahdollista sopia lastenhoidosta jonkun kanssa esim. tietty aika viikosta? Varsinkin äitiyslomalla/hoitovapaalla olevalle vois olla ihan hyvä ratkaisu ja halvempikin kuin siivoojan hankinta. Esim. MLL:n kautta saa edullisesti lastenhoitajan, hinta oli viimeksi sitä käyttäessäni 4,80 e/tunti. Siis lapset vaikka pariksi tunniksi puistoon/pihalle lastenhoitajan kanssa ja itse rauhassa sotkujen kimppuun!
Pyykkikone ja tiskikone pyörii joka päivä, ettei kerry.Suosittelen!!!!!!! Meillä ei silitetä koskaan. Jokaisella on omat laatikko, johon puhtaat vaatteet pannaan, välttämättä eivät ehdi kaappiin saakka. Turhaa siirtleyä, johon menee aikaa. suosittelen, jos tuntuu hyvältä!
lelut kerätään joka ilta nopeasti kolmeen laatikkoon; yhteen autot, toiseen vauvalelut ja kolmanteen sekalaiset. Ovat kauniita laatikkoja ja ihan esillä! suosittelen!!!
kerran viikossa imuroin koko talon (170 neliötä) ja aikaa menee noin tunti. lapsista 3v auttaa ja 7kk on isänsä kanssa. Samalla pyyhin keittiön tasot huolella ja pölyt jne. Tosi nopeasti loppujen lopuksi tulee siistiä. Vessat pesen useammin, sitä mukaa kuin likaantuvat. Ehkä joka toinen päivä ja 3v aina auttaa. Olen tosi rento siivooja, meillä pyörii villakoiria välillä. Kaikkein tehokkain siivouskannustin on vieraiden tulo. Joskus saattaa olla kolmekin viikkoa siivoomatta, mutta siis pyrin tuohon kerran viikossa imuorintiin. lattioita en pese usein, korkeintaan tahrat putsaan. Älä ota stressiä! tee asioista rutiineja ja ota lapset avuksi!
käyttöä suosittelen minäkin. Laitat vaikka illalla sopivan satsin koneeseen ja iltapäivällä töistä tullessa koneen päälle. Lapsetkin voivat iltaisin auttaa pyykin kuivumaan laittamisessa.
Olen todella laiska siivoamaan yleisesti, mutta jos tuo pyykkihuolto jää retuperälle on ainakin meillä kaaos valmis.
Tai miten olisi jos pitäisitte viikossa yhden siivouspäivän, joka voisi olla vaikka perjantai-ilta. (Jos vain suinkin jaksaa.) Näin ollen ei ainakaan joka ikinen viikonloppu menisi sinulta siivoamiseen.
Minulla itsellä ei ole tämä käytössä, mutta lapsuudenkodissani oli siivouskeskiviikko. Tuolloin olin jo koululainen, mutta minä ja sisarukseni aloitimme (tai ainakin meidän olisi pitänyt aloittaa) siivoamisen meille määrätyistä hommista jo pian koulupäivän jälkeen.
En nyt tiedä oliko vinkeistä mitään apua. Meillä on yleensä aina sotkuista, koska en ole mitenkään turhantarkka.
meillä rupesi käymään siivooja, kun palasin töihin toisen lapsen jälkeen. SUOSITTELEN!!! Syön mielummin kaurapuuroa kuukauden kuin luovun siivoojasta! Meillä 170 neliötä ja siivooja käy joka toinen perjantai, siivoaa 4 tuntia kerrallaan. Ihanaa, kertakaikkiaan. Maksaa 30 e/tunti, josta saa 60% takaisin verotuksessa, eli olen laskenut maksavani kuussa (8 tuntia) reilun satasen. Satanen kuussa menee paljon turhempiinkin asioihin! Meillä järjestellään leluja paikalleen muutaman kerran viikossa, pyykätään muutaman kerran viikossa ja vaihdetaan lakanat kun siivooja käy, siinä se. Ei tapella enää siitä kuka siivoaa ja millä ajalla ja kuinka paljon. Ja extrabonuksena on kiva saada veronpalautusten aikaan ennen joulua verot tuosta siivoojasta takaisin, joulukuun alussa on tiedossa 700 mulle ja miehelle vielä enemmän! SUOSITTELEN.
Lasten kanssa sotkua syntyy hirveällä vauhdilla. Meillä tuntuu olevan ainoa aika kunnon siivoamiseen iltaisin kun mies (taoi minä) hoitaisi lapsia tai viikonloput tai vaihtoehtoisesti isompi lapsi ei pääse ulos ko päivänä eli 1-2 päivänä viikosta (enkä siltikään ehdi tehdä kuin vähän sillä aikaa kun pienempi nukkuu). Ennen kaikkea saa olla siivoamassa jatkuvasti ja vain harvoin ehtii esim. pestä lattioita ja sen suurempaa ei juuri koskaan, koska aina on odottamassa ensimmäisenä se imurointi johon menee isossa talossa paljon aikaa. Ratkaisu: siivooja. Meille hankittiin toisen lapsen synnyttyä ja myös minä luovun paljosta mieluummin kuin käytän koko elämäni siivoamiseen tai vastaavasti siedän jatkuvasti törkyistä huushollia, ärsyynnyn kun en millään ehdi tehdä kaikkea mitä haluaisin jne. Siivoojan avulla saa mm. perheelle niitä rentoja yhdessäolon iltoja joita ei ainakaan minun huushollaustaidoilla muuten olisi.
Siivooja ei ole tosiaankaan erityisen kallis, hinnat yleensä 20-30 euroa tunti ja sen kotitalousvähennyksen jälkeen jää vain 40% itselle maksettavaksi.
siivouspäivä aina torstaina sen takia että viikonloppuna saa vain olla :) Suosittelen myös pyykinpesua useimmin ettei ole niin paljon pyykkiä kertyneenä! Lapsia kolme alle kouluikäisiä, ja he ovat huoneeseen leikkimässä sen ajan kun imuroin ja luutuan lattiat. Meillä ainakin toimii hyvin ;)
lapset ovat innostuneet pyyhkimään pölyjä ja auttavat viemään vaatteensa kaappiin paikalleen.
meillä käy joka kolmas viikko siivooja noin 4 kerralla 21e/h neliöitä 93
Imuroin melkein päivttäin :-) pyykkiä pesen päivittäin :-)
Molemmat vanhemmat teemme 3 vuorotyötä,ja lapset ovat 14 päivää kuukaudessa hoidossa arkipäivisin 8-15
Tuosta siivoojasta en kyllä luovu, helpottaa kummasti arkea kun tietää että matot ja alttiat pestään joka kolmas viikko.
Lasten kanssa ei se oikein aina onnistu 2v8kk ja 3v11kk
voimia sulle siivouksen järjestämiseen
Meillä alkoi käydä siivooja myös kun palasin töihin hoitovapaalta. Joka 2. viikko ja se on erittäin riittävä. Pyykkikone pyörii 2-3 kertaa viikossa ja tiskikone lähes päivittäin. Silitetä meillä ei vaatteita yleensä. Lelut pysyy lastenhuoneessa, muualta ne siivotaan päivittäin pois (ainakin pahimmat). Siinä ne " tärkeimmät" strategiat.
eli pyykki- ja ap-kone pyörii joka päivä, pyykit silitän jos ja kun kerkeen, jaksan ja huvittaa (siis välttämättömät silitettävät!). keittiötä sipistelen joka pv, imuroin melkein joka toinen pv, lattioita pyyhin jos on tahroja, en muuten kovinkaan usein, pölyjä kerran vkossa, vessan siivoon kerran vkossa.. kävi meilläkii siivooja mut ku kotona oon ni se tuntu sit liian kalliilta ja turhalta vaik en lasten kaa niin perusteellisesti voikaan siivota mut ei haittaa, onpahan puuhaa joka pvlle ku ite siivoilen!!
Meillä tiski- ja pyykkikone pyörivät monta kertaa viikossa (ne saa aika helposti täytettyä, usein täytän esim. tiskikoneen kun lapsi syö keittiössä). Viikonloppuisin pyritään imuroimaan (toinen vanhemmista on lapsen kanssa ulkona, toinen siivoaa). Mutta kyllä meillä on jatkuvasti sotkuista, ja sitten on sellaisia hommia (tyyliin matot pesulaan, tahrojen pyyhkiminen seiniltä tai sitten vaikka lapsen lääkärilaskujen lähettäminen vakuutukseen), joita ei koskaan tule tehtyä.
Joskus olen myös viikonloppuisin yrittänyt siivota lapsen päiväunien aikaan. Meillä oli myös jossain vaiheessa sellainen sopimus, että joka ilta siivotaan lapsen nukkumaanmenon jälkeen 15 - 30 minuuttia, mutta nyt on nukkumaanmenokin viivästynyt ja vanhemmat laiskistuneet.
Yksi siivooja kävi meillä katsomassa ja totesi, että käy mieluummin jonkun varakkaan perheen isossa asunnossa keskustassa, ei meidän pienessä kolmiossamme lähiössä. :( Muutenkaan emme ole erityisen hyvätuloisia, joten siivoojan palkkaaminen hieman hirvittää.
nurkat pursua " lajiteltavaa" tavaraa? Toppavaatteet joku mainitsi, olikohan ap itse. Meillä perussiivousta haittaa, että pitäis käydä läpi käyttämätöntä kamaa / kausivaatetta, että sais sitten niitä paikkoja tavaroille, jotka lojuvat hujan hajan.
Mulla jäi tuollainen lajitteluhomma tekemättä ennen vauvan syntymää, kun olin aika raihnainen loppuraskaudessa. Nyt sitten uus vaavi talossa ja " pahaksi onneksi" eri sukupuolta kuin esikoinen, joten esikon vanhoja vaatteita pitäis vähän karsia (vauva on saanut hirveästi lahjoja), ne kuuluisat toppakamat ja myssyt pitäis pestä ja ängetä jonnekin jne. Tuntuu että meidän asunnon varastotilat on jämähtänyt aikaan jolloin oltiin miehen kanssa kaksin (meidän 2 lasta tuli tosi peräkkäin), eikä lasten kamoille ole oikeen paikkaa.
Koko ajan älynystyräni ruksuttaa, miten voisin raivata tilaa, mutta kodinhoito on niin katkonaista, etten oikeen saa mitään aikaiseksi. Yhdessä nurkassa on kasa kierrätyskeskukseen meneviä roippeita mutta niitä ei kannata viedä ennenkuin mahd. paljon on kasassa, joten tuossa lojuvat... Nettikirppiksille oon kans laittanut kaikkea myyntiin ja ne lojuu täällä ympäriinsä... Omat vaatekaapit on lajittelematta, mulla on 2 raskautta just takana ja paaaaaaljon vaatetta, joiden sopivuudesta en tiedä... en nyt viitsis pelkkiä imetysreleitäkään ja xl-kokoa kaappiin jättää, kun oletettavasti nyk. kokoni ei ole pysyvä, mutta tosi vaikee valita, mitä jättää ja mitä raivaa pois.
Huoh. Sainpahan purkautua! Hyvä ketju!