Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuvun siivoamiseen - milloin te muut siivoatte?

26.05.2007 |

Taas tuli lauantai ja talo on täysin kaaosmainen. Pyykkejä ei ole pesty kuin kerran työviikon aikana, tiskit lojuu pöydillä, imuroitu ei ole viikkoon, lakanat on 3 viikkoa vanhat, leluja joka puolella, eteinen täynnä hiekkaa ja minä lopen uupunut. Mies on raksalla illat ja viikonloput (onneksi nykyisin vain pihalla tekemässä autotallia), joten minun kontolleni jää koko talous niin viikolla kuin viikonloppunakin. Miestä en voi velvoittaa kokopäivätyön ja raksan lisäksi vielä siivoamaankin, mutta itsekin olen ihan voimaton tämän työmäärän edessä kun olen myös kokopäivätöissä!

Milloin te kanssaäidit oikein siivoatte? Missä lapset silloin ovat? Musta tuntuu, että koko mun viikonloppu menee siivoamiseen kun en jaksa enkä pysty lastenhoidon lomassa siivoamaan yhtäjaksoisesti muutamaa tuntiakaan. Lauantaiaamuna on ruokakaupat ja ruuanlaitot, sitten kun aloitan päivällä niin en pysty tekemään siivousta yhtäjaksoisesti kuin hetken, kun taas on lapset minua vailla (2 v ja 5 v). Pyörin siis täysin kaaosmaisesti huoneesta toiseen, pesen paikan sieltä sun täältä ja hoidan samalla kaikkea mahdollista muuta (pissatukset, leikkimiset, kaverin synttäreille viemiset ym.) ja illalla koti ei ole aamua paljon siistimpi. Sunnuntaina sama juttu, mutta siivoan ankarammin vaan, ja illalla EHKÄ on jo siistiä. Kunnes tulee maanantai ja kaikki kaaos taas leviää käsiin.

Milloin ja miten te muut siis siivoatte, miten paljon siihen kuluu aikaa? Minusta olis kiva että edes kerran viikossa tulis kunnolla siistiä, vaikken siivoushullu olekaan. Nyt vaan uuvuttaa, että koko viikonloppu menee lapsille ja miehelle tiuskiessa kun ei koskaan saa mitään tehdä rauhassa ja oman levon aika ei tule koskaan. Viikolla töitä ja lastenhoitoa, viikonloppuna siivousta ja lastenhoitoa. Missä välissä tässä vielä itseään kehittää, liikuntaa harrastaa tai parisuhdetta hoitaa???

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten sotkua tulee ja paljon... Välillä tuntuu siltä, että mitä hiivattia sitä siivoo, kun kohta on samannäköistä..

Mä onneksi tykkään siivoomisesta ja olenkin aika tehokas. Helpottaa, jos kaikilla tavaroilla on omat paikkansa ja tavaraa olisi mahdollisimman vähän.

Meillä tulee pyykkiä paljon ja yleensä laitan vaatteet ja pesuaineen koneeseen illalla ja kun tulen töistä napsautan koneen vaan päälle.

Tiskit kantsii laittaa heti koneeseen tai tiskata ne heti ettei " kasoja" synny.

Aikalailla minä saan ainakin tehdä hommia, että koti on siisti, onneksi 3v tyttö jeesaa ja mieskin jonkin verran.

Vierailija
22/32 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ollaan töissä ja mies sitten kaiken vapaa-ajan raksalla, paitsi sunnuntaisin ei ole raksalla. Lapset 1v3kk ja 2,5v. Tässä muutama vinkki miten meillä arki rullaa...

Joka ilta laitan kodin kuntoon seuraavaa päivää varten. Likaisia astioita ei jää lojumaan minnekään, ei leluja eikä vaatteita tms. Pyykkiä pestään lähes päivittäin, samoin astianpesukone pyörii joka päivä. Taikasana on ylläpitosiivous - kun ei anna sotkun kerääntyä, ei siivoamiseenkaan mene liikaa aikaa. Ja sitten se iki-ihana siivooja... Meillä verovähennysten jälkeen maksaa siivooja 80e kk, ja tekee siis viikkosiivouksen joka viikko. SUOSITTELEN! Kun kerta kaikki kotihommat on mun harteilla miehen rakentaessa, niin en kyllä jaksaisi tai ehtisi miettiä missä välissä siivoaisin. Ja arvostan kyllä myös sitä aikaa, jolloin vaan makaan sohvalla lehden parissa...

Sunnuntai on meidän perheelle varsinainen lepopäivä- Silloin ei siivota eikä tehdä mitään hommia. lojutaan aamulla pitkään sängyssä, nautitaan olostamme ja toistemme seurasta. Suosittelen sinuakin tekemään niin! Ihmeen paljon saa voimia tuosta yhdestä kunnon lepopäivästä viikossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli: Onko kotona sotkuisuus yhtään vähentynyt sen jälkeen, kun olette palanneet työelämään ja lapset ovat hoitopaikassa?

Minä olen ollut kohta 3v kotona ja mietiskelen töihin paluuta. Itsellä mies on kaikki viikot reissussa ja viikonloput ahkeroi uuden talon rakentamisessa. Minä siis pyöritän meidän kotia kahden pienen lapsen kera. Nyt sit kans pelottaa, et kun tää siivoaminen on jo nyt aika raskasta, niin mitä se sit on kun on palannut takaisin töihin. Vai tuleeko sitä sotkua loppujen lopuks nyt vielä enemmän, kun olen kotona kahden pienen kans?

Sori tyhmä kysymys, mut kovasti mietityttää...

Vierailija
24/32 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aamu laitan pyykkikoneen päälle heti kun herään. Olen illalla ladannut sinne lastin, joten tosi nopea suoritus. Kone ehtii käydä ennen kuin lähdetään töihin. Kun tulen kotiin, nostan pyykit kuivumaan ja laitan toisen koneen tulemaan. Ei pyykit pahaksi mene vaikka päivän koneessa seisovatkin. Kun lapsen on nukkumassa, käyn läpi suunnilleen talon, laitan tiskit ja koneen pyörimään. Yritän joka päivä siivota jonkun paikan kunnolla, joten megasotkua ei näin pääse syntymään. Tämä tarkoittaa sitä, että tämä joka iltaisen siivouksen yhteydessä saatan pestä keittiön lattian, imuroida pahiten sotkeutuvat paikat tai pestä vessan. Tämä olisi pyrkimys. Usein aloitan viikkosiivouksen teon torstaina ja näin ollen perjantai-iltana ei ole kuin pikkusen enää jäljellä. Noudatan myös sääntöä, että jos edellisessä viikkosiivouksessa olen siivonnut jonkun paikan huolella, jätän sen seuraavalla kerralla vähemmälle huomiolle.

En vaadi itseltä hirveästi ja vähän siedän sotkua ja epäjärjestystäkin. Mies auttaa valtavasti, joten siinä suuri etu homman pyörimiselle. Usein tehdään myös niin, että kun työtä on hirveästi, mies ottaa lapset ja häipyy. On paljon tehokkaampaa siivota, kun ei lapset ole jaloissa. Valmista tulee nopeasti eikä kulu turhaa energiaa " tuskailuun" .

Vierailija
25/32 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muitakin hermostuttaa ja näännyttää sotku ja siivous. Tätä on toisteltu, mutta mäkin olen sitä mieltä, että ylläpitosiivous on kätevää. lasten synnyttyä olen luopunut tietyistä siivouspäivistä. Siivoilen kun ehdin, yleensä kuitenkin loppuviikosta siten, ettei viikonlopuksi jää hirveä sekasotku, tai ainakaan likasotku. meidän asunnon imuroimiseen menee nopeimmillaan kymmenen minuuttia, jos en ihan älyttömän tarkasti siivoa. Tällaista imurointia harrastan useamman kerran viikossa (allergiaperhe). Vessat pesen kerran viikossa, pölyt kerran viikossa. Pyykkejä joka toinen päivä, tiskikone joka päivä. Lattiat luuttuan joka toinen viikko, muuten ainakin meillä konttaajan polvet mustuvat. Hih.

Silti tuntuu, että meillä aika ajoin tai itse asiassa usein on kaaos. Rasittaa, kun heti jos lakkaa organisoimasta ja skarppaamasta kodinhoidon suhteen, niin on kaaos. Itse en ole sitä tyyppiä, joka viihtyy sotkussa. Tosin en mielestäni ole siivousneurootikkokaan. Tietysti paljon olen lasten myötä oppinut suurpiirteisyyttä, esim. en silitä juurikaan (kun ei nyt ole työvaatteita silitettävänä), en vie mattoja ulos kuin pari kertaa vuodessa yms.

Vierailija
26/32 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sulla tuntuu olevan tosi suuret kriteerit. Meillä on luksusta, jos kerran viikossa imuroidaan. Lakanoiden vaihto tapahtuu vaihtelevasti 1-3kk välein. Pyykkiä pestään myös vaihtelevasti, mutta useampi (7kg) koneellinen viikossa. Rummussa kuivuu nopeasti, eli voi pestä vaikka 5 koneellista päivässä parhaimmillaan.

Mies raksalla on varmasti rankka tapaus. Oisko mitenkään mahdollista, että yhden illan tai puoli päivää viikonloppuna lähtis vaikka lasten kanssa jonnekin ja antais sun rauhassa tehdä kotitöitä. Tiedän kyllä, että joskus on luksusta sekin, jos saa tehdä kotiöitä rauhassa (vaikka on parempiakin tapoja viettää vapaa-aikaa).

Meillä on suunnilleen saman ikäiset lapset ja myönnän kotitöiden olevan aika usein riidan aiheena. Eli en ole mikään esimerkkitapaus kommentoimaan. Toivottavasti teillä raksahommat helpottaa ja saat miehestäkin apua! Siivooja vois tosiaan olla hyvä helpotus arkeen.

T: Yniäinen

Vierailija
27/32 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan myös tuota ylläpitosiivousta. Päivittäin meilläkin pyörii pyykinpesukone sekä tiskikone. Yritän pitää keittiön siistinä päivittäisellä sivouksella, iltaisin siivotaan tytön tavarat huoneesta (ja olohuoneesta). Imuroin kunnolla kerran viikossa, mutta eteistä on tytön, koiran (ja isännän) takia imuroitava hieman useammin ellei halua katsella santakasoja. Meillä isäntä on viikonloppuisinkin töissä joten siivous tapahtuu tytön kanssa. Aamupäivät meillä on sikäli hyviä, kun neiti viihtyy omissa leikeissään.

Pyykit ripustan usein kuivumaan silloin kun neiti leikkii kylvyssä, toisinaan ripustus tehdään yhdessä. Viikkaan pyykit usein iltaisin kun neiti on nukkumassa. Samoin tiskikoneen tyhjennän kun neiti on nukkumassa.

Pölyt pyyhin silloin kun siltä tuntuu, stressiä en viitsi ottaa. Meillä tulee sotkua jo koirastakin väistämättä.

Kukapa kyseli pysyykö koti siistinä kun palaa töihin? Meidän kohdalla kävi ainakin toisin. Kotona ollessani kämppä pysyi paljon siistimpänä kuin nyt kun käyn töissä. Kotona ollessa tuli imuroitua useammin ja pyyhittyä pölyt. Tavaratkin löysivät paremmin paikkansa. Nyt työssä käydessä joka iltaa ei viitsi siivouksille pyhittää, silloin siivotaan kun on energiaa eikä lapsella ole känkkäränkkä kylässä.

Vierailija
28/32 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen mulla paloi pinna niin totaalisesti, että otin ja häippäisin lasten kanssa ulos, kävin ostamassa pihalle kukkia ja syötiin siellä jätskit. :-) Eli sotkut jäivät sisätiloihin...mutta nyt on taas kauheaakin kauheampi sotku.

Talvi meni ihan ok, kun miehestä oli apua - talo pysyi jokseenkin ojennuksessa. Nyt tuntuu taas, että sotkut ja kaiken maailman toppavaatteiden kesälaittoon panot (juu, topat on vielä naulakossa!) odottaa ja vaanii.

Tuo siivoojan palkkaaminen kuulostaa kyllä aivan ihanalta, sitä en tiedä onko mies siihen valmis laittamaan rahaa, mutta ehkäpä sillä rahalla saisi tyytyväisen vaimon!? Joka toinen vko olis varmasti riittävä sekin. Mistä te olette palkanneet siivoojia - jostain ihan firmastako? Vaiko jostain ringistä? Olisi aivan ihanaa kun saisi siivoojan, ja vieläpä tolla 80-100 eurolla kuussa! Wau, kiitos. Taidan alkaa ottaa selville tätä.

Ja ylläpitosiivous olis aivan upeaa jos sitä jaksais. Ja aina meilläkin se välillä onnistuu, mutta tosiaan kuten joku sanoi että kun herpaantuu pariksikin illaksi vaikka pitkien työpäivien takia, niin sitten on kaaos valmis. Nyt ajattelin tehdä tänään niin, että siivoan klo 12 asti taukoamatta ja sen jälkeen jos jää sotkuja niin aivan sama, loppupäivän vain oleilen! :-)

Vierailija
29/32 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkä meillä pesen pyykit 2-3 päivän välein, ettei kovin kerry. Astianpesukone pyörii yleensä kerran päivässä, laitan aamulla päälle ja tyhjennän kun on valmis- taas täytän likaisilla jne. Eniten itseäni ahdistaa iso tiskivuori joka ei löydä tietään koneeseen, varsinkin jos päiväkausia lojuisi. Imuroinnin teen päivittäin koirankarvojen takia joita on KAIKKIALLA. Esikoinen yleensä kävelee perässä ja vauva on ulkona nukkumassa sen aikaa. Pitkin viikkoa pyyhin pölyjä jotka häiritsee ja kerran viikossa siivoan kunnolla ( matot ulos, pölyt, luutuan,wc:n koko siivous jne)

Eli tiivistettynä yritän pitää ' perussiistinä' läpi viikon ettei yhdelle päivälle ole sitten sellaista kamalaa urakkaa. Itsekin joskus väsyneenä siivoukseen, tämä on toiminut meillä. Mies ei käytännössä tee mitään siivoukseen liittyvää, korkeintaan vie roskat :)

Vierailija
30/32 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mieskään siitä yhtään tykkää. Molemmat ollaan töissä eikä astianpesukonetta ole. No, ennen pojan syntymää homma meni aika simppelisti, eli eipä meillä hirveästi siivottu. Nykyään tietysti täytyy pitää yllä vähän korkeampaa hygieniatasoa...

Allekirjoitan tuon ylläpitosiivousjutun kyllä, meilläkin pestään pyykkiä lähes päivittäin ja tiskataan. Ja periaatteessa joka viikonloppu imuroidaan, pyyhitään pölyt ja pestään vessat. Siis periaatteessa, välillä jää kyllä väliin.

Oikestaan minulla olisi edellisiin kaksi kommenttia. Ensinnäkin (tämä on siis minun mielipiteeni vain, ei mikään yleinen sääntö tietenkään) siivoaminen ei ole hirveän tärkeää, kunhan ei nyt ihan silmittömän sotkuista ole. Ja toiseksi (ja tämä on mielestäni kyllä aika ehdoton juttu) ei kai se nyt herrajee tänä maailman aikana pelkästään naisen velvollisuus ole siivota? Tietysti siis ymmärrän sen, että jos on kotona ja mies jatkuvasti töissä, niin eihän se mies voi kauko-ohjauksella siivota. Ja yksinhuoltajalle tietysti lankeavat kaikki hommat. Mutta jos on sellainen - luullakseni aika yleinen - tilanne kuin meillä, että molemmat on töissä, niin tietysti sitten pyritään jakamaan kotityötkin puoliksi.

Ongelmana meillä on sitten se, että vaikka mies teoriassa toki myöntää, että kotityöt tehdään puokkiin, käytännössä ne tuppaavat jäämään häneltä tekemättä ellei nalkuta, ja sehän ei tiettykään ole kivaa...

Vierailija
31/32 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..minulla on periaatteena se, että jokaiselle tavaralle pitää olla paikka. En pelkää kovinkaan pölypalleroita tms. mutta järjestyksestä tykkään ja yritän ylläpitää sitä. Jos jotain tavaraa tai vaatetta en ole tarvinut 5 vuoteen, niin tuskinpa tarvin sitä tulevaisuudessakaan. Ja ihmeesti tulee tilaa lasten lelukoppiinkin, kun vie kirpparille muovikassillisen pehmoleluja tai muita, millä ei ole leikitty pitkään aikaan. Ja onpahan vähemmän kerättävää lattialta. Lisäksi pidän osan leluista " lukkojen takana" ja niitä saa pyytäessä. Yleensä kysyn, että mihin haluavat vaihtaa. Keräävät lattialta jonkin vaihtolelun ja sitten saa vaihtaa kaapista mihin haluaa.

Ja onhan tämä ainaista siivousta tosiaan. Lattia on tunnin korkeintaan puhdas pesun jälkeen, joten turhauttavaa on. Ehdoton apu minulle on naapurin tyttö, joka käy leikittämässä 1,5h muksuja (3kpl) ulkona sillä aikaa kun siivoan. Löytyisikö sinulle sellaista?

Vierailija
32/32 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiapufirmat ja siivousfirmat, toiminimen alla työskentelevät alan ihmiset, noin esimerkiksi. Pääkaupunkiseudulla kotisiivousta tekevät isotkin siivousfirmat kuten SOL ja mahdollisesti ISS. Puhelinluettelo tai netti käsille, tai tutkimaan kaupan/neuvolan ilmoitustauluja, joissa ilmoittelevat mm. paikalliset kotiapufirmat.

Jos olisin mies ja isä, joka viettää kaiken aikansa kodin ulkopuolella ja/tai jonka vaimon harteille kaatuvat kaikki kotityöt en todellakaan kehtaisi kieltää ulkopuolisen avun palkkaamista, mikäli se on taloudellisesti mitenkään mahdollista.

On tosiaan aika järkyttävää niinkuin joku tuossa mainitsikin, miten yhä nykyäänkään monen mies ei heilauta eväänsäkään kotitöiden eteen. Mikä ihmeen sukupuolisidonnainen asia joku siivouskin on!? Itse en sellaista katselisi. Näin hieman aiheesta lipsuen.