Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi allekirjoitatte kommenttinne sukupuoli- ja ikämerkinnällä tyyliin N21 tai M51?

Vierailija
22.08.2026 |

Minkä vuoksi ajattelette, että kommenttinne muuttuvat pätevämmiksi korostamalla kommentin kirjoittajan sukupuolta tai ikää? 

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kauheeta kun ei saa edes allekirjoittaa viestiään.

P31

Voithan sinä käyttää aina samaa nimimerkkiä, joka ei välttämättä viittaa tiettyyn ikään tai sukupuoleen.

ItseVanhaKehno666

Vierailija
42/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen sen arvoinen. T.Ope M52, 190 cm

Hyh hyh, hujoppi ja vanhus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan nyt aina viesteihin tietoni

N56

Vierailija
44/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain silloin kun iällä ja sukupuolella on merkitystä, muutoin en.

Milloin mielestäsi on?

Useimmille ihmisille lienee selvää, milloin on. Silloin, kun keskustelu liittyy jotenkin sukupuoleen, sukupuolten eroihin, tai vaikka silloin, kun halutaan kertoa josta omalle sukupuolelle tai ikäluokalle harvinaisemmasta toiminnasta.

Vierailija
45/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymilla palstalla olisi nimenomaan mahdollisuus keskittyä siihen että MITÄ sanotaan, eikä siihen että KUKA sanoo.

Olen täysin samaa mieltä. Jos puhutaan esimerkiksi elokuvista tai musiikista, niin on tärkeämpää mitä ja miten sanoo eikä kuka sanoo. 

Onko mielestäsi noita sukupuoli-ikä-allekirjoituksia mielestäsi useinkin elokuva- tai musiikkitopikeissa?

Vierailija
46/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P31

Voithan sinä käyttää aina samaa nimimerkkiä, joka ei välttämättä viittaa tiettyyn ikään tai sukupuoleen.

ItseVanhaKehno666

Miksi nimimerkin ei saisi viitata ikään ja/tai sukupuoleen?

Vierailija
47/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämä on anonyymi palsta, ja joskus on hyvä kertoa kuitenkin jotain kirjoittajasta. Vaikka ei nimeä, niin ikä ja sukupuoli voivat antaa tietoa taustasta. Mutta tosiaan, sukupuoli ei minustakaan välttämättä ole aina kovin tärkeä informaatio. Enemmän voisi kertoa esimerkiksi puoluekanta ja ikä, tyyliin: PS50 tai KOK75. 

Vierailija
48/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vaihdevuosista kirjoittaessani laitan tuollaisen. Jotenkin relevantti tieto mielestäni. 

Vierailija
49/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain silloin kun iällä ja sukupuolella on merkitystä, muutoin en.

Milloin mielestäsi on?

Useimmille ihmisille lienee selvää, milloin on. Silloin, kun keskustelu liittyy jotenkin sukupuoleen, sukupuolten eroihin, tai vaikka silloin, kun halutaan kertoa josta omalle sukupuolelle tai ikäluokalle harvinaisemmasta toiminnasta.

Minua ei haittaa, vaikka sukupuoli näkyy allekirjoituksesta, vaikka ei sillä tosiaan aina merkitystä olekaan. Ikä on useimmissa aiheissa suurempi informaatio. 

Vierailija
50/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä on anonyymi palsta, ja joskus on hyvä kertoa kuitenkin jotain kirjoittajasta. Vaikka ei nimeä, niin ikä ja sukupuoli voivat antaa tietoa taustasta. Mutta tosiaan, sukupuoli ei minustakaan välttämättä ole aina kovin tärkeä informaatio. Enemmän voisi kertoa esimerkiksi puoluekanta ja ikä, tyyliin: PS50 tai KOK75. 

Sukupuoli on aika tärkeä tieto ihmisestä. Kuuntelin viime kesänä Julia Korkmanin kirjan muistista. Siinä siis käsiteltiin muistia rikostutkinnan ja oikeudenkäyntien näkökulmasta. Todistaja unohtaa helposti epäillyn (tai muun rikokseen liittyvän henkilön) ulkonäköpiirteitä tai muistaa niitä ihan väärin, mutta sukupuolta ei koskaan. Tämä on aika vahva osoitus siitä, että sukupuoli on ihmiselle aika keskeistä informaatiota.

Vierailija
51/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en, mutta minusta tuo käytäntö antaa paljon lisävalaistusta ja auttaa ymmärtämään itse kirjoituksessa kerrottua mielipidettä, ja myös minkä elämänkokemuksen perusteella kommentti on laadittu. Persut vois laittaa omien tuotostensa allekirjoitukseksi vaikka M5 tai M16. 

Persut on yleensä N58, koska esittävät naisia. Naisethan eivät äänestä niitä.

Vierailija
52/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en, mutta minusta tuo käytäntö antaa paljon lisävalaistusta ja auttaa ymmärtämään itse kirjoituksessa kerrottua mielipidettä, ja myös minkä elämänkokemuksen perusteella kommentti on laadittu. Persut vois laittaa omien tuotostensa allekirjoitukseksi vaikka M5 tai M16. 

30 prosenttia PS:n äänestäjistä on naisia.

Vierailija
53/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymilla palstalla olisi nimenomaan mahdollisuus keskittyä siihen että MITÄ sanotaan, eikä siihen että KUKA sanoo.

Olen täysin samaa mieltä. Jos puhutaan esimerkiksi elokuvista tai musiikista, niin on tärkeämpää mitä ja miten sanoo eikä kuka sanoo. 

Samoin silloin kun puhutaan vaikkapa tieteestä, yhteiskunnasta tai politiikasta.

Vierailija
54/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 prosenttia PS:n äänestäjistä on naisia.

Piti muuten googlata samaan syssyyn vasemmistoliiton ja vihreiden äänestysprosentit sukupuolittain. Aika samanlaiset suhteet kuin perussuomalaisilla, mutta käänteisesti. Vasemmistoliiton äänestäjistä 67 % on naisia, vihreillä suht sama prosentti.

Vierailija
55/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 25 on trolli.

Todennäköisesti oikeasti M 36

Vierailija
56/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan kertoa pienestä kikkelistäni, jonka vuoksi inhoan naisia.

M 22

Yhtä pieni se on sitten kun olet M45, joten voit vain vastata nimimerkillä pikkukikkeli.

Vierailija
57/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P31

ItseVanhaKehno666

Miksi nimimerkin ei saisi viitata ikään ja/tai sukupuoleen?

Sitten olisi sama sanoa olevansa valkoihoinen lihaasyövä heteromies, jos välttämättä haluaa kertoa enemmän itsestään.

Vierailija
58/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks kun se on niks

M48

Vierailija
59/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan joskus omani, jos sillä on väliä kontekstin kannalta. Koskaan en ole kokenut tarvetta esiintyä feikkinä. 

Tai no, nyt kun muistelen, niin taisin joskus allekirjoittaa puolisonani M46, kun tiesin mitä mieheni olisi osannut neuvoa, mutta se ei olisi ollut uskottavaa minun suustani :D

Täytyy ehkä ottaa tavaksi, antaa paljon syvyyttä tähänkin ketjuun.

N32

Vierailija
60/73 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota tapaa. 

Miksei saman tien kertoa myös ammatti ja asuinpaikka?

Mitä muuta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän