Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi allekirjoitatte kommenttinne sukupuoli- ja ikämerkinnällä tyyliin N21 tai M51?

Vierailija
22.08.2026 |

Minkä vuoksi ajattelette, että kommenttinne muuttuvat pätevämmiksi korostamalla kommentin kirjoittajan sukupuolta tai ikää? 

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa jo virhe. Nykyajan 21-vuotiaat tuskin täällä roikkuu. 😅

Vierailija
62/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kauheeta kun ei saa edes allekirjoittaa viestiään.

P31

Voithan sinä käyttää aina samaa nimimerkkiä, joka ei välttämättä viittaa tiettyyn ikään tai sukupuoleen.

ItseVanhaKehno666

Miksi nimimerkin ei saisi viitata ikään ja/tai sukupuoleen?

Sitten olisi sama sanoa olevansa valkoihoinen lihaasyövä heteromies, jos välttämättä haluaa kertoa enemmän itsestään.

En ymmärrä, mitä tarkoitat kommentillasi tai miten se vastaa kysymykseeni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en, mutta minusta tuo käytäntö antaa paljon lisävalaistusta ja auttaa ymmärtämään itse kirjoituksessa kerrottua mielipidettä, ja myös minkä elämänkokemuksen perusteella kommentti on laadittu. Persut vois laittaa omien tuotostensa allekirjoitukseksi vaikka M5 tai M16. 

Persut on yleensä N58, koska esittävät naisia. Naisethan eivät äänestä niitä.

30 prosenttia PS:n äänestäjistä on naisia.

Ei ole.

"Vuoden 2023 eduskuntavaaleissa 15 prosenttia naisäänestäjistä äänesti Perussuomalaisia."

Nykyään taatusti vähemmän.

Vierailija
64/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota tapaa. 

Miksei saman tien kertoa myös ammatti ja asuinpaikka?

Mitä muuta?

Koulutus

Sotilasarvo

Siviilisääty

Uskonto

Vierailija
65/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä on anonyymi palsta, ja joskus on hyvä kertoa kuitenkin jotain kirjoittajasta. Vaikka ei nimeä, niin ikä ja sukupuoli voivat antaa tietoa taustasta. Mutta tosiaan, sukupuoli ei minustakaan välttämättä ole aina kovin tärkeä informaatio. Enemmän voisi kertoa esimerkiksi puoluekanta ja ikä, tyyliin: PS50 tai KOK75. 

Sukupuoli on aika tärkeä tieto ihmisestä. Kuuntelin viime kesänä Julia Korkmanin kirjan muistista. Siinä siis käsiteltiin muistia rikostutkinnan ja oikeudenkäyntien näkökulmasta. Todistaja unohtaa helposti epäillyn (tai muun rikokseen liittyvän henkilön) ulkonäköpiirteitä tai muistaa niitä ihan väärin, mutta sukupuolta ei koskaan. Tämä on aika vahva osoitus siitä, että sukupuoli on ihmiselle aika keskeistä informaatiota.

Nykyään jos menet väittämään jonkun sukupuolesta jotain niin olet kohta itse siellä syytettyjen penkillä.

Vierailija
66/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en, mutta minusta tuo käytäntö antaa paljon lisävalaistusta ja auttaa ymmärtämään itse kirjoituksessa kerrottua mielipidettä, ja myös minkä elämänkokemuksen perusteella kommentti on laadittu. Persut vois laittaa omien tuotostensa allekirjoitukseksi vaikka M5 tai M16. 

Persut on yleensä N58, koska esittävät naisia. Naisethan eivät äänestä niitä.

30 prosenttia PS:n äänestäjistä on naisia.

Ei ole.

"Vuoden 2023 eduskuntavaaleissa 15 prosenttia naisäänestäjistä äänesti Perussuomalaisia."

Nykyään taatusti vähemmän.

Mä en siis tuossa miettinyt sitä, minkä verran kaikista naisäänestäjistä äänesti perussuomalaisia, vaan sitä, minkä verran perussuomalaisten äänestäjistä oli naisia ja minkä verran miehiä. Naisia oli n. 30 % ja miehiä n. 70 %. Siis niistä äänestäjistä, jotka äänestivät perussuomalaisia, jos nyt vielä kerran painotan.

Vierailija
67/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anonyymilla palstalla olisi nimenomaan mahdollisuus keskittyä siihen että MITÄ sanotaan, eikä siihen että KUKA sanoo.

Juuri näin. Varsinkin kun anonyymilla palstalla kuka tahansa voi esiintyä ihan millaisena tahansa. N96

Vierailija
68/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymilla palstalla olisi nimenomaan mahdollisuus keskittyä siihen että MITÄ sanotaan, eikä siihen että KUKA sanoo.

Juuri näin. Varsinkin kun anonyymilla palstalla kuka tahansa voi esiintyä ihan millaisena tahansa. N96

No tämähän nyt pätee ihan mihin tahansa keskusteluun, jota täällä käydään. Joku kyselee kokemuksia jostain tai kertoo mielipiteitään jostain. Kaikki vastaukset voivat olla valhetta, vaikkapa se, että joku suosittelee jotain hotellia, joka onkin sitten ihan paska, tai ehdottaa kivaa reseptiä, joka maistuukin paskalta. 

Vierailija
69/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä on anonyymi palsta, ja joskus on hyvä kertoa kuitenkin jotain kirjoittajasta. Vaikka ei nimeä, niin ikä ja sukupuoli voivat antaa tietoa taustasta. Mutta tosiaan, sukupuoli ei minustakaan välttämättä ole aina kovin tärkeä informaatio. Enemmän voisi kertoa esimerkiksi puoluekanta ja ikä, tyyliin: PS50 tai KOK75. 

Sukupuoli on aika tärkeä tieto ihmisestä. Kuuntelin viime kesänä Julia Korkmanin kirjan muistista. Siinä siis käsiteltiin muistia rikostutkinnan ja oikeudenkäyntien näkökulmasta. Todistaja unohtaa helposti epäillyn (tai muun rikokseen liittyvän henkilön) ulkonäköpiirteitä tai muistaa niitä ihan väärin, mutta sukupuolta ei koskaan. Tämä on aika vahva osoitus siitä, että sukupuoli on ihmiselle aika keskeistä informaatiota.

Nykyään jos menet väittämään jonkun sukupuolesta jotain niin olet kohta itse siellä syytettyjen penkillä.

Suurin osa ihmisistä oppii iän kartuttua ymmärtämään, että siinä ei ole mitään vaarallista, että ihmisellä on sukupuoli, ja että vaihtoehtoja on kaksi.

Vierailija
70/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vittuillakseni/provoillakseni persuille. M52

Vierailija
71/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko AP vielä kyselyiässä? T: M65+

Vierailija
72/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Suurin osa in trolleja ja nimenomaan miehiä. Ap on oikeassa. Allekirjoituksia laittavat typerykset vain luulevat, että heidän sanoillaan on enemmän painoarvoa, vaikka asia on juuri päinvastoin. Sinun kaltaiset, helposti höynäytettävät, toki väittävät muuta. 

Vierailija
73/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Suurin osa in trolleja ja nimenomaan miehiä. Ap on oikeassa. Allekirjoituksia laittavat typerykset vain luulevat, että heidän sanoillaan on enemmän painoarvoa, vaikka asia on juuri päinvastoin. Sinun kaltaiset, helposti höynäytettävät, toki väittävät muuta. 

Mä en anna trolleille painoarvoa lainkaan, vaan sivuutan viestit. Ihan sama, mikä nimimerkki niissä on tai ei ole. Joissain keskusteluissa ikä-sukupuolimerkintä tuo lisäinformaatiota.

Vierailija
74/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan niin, jos sukupuoli tai ikä on asiayhteydessä merkityksellinen. Jos vaikka pyydetään keski-ikäisiä miehiä kommentoimaan, täsmennän siten että kuulun kohderyhmään.

M42

Ja mielestäsi pelkästään kommentistasi ja siitä että vastaat 42-vuotiaita miehiä koskevaan kyselyyn asia ei käy ilmi? Ja että kukaan 15-vuotias jonne ei osaisi kirjoittaa tekstinsä loppuun M42?

Voi teitä pikku menninkäisiä. 

Vierailija
75/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan niin, jos sukupuoli tai ikä on asiayhteydessä merkityksellinen. Jos vaikka pyydetään keski-ikäisiä miehiä kommentoimaan, täsmennän siten että kuulun kohderyhmään.

M42

Ja mielestäsi pelkästään kommentistasi ja siitä että vastaat 42-vuotiaita miehiä koskevaan kyselyyn asia ei käy ilmi? Ja että kukaan 15-vuotias jonne ei osaisi kirjoittaa tekstinsä loppuun M42?

Ihan tuota samaa ajatusta voi soveltaa kaikkeen täällä palstalla kerrottuun. Voi luottaa omaan kokemuksen mukanaan tuomaan intuitioonsa tai sitten voi ajatella, että mikään tälle palstalle kirjoitettu viesti ei voi milloinkaan pitää paikkaansa, vaan ihan kaikki on keksittyä.

Vierailija
76/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en anna trolleille painoarvoa lainkaan, vaan sivuutan viestit. Ihan sama, mikä nimimerkki niissä on tai ei ole. Joissain keskusteluissa ikä-sukupuolimerkintä tuo lisäinformaatiota.

Miksi tuo, kun et voi tietää, onko se trolli? 

Kysymys: Onko Tukholman lentokentältä mahdollista ostaa kukkia?

Vastaus: Ei ole. Viimeinen kukkakauppa siellä lopetti valitettavasti toimintansa vuonna 2024. M42. [oikeasti 15v. Jonne, joka ei tiedä Tukholmasta mitään]

Sinä: Kiitos asiallisesta ja oikeasta vastauksesta. 

Vierailija
77/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M42

Ajattelepa tätä: avaat ketjun "mitä söit tänään lounaalla". Joku vastaa, että jauhemaksapihvejä, perunamuusia, puolukkasurvosta ja kaalisalaattia. Mutta oikeasti hän onkin syönyt jauhelihapihvejä, perunamuusia, puolukkahilloa ja kaalisalaattia. Mites sitten suu pannaan? 

Vierailija
78/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M42

Ihan tuota samaa ajatusta voi soveltaa kaikkeen täällä palstalla kerrottuun. Voi luottaa omaan kokemuksen mukanaan tuomaan intuitioonsa tai sitten voi ajatella, että mikään tälle palstalle kirjoitettu viesti ei voi milloinkaan pitää paikkaansa, vaan ihan kaikki on keksittyä.

En ole muuta väittänyt. Mikset muuten allekirjoittanut kommenttiasi? Olisi tuonut vakuuttavuutta, vai mitä?

Vierailija
79/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo, kun et voi tietää, onko se trolli? 

Kysymys: Onko Tukholman lentokentältä mahdollista ostaa kukkia?

Vastaus: Ei ole. Viimeinen kukkakauppa siellä lopetti valitettavasti toimintansa vuonna 2024. M42. [oikeasti 15v. Jonne, joka ei tiedä Tukholmasta mitään]

Sinä: Kiitos asiallisesta ja oikeasta vastauksesta. 

No jos viesti on kirjoitettu pelkästään provosointimielessä, se on trolli. Tämä palsta ei ole sillä tavalla elämälleni merkityksellinen, että mun täytyisi jotenkin ottaa täällä käydyt keskustelut erityisen todesta tai luottaa palstaan elämäni suunnittelemisessa. Mutta jos sinä et usko minkään viestin tällä palstalla olevan totta, miksi oikeastaan käyt täällä?

Vierailija
80/89 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M42

En ole muuta väittänyt. Mikset muuten allekirjoittanut kommenttiasi? Olisi tuonut vakuuttavuutta, vai mitä?

Miksi olisi pitänyt allekirjoittaa kommentti? Miksi haluaisin vakuuttavuutta kommentilleni? Ei mulle ole väliä sillä, miten kommenttini lukevat ihmiset siihen suhtautuvat. Kirjoitukseni on merkityksetön viesti muiden joukossa ja sen lukeneet ihmiset unohtavat sen minuuteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän