Kansalaisaloite koirien ja kissojen kasvattamista koskien
Meneillään on kansalaisaloite, jolla halutaan kieltää koirille ja kissoille tarkoituksella jalostetut ääripiirteet. Nimiä on pikkasta vaille 33 tuhatta nyt, eli huikea määrä siis. 50 tuhatta tarvitaan lokakuun 2. päivään mennessä. Aloitteen nimi on Ääripiirteisten koirien ja kissojen jalostuksen kieltäminen, käykää allekirjoittamassa. Tietoa aloitteesta voi jakaa myös somessa, että se saisi näkyvyyttä.
Kommentit (305)
Nimiä puuttuu vielä ja reilu kuukausi aikaa. Jakakaa tietoa tästä ja allekirjoittakaa.
Pian tulee 34 000 nimeä täyteen. Käykää allekirjoittamassa.
Jotenkin veetittaa, että tämmöistä asiaa pitää erikseen kansalaisaloitteella vaatia. Eikö ole itsestään selvää, ettei jalosteta eläimiä vain kärsimään?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin veetittaa, että tämmöistä asiaa pitää erikseen kansalaisaloitteella vaatia. Eikö ole itsestään selvää, ettei jalosteta eläimiä vain kärsimään?
Sanoppa muuta! Ja ilman lakia homma ei lopu ikinä, se on nähty.
Nyt tarvitaan tälle loppukiri, aikaa ei ole hukattavaksi! Allekirjoita aloite ja jaa siitä tietoa, että tarvittava nimimäärä saadaan kerättyä.
35 052 kannatusilmoitusta nyt. Yli tuhat nimeä tullut tänään!
Vierailija kirjoitti:
35 052 kannatusilmoitusta nyt. Yli tuhat nimeä tullut tänään!
Aivan mahtavaa! Nyt vaan kun toi sais tarpeeksi näkyvyyttä loppuajan, 50 tuhatta tulee täyteen heittämällä.
35 556 nimeä. Vauhti on huima, käykää kaikki laittamassa nimi alle. Tulis tähän touhuun viimein jo muutos.
Minulla on ollut useampia ns ääripäähän jalostettuja lättänaamakissoja, mutta kyllä eläinlääkärit puuttuvat asiaan hyvin herkästi. Ainakin meidän kissojen kohdalla on puututtu. Suomessa ei ole ollut mitään rajaa jalostuksessa ja se on tullut minulle kalliiksi leikkauttaessani kissojani. Joku sanoisi, että tapa ne, mutta jos lakialoite menisi läpi se saattaisi lisätä rohkeutta puuttua tehtailijakasvattajiin. Omani olen pelastanut aikuisina omistajien kyllästyttyä niiden terveysongelmiin ja turkin hoitoon.
Suurin ongelma on aina ihminen!
Minua ihmetyttää, miten kukaan eläinrakkaaksi itseään kutsuva voi ostaa lyttykuonoisen koiran tai kissan (paitsi jos pelastaa hylätyn eläimen). Varsinkin kun nykyään löytyy niin paljon tietoa tiettyjen rotujen hengitysvaikeuksista ja muista terveysongelmista, ettei voi oikein vedota tietämättömyyteenkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useampia ns ääripäähän jalostettuja lättänaamakissoja, mutta kyllä eläinlääkärit puuttuvat asiaan hyvin herkästi. Ainakin meidän kissojen kohdalla on puututtu. Suomessa ei ole ollut mitään rajaa jalostuksessa ja se on tullut minulle kalliiksi leikkauttaessani kissojani. Joku sanoisi, että tapa ne, mutta jos lakialoite menisi läpi se saattaisi lisätä rohkeutta puuttua tehtailijakasvattajiin. Omani olen pelastanut aikuisina omistajien kyllästyttyä niiden terveysongelmiin ja turkin hoitoon.
Suurin ongelma on aina ihminen!
Ihana, että olet ne pelastanut <3 Vaikka lähtökohdat elämään on geenien puolesta surkeat, ovat varmasti nyt hyvässä, rakastavassa ja tiedostavassa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, miten kukaan eläinrakkaaksi itseään kutsuva voi ostaa lyttykuonoisen koiran tai kissan (paitsi jos pelastaa hylätyn eläimen). Varsinkin kun nykyään löytyy niin paljon tietoa tiettyjen rotujen hengitysvaikeuksista ja muista terveysongelmista, ettei voi oikein vedota tietämättömyyteenkään.
Juuri niin. Aivan järjetöntä touhua. Vielä vaikka joskus 15 vuottakin sitten asioista ei oltu niin paljoa perillä, mitä nyt ollaan. Nykyään tiedolta terveysongelmista ei yksinkertaisesti voi välttyä, kun alkaa ääripiirrelemmikkiä hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole jo kielletty?
https://www.ruokavirasto.fi/elaimet/elainten-hyvinvointi/elainsuojelu-p…
Esimerkiksi: Hyvinvointihaittaa aiheuttavia perintötekijöitä ovat esimerkiksi jälkeläisten kuolemaan tai vakaviin epämuodostumiin johtavat ns. letaalitekijät, sekä tiettyihin sairauksiin, anatomisiin ääripiirteisiin tai rakenteellisiin heikkouksiin liittyvät perintötekijät, jotka aiheuttavat eläimelle fyysisen toimintakyvyn heikkenemistä. Anatomisilla ääripiirteillä tarkoitetaan esimerkiksi koiralle jatkuvia hengitysvaikeuksia aiheuttavaa liioitellun lyhyttä kuono-osaa, sekä silmävaurioita tai kroonisia ihotulehduksia aiheuttavia liiallisia ihopoimuja. Myös eläimen psyykkinen toimintakyky ja luonteen periytyminen on otettava huomioon jalostuseläinten valinnassa.Aina vaan niitä syntyy, asiaan ei puututa millään tavalla. Nyt halutaan oikeasti muutos asioihin.
Ainoa keino saada muutos asiaan on saaja koirien ostajien toiveet muutettua. Kun on kysyntää, löytyy aina tarjontaa. Jos ei ole kysyntää, ei niiden kasvattaminen kannata.
Olet oikealla asialla, mutta lisälain voimin en usko asiaan tulevan muutosta.
Allekirjoitettu. Näin tämän kyllä alunperin jo somessa.