Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko synnyttäminen yhtä vaikeaa/helppoa eri kokoisille naisille?

Vierailija
26.05.2007 |

Eli jos 160cm nainen synnyttää 4,5kg vauvan, niin voidaanko sanoa, että siinä oli hänellä isompi työ, kuin 180cm naisella saman kokoisen vauvan kanssa?

Tiedän, että lantion mitat ratkaisee, mutta onko tosiaan niin, ettei lantion koko korreloi naisen muun koon kanssa. Siis että pitkillä naisilla olisi keskimäärin isompi lantio ja päin vastoin?

Kun tosi pienikokoiset tutut on saaneet isoja lapsia, lähes 5-kiloisia, niin kyllä se minusta hurjemmalta tuntuu, kuin silloin kun synnyttäjä on ollut parikymmentä senttiä pidempi ja painavampi.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 175 cm pitka ja 4050 g lapsi piti lopulta leikata, kun ei mahtunut tulemaan alakautta. Kukaan ei missään vaiheessa edes ajatellut ettei mahtuisi kun olen niin iso. " Kyllä sieltä ainakin 5 kg tulee kevyesti" oli lääkärin arvo 2 päivää ennen synnytystä.

Vierailija
2/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen 164cm pitkä ja raskausaikoina lihava. Lantio on leveä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tuttu (n. 155cm ja 42kg) sai 4 kiloisen vauvan, synnytys oli kyllä pitkä ja tuskainen.

Vierailija
4/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienelle naiselle suurempi rasite kuulemma

Vierailija
5/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautumisvaihe oli pitkä ja tuskainen (15 h). Ponnistus meni hyvin, vaikka kohtu oli jo ihan väsynyt. Työnsin lapsen ulos pelkillä vatsalihaksilla.

Etukäteen lääkäri koetteli paikkoja ja sanoi että runsaasti tilaa. Siitä tuli itsevarmuutta synnytykseen :).

Vierailija
6/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys oli suhteelisen helppo, eikä tullut edes tikkejä tms. alapäähän, mutta se loppuodotus - se oli aika tuskaa ison mahan kanssa! Tuntu todellakin, että vatsa repeää, koska se pullistui suunnilleen rintalastaan asti.

Vierailija
7/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitkä&pitkäselkänen ja vauva on ilmeisesti uponnut tuonne sisuksiin helposti, koska sf-mitta ollut molemmissa raskauksissa pieni, max 28-30. Hyvin on taipunut vaikkapa solmimaan kengät tms. Monilla pienemmillä ihmisillä loppuraskaus näyttänyt ihan liikkumisen kannaltakin tukalalta.

Vierailija
8/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi, että täydellinen synnyttäjän lantio ja lisäsi, että näin juuri on yleensä minun vartaloisillani. En sitten tiedä mitä tuolla tarkoitettiin.

Sisätutkimusta tehdessä lääkäri totesi, että ei pitäisi tulla ongelmaa ponnistusvaiheessa, kun meinaavan instrumentitkin sikoilla ulos ponnistusvoimasta (mulla oli paha hiiva ja tutkimus sattui todella, taisin " vähän" jännittää).

Katsotaan siis miten käy ;)

Vierailija
9/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole yhteydessä helppouteen. Oma 4,1 kiloinen oli huomattavasti helpompi synnyttää kuin 2,2 kiloisen synnytys käynnistettynä.

Vierailija
10/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on useille sen verran kova ja pelottavakin juttu, että kuuluu asiaan " kehaista" synnyttäjiä hyviksi ja näin rohkaista etukäteen...

Vierailija
11/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siroluisten on yleensä helpompi synnyttää. Minusta sanoi jo ennen tutkimusta, että ei usko vaikeuksia tulevan. Kyseessä olikin kuusikymppinen täti :) Vaikeuksia ei sitten tullutkaan, vauva oli 4.5 kiloa, pää 36cm. Itse olen 168cm.

Vierailija
12/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ana toisistaan lantiossa.

Synnytys ei muutekaan pelota. Olen valmistautunut siihen, että sattuu niin perhanasti, mutta siitä selvitään. Aivan kuten miljoonat muutkin naiset ovat selvinneet.

Vierailija
13/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minua kyllä kukaan etukäteen kehassut, eikä synnytys helppo ollutkaan

Vierailija
14/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä vaikeuksista en saanut kuulla mitä ne olisivat voineet olla, en ennen enkä jälkeen synnytyksen.

t. 166cm vauva 4,2kg

Vierailija
15/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten tiiä,mihin perustuu.

Vierailija
16/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsi oli vähää vaille 5 kg syntyessään, kun oli sokerit koholla odottaessa. Jo loppuraskaudessa tuntui vatsan koko ja paino aivan kohtuuttomalta ja kyllähän se alatiesynnytys tuhojaan teki...

177cm (painoaan en tiedä) tuttu halusi kuitenkin aina muistuttaa, että hänen esikoisensa on ollut melkein 100 grammaa painavampi syntyessään ja että hän selvisi siitä oikein hyvin, eikä synnytyskään tuntunut missään.

Että voiko tuota nyt sitten verrata?

Millainen yhtälö tästä pitäisi oikein muodostaa: lapsen paino jaettuna äidin pituudella? Että paljonko kuormitusta äidin elimistö kantaa jokaista pituussenttiään kohti? Olen tosi huono matikassa, laskekaa ja päätelkää te viisaammat :)

Vierailija
17/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapealanteisella on yleensä ahtaampi synnytyskanava kuin leveälanteisella.

Vierailija
18/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja missä kunnossa lihaksistosi on ja kuin hyvin osaat käyttää niitä

Vierailija
19/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jokainen synnyttäjä on erikokoinen ja tietää ainoastaan omat synnytyksensä ja synnyttäjän oma pituushan ei muutu.

Kätilöt voisi tähän jotain vastata koska näkevät työsään erikokoisia synnyttäjiä ja pitäisi tehdä tutkimusta aiheesta että vastaus olisi luotettava.

Lisäksi otanta tulisi olla tutkimuksessa aika suuri.

Kuitenkin tiedmämme että saman äidin synnytykset voivat olla kovin erilaisia niin kestoltaan kuin kivuiltaankin.

Vierailija
20/29 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se että minkä mallinen oot sisältäs.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi