Sinä joka saat vain yleistuen, miten ihmeessä rahasi riittävät?
Minun pakolliset menoni (=vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, kodin tarvikkeet) on n. 1000 e/kk. En mitenkään pärjäisi alle 600 eurolla kun pelkkä vuokra+laskut on yhteensä jo 580 e. Mistä teidän menonne oikein koostuvat kun tulet toimeen noin vähällä?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön vähän ja olen säästäväinen.
Missä asut ja millä kustannuksilla? Tämähän se rahan vie. Harva köyhä käyttää yli 100€ ruokaan viikossa.
Mitä se sulle kuuluu, missä kukakin asuu? Suomessa on myös halpoja kämppiä ja jos sattuu olemaan velaton omistusasunto asumiskulut ovat hyvin maltilliset.
t. eri
Kaverilla velaton asunto mutta vastike yli 500 e/kk eli enemmän kuin minun vuokrani. En tiedä mitä vastikkeet yleensä ovat sillä en ole koskaan omistanut asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 viestiä enkä ole vieläkään saanut yhtään vastausta jossa olisi eritelty menot ja miten n. 600 e riittää/kk.
Voisitko itse perustella, miten helvetissä se sinulle kuuluu, minkälaiset köyhien menot on?
Kohta jään työttömäksi, riittää se kevyesti pienillä menoilla.
Porvari Antti Petterin mielestä tällä rahalla täytyy tulla toimeen. Voi vee, mikä SIKA ihminen voi olla toiselle !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Puoliso tienaa yli 5 000€/kk ja meillä on aina ollut yhteiset rahat.
Kuinka kauan puoliso on valmis elättämään? Oletteko keskustelleet vai oletatko että kyllä rakkaus ja avioliitto riittää? Sinuna varautuisin.
Niin kauan, kun on tarpeen. Olemme olleet yhdessä yli 40 vuotta. Kumpikin ollut vuorollaan päävastuussa niinä aikoina, jolloin toinen on töissä. Emme ole pentuja, jotka luovuttavat hetik kun tulee vaikeaa tai joille avioliitossakin oma napa menee kaiken edelle. Lisäksi minäkin olen ollut työelämässä vuosikausia, vaikka juuri nyt en ole. Turhaan siis huolehdit pärjäämisestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut ja millä kustannuksilla? Tämähän se rahan vie. Harva köyhä käyttää yli 100€ ruokaan viikossa.
Mitä se sulle kuuluu, missä kukakin asuu? Suomessa on myös halpoja kämppiä ja jos sattuu olemaan velaton omistusasunto asumiskulut ovat hyvin maltilliset.
t. eri
Jos sattuu olemaan? Siitä on kyse että kaikilla ei satu ei ole koskaan saaneet edes lainaa. Puhumattakaan käteisostosta. Miten siinä voi leuhkia rahan käytöllä jos asunto on tullut isoilla tuloilla? Omistusasuja joka käyttää rahaa järkevästi tuskin on saanut asuntoaan yleistuen määrällä. Peritty asunto ei myöskään ole rahan käytön järkevyydellä hommattu.
Eli ei riitä pelkkää järkevyys! Köyhä voi olla erittäin järkevä rahan käyttäjä ja siltikin rahat voi loppua.
Vierailija kirjoitti:
Yleistyksiä on noin 800€.
Tämä 800 euroa on bruttosumma. Siitä vähennetään vielä 20 prosenttia veroa, jolloin todellinen tilille tuleva nettosumma on 595,36 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Yleistyksiä on noin 800€.
Miinus verot eli 595€/kerran kuukaudessa vaikka maksu tuleekin 20 päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu yksin vuokralla, saa yleistuen lisäksi asumistuen ja toimeentulotuen. Kyllä niillä pärjää.
Tiedän, sitä en tässä kysynytkään vaan nimenomaan kiinnostaa kenellä voi olla noin pienet menot kuin yleistuki nettona.
Halvin ruoka vilja-maitopohjainen ja omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki on ruhtinaallisen suuri, kun verrataan opintotuen määrään.
Opiskelu ei kestä lopun ikää toisin kuin joillakin työttömyys. Opiskelija saamyös lainaa toisin kuin työtön. Miten elä alle 600€/kk Ilman mitään omaisuutta? Pikavipeillä ei pitkälle pötkitä.
No ihan siten elää että kuluttaa vain sen mitä tienaa. Ei ole rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 viestiä enkä ole vieläkään saanut yhtään vastausta jossa olisi eritelty menot ja miten n. 600 e riittää/kk.
Voisitko itse perustella, miten helvetissä se sinulle kuuluu, minkälaiset köyhien menot on?
Lähinnä mietin miten voisin itse pudottaa menojani kun mielestäni minulla nyt jo pienet menot mutta moni elää vieläkin pienemmällä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Jos sattuu olemaan? Siitä on kyse että kaikilla ei satu ei ole koskaan saaneet edes lainaa. Puhumattakaan käteisostosta. Miten siinä voi leuhkia rahan käytöllä jos asunto on tullut isoilla tuloilla? Omistusasuja joka käyttää rahaa järkevästi tuskin on saanut asuntoaan yleistuen määrällä. Peritty asunto ei myöskään ole rahan käytön järkevyydellä hommattu.
Eli ei riitä pelkkää järkevyys! Köyhä voi olla erittäin järkevä rahan käyttäjä ja siltikin rahat voi loppua.
Mitä jos opettelisit lukemaan? Ap kysyi, miten on mahdollista elää pelkällä yleistuella. Siihen nyt vastataan. Se ei tarkoita, että kaikilla on sama tilanne. Jokainen vastaa omalta osaltaa, miten onnistuu. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki on ruhtinaallisen suuri, kun verrataan opintotuen määrään.
Ja vielä suurempi, kun verrataan viikkorahan määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän rahat niin että ne riittää.
Opetelkaa käyttämään rahaa oikein.
Ei ole rakettitiedettä!
Älä öyhötä. Sulla on joskus ollut rahaa omistusasuntoon. Kaikilla ei. Miten vuokralla voi olla rahan käytössä järkeä kun kaikki menee siihen vuokraan. Teltassa asuminen ei tunnu järkevältä rahan käytöltä.
Pitkään olen ollut työtön, vuokraneliöt 28. Ja itkut itkenyt ja oppinut miten pärjään 600€ kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saisi toimeentulotukea ja asumisen tukea?
Toimeentuilotukea ei saa, jos on esim. työssäkäyvä puoliso. Toimeentulotukeen vaikuttavat talouden yhteenlasketut tulot. Asumistukea ei enää saa omistusasuntoon.
Eli silloin ihminen ei ole pelkän yleistuen varassa.
Omistusasunnon voi myydä.
Myynnissähän ne ovat olleet vuodesta toiseen, heikot menekit.
Vierailija kirjoitti:
Dyykkaan, varastan, oleilen täällä kirjastossa, nukun salaisessa paikassani. Pelastusarmeija, Hursti ja Helluntaiseurakuntakin auttavat puutteenalaista.
VÄÄRIN ! En juo alkohoholia enkä tupakoi. Kumpaakaan en ole milloinkaan tehnyt.
Lievä ruumiinvamma tekee yhteiskuntakelvottomaksi.
Siis näinhän se riittää. Miksikähän ei katsota että yleistuella elävällä olisi oikeus myös asuntoon. Itsekin armosta asun muiden maksamassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saisi toimeentulotukea ja asumisen tukea?
Toimeentuilotukea ei saa, jos on esim. työssäkäyvä puoliso. Toimeentulotukeen vaikuttavat talouden yhteenlasketut tulot. Asumistukea ei enää saa omistusasuntoon.
Eli silloin ihminen ei ole pelkän yleistuen varassa.
Omistusasunnon voi myydä.
Miten sä myyt asunnon, jota kuka ei halua ostaa? Vai sinäkö ostat kaikki työttömien kämpät tuosta vain? :D
Miten kaikkien palstalaisten omistusasunnot on sellaisia, ettei niitä yksikään ikinä osta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin miten voisin itse pudottaa menojani kun mielestäni minulla nyt jo pienet menot mutta moni elää vieläkin pienemmällä rahalla.
Helppo keino: Kirjaa ylös jokainen ostos (myös pakolliset laskut) kuukauden ajalta. Kuukauden lopussa käy läpi kaikki ostokset ja katso, onko niissä jotain, mitä ilman pystyt elämään. Saatat yllättyä, miten paljon turhaa tulee osteltua, jos ei seuraa tarkasti rahan kulutustaan. Lisäksi tietysti perusjutut kuntoon eli sähkö- yms. soppareiden kilpailutus. Turha maksaa 30€/kk, jos on mahdollista maksaa vain 15€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu yksin vuokralla, saa yleistuen lisäksi asumistuen ja toimeentulotuen. Kyllä niillä pärjää.
Tiedän, sitä en tässä kysynytkään vaan nimenomaan kiinnostaa kenellä voi olla noin pienet menot kuin yleistuki nettona.
Tässä maailmassa on miljoonia ihmisiä, joiden kuukausittaiset tulot on paljon pienemmät, kuin köyhän suomalaisen yleinen asumistuki, yleistuki ja toimeentulotuki yhteenlaskettuna. Kun elää köyhyydessä pitkän aikaa, niin siihen sopeutuu. Kaikkein omituisinta tässä keskustelussa on se, että onko sinun maailmankuvasi oikeasti noin kapea-alainen, että et pysty käsittämään moista tosiasiaa, vaan on aivan pakko kysyä todella tyhmiä provosoivassa mielessä?
Suomessa on kallista asua, eikä täälä voi talvella asua taivasalla.
Dyykkaan, varastan, oleilen täällä kirjastossa, nukun salaisessa paikassani. Pelastusarmeija, Hursti ja Helluntaiseurakuntakin auttavat puutteenalaista.
VÄÄRIN ! En juo alkohoholia enkä tupakoi. Kumpaakaan en ole milloinkaan tehnyt.
Lievä ruumiinvamma tekee yhteiskuntakelvottomaksi.