Operaatio vaatekaappien järjestäminen ja tavaramäärän hallinnointi - mikä on teidän tekniikkanne?
Tavaramäärä etenkin vaatteiden osalta on nykyään yksinkertaisesti karannut käsistä. Kaappitilaa ei ole tarpeeksi, joten vaatteita on alkanut kasaantua tuoleille, lipastojen päälle ja vähän kaikkialle "odottamaan kaappeihin laittoa". Nyt olisi pakko tehdä asialle jotain.
Korona-aikana tein omiin tarpeisiini räätälöidyn konmarituksen, ja se toimi jonkin aikaa todella hyvin. Sittemmin tavaraa on kuitenkin kertynyt pikkuhiljaa takaisin.
Nyt kaipaisin hyväksi havaittuja keinoja tavaramäärän, etenkin vaatteiden, hallintaan.
Miten te päätätte, mikä lähtee ja mikä jää? Onko teillä joku toimiva sääntö vaatteille? Käytättekö esimerkiksi "jos et ole käyttänyt vuoteen, pois" -periaatetta? Käyttekö koko vaatevaraston kerralla läpi vai kaappi kerrallaan?
Ja miten ihmeessä estätte sen, ettei raivauksen jälkeen kuukauden päästä olla taas samassa tilanteessa?
Kaikki toimivaksi todetut metodit kiinnostavat – myös armottomat.
Kommentit (46)
Hyväksi todettu metodi on ostaa vaatetta vain todelliseen tarpeeseen.
Helppoa! Ostan todelliseen tarpeeseen ja tavaroilla ja vaatteilla on aina oma paikka.
Kaikki vaatteet kaapeista ja muualta kasoihin kategorioiden mukaan, ja kasoista poimitaan ne jotka haluaa säilyttää. Ei mitään ehkä-kasoja tai tää vois olla hyvä, jos tapahtuisi asia x, vaan ensimmäisen intuition mukaan mennään. Tuottaa iloa vs. ei tuota iloa tai pukisinko tän päälleni nyt vai en.
Itse olen raivannyt kylmästi pois monta kassillista vaatetta viimeisen vuoden aikana. Minulla on ollut vaatteita, joita en ole edes koskaan käyttänyt eli jotain biletoppeja ym. Olin myös jättänyt kaappiin liian pieneksi jääneitä vaatteita ja minulla oli jopa Seppälän ajoilta ostettuja paitoja. Nakkasin kaikki pusseihin ja vein uffin keräykseen ja osan roskiin. Silti minulla on vaatetta yllin kyllin esim farkkuja ym arkihousuja kymmenet. Paitoja varmaan 30. Nyt olen saanut kaiken siististi. Housut, topit ja osa paidoista olen pysty viikannut muovikoreihin. Siisteimmät paidat on henkareissa. Kun aukaisen kaapin tai vaatehuoneen niin kaikki vaatteet on heti näkyvillä. Jotenkin rauhoittaa mieltäkin järjestys.
Tällä mennään nyt. Huomaan, että minulla on suosikkivaatteeni. Voi olla, että edelleen karsin noita, jotka oikeastaan jää käyttämättä. Ostamiseen on tullut kyllä järkeä. Esim kesällä ja nyt syksyksi en ole ostanut mitään. Tulossa on yhdet ns bileet ja pikkujoulut. Niihinkin vaatteet löytyvät kaapista.
Pois huonolaatuiset, vääränkokoiset, tunnesyistä liian pitkään hoardatut, "ehkä mä joskus tätä käytän" vaatteet, sellaiset mitä ei ole käyttänyt viimeseen 10 vuoteen yms.
Ns väärän värisiä vaatteita voi olla kaapissa siksikin että mieltymykset muuttuu ja voi myös tulla myöhemmin huomaamaan mitkä värit itselle sopii tai ei sovi. Esimerkiksi minä olen katsinut kaapistani liki kaikki siniset ja violetit vaatteet kun ei ne vaan sovi minulle. Olen pitänyt violetista mutta enää en oikeastaan pidä eikä se sovi minulle. Hiukseni ovat vehnän keltaiset ja lämpöiset sävyt sopii paremmin eikä muutenkaan vahvat kontrastiset sävyt sovi.