Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alinopeutta koko matka, ja takana letka vaan kasvaa…

Vierailija
21.08.2026 |

Mikä helvetin kieroon jäänyt päävamma saa jonkun ajamaan yleisellä tiellä, kuivalla kirkkaalla kesäkelillä 60 km/h ilman, että mikään yksinäinen aivosolu koko 30km

matkan aikana edes senverran säteilis, että antaa tietä sille takana tulevalle letkalle?? Joka ei pääse tällä tienpätkällä ohi millään. Ja jonka tien päässä lähtee yhteysalus aikataulunsa mukaan eteenpäin! Että olisko joku mahdollisesti pyrkimässä sille lautallekin?

Lippalakki kenossa huristellaan 50-60km vauhdilla, yhdessä alamäessä lipsahti 65:een , ou nou! 
Noilta pitää ottaa kortti pois, ihan kertakaikkiaan.

Ei mitään asiaa ihmisten keskuuteen maanteille!

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylinopeutta ajavat ja puskurissa roikkujat ärsyttää eniten liikenteessä. 

Mutta yksi asia mikä ärsyttää myös liikenteessä ovat ne kuskit jotka eivät seuraa liikennemerkkejä. 

Eli kun nopeusrajoitus on 80km/h ja se vaihtuu sitten vaikka 60km/h rajoitukseen niin hiljennän vauhtia 80->60.... mutta se takana ajava auto tuntuu välillä yllättyvän siitä että hiljensin vauhtia kun nopeusrajoitus muuttui... joskus tuntuu että se meinaa ajaa peräänajon jos jarrutan voimakkaasti kun nopeusrajoitus muuttuu.

Kaikkein oudointa on se että kun on tietyömaa jossa nopeusrajoitus on usein 30,40 tai 50 niin kun ajan nyt vaikka 30... takana oleva auto rupee seilaamaan tiellä ihan kuin ihmettelemään miksi ajan 30... ajan 30 niin pitkään kunnes tulee liikennemerkki jossa kerrotaan uusi nopeusrajoitus... 

Vierailija
62/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertainen testi: katso ensin tuulilasista eteenpäin. Katso sitten taustapeiliin. Mikäli edessä ei ole yhtään autoa ja takana on 10 autoa, ajat liian hitaasti. Väistä silloin vaikka bussipysäkille ja päästä muut ohi, mikäli et pysty/osaa/uskalla lisätä vauhtia. Jos et koskaan pysty ajamaan yli 60km/h, älä lähde maantielle lainkaan.

Jos mä ajan 80 tiellä 84 mun mittarin mukaan ja edessä ei nyt vaan satu olee ketään, niin en varmasti aja sivuun, vaikka takana olisi 100 autoa. Mitäs ajavat ylinopeutta.

Mitenkä ne ajavat ylinopeutta perässäsi?

Jos ajaa 80 tiellä 84 mittariin ja takana oleva auto saavuttaa edellä ajavan auton niin silloin se takana oleva auto on ajanut ylinopeutta saavuttaakseen sen joka ajaa nopeusrajoitusten mukaan.

Jos taas on liikennevalot missä autoletka lähtee liikkeelle niin silloin se letka syntyy liikennevalojen takia.

-eri-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jono on sen vika joka on siinä letkassa toisena eikä ohita sitä hidastelijaa.

No ei todellakaan ole. Kyllä se vika on siinä ensimmäisessä. Ohittaminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin sallittua nopeutta ajaminen.

*ylintä sallittua nopeutta ajaminen. Sen ali saa ajaa, kungan noudatraa liikenbesääntöjä. Teille kaahareille sattuu paljon kuolonkolareita, "köröttelijä" ei kuole hirvikolarissa - rattiraivoaja kuolee. 

Pienempi mahdollisuushan siihen hirveen on törmätä, jos ajaa niin kovaa kuin autosta lähtee, sanoohan tuon jo järkikin. Hirvellä on vähemmän aikaa könytä eteen ja autoilijan tiellä vietetty aika lyhenee.

Vierailija
64/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo.. grrrh... sanon aina että joku sunnuntai -autoilija on taas lähtenyt liikenteeseen ( vaikka olisi tiistai, keskiviikko...). Tai hohhoijaa, joku elämäntapa- autoilija kerää veetuillakseen jonoa peräänsä, ei minkään valtakunnan kiirettä mihinkään. Olen pitkäpinnainen ja rauhallinen, mutta tämä saa minut kiehumaan ja kiristelemään hampaitani. Ajatelkaa muitakin ihmisiä kuin itseänne!

"kerää veetuillaakseen jonoa peräänsä"? Älä tule maanteille raivoamaan. Kukaan ei aja siellä sen takia, että haluaa muka v*ttuilla muille autoilijoille. Tuskin kukaan Sinua häiritsevä kuski ajattelee Sinua, autoasi ja rattiraivoasi, vain hermostunut roikkuminen, kireät hartiat, vihainen ilme ja vaarallinen poukkoilu tiellä huomataan. Miten äärettömän itsekeskeinen joku voikaan olla!  

Voi kyllä vaan on tiet täynnä vittuiijoita. Ohituskaistalla 100km/h rajoitus, niin lippalakkipapparainen kaasuttaa vähintään 120 että mahdollisimman vähän takana olevasta letkasta pääsee ohi. Sitten kun ohituskaista päättyy, nopeusrajoitus jatkuu 100kn/h mutta lippalakkipappa saa taas hiljentää vauhtinsa 70- 80km/h. 

Tämä on päivittäistä käytöstä ja toivoisin että Suomessakin olisi tarpeeksi poliisilla resursseja puuttua näihin kiusaaja tapauksiin. 

Hyvä! Noin sitä pitääkin kouluttaa takapuskurissa roikkuvia ihmisiä jotka ovat saaneet ajokorttinsa muropaketista. Jos joku roikkuu mun takapuskurissa kiinni niin ajan kaikista lätäköistä,roskien yli ja hiekan yli jotta jotain sieltä lentäisi takana olevan auton tuulilasiin. Teen myös kiusaa takapuskurissa roikkuville siten että alan ajamaan niin että ajonopeuteni alkaa seilaamaan jotta se takapuskurissa roikkuja joutuu myös hiljentämään ja nostamaan vauhtia.

Sitten kun tulee risteys mistä käännyn pois niin teen sen tooooodeeeeeellaaaa hitaasti jotta sitä takapurissa roikkujaa ärsyttäisi entistä enemmän kun minä ajan nopeusrajoitusten mukaan.

Jos takapuskurissani ei roiku ketään niin silloin ajan normaalisti, väistän kaikki lätäköt, pidän ajonopeuteni tasaisena, käännyn risteyksestä sujuvast/ripeästi...

Opetelkaa turvavälit toopet. 

Vierailija
65/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisko jos lähtisit aiemmin? Niin ei tarttis vähäisiä hermoja repiä riekaleiksi.

Jos tiellä on ylin sallittu nopeus 80 km/h eikä ole huono keli, niin miksi pitää ajaa 20 km/h alinopeutta? Olisiko joku vanhus ratissa jonka olisi jo syytä luovuttaa kortti pois jos ei ajotaito enää riitä kuin köröttelyyn? Sama asia taajamissa kun ei uskalleta ajaa kuin 30 km/h 60 alueella.

Vierailija
66/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jono on sen vika joka on siinä letkassa toisena eikä ohita sitä hidastelijaa.

No ei todellakaan ole. Kyllä se vika on siinä ensimmäisessä. Ohittaminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin sallittua nopeutta ajaminen.

*ylintä sallittua nopeutta ajaminen. Sen ali saa ajaa, kungan noudatraa liikenbesääntöjä. Teille kaahareille sattuu paljon kuolonkolareita, "köröttelijä" ei kuole hirvikolarissa - rattiraivoaja kuolee. 

Totta sinänsä, mutta tieliikennelaissa on itseasiassa oma säännöksensä myös aiheettoman hitaasti ajaville, joten ihan miten hitaasti tahansa ei saa ajaa, vaikka liikennemerkki näyttääkin ylimmän sallitun nopeuden.

Tosin tämä taitaa käytännössä tulla kyseeseen lähinnä motarilla taajamanopeuksia ajavien tapauksessa. 

Vierailija
67/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on ne, jotka ei uskalla ajaa suurinta sallittua kuin vain silloin, kun tiellä on mahdollista ohittaa. Tavallaan ihan loogista joo, koska silloin on suoraa ym. Mutta äärettömän rasittavaa takanatulevan ja pitenevän jonon kannalta. Ja erittäin itsekästä.

Mutta onhan noita jotka tekevät asioita johin on oikeus, ajattelematta lainkaan muita.

Lue tekstisi uudelleen, hitaasti. Se on suurin sallittu ajonopeus - ei pakollinen nopeus. 

Enhän muuta väittänytkään.

Jos luet tekstini aivan loppuun asti, niin siinä vielä erikseen totesin, että heillä on siihen oikeus. Siksi en oikein ymmärrä kommenttiasi ja pidän sitä huonotasoisena keskusteluna. Noin ylipäätään suosittelen, että kannattaa lukea kommentti mihin vastaa, niin silloin saattaa tuoda keskusteluun lisäarvoa sen sijaan, että jauhaa vain asian vierestä itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
68/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaisko jos lähtisit aiemmin? Niin ei tarttis vähäisiä hermoja repiä riekaleiksi.

Jos tiellä on ylin sallittu nopeus 80 km/h eikä ole huono keli, niin miksi pitää ajaa 20 km/h alinopeutta? Olisiko joku vanhus ratissa jonka olisi jo syytä luovuttaa kortti pois jos ei ajotaito enää riitä kuin köröttelyyn? Sama asia taajamissa kun ei uskalleta ajaa kuin 30 km/h 60 alueella.

Jos ylin sallittu nopeus on 80 ja ajaa 20 alle suurimman sallitun niin se ei ole alinopeus vaan se on alle suurimman sallitun nopeuden ajamista. Sä puhut että jos noudattaa nopeusrajoituksia niin se on alinopeutta.

Vierailija
69/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ohitan vaikka väkisin hidastelijat.

Olen se joka tulee jonon perältä ja vaikka yksitelleen noukkii ohitustaidottomat. Kelissä kuin kelissä ja turvallisesti vielä.

Ja yli 500hv ja raskas kaasujalka huolehtivat lopusta.

Mitä hyödyt tästä kaahailusta? Kuinka monta minuuttia tai sekuntia olet nopeammin perillä kun ohittelet? 

Huoh.

Kaahailu on ajamista 50-100 km/h yli rajoituksen, se on jäänyt aikaan ennen parisuhdetta & lapsia.

Mitä ajansäästöön tulee, se riippuu ihan matkan pituudesta.

Muistapa, ettei ylinopeus aina johdu siitä mystisestä "kiireestä". Itse ajan kovaa ihan huvikseni.

Vierailija
70/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta miltään hirveältä alinopeudelta. Letkat syntyy usein sen vuoksi, että niin moni ajaa ylinopeutta. Yksikin jos sitten ajaa kuten kuuluu, niin ylinopeuden ajajat pakkautuu perään.

Letka ei siis ole merkki siitä, että ensimmäinen letkassa ajaisi alinopeutta. Tottakai tällaisen letkan perällä se vauhti on herkästi alinopeuden puolella, koska niin se vaan menee letkassa.

Jos kaikki ajaisi maks. ylintä sallittua nopeutta, niitä alinopeuksiakin syntyisi vähemmän, koska niitä letkojakaan ei niin syntyisi.

Kannattaa ottaa huomioon, että se sinun auton mittari voi valehdella kymmenenkin km/h. 

Vierailija
71/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se joka tulee jonon perältä ja vaikka yksitelleen noukkii ohitustaidottomat. Kelissä kuin kelissä ja turvallisesti vielä.

Mitä hyödyt tästä kaahailusta? Kuinka monta minuuttia tai sekuntia olet nopeammin perillä kun ohittelet? 

Huoh.

Kaahailu on ajamista 50-100 km/h yli rajoituksen, se on jäänyt aikaan ennen parisuhdetta & lapsia.

Muistapa, ettei ylinopeus aina johdu siitä mystisestä "kiireestä". Itse ajan kovaa ihan huvikseni.

Jaa kaahailu on sama kuin ylinopeutta ajaminen. Jos ajaa yli suurimman sallitun nopeuden niin se on kaahailua. Jos sä kaahaat ihan huvikseen liikenteessä eli ajat yli suurimman sallitun nopeuden eli ajat ylinopeutta niin parempi olisi jos kävisit uudestaan autokoulun. 

Vierailija
72/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lauttahommahan on sellaista, että siinä säästää helposti tunnin tai jopa useita tunteja jos ei rannalle jää.

Vierailija
73/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täsmälleen samaa mieltä. Jos hyvällä kesäkelillä ei pysty noudattamaan nopeusrajoituksia niin joko päästää autoletkan turvallisessa paikassa ohi tai valitsee toisen kulkutavan. Piste.

Ihan sama jurputtaa että nopeuden tulee mennä kuten maantien heikoin lenkki sen määrittää ja muiden tulee suhteuttaa matkaan käytetty aika sen mukaan. Tuollainen kärryttelijä on liikenneturvallisuusriski pahimmasta päästä.  Suurimmalta osalta kanssa-autoilijoilta palaa käpy ja lähtevät vaarallisiin ohituksiin.

Annan tietä takanatulijalle täsmälleen yhtä usein kuin rekkakuskitkin. Tähän asti näin on tapahtunut nolla kertaa. 

Vierailija
74/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu mutta ärsyttävää se on kun ohituspaikkoja tai mahdollisuuksia ei ole.

En ole kyllä yleisellä tiellä ollut ilman ohituspaikkoja tai mahdollisuuksia. Vähän aikaa kun odottelee, niin mahdollisuus kyllä useimmiten löytyy.

Aika kauan sitä saattaa joutua odottamaan mutkaisella ja mäkisellä maantiellä. Varsinkin, jos koko ajan tulee liikennettä vastaan.

Vierailija
75/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lauttahommahan on sellaista, että siinä säästää helposti tunnin tai jopa useita tunteja jos ei rannalle jää.

Juu ei. Muuta pois saaristosta, jos ajotapasi on noin kauhean kärsimätön. Hermostuneet kaaharit sopivat suurkaupunkeihin, ei meidän ihanaan pikkukylään täällä saaressa.

Vierailija
76/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei. Muuta pois saaristosta, jos ajotapasi on noin kauhean kärsimätön. Hermostuneet kaaharit sopivat suurkaupunkeihin, ei meidän ihanaan pikkukylään täällä saaressa.

Peltoautolla voi toteuttaa kaahailun tarvetta ja purkaa rattiraivoaan. Sitten pitää vaan ensin olla massia ostaa oma tienpätkä. Luulisi kyllä olevan, kun on varaa niin hyvinkiihtyvään autoonkin.

Vierailija
77/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Jaa kaahailu on sama kuin ylinopeutta ajaminen. Jos ajaa yli suurimman sallitun nopeuden niin se on kaahailua. Jos sä kaahaat ihan huvikseen liikenteessä eli ajat yli suurimman sallitun nopeuden eli ajat ylinopeutta niin parempi olisi jos kävisit uudestaan autokoulun. 

0/5

Ajan aina ylinopeutta ja nautin siitä häpeilemättä.

Huuda tuskaasi kun ajan sinusta ohi. Vaikka ajat SUURINTA SALLITTUA!!!!!!!!

Oikeesti, hanki elämä.   :D

Vierailija
78/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on ne, jotka ei uskalla ajaa suurinta sallittua kuin vain silloin, kun tiellä on mahdollista ohittaa. Tavallaan ihan loogista joo, koska silloin on suoraa ym. Mutta äärettömän rasittavaa takanatulevan ja pitenevän jonon kannalta. Ja erittäin itsekästä.

Mutta onhan noita jotka tekevät asioita johin on oikeus, ajattelematta lainkaan muita.

Minun suosikkini ovat nämä, jotka ajavat sen about 20km/h alle ylimmän sallitun nopeuden letka perässä ja sitten tulee se noin kilometrin pitkä ohituskaistallinen osuus niin SITTEN se kaasu kyllä löytyy ja lähtee 20km/h ylinopetta niin että siitä ei tosiaan pääse ohikaan jos ei viitsi ihan törkeitä lukemia laittaa tauluun, ja taas himmataan reippaasti kaasua heti kun ohitusmahdollisuus päättyy.

Ajan kesäisin säännöllisesti etelä-Suomen ja pohjoisen väliä ja tämä ilmiö toistuu vähintään kerran matkan varrella joka I-K-I-N-E-N matka. Ei minua haittaa, jos joku köröttelee tasaisesti, ohitan sitten kun siihen tulee mahdollisuus, mutta tämä on jotain joka saa joka kerta pienen rattiraivon poikasen heräilemään.

Vierailija
79/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edessä hitaasti ajavalla voi olla esim tavaroita kuljetettavana jotka voi kaatua tai rikkoutua, hän voi olla arka kuski ynm. LIIKENNE ON KAIKILLE KUULUVA OIKEUS.. Tämä per eessä hitsaaja jolla on olevinaan kiire on niitä ärsyttävämpiä kuskeja...

Joku erityinen syy miksi ei voi välillä käväistä levikkeellä päästämässä muut ohi?

Vierailija
80/101 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suosikkini ovat nämä, jotka ajavat sen about 20km/h alle ylimmän sallitun nopeuden letka perässä ja sitten tulee se noin kilometrin pitkä ohituskaistallinen osuus niin SITTEN se kaasu kyllä löytyy ja lähtee 20km/h ylinopetta niin että siitä ei tosiaan pääse ohikaan jos ei viitsi ihan törkeitä lukemia laittaa tauluun, ja taas himmataan reippaasti kaasua heti kun ohitusmahdollisuus päättyy.

Ajan kesäisin säännöllisesti etelä-Suomen ja pohjoisen väliä ja tämä ilmiö toistuu vähintään kerran matkan varrella joka I-K-I-N-E-N matka. Ei minua haittaa, jos joku köröttelee tasaisesti, ohitan sitten kun siihen tulee mahdollisuus, mutta tämä on jotain joka saa joka kerta pienen rattiraivon poikasen heräilemään.

Tässä on kyllä kieltämättä oppikirjaesimerkki kusipäisyydestä tai täydestä ajattelemattomuudesta.

Oman järkeni mukaan silloin pitäisi pyrkiä päästämään koko jono ohi ja ajamaan vaikka vielä hieman aiempaa hiljempaa.

Mutta eipä sitä voi kaikilta odottaa edes samaa kapasiteettia mitä itsellä on, vaikka en varsinaisesti mikään nero olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi